بریج دندان چیست؟ چگونه انجام می‌شود و چقدر دوام دارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بریج دندان (Dental Bridge) یا پل دندان می‌تواند جایگزین یک دندان یا ردیفی از دندان‌های از دست رفته شود. نحوه عملکرد بریج دندان به گونه‌ای است که با پر کردن فضای خالی دندان به شما کمک می‌کند بهتر غذا بخورید و صحبت کنید و همچنین ظاهر دندان‌هایتان را بهبود بخشید.

پل دندان را می‌توان از مواد مختلفی از جمله طلا یا پرسلین ساخت. البته بریج دندان جلو اغلب از پرسلین استفاده می‌شود، چون می‌تواند با رنگ طبیعی دندان شما مطابقت داشته باشد.

در مقاله امروز مجله درمانکده به بررسی انواع بریج‌های دندانی می‌پردازیم و در مورد مزایا و معایب آن‌ها صحبت می‌کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

انواع بریج دندان

دندان‌های مصنوعی که در بریج‌ دندان فک بالا و پایین استفاده می‌شوند، پونتیک (Pontic) نام دارند. برای هر دندان از دست رفته به یک پونتیک نیاز دارید. پونتیک‌ها به دندان کنار شکاف یا به ایمپلنت متصل می‌شوند و شکل و اندازه آن‌ها به دندان شما نزدیک است.

فردی که دهان خود را باز کرده است و دندانپزشک در حال معاینه دهان او است
بریج دندان می‌تواند جایگزین یک دندان یا ردیفی از دندان‌های از دست رفته شود.

چهار نوع بریج اصلی وجود دارد:

  • بریج سنتی: رایج‌ترین نوع بریج است. در این روش، دندانپزشک روکش‌ها را به دندان‌های طبیعی شما در ۲ طرف شکاف می‌چسباند و پونتیک فضای بین آن‌ها را پر می‌کند. وقتی در ۲ سمت شکاف دندان طبیعی سالم دارید، دندانپزشک از بریج‌های سنتی استفاده می‌کند.
  • بریج کنسولی: بریج کنسولی شبیه به بریج سنتی است، اما در این روش بریج دندان فقط به یک روکش در یک طرف شکاف نیاز دارد. به عبارت دیگر، بریج دندان با یک پایه انجام می‌شود. دندانپزشکان زمانی از این نوع بریج استفاده می‌کنند که فقط یک دندان طبیعی در یک سمت شکاف وجود داشته باشد. بریج کنسولی به اندازه بریج سنتی محکم نیست.
  • بریج دندان باله دار یا مریلند: در این روش، به جای قرار گرفتن روکش روی دندان‌های ۲ طرف شکاف، یک چارچوب فلزی یا پرسلین به پشت آن‌ها چسبانده می‌شود. مریلند که یک نوع بریج دندان بدون تراش است برای دندان‌های جلو کاربرد دارد، چون آن‌قدر قوی نیست که بتواند در برابر نیروی جویدن دندان‌های عقب مقاومت کند.
  • بریج بر پایه ایمپلنت: این نوع بریج شبیه بریج سنتی است، اما به جای دندان‌های طبیعی روی ایمپلنت‌های دندانی قرار می‌گیرد. ایمپلنت‌ها پایه‌های کوچکی هستند که جایگزین ریشه دندان‌های از دست رفته می‌شوند. قبل از اتصال بریج به ایمپلنت دندان، ایمپلنت باید به طور کامل با استخوان فک شما یکپارچه شود. این روند به طور متوسط سه تا ۶ ماه طول می‌کشد. زمانی که شما حداقل سه دندان که پشت سر هم قرار دارند را از دست می‌دهید، دندانپزشکان می‌توانند از این نوع پل دندانی استفاده کنند.

بیشتر بدانید: ارتودنسی دندان چیست؟

برای تعیین بهترین نوع بریج دندان، دندانپزشک عوامل مختلفی را در نظر می‌گیرد، از جمله:

  • سن شما (دندانپزشکان معمولا از آن در کودکان استفاده نمی‌کنند)
  • تعداد دندان‌های از دست رفته
  • اندازه شکاف
  • وضعیت دندان‌هایی که در کنار شکاف قرار دارند
  • سلامت کلی دندان‌ها و لثه‌ها
  • ترجیحات شخصی شما

در صورت لزوم می توانید با دکتر دندانپزشک آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص دندانپزشک مراجعه کنید.

اینفوگرافی درباره عوامل موثر در انتخاب بهترین بریج دندان
نوع بریج با توجه به شرایط و وضعیت سلامتی شما مشخص می‌شود.

بیشتر بدانید: بریج دندان بدون تراش چیست؟

روش گذاشتن بریج دندان

برای اکثر بریج‌های دندان باید حداقل ۲ بار به دندانپزشک مراجعه کنید. بریج مریلند نسبت به سایر انواع بریج به ویزیت کمتری نیاز دارد، چون دندان‌های پایه نیازی به آماده‌سازی ندارند.

صرف‌نظر از نوع بریج، دندانپزشک باید از دندان‌های شما قالب یا اسکن دیجیتال بگیرد تا آزمایشگاه برای شکل دادن به اجزای بریج از آن استفاده کند.

۱. بریج سنتی یا کنسولی

اگر فیلم فک پایین و بالا را ببینید، متوجه می‌شوید که اولین قدم برای گذاشتن بریج، آماده کردن دندان پایه است. دندانپزشک با برداشتن مقداری از مینا و عاج دندان‌های پایه، برای روکش‌ها فضا ایجاد می‌کند. سپس یک پل موقت روی دندان‌ها قرار می‌دهد تا از آن‌ها تا زمانی که بریج قرار داده شود محافظت کند. در ویزیت بعدی، دندانپزشک موارد زیر را انجام خواهد داد:

  • روکش موقت را برمی‌دارد.
  • روکش و بریج دائمی را بررسی می‌کند تا مطمئن شود که مناسب هستند.
  • بریج را در جای خود قرار می‌دهد.

بیشتر بدانید: تحلیل لثه چه علائمی دارد؟

۲. بریج مریلند

برای بریج مریلند، دندانپزشک مراحل زیر را طی می‌کند:

  • مناسب بودن بریج را بررسی می‌کند.
  • بریج را در جای خود قرار می‌دهد.
  • چارچوب فلزی را با یک رزین قوی به دندان‌های پایه می‌چسباند.

۳. بریج بر پایه ایمپلنت

نحوه انجام مبتنی بر ایمپلنت به این صورت که برای قرارگیری ایمپلنت‌ در استخوان فک به جراحی نیاز دارید. همچنین ممکن است لازم باشد برای مدتی یک بریج موقت داشته باشید تا در ویزیت بعدی دندانپزشک بریج دائمی را روی ایمپلنت‌ قرار دهد. این روش مستلزم ایجاد برش‌های کوچکی در لثه است، بنابراین در مقایسه با سایر انواع بریج به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارد.

مزایا و معایب پل دندان

همه افراد کاندیدای مناسبی برای آن نیستند. شما باید با دندانپزشک در مورد اینکه آیا این روش برای شما مفید است یا خیر صحبت کنید. عواملی که شما را کاندید مناسبی برای پل دندان می‌کنند عبارت‌اند از:

  • از دست دادن یک یا چند دندان دائمی
  • برخورداری از سطح سلامت مطلوب (به عنوان مثال، مبتلا نبودن به بیماری‌های جدی یا عفونت)
  • داشتن دندان‌های سالم و ساختار استخوانی قوی برای حمایت از بریج
  • توانایی در رعایت بهداشت دهان و دندان برای محافظت از پل دندان

بیشتر بدانید: جرم گیری دندان چیست؟

اینفوگرافی درباره عواملی که شما را کاندید مناسبی برای بریج دندان می‌کنند
پل دندان برای همه افراد مناسب نیست.

مزایا

بریج‌های دندانی مزایای زیادی دارند، از جمله:

  • به دهان و لبخند شما جلوه طبیعی می‌دهند.
  • به صحبت کردن شما کمک می‌کنند، چون از دست دادن دندان می‌تواند تلفظ کلمات را سخت کند.
  • با جلوگیری از تحلیل استخوان فک در محل دندان از دست رفته از ساختار طبیعی صورت محافظت می‌کنند.
  • به جویدن بهتر غذا کمک می‌کنند.
  • از جابه‌جایی دندان‌های مجاور به داخل شکاف دندان از دست رفته جلوگیری می‌کنند.

معایب

پل‌های دندان معایب و خطراتی هم دارند که باید از آن‌ها آگاه باشید، برای مثال:

  • باکتری‌ها و پلاک‌ها می‌توانند به داخل بریج یا روکشی که به خوبی در جای خود قرار نگرفته است نفوذ کنند و باعث پوسیدگی دندان شوند.
  • روکش‌ها می‌توانند ساختار دندان‌های شما را تغییر دهند.
  • اگر دندان‌های پایه به اندازه کافی قوی نباشند، بریج ممکن است فرو بریزد.
  • دندان‌های پایه ممکن است ضعیف شوند، به طوری که لازم باشد به جای آن‌ها ایمپلنت قرار بگیرد.
  • آسیب‌دیدگی دندان‌های پایه می‌تواند وضعیت بریج را به خطر بیندازد.

بیشتر بدانید: کاشت دندان به چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

نحوه مراقبت از بریج دندان

پل دندان «دائمی» در نظر گرفته می‌شود، چون نمی‌توانید آن را مانند دندان مصنوعی از دهان بیرون بیاورید. با این حال، برای همیشه دوام نمی‌آورد. طول عمر پل دندان به طور متوسط پنج تا هفت سال است، اما با مراقبت صحیح ممکن است بتوانید بیش از یک دهه از آن استفاده کنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان به دوام بریج کمک می‌کند. مثل دندان‌های طبیعی، باید بریج را هم حداقل ۲ بار در روز مسواک بزنید و اطراف آن را نخ دندان بکشید. همچنین مهم است که به طور منظم برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید.

تغییرات رژیم غذایی

درست پس از نصب بریج، باید مراقب آنچه که می‌خورید باشید. دندانپزشک دستورالعمل‌های خاصی به شما می‌دهد که در این مدت باید رعایت کنید.

بیشتر بدانید: کامپوزیت دندان چیست؟

در بلندمدت، بعضی از غذاها می‌توانند برای بریج‌های دندان یا دندان‌های پایه مشکل ایجاد کنند. اگر می‌خواهید بریج دوام بیاورد و آسیب نبیند، از مصرف غذاهای شیرین و غذاهای سفت (مثل آبنبات و پاپ‌کورن) خودداری کنید.

هزینه بریج دندان

هزینه پل دندان به میزان کاری که باید انجام شود و نوع بریج بستگی دارد. سلامت کلی دهان شما هم تاثیرگذار خواهد بود، چون ممکن است قبل از شروع فرآیند ساخت بریج، برای مشکلاتی مانند بیماری لثه به درمان نیاز داشته باشید.

تصویر سه عدد بریج دندان که جایگزین سه دندان از دست رفته می‌شوند
هزینه پل دندان به نوع بریج و وضعیت سلامتی شما بستگی دارد.

کلام پایانی درباره بریج دندان

اکثر دندانپزشکان پل دندان را به افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی‌کنند. همچنین اگر باردار هستید، بهتر است در مورد مزایا و خطرات بریج دندان در بارداری با دندانپزشک مشورت کنید.

پل دندان مزایا و معایب خاص خود را دارد، اما با رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک می‌توان از آن برای مدت طولانی استفاده کرد. اگر در مورد کاربرد بریج دندان و نحوه انتخاب نوع آن سوالی دارید یا می‌خواهید بدانید که آیا بریج دندان برای سفید شدن راه‌کاری دارد یا خیر، می‌توانید با مراجعه به سایت درمانکده با بهترین دندانپزشکان مشورت کنید.

بیشتر بدانید: ایمپلنت دیجیتال چقدر زمان میبرد؟

سوالات متداول

بریج دندان یعنی چه؟

از پل دندان برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته استفاده می‌شود. پل دندان از روکش‌هایی که روی دندان‌های طبیعی شما در ۲ طرف شکاف قرار می‌گیرند و دندان‌های مصنوعی که شکاف را پر می‌کنند، تشکیل شده است.

روش انجام بریج دندان چگونه است؟

چهار نوع بریج مختلف وجود دارد که روش قرارگیری آن‌ها روی لثه کمی با هم متفاوت است. اما معمولا برای انجام هر یک از آن‌ها باید حداقل ۲ بار به دندانپزشک مراجعه کنید.

آیا بریج دندان درد دارد؟

مانند اکثر روش‌های دندانپزشکی، ممکن است پس از قرارگیری بریج در جای خود کمی درد و ناراحتی داشته باشید؛ چون دهان شما در حال بهبودی است اما پس از بهبودی، پل دندان نباید دردناک باشد.

بریج دندان با ایمپلنت چه تفاوتی دارد؟

 به طور کلی، ایمپلنت‌ها بسیار بیشتر از بریج‌ها دوام می‌آورند. همچنین استخوان موجود را حفظ می‌کنند و خطر از دست دادن استخوان را در آینده کاهش می‌دهند. با این حال، هرکسی نیازها، اهداف و ترجیحات منحصر به‌فردی دارد. برای اینکه بدانید کدام گزینه درمانی برای شما مناسب‌تر است، با دندانپزشک صحبت کنید.

منابع: verywellhealth, my.clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 17

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها