پلی میالژیا روماتیکا درمان قطعی دارد؟ تفاوت این بیماری با آرتریت گیجگاهی چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پلی میالژیا روماتیکا نوعی التهاب نادر در افراد بالای 50 سال است که فرد در شانه، بالای کمر و بخشی از باسن  خود درد و سفتی احساس می‌کند. شیوع این بیماری در زنان چهار برابر از مردان بیشتر است.

دردهای عضلانی و استخوانی در افراد میانسال و سالخورده وجود دارد که بیماری پلی میالژیا روماتیکا یکی از انواع مختلف آن است. این بیماری اغلب در سن 70 سالگی بروز پیدا می‌کند و شیوع آن در زیر 50 سال بسیار نادر است. معمولا پلیمیالژیا روماتیکا حدود پنج سال در بدن فرد باقی می‌ماند، با این حال بسته به ویژگی و توانایی بدن هر فرد می‌تواند مدت ماندگاری متفاوتی در افراد مختلف داشته باشد. 

بیشتر بدانید: شایع ترین بیماری های روماتیسمی چیست؟

اگر شما فرد سالخورده‌ای در خانواده خود دارید که دائما از درد و سفتی عضلات سر و گردن خود شاکی است تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با علت، علائم و بهترین درمان بیماری پلی‌میالژیا روماتیکا آشنا کنیم.

پلی میالژیا روماتیکا چیست؟

بیماری پلی میالژیا روماتیکا (Polymyalgia rheumatica) وضعیتی است که باعث درد، سفتی و التهاب در عضلات اطراف شانه، گردن و باسن می‌شود. علائم و نشانه‌های این بیماری که با حروف اختصاصی PMR نشان داده می‌شود معمولا به سرعت شروع خواهند شد و در صبح‌ها شدت بیشتری دارد. 

دردهای ناشی از این بیماری با خشکی و سفتی در عضلات و استخوان‌ها همراه هستند که وجه تمایز پلیمیالژیا روماتیکا محسوب می‌شود. اغلب افراد مبتلا به پلی‌میالژیا روماتیکا بدن درد بیماری را مشابه دردهای عضلانی آنفولانزا می‌دانند با این تفاوت که دردهای عضلانی بیماری PMR بسیار آزاردهنده خواهند بود و زندگی فرد را پس از مدتی مختل می‌کنند.

بیشتر بدانید: اسپوندیلیت آنکیلوزان چیست؟

تصویر فردی با درد شانه‌ها یا کمر ناشی از پلی میالژیا روماتیکا
پلی‌میالژیا در لغت به معنی «دردهای عضلانی زیاد» است و روماتیکا معنی معادل «تغییر» یا «جریان» دارد.

بیشتر بدانید: بیماری نقرس چیست؟

خوب است بدانید بیماری پلی‌میالژیا روماتیکا یک عارضه رایج در سنین پیری است که در برخی موارد زندگی فرد برای مدتی مختل خواهد شد. شما می‌توانید برای مشورت و اطمینان از علائم بیماری با پزشک متخصص روماتولوژیست درمانکده به صورت مشاوره تلفنی، متنی یا تصویری در ارتباط باشید.

بیشتر بدانید: علائم آرتریت روماتوئید چیست؟

بیماری پلی‌میالژیا روماتیکا با آرتریت گیجگاهی چه ارتباطی دارد؟

آرتریت گیجگاهی یا آرتریت تمپورال که به آن آرتریت سلول غول‌آسا هم می‌گویند ارتباط نزدیکی با بیماری پلی میالژیا روماتیکا دارد. اغلب 15 درصد افراد مبتلا به پلی‌میالژیا روماتیکا به بیماری جدی و خطرناک آرتریت تمپورال مبتلا می‌شوند. 

آرتریت گیجگاهی باعث التهاب در شریان‌های بزرگ (رگ‌های خونی که خون و مواد مغذی را از قلب به بافت‌های بدن می‌برند) و آسیب رساندن به آن‌ها خواهد شد. از آن جایی‌که برخی شریان‌های آسیب دیده خون را به جمجمه از جمله شقیقه‌ها می‌رسانند، این بیماری آرتریت جمجمه یا تمپورال نام گرفته است.

بیشتر بدانید: خطرناکترین نوع روماتیسم چیست؟

علائم پلی میالژیا روماتیکا (PMR)

نشانه‌های این بیماری به سرعت ایجاد می‌شوند و علاوه‌بر دردهای عضلانی شامل موارد زیر هستند:

  • ضعف
  • خستگی
  • کم‌خونی
  • افسردگی
  • تب خفیف
  • کاهش وزن
  • تعریق زیاد
  • تب مخصوصا هنگام شب
  • احساس بیماری و ناخشنودی
  • بی‌خوابی ناشی از دردهای عضلانی
  • احساس سفتی اطراف شانه و باسن مخصوصا صبح‌ها و بعد از استراحت
  • سردرد مخصوصا در ناحیه شقیقه (اگر با آرتریت گیجگاهی همراه باشد سردرد بسیار شدیدتر خواهد بود)

بیشتر بدانید: روماتیسم زانو چیست؟

اینفوگرافیک علائم بیماری پلی‌میالژیا روماتیکا
در اغلب موارد علائم این بیماری شباهت زیادی به نشانه‌های آنفولانزا دارد و علائم یکی پس از دیگری در طول چند روز حتی یک یا 2 هفته بروز پیدا می‌کنند.

بیشتر بدانید: درمان روماتیسم چیست؟

اگر علائم فوق را در اطرافیان خود دیده‌اید، بهتر است با پزشک آنلاین روماتولوژی مشورت کنید.

علت بروز بیماری پلی میالژیا روماتیکا یا آرتریت گیجگاهی

در حال حاضر به‌طور دقیق علت ایجاد بیماری PMR مشخص نیست. پزشکان بر این باورند که پلی‌میالژیا روماتیکا نوعی بیماری التهابی خودایمنی است. بدین معنی که سیستم ایمنی بدن به بافت سالم حمله می‌کند. سن را می‌توان فاکتور بسیار مهمی در بروز این بیماری دانست. زیرا پلی میالژیا روماتیکا یا آرتریت گیجگاهی در افراد زیر 50 سال گزارش نشده است. بنابراین می‌توان شروع آن را با روند پیری و افزایش سن مرتبط دانست. از طرف دیگر عوامل ژنتیکی و محیطی مانند عفونت‌ها می‌توانند در ایجاد آن نقش مهمی داشته باشند.

در صورت لزوم می توانید با دکتر روماتولوژی مشورت کنید و هم می توانید به صورت حض.ری به متخصص روماتولوژی مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: بیماری آرتروز چیست؟

روش تشخیص پلیمیالژیا روماتیکا و آرتریت گیجگاهی

بر اساس معیارهای جدید مطرح شده توسط کالج آمریکایی روماتولوژی و اتحادیه اروپا علیه روماتیسم، پزشکان افراد بالای 50 سال را که دارای 2 یا 3 مورد از گزینه های زیر باشند، مشکوک به بیماری پلی میالژیا روماتیکا خواهند بود.

  • درد شانه که در دو طرف احساس شود.
  • درد جدید در لگن گزارش شده باشد.
  • سفتی صبحگاهی که حداقل به مدت 45 دقیقه طول بکشد.
  • آزمایش خون نشان دهنده سطح بالایی از التهاب باشد.
  • در مفاصل کوچک دست و پا تورم وجود ندارد و آزمایش خون بیماری آرتریت روماتوئید را رد کرده باشد.

این معیارهای جدید به ارزیابی درمان‌های موجود برای پلی میالژیا روماتیکا کمک می‌کنند. همه افراد مبتلا به این بیماری باید برای آرتریت گیجگاهی یا همان آرتریت تمپورال آزمایش دهند. این کار با گرفتن شرح حال از بیمار و معاینه فیزیکی آغاز می‌شود. 

از آن جایی‌که نیمی از افراد مبتلا به بیماری پلی‌میالژیا روماتیکا دچار آرتریت گیجگاهی خواهند شد، در صورت وجود نشانه‌های بیماری پزشک برای اطمینان بیشتر بیوپسی شریان تمپورال انجام می‌دهد. این نمونه‌برداری توسط بخشی از شریان واقع در خط مو یا جلوی گوش گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: علائم شایع روماتیسم

بیماری‌های مشابه با پلی‌میالژیا روماتیکا کدامند؟

برخی از بیماری‌ها را این عارضه اشتباه گرفته می‌شوند که عبارتند از:

  • سرطان
  • عفونت‌ها
  • روماتیسم مفصلی
  • انواع بیماری‌های عضلانی
  • التهاب عروق خونی (واسکولیت)
  • ناهنجاری‌های شیمیایی و هورمونی

بیشتر بدانید: لوپوس اریتماتوز سیستمیک چیست؟

اینفوگرافیک بیماری‌های مشابه با پلی میالژیا روماتیکا
دردهای عضلانی و استخوانی ناشی از بیماری PMR معمولا در معاینات اولیه با برخی بیماری‌ها اشتباه گرفته می‌شوند.

مدیریت و درمان بیماری پلی‌میالژیا روماتیکا (PMR)

در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده‌ای برای این بیماری وجود ندارد. اما می‌توان پلی میالژیا روماتیکا یا آرتریت گیجگاهی را با کورتیکواستروئیدها (Corticosteroids) کنترل کرد. کورتیکواستروئیدها نوعی داروی ضدالتهاب قوی هستند که برای کاهش علائم هر دو بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

بیشتر بدانید: تب روماتیسمی چیست؟

دارودرمانی

بهترین درمان پلی میالژیا روماتیکا یا آرتریت گیجگاهی استروئیدها هستند که به شکل پردنیزون (prednisone) استفاده می‌شوند تا از بروز عوارض جدی جلوگیری شود. دوز پایین این نوع درمان معمولا برای بیماری پلی‌میالژیا روماتیکا تجویز خواهد شد و دوزهای بالاتر برای درمان آرتریت تمپورال یا همان آرتریت گیجگاهی مورد نیاز است. 

استروئیدها می‌توانند عملکرد سلول‌های التهابی که باعث بروز این بیماری می‌شود را کاهش دهند. بدین شکل آسیب بافتی به حداقل خواهد رسید. پزشک معمولا بر اساس فاکتورهایی مانند سن، وجود سایر بیماری‌ها و داروهای مصرفی دوز مورد نظر را تجویز می‌کند.

ورزش درمانی

انجام تمرینات ورزشی به بهبود دردهای عضلانی کمک می‌کنند. شما می‌توانید با تمرینات ورزشی مانند شنا، پیاده‌روی، حرکات کششی، دوچرخه سواری و آهسته دویدن دردهای عضلانی خود را کاهش دهید یا در اکثر مواقع آن‌ها را به‌طور کامل برطرف کنید. فعالیت بدنی منظم و اصولی همراه با مصرف دارو برای کنترل و بهبود این بیماری بسیار موثر است.

عوارض پلیمیالژیا روماتیکا (PMR)

عوارض این بیماری شامل دردهای استخوانی و عضلانی است که زندگی فرد را برای مدتی مختل می‌کند. در این میان مصرف داروهای ضدالتهاب برای درمان بیماری ممکن است باعث بروز عوارضی شوند که نیاز به ارزیابی پزشکی دارد.

 آن‌ها عبارتند از:

  • احتمال ابتلا به فشار خون وجود دارد.
  • داروهای ضدالتهاب باعث تضعیف استخوان‌ها می‌شوند، از همین‌رو آزمایش تراکم استخوان برای بیماران مبتلا به PMR ضروری است.
  • استروئیدها احتمال ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهند، بنابراین علائمی مانند سرفه، تب شدید یا نفس تنگی را به پزشک اطلاع دهید.
  • خطرات عروقی یکی‌دیگر از عوارض این بیماری است که معمولا پزشک روزانه یک آسپرین با دوز پایین تجویز می‌کند.

بیشتر بدانید: قرص سلکوکسیب چیست؟

نتیجه بیماری پلی میالژیا روماتیکا

بیماران مبتلا به پلی میالژیا روماتیکا یا آرتریت گیجگاهی با نظارت دقیق و درمان مناسب می‌توانند طول عمر و سبک زندگی طبیعی داشته باشند. با تشخیص به‌موقع و پیگیری دقیق برای درمان می‌توان دوز استروئیدها را به حداقل رساند و از عوارض بیماری جلوگیری کرد. 

شما تاکنون این بیماری را در اطرافیان سالخورده خود مشاهده کرده‌اید؟ آن‌ها مشخصا درگیر کدام یک از علائم بیماری بوده‌اند؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در این مقاله از درمانکده به اشتراک بگذارید.

بیشتر بدانید: آزمایش خون برای تشخیص رماتیسم چگونه است؟

سوالات متداول

علت اصلی بروز بیماری پلی میالژیا روماتیکا چیست؟

دلیل اصلی این بیماری ناشناخته است اما پزشکان عوامل ژنتیکی و محیطی مانند عفونت‌ها را در بروز آن موثر می‌دانند.

بیماری پلی‌میالژیا روماتیکا چقدر جدی است؟

افراد مبتلا به این بیماری در معرض خطر آرتریت گیجگاهی یا آرتریت سلول غول پیکر هستند که باعث التهاب عروق خونی خواهد شد. آرتریت گیجگاهی به درمان فوری نیاز دارد، زیرا می‌تواند منجر به سکته مغزی یا از دست دادن بینائی شود.

افراد مبتلا به پلی میالژیا روماتیکا چه علائمی دارند؟

آن‌ها دچار علائمی مانند درد و سفتی در شانه‌ها، گردن، بالای کمر و ناحیه لگن می‌شوند. همچنین نشانه‌هایی همچون علائم آنفولانزا (تب خفیف، ضعف، کاهش اشتها و کاهش وزن) را تجربه می‌کنند.

منبع: clevelandclinic | webmd | nhs

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد رای‌ها 7

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها