آناتومی آرنج

آناتومی آرنج و شناخت مشکلات‌ آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

جالب است بدانید آناتومی آرنج در همان نگاه ساده و اولیه هر انسانی مانند یک لولا درب به نظر می‌رسد. اما هنگامی که پیچیدگی تعامل آرنج با ساعد و مچ دست درک شود، به راحتی می‌توان فهمید که چرا آرنج در صورت عدم عملکرد صحیح می‌تواند باعث ایجاد مشکل  و یا حتی خلل در انجام امور اولیه زندگی‌مان شود. بخشی از چیزی که ما را از سایر موجودات جهان جدا می‌کند، نحوه استفاده از دستان‌مان است. استفاده موثر از دستان نیازمند مفاصل آرنج پایدار و بدون درد است. در ادامه این مطلب از مجله درمانکده خواهیم دید که هر این عضو موثر از بدن از چه ساختاری تشکیل شده است و هم‌چنین اشاره‌ایی گذرا به چیستی هر یک از بیماری‌های که کمین آن نشستند کدام‌اند؟!

ساختار آرنج انسان

در این مبحث قصد داریم شما مخاطبین عزیز را با هر یک از ساختار تشکیل دهنده این عضو حیاتی بدن آشنا کنیم.

اجزای تشکیل دهنده آناتومی آرنج را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد.

  • استخوان‌ها و مفاصل
  • رباط‌ها و تاندون‌ها
  • ماهیچه‌ها
  • اعصاب
  • رگ‌های خونی

بیشتر بدانیم: حقایقی کشف شده از آناتومی لگن انسان

استخوان‌ها و مفاصل

استخوان‌های آرنج عبارت‌اند از:

 استخوان بازو، استخوان اولنا (استخوان بزرگ‌تر ساعد، در طرف مقابل انگشت شست) و رادیوس (استخوان کوچک‌تر ساعد در همان سمت استخوان بازو). شست. خود آرنج در اصل یک مفصل لولا است، به این معنی که مانند یک لولا خم و صاف می‌شود. اما مفصل دومی وجود دارد که انتهای شعاع (سر شعاعی) به استخوان بازو می‌رسد.

این مفصل پیچیده است زیرا شعاع باید بچرخد تا بتوانید کف دست خود را به سمت بالا و کف دست به سمت پایین بچرخانید. در عین حال، با خم شدن و راست شدن آناتومی آرنج، باید به سمت انتهای استخوان بازو بلغزد. مفصل حتی پیچیده‌تر است، زیرا شعاع باید در مقابل استخوان اولنا بلغزد زیرا مچ را نیز می‌چرخاند. در نتیجه، انتهای شعاع در آرنج مانند یک دستگیره صاف است که در انتهای آن یک فنجان قرار دارد تا در انتهای استخوان بازو قرار گیرد. لبه‌ها نیز در جایی که روی اولنا می‌لغزند صاف هستند.

غضروف مفصلی ماده‌ای است که انتهای استخوان‌های هر مفصلی را می‌پوشاند. غضروف سفید، براق و دارای قوام لاستیکی است. لغزنده است که به سطوح مفصلی اجازه می‌دهد بدون ایجاد آسیب بر روی یکدیگر بلغزند. در آناتومی آرنج، غضروف مفصلی انتهای استخوان بازو، انتهای رادیوس و انتهای اولنا را می‌پوشاند.

تصویری از استخوان‌های آرنج
انواع مختلفی از استخوان های آرنج وجود دارد.

بیشتر بدانیم: آناتومی شانه و عملکرد عجیب آن

رباط‌ها و تاندون‌ها در آناتومی آرنج

با توجه به مطالعاتی که درباره آناتومی آرنج انجام شده است دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که چندین رباط مهم در آرنج وجود دارد. رباط‌ها ساختارهای بافت نرمی هستند که استخوان‌ها را به استخوان‌ها متصل می‌کنند. رباط‌های اطراف مفصل معمولاً با هم ترکیب می‌شوند و یک کپسول مفصلی را تشکیل می‌دهند.

کپسول مفصلی یک کیسه ضد آب است که مفصل را احاطه کرده و حاوی مایع روان کننده‌ای به نام مایع سینوویال است. در آناتومی آرنج، دو رباط مهم، رباط جانبی داخلی و رباط جانبی جانبی هستند. وثیقه داخلی در لبه داخلی آرنج و وثیقه جانبی در لبه بیرونی قرار دارد. این دو رباط با هم استخوان بازو را به استخوان اولنا متصل می‌کنند و هنگامی که از طریق شیار انتهای استخوان بازو می‌لغزد، آن را محکم در جای خود نگه می‌دارند.

در صورتی که برای هریک از این بخش‌ها مشکلی ایجاد شود تکان خوردن دست با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین در چنین شرایطی بهتر است فرد به دکتر طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کند یا از طریق مشاوره آنلاین با دکتر طب فیزیکی یا توانبخشی مشکل خود را از دکتر بپرسند.

بیشتر بدانیم: آناتومی مچ دست؛ هرآنچه که باید درباره آن بدانیم!

نقش رباط‌ها در اناتومی آرنج چیست؟

این رباط‌ها منبع اصلی ثبات آرنج هستند. در صورت آسیب یا دررفتگی در آرنج ممکن است پاره شوند. اگر آن‌ها به درستی بهبود پیدا نکنند، آرنج ممکن است خیلی شل یا ناپایدار باشد. هم‌چنین یک رباط مهم به نام رباط حلقوی وجود دارد که دور سر رادیال می‌پیچد و آن را در برابر استخوان اولنا محکم نگه می‌دارد. رباط حلقه‌ای را در اطراف سر شعاعی تشکیل می‌دهد که آن را در جای خود نگه می‌دارد.

این رباط زمانی که کل آرنج یا فقط سر رادیال در رفته باشد ممکن است پاره شود. چندین تاندون مهم در اطراف آناتومی آرنج وجود دارد. تاندون دوسر عضله بزرگ دوسر را در جلوی بازو به شعاع متصل می‌کند. به آرنج اجازه می‌دهد تا با قدرت خم شود. هنگامی که عضله دوسر بازو را سفت می‌کنید، می‌توانید این تاندون را در حال عبور از چین جلویی آرنج احساس کنید. تاندون سه سر عضله بزرگ سه سر در پشت بازو را به استخوان متصل می‌کند. به آرنج این امکان را فراهم می‌کند تا با آزمایش فشار مانند زمانی که یک فشار را انجام می‌دهید، صاف شود.

ماهیچه‌های ساعد از آرنج عبور کرده و به استخوان بازو متصل می‌شوند. برآمدگی بیرونی یا جانبی درست بالای آرنج را اپیکاندیل جانبی می‌نامند. بیشتر عضلاتی که انگشتان و مچ را صاف می‌کنند، همگی در یک تاندون جمع می‌شوند تا در این ناحیه بچسبند. برآمدگی داخلی یا داخلی درست بالای آرنج را اپی کندیل داخلی می‌نامند. بیشتر ماهیچه‌هایی که انگشتان و مچ را خم می‌کنند در یک تاندون جمع می‌شوند تا در این ناحیه بچسبند. درک این دو تاندون بسیار مهم است زیرا محل رایج تاندونیت هستند.

بیشتر بدانیم: شناخت بیشتر آناتومی مچ پا با ما !!!

تصویری از عضلات و تاندون های آرنج
تاندون ها وظیفه اتصال استخوان به ماهیچه را دارند.

  ماهیچه‌ها

ماهیچه‌های اصلی که در آرنج مهم هستند در بالا در بحث در مورد تاندون‌ها ذکر شده است. آن‌ها عضلات دوسر بازو، سه سر، بازکننده‌های مچ دست و خم کننده‌های مچ (که به اپی کندیل داخلی متصل می‌شوند) هستند.

عصب‌های آناتومی آرنج

تمام اعصابی که در بازو حرکت از روی آرنج عبور می‌کنند.

 سه عصب اصلی با هم از شانه شروع می‌شوند:

  •  عصب رادیال
  • عصب اولنار
  •  عصب مدین

 این اعصاب سیگنال‌هایی را از مغز به ماهیچه‌هایی که بازو را حرکت حمل می‌کنند. اعصاب هم‌چنین سیگنال‌هایی را در مورد احساساتی مانند: لمس، درد و دما به مغز منتقل می‌کنند. برخی از مشکلات رایج در اطراف آناتومی آرنج، مشکلات اعصاب است. هر عصب هنگام عبور از آرنج از طریق تونل خود حرکت می‌کند. از آن‌جا که آرنج باید تا حد زیادی خم شود، اعصاب نیز باید خم شوند. خم شدن و راست شدن مداوم می‌تواند منجر به تحریک یا فشار بر روی اعصاب داخل تونل آن‌ها شود و باعث مشکلاتی مانند: درد، بی‌حسی و ضعف در بازو و دست شود.

بیشتر بدانیم: آشنایی با آناتومی مفصل و انواع آن در بدن انسان

رگ‌های خونی

سفر همراه با اعصاب عروق بزرگی هستند که خون بازو را تامین می‌کنند. بزرگ‌ترین شریان، شریان بازویی است که در سراسر چین جلویی آرنج حرکت می‌کند. اگر دست خود را در خم آرنج خود قرار دهید، ممکن است نبض این شریان بزرگ را احساس کنید. شریان بازویی دقیقاً در زیر آرنج به دو شاخه تقسیم می‌شود: شریان اولنار و شریان رادیال که تا دست ادامه دارد. آسیب به شریان بازویی می‌تواند بسیار جدی باشد زیرا تنها خون‌رسانی به دست است.

بیماری‌های آناتومی آرنج

برخی از شایع‌ترین عارضه‌های مرتبط با آناتومی آرنج عبارت‌اند از:

شکستگی اولکرانون

اولکرانون انتهای پروگزیمال استخوان اولنا است که با استخوان بازو مفصل می‌شود و بخشی از مفصل آرنج را تشکیل می‌دهد. محل زیر جلدی آن را در برابر ضربه مستقیم آسیب پذیر می‌کند. شکستگی فرآیند Olecranon در افراد مسن شایع است و ناشی از یک آسیب غیر مستقیم است. در افراد جوان‌تر، شکستگی فرآیند اولکرانون عموماً به دلیل آسیب مستقیم ایجاد می‌شود.

بیشتر بدانیم: کبد را بهتر و بیشتر بشناسید + بیماری های کبد

آرنج تنیس البو

آرنج تنیس بازان که اپی کندیلیت جانبی نیز نامیده می‌شود، آسیبی است که به عضلات بازکننده مچ دست وارد می‌شود. بیماری آرنج تنیس بازان در اثر استفاده بیش از حد، ضربه و استرس‌های مکرر ایجاد می‌شود.

تصویر آرنج تنیس البو

بورسیت Olecranon

بورس Olecranon یک بافت کیسه مانند در پشت مفصل آرنج است که امکان حرکت صاف آرنج را فراهم می‌کند. بورسیت Olecranon وضعیتی است که با درد، قرمزی و تورم در اطراف olecranon ناشی از التهاب بورس آرنج مشخص می‌شود.

وجود چنین مشکلاتی قطعا نیازمند این است که فرد تحت نظر پزشک متخصص ارتوپد باشد که در سایت درمانکده امکان مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان ارتوپد وجود دارد.

بیشتر بدانیم: شناخت بیشتر از آناتومی معده

در پایان‌ این‌که

همان‌طور که در مباحث پیشین در این مورد بحث شد، آناتومی آرنج چیزی بیش از یک لولای ساده است. این طراحی شده است تا حداکثر ثبات را در زمانی که ساعد خود را برای استفاده از دست خود قرار می‌دهیم، ارائه دهد. وقتی متوجه می‌شوید که ما هر روز از دست‌های‌مان استفاده می‌کنیم و در موقعیت‌های مختلفی که دست‌های‌مان را در آن قرار می‌دهیم، به راحتی می‌توان فهمید که وقتی آرنج خوب کار نمی‌کند، زندگی روزمره چقدر می‌تواند سخت باشد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 11

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

6 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها