خون بند ناف نوزاد چه اهمیتی دارد؟ مزایا و معایب استفاده از خون بند ناف

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سال‌های زیادی خون بند ناف نوزاد که حاوی مقدار زیادی سلول‌های بنیادی است، پس از تولد به‌عنوان زباله بیولوژیکی دور ریخته می‌شد. اما امروزه از سلول‌های خون‌ساز درون خون بندناف نوزاد برای درمان بیماری‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

بند ناف همان چیزی است که کودک را به جفت متصل می‌کند. جفت مسئول رساندن غذا و اکسیژن در رحم به جنین است. بند ناف نوزاد پس از تولد در مدت کوتاهی بسته خواهد شد که پزشک سریعا آن را می‌بُرد. در گذشته پس از بریده شدن بندناف آن را دور می‌انداختند، اما اکنون خون بند ناف نوزاد پس از زایمان ذخیره خواهد شد. 

خون بند ناف حاوی مقدار غنی از سلول‌های بنیادی است. این سلول‌ها بسیار ارزشمند هستند، زیرا می‌توانند در درمان بیماری‌های تهدیدکننده زندگی فرد کمک بزرگی کنند. با ما همراه باشید تا در این مقاله از مجله درمانکده شما را بیشتر با علت نگهداری از خون بند ناف نوزاد، مزایا و معایب استفاده از آن آشنا کنیم.

منظور از خون بند ناف نوزاد چیست؟

به خونی که پس از تولد کودک درون بندناف او باقی می‌ماند، خون بندناف نوزاد یا Cord blood می‌گویند. این خون با خون‌های معمولی تفاوت چندانی ندارد و از گلبول‌های سفید، قرمز، پلاسما و پلاکت تشکیل شده است. اما به‌دلیل غنی بودن از سلول‌های بنیادی موجود در مغز استخوان تقویت کننده سیستم ایمنی هستند. سلول‌های بنیادی توانایی بالغ شدن دارند که امکان درمان بیماری با خون بند ناف نوزاد را افزایش می‌دهند.برای اطلاعات بیشتر نیز از طریق مشاوره با متخصص کودکان مشورت کنید.

بیشتر بدانید: عفونت ادراری در کودکان و نوزادان؛ علائم، نحوه تشخیص و راه‌کارهایی برای پیشگیری از آن

تصویری از نوزاد تازه به دنیا آمده با بند ناف و جفت
خون بندناف نوزاد منبع غنی از سلولهای بنیادی است.

اهمیت خون بند ناف نوزاد

خون بند ناف حاوی حدود 80 تا 200 میلی‌لیتر سلول بنیادی است که هنگام زایمان کمتر از 5 دقیقه برای جمع‌آوری آن زمان وجود دارد. 

سلول‌های بنیادی خون بندناف نوزاد به‌دلیل این‌که جوان‌تر هستند و کمتر در معرض بیماری یا عوامل محیطی قرار گرفته‌اند، نسبت به سلول بنیادی بزرگسالان مناسب‌تر خواهند بود. در واقع با ذخیره خون بندناف نوزاد، منبع غنی از سلول‌های بنیادی در اختیار شماست که می‌تواند به درمان بیش از 80 نوع بیماری مختلف کمک کند.

نحوه ذخیره خون بندناف نوزاد

چنان‌چه تصمیم گرفتید خون بندناف نوزادتان را ذخیره کنید باید قبل از زایمان به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک متخصص زنان بلافاصله پس از بسته شدن بند ناف و بریدن آن، خون را جمع‌آوری می‌کند. برای این کار از یک سوزن مخصوص استفاده می‌کنند تا خون مربوطه از بند ناف خارج شود. 

سپس برای ذخیره خون بند ناف نوزاد آن را درون کیسه مخصوصی می‌ریزند. این فرایند مشکلی برای مادر و نوزاد ایجاد نمی‌کند و کاملا بی‌خطر است. سپس خون بند ناف را به بانک خون بند ناف می‌فرستند. در آن‌جا خون مورد نظر از لحاظ انواع بیماری‌ها، اختلالات ژنتیکی و سایر موارد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در صورتی که مشکل خاصی وجود نداشته باشد برای ذخیره خون بندناف نوزاد شما آن را به صورت برودتی منجمد می‌کنند تا در زمان مطابقت مورد استفاده قرار بگیرد.

بیشتر بدانید: برفک دهان نوزاد چیست؟ + علائم و روش‌های درمان

تصویری از خروج خون بند ناف توسط سوزن مخصوص
جمع‌آوری و ذخیره خون بندناف نوزاد هیچ خطری برای مادر و کودک تازه به دنیا آمده نخواهد داشت.

علت نگهداری از خون بند ناف نوزاد

برخی از خانواده‌ها به شکل خصوصی برای نگهداری از خون بندناف نوزاد خود اقدام می‌کنند. آن‌ها هر نوع هزینه‌ای که لازم باشد را با رضایت کامل پرداخت خواهند کرد، زیرا اصلی‌ترین علت نگهداری از خون بند ناف نوزاد خود را نوعی بیمه و سرمایه گذاری برای کودک خود در آینده می‌دانند. 

همچنین در صورت بروز بیماری برای سایر اعضای خانواده که با پیوند استخوان در ارتباط است، می‌توانید از خون بند ناف استفاده کنید. نگهداری از این خون به دو شکل انجام می‌شود:

  1. بانک عمومی خون بند ناف: در این حالت خون بند ناف به مرکز اهدای سلول‌های بنیادی داده می‌شود تا از آن برای نجات جان فرد غریبه استفاده شود. این نوع بانک دولتی بوده و نیاز به پرداخت هزینه‌ای ندارد.
  2. بانک خصوصی خون بند ناف: در این حالت خون بند ناف فقط برای خانواده و خود کودک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع بانک شامل پرداخت دو مرحله هزینه (هزینه جمع‌آوری اولیه و هزینه ذخیره‌سازی سالانه) است.

کاربرد سلول‌های بنیادی بند ناف نوزاد

سلول‌های بنیادی که اصلی‌ترین علت نگهداری از خون بند ناف به‌شمار می‌آیند، به صورت بالقوه نجات دهنده هستند. در واقع شما با ذخیره خون بندناف نوزاد خود می‌توانید به افرادی که نیاز به پیوند سلول‌های بنیادی دارند، کمک کنید. 

کاربرد سلول‌های بنیادی بند ناف نوزاد را باید کمک به ساخت سلول‌های جدید و سالم پس از پیوند دانست. بنابراین میتوان به درمان بیماری با خون بند ناف نوزاد امیدوار بود. این بیماری‌ها عبارتند از:

  • سرطان‌ها شامل لوسمی و لنفوم
  • بیماری‌های مربوط به مغز استخوان و نیازمند پیوند
  • انواع کم‌خونی همچون سلول داسی شکل
  • اختلالات سیستم ایمنی بدن
  • دیابت تیپ 1 (وابسته به انسولین)
  • بیماری پارکینسون
  • لوپوس

بیشتر بدانید: کلاب فوت و چگونگی شکل‌گیری آن

تصویر گرافیگی از درمان بیماری با خون بندناف نوزاد
سلول‌های بنیادی خون بند ناف به کمک ساخت سلول‌های جدید و سالم موجب درمان بیش از 80 نوع بیماری می‌شوند.

مزایا و معایب

سلول‌های بنیادی خون بند ناف و مغز استخوان هر دو در جهت تولید سلول‌های خونی تلاش می‌کنند. برخی از پزشکان معتقدند سلول‌های بنیادی خون بند ناف نسبت به مغز استخوان توانایی بیشتری دارند. این در حالی است که تعداد دیگری از پزشکان تاثیر سلول‌های بنیادی خون بندناف نوزاد را بسیار ناچیز می‌دانند. در زیر به بررسی مزایا و معایب این موضوع می‌پردازیم پیشنهاد ما برای شما این است که به متخصص کودکان مراجعه کنید.

مزایای استفاده از خون بند ناف

  • افراد بیشتری امکان دریافت سلول‌های بنیادی را از خون بند ناف دارند.
  • احتمال این‌که بدن سلول‌های بنیادی خون بند ناف را رد کند بسیار کم است.
  • سلول‌های بنیادی خون بند ناف موجب تقویت سیستم ایمنی در طول درمان بیماری سرطان می‌شوند.
  • جمع‌آوری خون بندناف نوزاد هیچ خطری برای جنین و مادر ندارد.
  • امکان منجمد نگه داشتن خون بند ناف وجود دارد و این می‌تواند به همیشه در دسترس بودن سلول‌های بنیادی کمک کند.
  • به صورت رایگان می‌توانید خون بند ناف نوزاد خود را به بانک عمومی اهدا کنید.
  • جمع‌آوری خون بند ناف و اهدای آن به بانک عمومی می‌تواند جان بیماران زیادی را نجات دهد.

معایب استفاده از خون بند ناف

  • ممکن است سلول بنیادی خون بند ناف برای بزرگسالان کافی نباشد و آن‌ها به چندین اهداکننده نیاز پیدا کنند.
  • نگهداری از خون بندناف نوزاد در بانک خصوصی هزینه‌بردار است.
  • تصمیم‌گیری در خصوص ذخیره خون بند ناف نوزاد باید قبل از زایمان انجام شود و در حین آن نمی‌توان نظر خود را تغییر داد.
  • احتمال این وجود دارد که بانکداری خصوصی خون بند ناف از پیوند سلول بنیادی فرد غریبه موثرتر نباشد.
  • احتمال این وجود دارد که هر بیمارستانی برای جمع‌آوری عمومی خون بند ناف اقدام نکند.

سخن پایانی

خون بند ناف نوزاد منبع غنی از سلول‌های بنیادی است که می‌توان آن را بلافاصله پس از زایمان جمع‌آوری کرد. شما می‌توانید خون بند ناف را به بانک عمومی برای درمان افراد غریبه اهدا کنید یا این‌که در بانک خصوصی مختص فرزند و خانواده خود نگه دارید.

اهمیت خون بند ناف نوزاد در درمان بیماری‌های مختلف ما را برآن داشت تا در این مقاله از درمانکده شما را با علت نگهداری از سلول‌های بنیادی، مزایا و معایب استفاده از آن آشنا کنیم. شما با ذخیره خون بند ناف موافق هستید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

دلیل اصلی ذخیره خون بند ناف نوزاد چیست؟

اگر در خانواده شما سابقه بیماری خونی یا سرطان خون وجود دارد ذخیره خون بند ناف می‌تواند در صورت لزوم با خواهر، برادر یا سایر اعضای خانواده از نظر ژنتیکی مطابقت داشته باشد.

خون بند ناف نوزاد چه ویژگ دارد؟

خون بند ناف منبع غنی از سلول‌های بنیادی است که سازنده سلول خونی بوده و برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله سرطان خون استفاده می‌شود.

آیا والدین می‌توانند از خون بند ناف نوزاد استفاده کنند؟

بله، والدین، خواهر، برادر، پدربزرگ و مادربزرگ حتی در صورت عدم مطابقت گروه خونی می‌توانند از آن استفاده کنند.

خون بند ناف نوزاد کدام بیماری‌ها را درمان می‌کند؟

متخصصین معتقدند خون بند ناف در درمان بیش از 80 نوع بیماری موثر است که اصلی‌ترین نقش آن‌ها را باید در درمان سرطان خون، لنفوم، کم‌خونی و بیماری سلول داسی شکل دانست.

با خون بندناف نوزاد چه می‌توان کرد؟

می‌توانید آن را به بانک عمومی خون اهدا کنید تا برای درمان افراد غریبه مورد استفاده قرار بگیرد، یا این‌که در بانک خون خصوصی برای استفاده فرزند و خانواده خود نگهداری کنید.

آیا جمع‌آوری خون بند ناف نوزاد ضرر دارد؟

ذخیره خون بند ناف نوزاد برای مادر و نوزاد هیچ خطری خطری ندارد. در صورتی که والدین قبل از زایمان درخواست ذخیره خون بندناف نوزاد خود را نداشته باشند، بیمارستان آن را به‌عنوان زباله بیولوژیکی دور می‌ریزد. بنابراین اگر خودتان تصمیم به نگهداری از خون بند ناف و سلول‌های بنیادی آن در بانک خصوصی ندارید، به بانک عمومی اهدا کنید.

منبع: medicalnewstoday | my.clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 29

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

6 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها