سویه جدید ویروس کرونا و علائم آن؛ کرونا در سال 1403 چقدر جدی است؟

مقاله توسط پزشک درمانکده تایید شد
دکتر حامد باباخانیان
تخصص: عمومی

ویروس کرونا از زمان پیدایش خود تاکنون، جهش‌های مختلفی داشته و با علائم متفاوتی همراه بوده است. جهش‌های این ویروس را می‌توان شامل کرونا دلتا، امیکرون و پس از آن سویه‌های اریس و پیرولا دانست که هر از گاهی شدت می‌گرفتند، اما پس از مدتی شیوع آن‌ها تحت کنترل در می‌آمد. در حال حاضر، خبرها حاکی از آن هستند که سویه جدید ویروس کرونا با اسم J.N.1 در جهان شیوع پیدا کرده است. 

متخصصان با شناسایی اولین مورد ابتلا به سویه جدید کرونا در ایران، از مردم خواسته‌اند که پروتکل‌های بهداشتی  را با دقت بیشتری رعایت کنند. آیا شما هم چیزی درباره سویه جدید کرونا شنیده‌اید؟ در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با علائم کرونای جدید، عوارض، روش درمان و راه‌کارهای پیشگیری از آن آشنا کنیم.

سویه جدید ویروس کرونا چیست؟

علائم کرونای جدید با گذر زمان و سازگاری با واکسن‌ها تغییر کرده و امروزه در اکثر افراد به شکل متفاوتی بروز می‌کند. ویروس SARS-CoV-2 که عامل بیماری کووید شناخته می‌شود، به مرور از نظر انتشار و شدت علائم دچار تغییراتی شده است. 

پزشکان متخصص بیماری‌های عفونی معتقدند، جدیدترین سویه کرونا با نام J.N.1 نوع دیگری از ویروس BA.۲.۸۶ (پیرولا) و سویه امیکرون (Omicron) است. آن‌ها بر این باورند که کرونای جدید، با وجود اینکه به سرعت، گسترش و انتشار پیدا می‌کند، اما نگران‌کننده نیست؛ زیرا علائم آن خفیف هستند و شباهت زیادی به بیماری سرماخوردگی دارند. بر اساس گفته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، آخرین دوز واکسنی که برای کووید زده شده، می‌تواند از بدن در برابر سویه جدید ویروس کرونا محافظت کند.

بیشتر بخوانید: علائم انفولانزا جدید را بشناسید

علائم سویه جدید ویروس کرونا

برخی از افرادی که به کرونای جدید مبتلا می‌شوند، علائمی مثل آلرژی فصلی یا سرماخوردگی را تجربه می‌کنند. رایج‌ترین علائم ویروس corona جدید گلودرد، سرفه، گرفتگی بینی و آبریزش است. این بیماری در بعضی از افراد با سردرد شدید، تب و لرز همراه می‌شود. 

بر اساس گفته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، سویه J.N.1 کرونا مشتق‌شده از نوع ویروس BA.۲.۸۶ (پیرولا) است؛ بنابراین باید انتظار علائمی همچون نشانه‌های سرماخوردگی خفیف را داشته باشید. در واقع، می‌توان گفت سویه جدید کرونا در سال 1403 با وجود اینکه بیشتر قابل گسترش است، اما علائم نگران‌کننده‌ای ندارد.

بیشتر بخوانید: تاثیر کرونا بر پوست به چه صورت است؟

متخصصان شایع‌ترین علائم سویه جدید ویروس کرونا در ایران را شامل موارد زیر می‌دانند:

اگر نشانه‌های بالا پس از هفت روز شدیدتر شدند و علائم دیگری همچون تنگی نفس، تب بالای ۳۸ درجه، کبودی لب و صورت، احساس درد در قفسه سینه و گیجی بروز پیدا کردند، حتما به پزشک متخصص بیماری‌های عفونی مراجعه کنید. لازم به ذکر است، کودکان علائم سویه J.N.1 کرونا را به صورت بسیار خفیف تجربه می‌کنند و در اغلب موارد با راه‌کارهای خانگی بهبود می‌یابند. با این حال، اگر شدت علائم بیماری در فرزند خردسال شما افزایش یافت، از دکتر متخصص کودکان کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: علائم کرونا در کودکان چیست؟

سویه جدید کرونا در 1403 چقدر جدی است؟

کرونای جدید با سویه J.N.1 اولین بار در ایالت متحده آمریکا دیده شد، پس از آن به ۴۱ کشور دیگر از جمله هند، چین، فرانسه، ایسلند، پرتغال، اسپانیا، هلند، کانادا، سنگاپور، انگلیس، سوئد، ژاپن و… گسترش یافت. سازمان CDC گزارش کرده، این سویه کووید، چهار ماه پس از اولین ظهورش در آمریکا، توانسته موارد ابتلا به کرونا را از ۳.۵ درصد به ۲۱ درصد افزایش دهد. 

جالب است بدانید، این میزان موارد ابتلا به جدیدترین سویه کرونا تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی در آمریکا به بیش از ۸۵ درصد رسید. در حال حاضر، سویه جدید ویروس کرونا در ایران هم مشاهده شده و همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، سرعت انتقال آن بسیار بالاست؛ بنابراین، نباید علائم خفیف سویه کووید جی‌ان‌وان را دست کم گرفت.

مقایسه کرونای جدید با سویه های قبلی

علائم کرونای جدید (سویه جی‌ان‌وان) شباهت زیادی به سویه BA.۲.۸۶ با نام مستعار پیرولا از نوع امیکرون دارد. برای تشخیص راحت‌تر، در جدول زیر علائم سویه J.N.1 را با سایر سویه‌های کووید-۱۹ مقایسه می‌کنیم:

بیشتر بخوانید: عوارض انواع واکسن کرونا + مراقبت های قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا

علائمسویه J.N.1سویه پیرولاسویه دلتاسرماخوردگی
سردردشایعشایعشایعنادر
سرفهشایع (سرفه خشک)شایع (سرفه خشک)شایع (سرفه ممتد)شایع (سرفه خلط‌دار)
خستگیشایعشایعشایعگاهی
عطسهگاهیگاهیبه ندرتمعمولا
گلودردشایعشایعشایعشایع
آبریزش بینیشایعشایعشایعشایع
تبشایعشایعشایعشایع
اسهالگاهیگاهیگاهیبه ندرت
کاهش حس بویایی و چشاییشایعشایعشایعهرگز
جدول مقایسه جدیدترین سویه کرونا با سویه‌های قبلی

بیشتر بخوانید: آن‌چه کرونا بر سر بیماران قلبی می‌آورد

روش پیشگیری از سویه جدید کرونا

روش انتقال سویه J.N.1 کرونا تفاوتی با سایر سویه‌های کووید-۱۹ ندارد و به راحتی از طریق سرفه، عطسه و هوای بازدم منتقل می‌شود. متخصصان با افزایش شیوع کرونای جدید در فصل زمستان، نگران شدت گرفتن بار عفونت تنفسی بودند؛ به همین دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بیش از هر چیزی در اولویت قرار دادند.

بیشتر بخوانید: حس بویایی در کرونا؛ علامتی دیگر از کرونا که باید بدانید

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، بهترین روش جلوگیری از سویه جدید کرونا که قابلیت انتشار و گسترش بالایی دارد را استفاده از ماسک و حفظ فاصله با دیگران می‌داند. در واقع، شما می‌توانید با استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ، حفظ فاصله از دیگران، شستن مداوم دست‌ها، پوشاندن صورت هنگام سرفه و عطسه از ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا در امان باشید.

درمان سویه جدید ویروس کرونا (سویه J.N.1)

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، روش تشخیص و درمانی که برای سایر سویه‌های کووید-۱۹ در نظر گرفته را برای درمان کرونا جدید با سویه J.N.1 موثر می‌داند. در واقع، می‌توان گفت این سویه عفونت بیشتری ایجاد نمی‌کند و شواهد موجود نشان‌دهنده بروز بیماری با شدت علائم خفیف است.

بیشتر بخوانید: آیا اسهال از علائم کروناست؟

واکسن‌ها چه تاثیری بر جدیدترین سویه کرونا دارند؟

تحقیقاتی که اخیرا بر روی سویه جی‌ان‌وان کووید انجام شده، نشان می‌دهد که آخرین واکسن‌های مرتبط با این بیماری، آنتی‌بادی تولید می‌کنند و قادر به محافظت از بدن در برابر J.N.1 (سویه جدید کرونا) هستند. شما می‌توانید با تزریق جدیدترین واکسنی که برای مصون ماندن از ویروس کرونا ارائه شده، از ابتلا به سویه جدید آن جلوگیری کنید. تزریق واکسن کرونا برای افرادی که در گروه پر خطر قرار دارند، مانند مبتلایان به ضعف سیستم ایمنی و افراد بالای ۶۰ سال طبق دستورالعمل کشوری واکسیناسیون کرونا ضروری است.

بیشتر بخوانید: آیا کرونا از طریق رابطه زناشویی منتقل می‌شود؟

عوارض سویه جدید ویروس کرونا

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، سویه J.N.1 کرونا را یکی از سویه‌هایی با قدرت انتشار و گسترش بسیار بالا معرفی کرد. این موضوع باعث شد تا افراد زیادی نگران عوارض ناشی از آن مانند موج ویرانگر و افزایش مرگ و میر در بین گروه‌های پر خطر شوند. پس از تحقیقاتی که در مورد جدیدترین سویه کرونا (سویه جی‌ان‌وان) انجام شد، متخصصان به این نتیجه رسیدند که سویه J.N.1 با وجود جهش‌های فراوانی که نسبت به کرونا پیرولا داشته، به دلیل واکسیناسیون و افزایش ایمنی بدن پس از عفونت‌های قبلی، نمی‌تواند عوارض مرگباری ایجاد کند.

آیا نشانه‌های سویه جدید کرونا (کووید J.N.1) می‌توانند بیایند و بروند؟

برخی افراد پس از ابتلا به سویه جدید کرونا و مثبت شدن آزمایش کووید-۱۹، در چند روز ابتدایی بیماری احساس می‌کنند، بهبود یافته‌اند و پس از آن دوباره علائمی جدیدی را تجربه خواهند کرد. در چنین وضعیتی، معمولا مبتلایان به سویه J.N.1 کرونا می‌پرسید که آیا این طبیعی است؟ آیا نشانه‌های کرونا می‌توانند به این صورت بروند و دوباره بیایند؟

بر اساس آن‌ چیزی که تحقیقات نشان داده‌اند می‌توان گفت، علائم کرونا جی‌ان‌وان، ممکن است در طول دوره نقاهت بیشتر یا کمتر شوند. برخی افراد مبتلا به کرونای جدید گزارش کرده‌اند که علائم آن‌ها پس از احساس بهبودی، در یک شب به صورت ناگهانی از حالت خوب به بد می‌رسد؛ از همین‌رو باید بدانید که این مراحل، جزئی از روند طبیعی بیماری محسوب می‌شوند و بیشتر افراد، احساس بهبودی کامل را در طی ۲ هفته پس از شروع علائم، به دست می‌آورند.

بیشتر بخوانید: ندول ریه در کرونا چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

راهنمای مراجعه به پزشک

سویه جدید ویروس کرونا با نام J.N.1 علائم مشابهی با سرماخوردگی دارد و به طور خفیف بروز پیدا می‌کند. با این حال، سرعت انتشار و گسترش این سویه کووید-۱۹ بالاست و باید پس از مشاهده علائم آن به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کنید. شما می‌توانید برای مشورت با پزشکان متخصص به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی این مجموعه با بهترین پزشک متخصص عفونی یا دکتر فوق تخصص ریه آشنا شوید.همچنین، اگر امکان مراجعه حضوری به مراکز درمانی ندارید، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از خدمات مشاوره آنلاین با متخصص عفونی برای درمان کرونا بهره ببرید.

سوالات متداول

چه کسانی در معرض سویه جدید ویروس کرونا هستند؟

سویه J.N.1 تغییری در توصیه‌های مراقبتی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) ایجاد نکرده است. همچنان افراد مسن، نوزادان، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و افراد دارای ضعف سیستم ایمنی در معرض خطر بیشتری هستند.

آیا علائم سویه جدید ویروس کرونا خطرناک‌تر از سویه‌های قبلی است؟

شواهد نشان می‌دهد که سویه‌ کرونا جی‌ان‌وان، علائم متفاوت، اما با شدت کمتری نسبت به سویه‌های پیشین دارد و در افرادی که دوزهای بوستر واکسن را تزریق کرده‌اند، چندان خطرناک‌تر به نظر نمی‌رسد.

آیا از دست دادن حس بویایی و چشایی از علائم سویه جدید ویروس کرونا است؟

سویه J.N.1 شباهت زیادی به نوع پیرولا از سویه امیکرون دارد؛ بنابراین می‌توان گفت، کاهش حس بویایی و در مواردی حس چشایی از علائم کرونای جدید به‌شمار می‌آید.

منابع: yalemedicine | today

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 272

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

121 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها