جرم گیری دندان چیست؟ انواع روش‌های خانگی و پزشکی موثر!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

مصرف وعده‌های غذایی و نوشیدنی‌های روزانه ما موجب تجمع پلاک و جرم روی دندان‌ها می‌شود. هر چند مسواک زدن منظم می‌تواند به از بین بردن آن کمک کند، اما به هر حال ایجاد جرم روی دندان‌ها یک مساله رایج است که می‌تواند مشکلاتی جدی برای سلامت دندان و لثه ایجاد کند. جرم گیری دندان یک روش برای تمیز کردن دندان زیر خط لثه است. در این روش سطح روی دندان‌ها به‌طور عمیق برای محافظت از مینای دندان و لثه تمیز می‌شود. جرم گیری دندان یک فرایند ضروری و مهم است که به حفظ سلامت دهان و دندان‌ها کمک می‌کند. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با روش جرم گیری دندان و مزیت‌های این روش آشنا شوید.

جرم گیری دندان چیست؟

جرم گیری دندان یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای تمیز کردن سطح دندان است که باید توسط پزشک و با استفاده از تجهیزاتی خاص در مطب انجام شود. این روش به‌طورمعمول برای کمک به بیماران مبتلا به بیماری لثه و افرادی که دچار تجمع بیش از حد پلاک می‌شوند، انجام می‌شود.

بیشتر بدانید: لمینت دندان خرگوشی چیست؟

تصویر فردی که در حال جرم گیری دندان است
جرم گیری دندان یک روش مطمئن و ساده برای از بین بردن جرم و آلودگی روی دندان‌ها است.

جرمگیری دندان فرآیندی است که در آن تخصصی به نام بهداشت دهان و دندان از طریق استفاده از ابزارها و تکنیک‌های مختلف، آلاینده‌های موجود بر روی سطح دندان‌ها و داخل لثه‌ها را از بین می‌برد. این فرایند به‌طور منظم و دوره‌ای انجام می‌شود تا از تجمع و انباشت آلاینده‌ها جلوگیری شود.

مراحل جرم گیری دندان

جرم گیری دندان معمولا در چند مرحله انجام می‌شود. در ادامه می‌توانید با مراحل جرمگیری دندان آشنا شوید.

معاینه اولیه دندانپزشکی

قبل از شروع، یک معاینه دندانی کوتاه خواهید داشت تا میزان جرم، پلاک، جرم یا سایر تجمعاتی که سلامت دهان و دندان شما را تهدید می‌کند، بررسی شود. در این مرحله پزشک با دقت دندان شما را معاینه می کند و میزان جرم دندان را تشخیص می‌دهد.

استفاده از بی‌حسی موضعی

یک بی‌حس‌کننده سبک که معمولاً به شکل کرم موضعی است، ناحیه تحت درمان را بی‌حس می‌کند. احتمالاً حرکات ناخوشایندی را احساس خواهید کرد اما این روش غیر جراحی است و به دندان‌ها یا لثه‌ها آسیب نمی‌رساند.

بیشتر بدانید: کاشت دندان به چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

جرم گیری

سپس دندانپزشک از یک وسیله مخصوص برای جرمگیری استفاده می‌کند. درواقع دندانپزشک با یک ابزار کوچک قلابی شکل، تمام پلاک‌های داخل دندان و اطراف لثه‌ها را می‌تراشد و پلاک را از بین می‌برد. جرم گیری بسیار عمیق‌تر از مسواک زدن دندان‌ها را تمیز می‌کند و برای سلامت دندان اهمیت زیادی دارد.

صاف کردن کناره‌های لثه

دندانپزشک یا متخصص بهداشت با استفاده از ابزاری به نام کورت دندان، لبه‌های ناهموار ریشه دندان‌های شما را صاف می‌کند و جرم ها را از بین می برد. انجام این کار به این معنی است که لثه‌ها می‌توانند خیلی راحت‌تر و بدون هیچ‌گونه جرمی به موقعیت خود بازگردند.

فواید و اهمیت جرمگیری دندان

جرمگیری دندان یک فرآیند مهم برای کمک به سلامت دندان‌ها است. در ادامه می‌توانید با اهمیت جرمگیری دندان بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بدانید: کشیدن دندان عقل درد دارد؟

اینفوگرافی فواید جرم گیری دندان
از مهم‌ترین فواید جرم گیری دندان می‌توان به حذف آلودگی‌ها، حفظ سلامت لثه و پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان اشاره کرد.

حذف آلودگی‌ها

با انجام جرمگیری، آلاینده‌هایی مانند پلاک و جرم از دندان‌ها و لثه‌ها برداشته می‌شوند. این آلاینده‌ها می‌توانند باعث بوی بد دهان، بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان شوند.

حفظ سلامت لثه

جرمگیری دندان به حفظ سلامت لثه کمک می‌کند. لثه‌های سالم و بدون التهاب نقش مهمی برای حفظ دندان‌ها دارند و همچنین برای ایمپلنت‌ها و پروتزهای دندانی نیز ضروری هستند.

پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان

انجام جرمگیری دندان به صورت منظم، می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان مانند پوسیدگی دندان، پریودنتیت (التهاب لثه) و سایر بیماری‌های لثه مؤثر باشد.

بیشتر بدانید: ارتودنسی دندان چیست؟

چه زمانی باید جرمگیری دندان انجام شود؟

توصیه می‌شود جرمگیری دندان حداقل دو بار در سال انجام شود. اما در برخی موارد، ممکن است نیاز به جرمگیری زودتر و یا هر 6 ماه یک بار نیاز باشد. بهتر است با دندانپزشک خود در مورد زمان‌بندی مناسب برای جرم گیری دندان صحبت کنید.

آیا جرم گیری دندان در منزل امکان‌پذیر است؟

جرم گیری دندان چند وقت پیش و در زمان پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما با مواد طبیعی و در خانه انجام می‌شد. اما امروزه روش‌ها و دستگاه‌های جدیدی برای از بین بردن جرم دندان در خانه دسترس هستند. حقیقت این است که بهترین روش جرمگیری دندان روشی است که به دست یک دندانپزشک باتجربه و با تجهیزاتی خاص انجام شود. اگر به عکس‌های جرم گیری دندان قبل و بعد از انجام این کار نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که سطح دندان بعد از جرم گیری کاملا تمیز می‌شود و دندان‌ها درخشندگی و سفیدی خاصی پیدا می‌کنند که این نتایج معمولا با روش‌های خانگی ایجاد نمی‌شود.

بنابراین پیشنهاد می‌شود جرمگیری را در مطب دندانپزشکی و زیر نظر پزشک انجام دهید تا هم سطح دندان‌ها به صورت عمیق تمیز شوند و هم مشکلی برای سلامت لثه‌های شما ایجاد نشود.

آیا جرم گیری دندان برای سفید شدن دندان موثر است؟

جرم گیری به از بین بردن رسوبات و جرم‌های روی دندان کمک می‌کند. در بسیاری از افراد این جرم‌ها رنگی سیاه و در برخی دیگر رنگ زرد دارند و ظاهر تیره و زشت به دندان‌ها می‌بخشند. استفاده از جرمگیری می‌تواند با حذف این آلودگی‌ها به سفید شدن و درخشندگی بیشتر دندان‌ها کمک کند.

در صورت لزوم می توانید با دکتر دندانپزشک آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص دندانپزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: دندان درد چه دلایلی دارد؟

تصویر فردی که جرم گیری کرده و دندان‌هایش سفید شده‌اند.
از بین بردن جرم روی دندان موجب سفید شدن و درخشندگی دندان‌ها می‌شود.

اگر دندان را جرمگیری نکنیم چه میشود؟

تجمع جرم و آلودگی روی سطح دندان موجب می‌شود تا به مرور این جرم‌ها انباشته شوند و سلامت دندان‌ها و لثه‌های ما به خطر بیفتد. زمانی که جرم گیری انجام نشود و جرم‌ها برای مدت طولانی روی دندان باقی بمانند، استخوان نگهدارنده دندان و لثه‌ها شروع به تحلیل رفتن می‌کنند و این امر موجب شل شدن و پوسیده شدن دندان‌ها خواهد شد. به علاوه بی‌توجهی نسبت به برداشتن جرم‌ها موجب می‌شود تا رنگ‌ها تیره‌تر شود و ظاهری زشت به دندان‌های ما ببخشند.

معایب جرم گیری دندان

آیا جرم گیری دندان را خراب میکند؟ تابه‌حال چیزی در مورد معایب جرم گیری دندان شنیده‌اید؟ به‌طورکلی جرم‌گیری دندان یکی از روش‌های مراقبت از بهداشت دهان و دندان است که به‌طورمعمول توسط دندانپزشکان انجام می‌شود. این روش شامل پاکسازی و از بین بردن لایه‌های باکتریایی و رسوباتی است که روی سطح دندان‌ها تشکیل می‌شود. اگرچه جرم‌گیری دندان به عنوان یک روش مفید برای حفظ بهداشت دهان و دندان شناخته شده است، اما همچنین دارای برخی معایب است.

بیشتر بدانید: بریج دندان چیست؟

معایب جرم گیری بیشتر به عواملی مانند تجربه و مهارت دندانپزشک، استفاده از تجهیزات صحیح و رعایت بهداشتی برمی‌گردد. بنابراین، انتخاب یک دندانپزشک ماهر و حرفه‌ای می‌تواند خطرات مرتبط با جرم‌گیری دندان را کاهش دهد. در ادامه می‌توانید با معایب از بین بردن جرم دندان در مطب بیشتر آشنا شوید.

حساسیت دندان‌ها

برخی افراد ممکن است بعد از جرم‌گیری دندان حساسیت دندانی تجربه کنند. این حساسیت ممکن است به دلیل تماس ابزار جرم‌گیری با سطح دندان‌ها یا تحریک عصب‌های دندانی باشد. این حساسیت معمولاً موقتی است و در مدت کوتاهی برطرف می‌شود.

خونریزی لثه

در بعضی موارد، جرم‌ گیری دندان می‌تواند منجر به خونریزی لثه شود. این مسئله ممکن است به علت تماس ابزار جرم‌گیری با بافت‌های نرم لثه ایجاد شود. اگر خونریزی شدید یا طولانی مدتی داشته باشید، بهتر است به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: لمینت دندان چیست؟

تصویر فردی که جرم گیری کرده و لثه‌ها خونریزی دارند.
یکی از معایب جرم گیری دندان خونریزی لثه است.

آسیب به لثه

در صورتی که جرم‌ گیری دندان به‌طور نادرست یا با فشار زیاد انجام شود، ممکن است لثه آسیب ببیند. این مشکل معمولاً در صورتی رخ می‌دهد که جرمگیری توسط فردی غیرمتخصص انجام شود یا دندانپزشک از ابزارهای نامناسب استفاده کند.

عفونت

در صورتی که ابزارها و تجهیزات استریل نباشند، جرمگیری دندان می‌تواند ریسک عفونت را افزایش دهد. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که دندانپزشک شما از ابزارهای تمیز و استریل برای از بین بردن جرم‌ها استفاده می‌کند.

سایر مشکلات

در بعضی موارد، جرم‌گیری دندان ممکن است منجر به مشکلات دیگری مانند شکستگی دندان یا آسیب به روکش آن شود. این مشکلات بیشتر به عواملی مانند ضعف دندان‌ها، استفاده از ابزارهای نامناسب یا تجهیزات قدیمی برمی‌گردد.

سخن نهایی

جرم گیری دندان یکی از روش‌های رایج برای از بین بردن جرم دندان است که باید توسط یک دندانپزشک ماهر و تجهیزاتی خاص انجام شود. در اکثر مواقع عوارض جرمگیری پس از چند روز برطرف می‌شوند، اما در صورتی که دندانپزشک مهارت کافی برای انجام این کار را نداشته باشد، ممکن است لثه‌ها عفونت کنند و فرد با مشکلاتی جدی روبرو شود. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است که به صورت حضوری و آنلاین با بهترین متخصصین کشور ارتباط برقرار کنید و پس از دریافت مشاوره، درمان خود را شروع کنید.

بیشتر بدانید: ارتودنسی نامرئی چیست؟

سوالات متداول

جرم گیری دندان برای بچه ها مجاز است؟

از بین بردن جرم دندان در کودکان می‌تواند از پوسیدگی دندان، جلوگیری از بیماری‌های لثه و همچنین سلامت دهان و دندان کودک کمک کند و یک روش مناسب برای سلامت دندان‌های کودک است.

آیا جرمگیری دندان با جوش شیرین امکان‌پذیر است؟

استفاده از ترکیب جوش شیرین با مقدار کمی سرکه می‌تواند به سفید کردن دندان‌ها تا حد زیادی کمک کند. اما اگر جرم‌های ضخیم در لابه‌لای دندان و نزدیک به لثه ایجاد شده است، باید از جرم گیری دندان در مطب استفاده کنید.

آیا جرم گیری دندان در بارداری مجاز است؟

در پاسخ به این سوال که جرم گیری دندان در بارداری ضرر دارد یا خیر باید بگوییم که بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد. جرمگیری یک راهکار بی‌خطر برای از بین بردن جرم و آلودگی روی دندان‌ها است که می‌توانید آن را در دوران بارداری نیز انجام دهید.

منابع: healthline، mouthhealthy، hovedentalclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای‌ها 19

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها