عفونت روده چیست و چه علائمی دارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

عفونت روده مشکلی است که معمولا پس از مصرف غذا یا آب آلوده به باکتری، انگل یا ویروس ظاهر می‌شود. این عارضه با علائمی مثل تب استفراغ و اسهال مکرر همراه است. عفونت روده در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف مانند کودکان و بزرگسالانی که سابقه بیماری مزمن دارند، شدیدتر است. در بیشتر موارد این بیماری با استراحت، هیدراته کردن بدن و مصرف غذاهای سبک و سالم برطرف می‌شود. معمولا مدت درمان عفونت روده به شدت بیماری و شرایط بدنی فرد بستگی دارد، اما در اکثر مواقع علائم بیماری پس از 2 تا 3 روز کاهش پیدا می‌کند. گاهی نیز ممکن است علائم بیماری تا چندین ماه بعد برطرف شوند. اما علائم عفونت روده چیست و چطور درمان می‌شود؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با نکاتی مهم در مورد عفونت روده در کودکان و بزرگسالان آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: سیگموئیدوسکوپی روده چیست؟

علائم عفونت روده

علائم عفونت روده معمولا بلافاصله پس از ورود میکروارگانیسم‌هایی مانند انگل‌ها، قارچ‌ها یا باکتری‌ها و یا نهایتا پس از 3 روز از آلوده شدن فرد ظاهر می‌شود. شدت علائم این عارضه به شدت عفونت، سن و وضعیت سلامت عمومی فرد بستگی دارد. معمولا علائم عفونت روده در نوزادان و افراد حساس شدیدتر است و در بزرگسالان شدت کمتری دارد. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین علائم عفونت روده آشنا شوید.

بیشتر بدانید: انواع بیماری های روده

  • گرفتگی و درد شکم
  • یبوست
  • اسهال
  • وجود خون در مدفوع (در برخی موارد)
  • استفراغ
  • سردرد
  • نفخ و گاز معده
  • از دست دادن اشتها
  • تب و لرز
  • حالت تهوع

بیشتر بدانید: متاپلازی روده‌ای معده چیست؟

اینفوگرافی علائم عفونت روده
از رایج‌ترین علائم عفونت روده می‌توان به گرفتگی و درد شکم، اسهال، حالت تهوع، نفخ شکم و تب اشاره کرد.

بیشتر بدانید: ایلئوستومی چیست؟

انواع عفونت روده

به‌طورکلی عفونت در روده به 2 دسته‌بندی مختلف تقسیم می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم.

عفونت روده کوچک

عفونت روده باریک یا کوچک معمولا در اثر ورود باکتری‌ها به روده ایجاد می‌شود و موجب بروز اسهال حجیم و آبکی می‌شود. در این نوع عفونت نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک نیست و بیماری پس از چند روز خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند. از آنجایی که فرد دچار اسهال می‌شود، در این نوع عفونت احتمال کم آبی بدن وجود دارد و از همین رو لازم است بیمار از مقدار زیادی آب و مایعات استفاده کند.

بیشتر بدانید: انتروپاتی چیست؟

عفونت روده بزرگ

نوع دیگری از عفونت روده که بیشتر در اثر ورود ویروس به بدن ایجاد می‌شود. در این بیمار فرد دچار اسهال می‌شود، اما حجم اسهال زیاد نیست و گاهی ممکن است خونی باشد. برای درمان عفونت روده بزرگ لازم است فرد از آنتی‌بیوتیک استفاده کند.

علت عفونت روده

عفونت روده از چیست و چرا ایجاد می‌شود؟ عفونت روده بیماری است که در اثر ورود باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها ایجاد می‌شود و معمولا از طریق میوه و سبزیجات آلوده، آب آلوده و غذاهای خام و ناسالم  یا دستان آلوده وارد بدن می‌شود.

درواقع زمانی که شما یک ماده غذایی آلوده را مصرف می‌کنید و یا با دستان آلوده به ویروس یا انگل غذا می‌خورید، بیماری وارد بدن می‌شود و موجب عفونی شدن روده می‌گردد.

بیشتر بخوانید: سرطان روده در زنان

بهترین درمان عفونت روده

برای درمان عفونت روده همیشه نیاز به مصرف دارو نیست. در صورتی که علائم بیماری شدید نیست، فرد احتمالا 2 تا 3 روز دچار اسهال می‌شود و بعد علائم برطرف می‌شوند. در این شرایط تنها هیدراته کردن بدن و مصرف غذاهای مقوی می‌تواند به بهبود بیمار کمک کند. اما درمان عفونت روده همیشه با استراحت و مصرف مایعات برطرف نمی‌شود. در ادامه می‌توانید با راهکارهایی موثر برای درمان عفونت روده آشنا شوید.

مصرف آنتی‌بیوتیک

بهترین داروی عفونت روده بزرگ مصرف آنتی‌بیوتیک است. در صورتی که فرد به عفونت روده بزرگ مبتلا شده باشد، استفاده از آنتی‌بیوتیک برای او ضروری است و به کاهش علائم و از بین بردن بیماری کمک زیادی می‌کند. قرص ریفاکسمین (Rifaximin) یک نوع آنتی‌بیوتیک موثر است که روی باکتری‌های خاص روده موثر است و برای درمان عفونت روده در بزرگسالان و افراد بالای 12 سال استفاده می‌شود.

مصرف داروهای ضد اسهال

در شرایطی که اسهال شدید باشد و یا بیشتر از 2 تا 3 روز طول بکشد، به منظور جلوگیری از کم آبی بدن پزشک از داروهای ضد اسهال استفاده می‌کند. معمولا قرص بوپرامید (Loperamide) در این شرایط می‌تواند به جلوگیری از اسهال کمک زیادی کند.

بیشتر بدانید: آناتومی روده چگونه است؟

درمان خانگی عفونت روده

برای درمان خانگی عفونت روده لازم است چند روز در خانه استراحت کنید و از غذاهای مایع، مفید و مقوی استفاده کنید. بهتر است در این مدت از خوراکی‌های مبین استفاده نکنید تا علائم اسهال تشدید نشود. مصرف سوپ و آب‌گوشت و میوه‌های پخته‌شده برای درمان عفونت روده مفید هستند. در ادامه می‌توانید با لیستی از غذاها و خوراکی‌های مفید برای درمان خانگی عفونت روده آشنا شوید.

  • مصرف 2 قاشق سرکه سیب با 2 قاشق عسل و 1 لیوان آب
  • آب سیب برای پاکسازی روده‌ها
  • ماست پروبیوتیک
  • دمنوش زنجبیل
  • مصرف شربت آبلیمو، عسل همراه با کمی نمک برای پاکسازی روده‌ها

بیشتر بدانید: سندروم روده تحریک‌پذیر چیست؟

اینفوگرافی روش‌های درمان خانگی عفونت روده
برای درمان خانگی عفونت روده می‌توانید از آب سیب، ماست پروبیوتیک و دمنوش زنجبیل استفاده کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

به‌طورکلی عفونت روده در بیشتر موارد بعد از چند روز بهبود پیدا می‌کند و نیاز به درمان‌های تخصصی و مداخلات پزشکی خاصی ندارد. معمولا بیماری تنها با استراحت و تغییراتی در رژیم غذایی برطرف می‌شود. اما در برخی شرایط لازم است فرد برای درمان از پزشک متخصص گوارش کمک بگیرد. اگر علائم زیر را تجربه می‌کنید، بهتر است به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

  • اسهال بیشتر از 7 روز
  • اسهال بعد از سفر
  • تب و لرز
  • اسهال خونی
  • درد شدید شکم
  • علائم کم آبی
  • بیماری در افراد ناتوان و دارای نقص ایمنی

تشخیص عفونت روده

برای تشخیص عفونت روده ابتدا پزشک علائم بیمار را بررسی می‌کند. سپس برای بررسی دقیق وضعیت بیمار از آزمایش خون و آزمایش نمونه مدفوع استفاده می‌شود. عفونت روده در آزمایش خون قابل‌مشاهده است و سپس پزشک با بررسی نمونه مدفوع از شدت و نوع بیماری نیز مطلع می‌شود.

روش‌های پیشگیری از عفونت روده

برای جلوگیری از عفونت روده لازم است دست‌های خود را به صورت مرتب با آب و صابون بشویید. به خاطر داشته باشید که قبل از مصرف سبزیجات و میوه‌ها باید آن‌ها را به خوبی ضدعفونی کنید و از مصرف گوشت نیم‌پز یا خام اجتناب کنید. غذا و خوراکی‌های خود را از فروشگاه‌های معتبر و رستوران‌های شناخته‌شده تهیه کنید. هیچ‌گاه از آب آلوده و یا آبی که از سلامت آن مطمئن نیستید استفاده نکنید و در این شرایط تنها آب بسته‌بندی‌شده میل کنید.

بیشتر بدانید: علائم سرطان روده بزرگ چیست؟

تصویر فردی که در حال مصرف گوشت نیم‌پز است.
مصرف گوشت نیم‌پز یا خام یکی از رایج‌ترین دلایل ابتلا به عفونت روده است.

عوارض بیماری عفونت روده

مهم‌ترین عارضه عفونت روده، کم آبی بدن است که در اثر اسهال و استفراغ ایجاد می‌شود. این موضوع می‌تواند جان بیمار را به خطر بیندازد و مشکلات جدی برای او ایجاد کند. به علاوه عفونت روده ممکن است موجب سوزش و التهاب حفره شکمی، خونریزی داخلی، نارسایی قلبی و التهاب مفاصل شود. در برخی افراد ابتلا به عفونت روده موجب حساسیت‌های پوستی مثل جوش و کهیر می‌شود.

از دیگر عوارض عفونت روده می‌توان به ضعف بدن، ضعیف شدن سیستم گوارش و حساس شدن روده‌ها اشاره کرد. در صورت ابتلا به عفونت روده در بارداری بهتر است هر چه سریع‌تر از یک دکتر گوارش برای درمان کمک بگیرید.

سخن نهایی

عفونت روده یک بیماری رایج است که در اثر مصرف غذاهای آلوده و رعایت نکردن بهداشت ایجاد می‌شود. در صورتی که علائمی این بیماری را تجربه می‌کنید، می‌توانید همین حالا از طریق درمانکده با متخصص گوارش آنلاین ارتباط برقرار کنید و پس از دریافت مشاوره، درمان خود را شروع کنید.

سوالات متداول

برای عفونت روده چه بخوریم؟

برای درمان عفونت روده در بزرگسالان و کودکان مصرف غذاهای سبک و آبکی توصیه می‌شود. مصرف آبمیوه‌های رقیق‌شده با آب نیز می‌تواند برای تامین ویتامین‌های بدن و هیدراته کردن بدن بیمار مفید باشد. اگر نوزاد شما به عفونت روده مبتلا شده است، بهتر است او را با شیر مادر یا شیر خشک تغذیه کنید تا بدن دچار کمبود آب و کاهش انرژی نشود.

عفونت روده باعث چی میشود؟

عفونت روده در اکثر افراد موجب کم آبی شدید بدن و همچنین التهاب روده و ضعف بدن می‌شود. در برخی افراد ممکن است این بیماری موجب ایجاد جوش و کهیر پوستی شود و در برخی افراد نیز مشکلات جدی‌تری مثل نارسایی قلبی و التهاب مفاصل ایجاد کند.

مدت درمان عفونت روده چقدر است؟

معمولا درمان عفونت روده به شدت و نوع عامل عفونی بستگی دارد. در بیشتر شرایط علائم بیماری از 2 تا 3 کاهش پیدا می‌کند و پس از 7 تا 10 روز به‌طور کامل برطرف می‌شود. در برخی موارد ممکن است علائم بیماری تا 3 ماه بعد برطرف شود.

منابع: tuasaude، medicalnewstoday، healthdirect

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 86

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

12 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها