درمان adhd یا بیش فعالی چیست؟ 11 راه‌کار غیر دارویی برای درمان اساسی!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی (ADHD) وضعیتی است که روی رفتار افراد تاثیر می‌گذارد؛ به طوری که آن‌ها بی‌قرار به نظر می‌رسند و در تمرکز کردن مشکل دارند. این اختلال اغلب در دوران کودکی تشخیص داده می‌شود و تا بزرگسالی ادامه می‌یابد. داروهای زیادی برای درمان ADHD وجود دارد. اما از آنجا که مصرف این داروها ممکن است با عارضه همراه باشد، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که از راه‌کارهای دیگری برای کنترل علائم ADHD استفاده کنند. اگر می‌خواهید با بهترین درمان adhd یا بیش فعالی کودکان و بزرگسالان بدون مصرف دارو آشنا شوید، این مقاله از مجله درمانکده را تا انتها بخوانید.

آیا امکان درمان بیش فعالی بدون مصرف دارو وجود دارد؟

گاهی‌اوقات ممکن است مصرف داروهای مختلف از جمله متیل­ فنیدات و آمفتامین سریع ترین درمان بیش فعالی باشد. با این حال، شواهد نشان می‌دهد که امکان کنترل علائم این اختلال بدون دارو هم وجود دارد. البته اثربخشی این رویکرد از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است.

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می‌کند که کودکان کمتر از ۶ سال ابتدا مداخلات غیر دارویی مانند رفتاردرمانی و حمایت‌های آموزشی را امتحان کنند. این مداخلات ممکن است علائم را بهبود بخشند و در بعضی موارد نیاز به مصرف دارو را به تاخیر بیندازند یا از بین ببرند. برای کودکان بالای ۶ سال، AAP ترکیبی از دارودرمانی و سایر استراتژی‌ها را مفید می‌داند.

برای اینکه مطمئن شوید در مورد نحوه درمان خود یا فرزندتان یک تصمیم آگاهانه می‌گیرید، باید با روانشناس یا روانپزشک باتجربه مشورت کنید.

بهترین راه برای درمان بیش فعالی چیست؟

بهترین درمان بیش فعالی بزرگسالان و کودکان ممکن است برای هر فرد متفاوت از دیگری باشد. درمان موثر باید بتواند علائم زمینه‌­ای مثل تکانشگری یا حواس‌پرتی و چالش‌­های رفتاری و اجتماعی ناشی از ADHD مانند مشکل در دوست‌­یابی، کنترل زمان و عزت نفس پایین را کنترل کند. در ادامه به تعدادی از راه‌کارهای غیر دارویی برای درمان بیش فعالی اشاره می‌کنیم.

اینفوگرافی درباره راه‌کارهای غیر دارویی برای درمان بیش‌ فعالی
در بسیاری از موارد می‌توان علائم ADHD را بدون مصرف دارو کنترل کرد.

۱. رفتاردرمانی

رفتاردرمانی نوعی گفتگودرمانی است که بر مدیریت یا کاهش رفتارهای غیر مفید تمرکز دارد. علاوه بر فرد مبتلا به ADHD، ممکن است لازم باشد که سایر اعضای خانواده هم در جلسات رفتاردرمانی حضور داشته باشند. این امر به ویژه برای کودکان خردسال یا افرادی که ADHD روی روابط خانوادگی آن‌ها تاثیر گذاشته است، اهمیت زیادی دارد. رفتاردرمانی به فرد یاد می‌‎دهد که چگونه:

  • احساسات خود را تنظیم کند.
  • رفتارهای تکانشی را کاهش دهد.
  • اعتمادبه‌نفس خود را بهبود بخشد.
  • تمرکز خود را افزایش دهد.

بیشتر بدانید:مشاوره کودکان بیش فعال چگونه است؟ کنترل رفتارهای ADHD

۲. بیوفیدبک یا نوروفیدبک

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک روشی است که از آن برای آموزش مستقیم مغز استفاده می‌شود. در این روش، الکترودهایی روی سر فرد قرار می‌گیرد تا امواج و فعالیت‌های مغز را ثبت کند. تصویر این امواج به صورت زنده برای بیمار به نمایش درمی‌آید. سپس تصاویری از یک بازی یا فیلم هم نشان داده می‌شود تا فرد با ذهن خود آن را کنترل کند. هر گاه رفتار مغز برای پیدا کردن الگوی مثبت تغییر کند، به فرد پاداش داده می‌شود. با ادامه این روند، فرد مبتلا به ADHD می‌تواند ذهن خود را راحت‌تر کنترل کند.

۳. طب سوزنی

در حال حاضر، تحقیقات کمی در مورد درمان بیش فعالی با طب سوزنی وجود دارد. اما به نظر می‌رسد که طب سوزنی می‌تواند به کاهش علائم ADHD کمک کند.

محققان با بررسی ۱۰ مطالعه مختلف که در مجموع روی ۸۷۶ کودک و نوجوان انجام شده بودند، اثربخشی طب سوزنی را به عنوان درمان ADHD مورد ارزیابی قرار دادند. همچنین تاثیر آن را با مصرف داروی متیل فنیدات مقایسه کردند. نتایج این تحقیق نشان داد که طب سوزنی از متیل فنیدات موثرتر است و در عین حال عوارض جانبی کمتری دارد. با این حال، این یافته‌ها باید بااحتیاط تفسیر شوند. چون برای نتیجه‌گیری قطعی لازم است تحقیقات بیشتری روی گروه‌های بزرگتری از افراد انجام شود.

بیشتر بدانید:مثانه بیش فعال چیست؟ + بررسی علل، نشانه‌ها و راه‌های درمان مثانه پرکار

تصویر سوزن‌های مورد استفاده در طب سوزنی
گاهی‌اوقات طب سوزنی به کنترل علائم ADHD‌ کمک می‌کند.

۴. آموزش والدین

سبک‌های مختلف فرزندپروری در بروز ADHD هیچ نقشی ندارند. با این حال، نحوه برخورد والدین با کودک مبتلا به ADHD می‌تواند روی علائم و وضعیت روانی او تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، تنبیه کودک نه تنها مفید نیست؛ بلکه می‌تواند به تشدید علائم ADHD منجر شود.

با ارائه برنامه‌های آموزشی می‌توان والدین را به ابزارهایی مجهز کرد که برای کمک به فرزندشان به آن‌ها نیاز دارند. در این برنامه‌ها والدین با تاثیر ADHD روی کودک آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند که چگونه رفتارهای مثبت را در او تقویت کنند.

بیشتر بدانید:علت بیش فعالی (adhd) چیست؟ 10علت اصلی بروز این اختلال

۵. داشتن الگوی خواب مناسب

بعضی از افراد مبتلا به ADHD با مشکلات خواب دست و پنجه نرم می‌کنند. محققان معتقدند که ADHD روی ریتم سیرکادین (ریتم شبانه‌روزی) تاثیر دارد. در نتیجه، افراد مبتلا به این اختلال شب‌ها به سختی می‌خوابند و صبح احساس خستگی دارند.

یک راه مفید برای درمان بیش فعالی بزرگسالان بدون دارو این است که کیفیت خواب افراد بهبود یابد. این راه‌کار برای کودکان مبتلا به ADHD هم می‌تواند کمک‌کننده باشد. از استراتژی‌های مفید برای مقابله با مشکلات خواب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرهیز از مصرف قهوه، شکلات و سایر منابع حاوی کافئین در ساعات پایانی روز یا بلافاصله قبل از خواب
  • انجام فعالیت بدنی در طول روز (فعالیت بدنی نباید بلافاصله قبل از خواب انجام شود)
  • داشتن یک برنامه منظم برای خواب و بیداری (هر روز در یک ساعت معین بخوابید و از خواب بیدار شوید)
  • خوابیدن در یک اتاق خنک، ساکت و تاریک
  • اجتناب از تماشای تلویزیون یا کار با لپ‌تاپ و موبایل بلافاصله قبل از خواب

بیشتر بدانید:کنترل خشم در بیش فعالی (ADHD)؛ ۷ راه برای کنترل احساسات

۶. ایجاد محیط مناسب در مدرسه

حمایت در مدرسه سنگ‌بنای درمان ADHD برای کودکان است. چرا که درمان بیش فعالی از نوع عدم تمرکز به ارائه امکانات مختلف برای توجه کردن به درس و به خاطر سپردن مطالب نیاز دارد. در این راستا لازم است که موارد زیر در اختیار کودک قرار بگیرند:

  • محیط عاری از عوامل حواس‌پرتی برای امتحان دادن
  • ارائه زمان بیشتر برای تکمیل وظایف
  • آموزش مهارت‌های مطالعه

بیشتر بدانید:اختلال شخصیت مرزی را بیشتر بشناسید

 تعدادی کودک در کلاس درس
کودکان مبتلا به ADHD باید در محیط مدرسه مورد حمایت قرار بگیرند.

والدین هم می‌توانند به کودک در انجام تکالیف مدرسه در خانه کمک کنند. برای مثال، توصیه می‌شود:

  • به کودک اجازه دهید که بعد از مدرسه کمی استراحت کند و سپس به سراغ تکالیف خود برود.
  • یک چک‌لیست برای فعالیت‌های کودک تهیه کنید تا آن را در حین انجام کار علامت بزند.
  • تکالیف مدرسه را به یک چالش یا بازی تبدیل کنید تا انگیزه کودک برای انجام آن‌ها افزایش یابد.

۷. یوگا و تای چی

بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که یوگا به عنوان یک درمان مکمل برای افراد مبتلا به ADHD مفید است. به عنوان مثال، در یک مطالعه که روی پسران مبتلا به ADHD انجام شد، انجام یوگا در کنار مصرف دارو با کاهش علائم بیش فعالی، اضطراب و مشکلات اجتماعی همراه بود.

شواهد نشان می‌دهد که تای چی هم می‌تواند به درمان بیش فعالی کمک کند. در یک مطالعه، نوجوان مبتلا به ADHD که تای چی تمرین می‌کردند، مضطرب یا بیش فعال نبودند. همچنین کسانی که ۲ بار در هفته به مدت پنج هفته در کلاس‌های تای چی شرکت کردند، احساسات نامناسب کمتری از خود نشان دادند.

۸. وقت گذراندن در بیرون از خانه

وقت گذراندن در بیرون از خانه هم ممکن است برای افراد مبتلا به ADHD مفید باشد. شواهد نشان می‌دهد که حتی ۲۰ دقیقه حضور در فضای خارج از خانه با بهبود تمرکز همراه است. محیط‌های طبیعی و سرسبز می‌توانند بیشترین تاثیر را روی ذهن داشته باشند.

۹. پیروی از رژیم غذایی سالم

شواهد بیانگر آن است که تغذیه هم می‌تواند در کنترل علائم ADHD نقش داشته باشد. به عنوان مثال، در یک مطالعه که روی کودکان انجام شد، دریافت کافی ویتامین D و منیزیم با کاهش مشکلات رفتاری ناشی از ADHD مرتبط بود. از آنجا که این مطالعه فقط شامل ۶۶ کودک بود، برای تایید نتایج آن باید تحقیقات بیشتری انجام شود. با این حال، به طور کلی توصیه می‌شود که افراد مبتلا به ADHD از رژیم غذایی متعادل و مغذی پیروی کنند.

بیشتر بدانید:بیش فعالی در نوزادان؛ چگونه بیش‌فعالی را در بدو تولد تشخیص دهیم؟

۱۰. اجتناب از نگهدارنده‌ها و رنگ‌های خوراکی

متخصصان بر این باورند که بعضی از رنگ‌های خوراکی و مواد نگهدارنده ممکن است بیش‌فعالی را در کودکان افزایش دهند. بنابراین افراد مبتلا به ADHD باید از مصرف محصولات حاوی این ترکیبات خودداری کنند.

تعدادی آبنبات با رنگ‌های مختلف
توصیه می‌شود افراد مبتلا به ADHD تا حد امکان از محصولات غذایی حاوی نگهدارنده یا رنگ خوراکی استفاده نکنند.

۱۱. پرهیز از مصرف آلر‌ژن‌های غذایی

رژیم‌های غذایی که آلرژن‌های احتمالی را محدود می‌کنند می‌توانند به بهبود رفتار در بعضی از کودکان مبتلا به ADHD کمک کنند. اگر فکر می‌کنید که فرزندتان آلرژی غذایی دارد، با متخصص آلرژی درباره این موضوع مشورت کنید.

بیشتر بدانید:بیش فعالی جنسی (اعتیاد به رابطه جنسی) و 4 درمان پیشنهادی

به طور کلی، ترکیباتی که به عنوان آلرژن‌های غذایی شناخته می‌شوند عبارت‌اند:

  • افزودنی‌های شیمیایی مثل هیدروکسی‌ تولوئن بوتیله (BHT) و هیدروکسی‌آنیزول بوتیله (BHA) که اغلب برای جلوگیری از خراب شدن روغن موجود در محصول استفاده می‌شوند و در غذاهای فرآوری‌شده مانند چیپس، کره و آدامس وجود دارند.
  • شیر و تخم‌مرغ
  • شکلات
  • غذاهای حاوی سالیسیلات از جمله انواع توت، پودر فلفل چیلی، سیب، انگور، پرتقال، هلو، آلو و گوجه‌فرنگی (سالیسیلات‌ها مواد شیمیایی هستند که به طور طبیعی در گیاهان وجود دارند. همچنین جزء اصلی بسیاری از داروهای ضد درد محسوب می‌شوند.)

کلام پایانی

امروزه راه‌های مختلفی برای درمان adhd یا بیش فعالی یا کنترل سایر علائم ADHD وجود دارد. اگر در این زمینه به راهنمایی نیاز دارید، می‌توانید از طریق سایت درمانکده برای مشورت با بهترین متخصصان اقدام کنید. تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای مختلف بیماران، امکان اخذ نوبت از بهترین روانشناسان و متخصص اعصاب و روان را فراهم کرده است. فقط کافی است وارد سایت شوید و از متخصص مورد نظر خود برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین روانپزشکی وقت بگیرید.

سوالات متداول

برای درمان بیش فعالی چه کنیم؟

بیماری ADHD درمان قطعی ندارد، اما می‌توان با دارودرمانی، رفتاردرمانی و بیوفیدبک به کنترل علائم آن کمک کرد. رژیم غذایی سالم و برنامه‌های آموزشی هم ممکن است کمک‌کننده باشند.

درمان بیش فعالی از نظر طب سنتی چیست؟

متخصصان طب سنتی معتقدند که طبع صفراوی (خشک و گرم) با افزایش احتمال ابتلا به بیش‌فعالی مرتبط است. بنابراین برای درمان افراد مبتلا به ADHD ابتدا به طبع آن‌ها توجه می‌کنند.

آیا درمان بیش فعالی با عسل امکان‌پذیر است؟

بعضی از افراد مصرف عسل را برای درمان بیش فعالی به روش سنتی مفید می‌دانند. چون معتقدند که عسل به افزایش آرامش فرد و به خواب رفتن او کمک می‌کند. با این حال، شواهد علمی کافی برای تایید این ادعا وجود ندارد.

درمان بیش فعالی چقدر طول میکشه؟

مدت زمان درمان این اختلال از فردی به فرد دیگری متفاوت است و به شرایط بیمار بستگی دارد. بنابراین نمی‌توان برای همه افراد یک زمان مشخص را تعیین کرد.

اگر بیش فعالی درمان نشود، چه اتفاقی می‌افتد؟

عدم درمان این اختلال روی عملکرد فرد در مدرسه یا محل کار تاثیر می‌گذارد. همچنین احتمال سوء مصرف الکل و مواد مخدر، تصادفات رانندگی و خودکشی را افزایش می‌دهد.

منابع: medicalnewstoday, healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 86

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

19 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
تهمینه
تهمینه
1 ماه قبل

من ۴ساله متوجه شدم این بیماری دارم به خاطر تصادفات زیاد با ماشین.دارو مصرف میکنم.افسردگیش و عدم تمرکز بیشتر از همه رنجم میده.
بچگی او خواب راه نیرفتم.هنوزم تو خواب حرف میزنم .
همیشه خسته ام و از خودم ناراضی.همرو انجام میدم ورزش و دارو.فقط یوگا امتحان نکردم.روانشناس هم که هزینه بالا داره

شهر
تهران
Hedi
Hedi
4 ماه قبل

با عرض سلام.من یک مرد ۳۸ ساله هستم، و احساس میکنم که مشکل پیش فعالی دارم، و خوشحال میشم یک مشاوره بگیرم ازتون.
با تشکر

Ali
Ali
4 ماه قبل

حداقل تلفظ قرص ها را درست بنویسید. Vyvance خوانده میشه وای وَنس . Adderall خوانده میشود اَدِرال .

شهر
اصفهان
فرید سهرابی
فرید سهرابی
6 ماه قبل

سلام.آقا هستم وبیشتر علائم بیماری adhd رو دارم.برای درمان چکار کنم؟

شهر
کرج
سحر
سحر
6 ماه قبل

سلام من الان 18 سالمه و یکسری علائم بیش فعالی دارم.
کمبود تمرکز دارم و هواس پرتم.. یه چیزی کوچیک رو مثلا بزارم رو پله بارها باید فکر کنم که کجا گذاشتمش
من تو درسام بهترین نمرات رو میگرفتم شاگرد اول بودم اما امسال بدترین نمرات، بی حوصله و خسته ام و هم همش کسلم صبح زود نمیتونم بلند شم و فوقش فوقش بخوام خودمو زحمت بدم ساعت 12 ظهر با جون درد شدید انگار تو خواب بازم کار کشیده شده‍♀️نمیدونم چیکار کنم به پدر و مادرم میگم اصلا توجهی نمیکنن میگن خودت تنبلی..

اصغر دماغ
اصغر دماغ
6 ماه قبل
پاسخ به  سحر

سلام شمارتونو بدید. دایی من همین مشکل شمارو داره ولی اون رو بالکن جامیزار شاید با هم به تفاهم برسید

مریم معینی
مریم معینی
7 ماه قبل

سلام پسرم ۱۱ سالشه حتی یدونه دوست صمیمی نداره نمیتونه ارتباط برقرار کنه همش دعواش میشه با بقیه امسال افت تحصیلی داره خیلی ناراحتم و باهاش به مشگل خوردم .از مدرسه کلی شکایت داره و عزت نفس خیلی پایینی داره ،نمیدونم بیش فعاله یا نه هر چی بزرگ تر میشه بدتر میشه

شهر
تهران
سمانه
سمانه
7 ماه قبل

ضمن اینکه نشخوار ذهنی زیاد دارم، کلا نمیتونم بخوابمو روی کوچکترین مسائل هم تمرکز کنم

سمانه
سمانه
7 ماه قبل

سلام۴۰ سالم هست،۱۲ سال هست که شاغلم ولی الان ۳ساله هست که دیگه نمیتونم در هیچ کاری تمرکز کنم،حواس پرتی فراموشیم زیاد شده و الان ۷ ماهه بیکارم، طوری که احساس میکنم اینقد ضعیف شدم که حتی کارهای روزمره رو هم به سختی انجام میدم،و حتی بدنم خیلی زود خسته میشه، میتونید راهنمایم کنید

جواد
جواد
3 ماه قبل
پاسخ به  سمانه

منم دقیقا همینجورم. سال کنکور یادم هست خیلی اذیت شدم و همیشه خودمو سرزش میکردم اون زمان که چقدر همه کار برام سخته و خیلی روزا اصلا حتی یادم نبود من کنکوری ام. هرجا میرم جسمم اونجاس ذهنم نه. تازه چند وقت پیش اتفاقی مامانم گفت وقتی مهدکودک بودم همش راه میرفتم میچرخیدم تو محوطه و با بچه ها داخل برنامه ها شرکت نمیکردم. چند سال بعد ورزش که میرفتم اونجا نمیتونستم درست یاد بگیرم و زود حوصلم سر میرفت شروع میکردم حرف بزنم یا هزارتا فکر تو سرم. سرکلاس هم همینطور. خلاصه هر کاری دارم انجام میدم خیلی خیلی زود مشغول یه کار دیگه میشم. واقعا عملکردو میاره پایین همه انرژی ادمو هدر میده این. راسی امیدوارم تا امروز بهتر شده باشید.

شهر
اصفهان
قادری
قادری
8 ماه قبل

سلام پسر من ۷ ساله است و کمبود توجه و تمرکز دارد دکتر قرص ریتالین ۱۰تجویز کرده ردزی نصف قرص که من هیچ تاثیری ندیدم که هیچ فقط عوارض ریتالین مثل دردهای شکمی و سردرد و تپش قلب پسرم گرفته بنظر شما چیکار کنم

شهر
اصفهان
Reyhane
Reyhane
7 ماه قبل
پاسخ به  قادری

حتما ببرینش پیش روانپزشک کودک و نوجوان و بابت رفتار های دعواش نکنید

شهر
تهران
مرسان
مرسان
11 ماه قبل

سلام دخترم ۴سالشه والان نزدیک دوساله که اون رو به کاردرمان ذهنی وگفتاردرمان میبریم الحمدلله گفتارش خوبه و سریع چیزهارو یادمیگیره وکاردرمانش هم ازش راضی هیتش فقط الان موندم که آیاداروهایی که از۲سالگی مصرف میکنه رو باز بخوره یا باید قطع کنم داروها ریسپریدون.ADHD

شهر
تهران
طناز
طناز
7 ماه قبل
پاسخ به  مرسان

زیر ۶ سال نباید دارو بگیرن و تشخیص بیش فعالی داده بشه

شهر
تهران
پریسا صادقی
پریسا صادقی
1 سال قبل

سلام دخترم ۱۰ سالشه والان کلاس چهارم است
وقتی کلاس اول بود تشخیص اختلال بیش فعالی ونقص توجه براش دادند اما دارو استفاده نکردم .
چند جلسه نوروفیدبک و کلاس آموزش فردی رفت که چون خیلی نتیجه نداشت دیگه ادامه ندادم .
تا الان فقط با کلاس خصوصی پیش اومده اما هنوز در املا وروانخوانی و ریاضی ضعیف هست .
لطفاً راهنمایی کنید

امیرعلی عالی
امیرعلی عالی
1 سال قبل
پاسخ به  پریسا صادقی

با سلام
برای تشخیص اثربخش بودن یا نبودن نوروفيدبک باید حداقل 10 جلسه طی بشه تا مشخص بشه که برای کودک شما مناسب بوده است یا خیر
برای تقویت ریاضی و روانخوانی باید شما تحت آموزش قرار بگیرید تا علاوه بر کلاس خصوصی در منزل به شیوه ای کاملا استاندارد و مناسب با کودک خود به طور مکرر تمرین کنید و پیشنهاد می‌شود با تشخیص پزشک داروهای مورد نظر مصرف بشوند تا از بروز مشکلات روحی روانی در دوران بلوغ و نوجوانی کودک خود جلوگیری بعمل آید

طناز
طناز
7 ماه قبل
پاسخ به  پریسا صادقی

نورو فیدبک فقط هزینه اضافیه بر دوش خانواده پسر من و خیلی های دیگه رفتن و نتیجه نداد ما ۴۰ جلسه رفتیم

محمد رضا
محمد رضا
5 ماه قبل
پاسخ به  طناز

واقعا برام سواله کسی بوده تا حالا نقص توجه و بیش فعالی داشته باشه از نوروفیدبک جواب گرفته باشه؟

شهر
تهران
نداسادات
نداسادات
1 ماه قبل
پاسخ به  پریسا صادقی

سلام من 36 سالمه, دیروز فهمیدم, خودم مبتلا هستم!
از بچگی!
برای برادرم حاد بود می دونستیم برا منو نه!

سخته وارد دنیاش بشید, دیروزمی خوندم به پاداش زودهنگام و سریع, پاسخ می دیم, یعنی یک چیزی که برام حوصله سر بر نباشه و بدونیم زود نتیجه می گیریم!

یادمه خودم چقدر از مسائل ریاضی طولانی بدم میومدو حلشون نمی کردم, این در بزرگسالی و دانشگاه خیلی برام دردسر شد و اذیتم کرد!

مثلا من برای اینکه در کنکور کارشناسی, حوصله ام از درس خوندن سر نره از مدادهای رنگی استفاده می کردم!
یا اینکه در امتحانات شرکت کنم, مثل دانشمندا روی شیشه پنجره مسائل ریاضی رو حل می کردم و چون حس دانشمندا رو داشتم(پاداش سریع در احساس), می تونستم مسائل رو حل کنم!

با اینکه تا ارشد پیش رفتم اما از نظر درسی خیلی افت داشتم و استرس خیلی خیلی زبادی بهم تحمیل شد!

امیدوارم تجاربم براتون مفید باشه

شهر
تبریز