رشته پزشکی زنان به وجود آمده تا بانوان بتوانند برای درمان بیماری های زنان خود به راحتی به دکتر زنان مراجعه کنند.

متخصص زنان کدام بیماری های زنان را درمان می‌کند؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

همه افراد در طول زندگی در خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها هستند و در صورت ابتلا، مهم‌ترین و اولین تصمیم باید اقدام به درمان باشد. زنان در زندگی خود به دلیل تحولاتی که در بدن آن ها اتفاق می‌افتد، با بیماری های زنان و گاهی آسیب‌هایی روبه‌رو می‌شوند. برخی از بیماری های زنان در صورتی که تشخیص داده نشوند و یا درمان نشوند، بسیار خطرناک هستند و باید برای درمان بیماری های زنان به متخصص زنان مراجعه کرد.

در این مطلب با درمانکده همراه باشید تا بدانید متخصص زنان و زایمان کدام بیماری های زنان را درمان می کند و چه زمانی باید به متخصص زنان مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید شما هر کجا که باشید می‌توانید از طریق درمانکده از بهترین پزشکان فوق تخصص زنان مشاوره آنلاین بگیرید و یا نوبت خود را به صورن آنلاین رزرو کرده و با این متخصصان، ویزیت حضوری داشته باشید.

چه زمانی باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کرد؟

در گذشته به دلیل باورهای غلط، وجود شرم و خجالت و عدم آگاهی درست از این بیماری های زنان ، اغلب بانوان از مراجعه به پزشک خودداری می‌کردند و جان خود را از دست می‌دادند. به همین دلیل رشته جدیدی با نام پزشکی زنان به وجود آمد تا بانوان بتوانند برای درمان بیماری های زنان خود به راحتی به دکتر زنان مراجعه کنند.

پیش از این درباره زمان مناسب برای اولین مراجعه به متخصص زنان و زایمان گفتیم که مراجعه به پزشک زنان نباید منوط به نشانه های بیماری باشد و زنان و دختران باید به طور دوره‌ای توسط متخصص زنان و زایمان ویزیت شوند.

شروع دوران قاعدگی و مسائل مربوط به آن، بارداری و زایمان، نازایی و بیماری های مربوط به ناحیه تناسلی بانوان، از جمله مواردی هستند که بانوان با آن‌ها مواجه می‌شوند و در صورت بروز کوچک‌ترین نشانه های اختلال در خود باید به متخصص زنان مراجعه کنند.

برخی از بیماری های زنان در صورتی که تشخیص داده نشوند و یا درمان نشوند، بسیار خطرناک هستند و باید برای درمان بیماری های زنان به متخصص زنان مراجعه کرد.
برخی از بیماری های زنان در صورتی که تشخیص داده نشوند و یا درمان نشوند، بسیار خطرناک هستند و باید برای درمان بیماری های زنان به متخصص زنان مراجعه کرد.

بیماری های زنان که توسط متخصص زنان و زایمان درمان می‌شوند، کدامند؟

در ادامه به آن دسته از اختلالت و بیماری های زنان اشاره می‌کنیم که درمان آن‌ها به عهده پزشک متخصص زنان و زایمان است:

  • اختلالات دوران قاعدگی

اغلب دختران در دوران بلوغ با مشکلات مربوط به عادت ماهیانه مانند دردهای شدید، خونریزی‌های غیرطبیعی، بی‌نظمی و قطع عادت ماهیانه، دل درد شدید، ترشحات بسیار و … رو به رو هستند.

در صورت مشاهده هریک از موارد فوق تنها کافیست به یک دکتر زنان خوب مراجعه کنید و دستورالعمل‌های مراقبتی و درمانی را پس از تشخیص او دریافت کنید.

فراموش نکنید که قاعدگی نامنظم زنگ خطری برای بانوان است! زیرا عدم توجه به نامنظمی‌ها خود می تواند مقدمه بیماری‌هایی مانند افسردگی، اضطراب و استرس، کیست های تخمدانی، اختلالات هورمونی، عفونت، سرطان و … را فراهم کند. تاخیر بیشتر از ۷ تا ۱۰ روز نگران کننده است و باید به پزشک مراجعه کنید.

برای درمان بیماری های زنان باید به پزشکی مجرب و معتمد مراجعه کنید. شما از طریق درمانکده به لیست بهترین پزشکان متخصص زنان در تهران دسترسی دارید وی می‌توانید از ایشان مشاوره آنلاین یا نوبت حضوری بگیرید.

ناباروری و نازایی به عدم توانایی ایجاد جنین پس از دو سال تلاش (اگر سن زوج ها بیشتر باشد پس از یک سال تلاش) گفته می‌شود. نازایی دلایل مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تغذیه نامناسب، فشار روحی و روانی، نداشتن تعادل هورمونی، استرس زیاد، انسداد لوله‌های رحمی و دلایل ارثی و ژنتیکی اشاره کرد.

اگر برای باردار شدن با مشکل روبرو هستید، برای تشخیص نازایی، اولین اقدامی که باید انجام دهید مشاوره با متخصص زنان و زایمان است. در صورتی که سن شما بیشتر از سن بارداری باشد، می‌توانید تحت نظر دکتر از فریز تخمک یا جنین استفاده کنید.

شما از طریق درمانکده به لیست بهترین پزشکان متخصص زنان در تهران دسترسی دارید وی می‌توانید از ایشان مشاوره آنلاین یا نوبت حضوری بگیرید.
شما از طریق درمانکده به لیست بهترین پزشکان متخصص زنان در تهران دسترسی دارید وی می‌توانید از ایشان مشاوره آنلاین یا نوبت حضوری بگیرید.
  • اختلالات دوران بارداری

دوران بارداری برای مادر بسیار حساس است و باید مراقبت‌‌های خاصی از نظر روانی، جسمی و تغذیه ای داشته باشد.

در برخی موارد، مادر ممکن است در طول دوران بارداری به بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون بالا، عفونت باکتریایی کلیه ها، مشکلات گوارشی، آسم و … مبتلا شود.

برخی از این بیماری‌ها فقط روی مادر اثر می‌گذارند و برخی هم بر مادر و هم جنین تاثیر می‌گذارند. بهتر است شما مادران از همان ابتدا به منظور بررسی شرایط خود و جنین، جلسات منظمی با متخصص زنان داشته باشید.

یائسگی یک فرآیند بیولوژیکی طبیعی است و در اغلب بانوان یائسگی در محدوده سنی ۴۵ تا ۵۰ اتفاق می‌افتد.

علائم جسمی آن مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه، تغییر خلق و خو، افزایش وزن و آهسته شدن متابولیسم، خنکی، خشکی واژن، نازک شدن مو و خشکی پوست می ‌توانند انرژی شما را کاهش داده و بر سلامت روانی شما تاثیر بگذارند.

بانوان عزیز، برای اجتناب از این مشکلات، بهتر است به صورت دوره‌ای به پزشک زنان مراجعه کنید و آزمایش‌ها و تست های استاندارد لازم را انجام دهید تا از سلامت خود مطمئن شوید.

بی اختیاری ادرار یکی از رایج‌ترین بیماری های زنان است که به دلایلی مانند ضعف عضلات کف لگن به علت حاملگی های متعدد، زایمان های دشوار و یائسگی، و عفونت های ادراری و واژینال، یبوست به صورت موقت و گذرا و … بروز می‌کند.

پزشک با توجه به شدت آن روش های درمانی متفاوتی مانند درمان دارویی، ورزش و جراحی را به کار می‌گیرد.

برای اجتناب از این مشکلات، بهتر است به صورت دوره‌ای به پزشک زنان مراجعه کنید و آزمایش‌ها و تست های استاندارد لازم را انجام دهید تا از سلامت خود مطمئن شوید.
برای اجتناب از این مشکلات، بهتر است به صورت دوره‌ای به پزشک زنان مراجعه کنید و آزمایش‌ها و تست های استاندارد لازم را انجام دهید تا از سلامت خود مطمئن شوید.
  • خونریزی غیرطبیعی

خونریزی رحمی بدون دلیل و سابقه که در هر رده سنی ممکن است برای خانم‌‌ها اتفاق بیفتد. خونریزی رحمی در این شرایط غیرطبیعی نامیده می ‌شود:

  • خونریزی شدیدتر از حد عادی در فاصله بین پریودها
  • پس از آمیزش
  • لکه‌بینی در هر زمان از دوران قاعدگی
  • خونریزی پس از یائسگی

توجه داشته باشید که سیکل قاعدگی بیشتر از ۳۵ روز و کمتر از ۲۱ روز غیرطبیعی است و توقف قاعدگی برای مدت ۳ ماه یا بیشتر هم غیرطبیعی است. علل بسیاری برای خونریزی رحمی وجود دارد و برای تشخیص کافی است به متخصص زنان و زایمان  مراجعه کنید.

  • ترشحات زیاد واژن

در حالت کلی، ترشحات واژن امری طبیعی است که در زمان‌های مختلف کم و زیاد می‌شود؛ ولی اگر این ترشحات زیاد شوند، باید آن را جدی بگیرید.

دلایل بسیاری برای ترشحات زیاد واژن وجود دارد که از جمله آن می‌توان به تخمک گذاری، برانگیختگی، استرس و یا عدم تعادل هورمونی، واکنش آلرژیک، آنتی بیوتیک، عدم استفاده از کاندوم یا تامپون، به عنوان علائم اولیه بارداری، شیردهی، انواع عفونت‌ها و … اشاره کرد.

تشخیص و درمان بیماری های زنان مثل انواع سرطان دستگاه تناسلی و عفونت، توسط پزشک زنان انجام می‌شود
تشخیص و درمان بیماری های زنان مثل انواع سرطان دستگاه تناسلی و عفونت، توسط پزشک زنان انجام می‌شود
  • توده در پستان

پیدا کردن یک توده در سینه‌تان ممکن است شما را به وحشت و نگرانی بیندازد؛ اما خبر خوب این است که بیشتر توده‌های پستانی (توده و برآمدگی های قابل لمس) سرطانی نبوده و نه تنها مشکل جدی ایجاد نمی‌کنند، بلکه به راحتی درمان می‌شوند.

با این حال، حتماً به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. دکتر زنان ارزیابی‌های لازم که شامل معاینه فیزیکی، تصویربرداری، بیوپسی و ارزیابی بافت می‌شود را برای بررسی سرطان سینه انجام می‌دهد.

سندروم تخمدان پلی کیستیک به دلیل اخلال در سیستم درون ریز، سطح هورمون‌های جنسی و متابولیسم بدن اتفاق می‌افتد.

در این حالت، تخمک درون تخمدان، بالغ نمی‌شود و تخمک‌گذاری اتفاق نمی‌افتد و باعث ایجاد کیست می‌شود. بی نظمی دوران قاعدگی، جوش چرکی (آکنه)، پوست چرب، رشد موهای زائد صورت و بدن، ریزش موهای سر و تغییرات خلق و خو از مشکلات ناشی از تنبلی تخمدان هستند.

  • عفونت لگن

لگن ارگان‌هایی مانند لوله‌های فالوپ، تخمدان‌ها، دهانه رحم و رحم را شامل می‌شود. عفونت لگنی، قسمت بالایی دستگاه تناسلی را درگیر می‌کند و اغلب با عفونت لوله‌های رحمی شروع می‌شود.

این عفونت می‌تواند در همین حد باقی بماند و اگر بیشتر شود ممکن است تخمدان‌ها را هم درگیر کند. از علائم این بیماری می‌توان به ترشحات غیرطبیعی واژن، درد زیر دل در قسمت لگن، درد به هنگام دفع ادرار و مدفوع، تب، کسالت عمومی، سردرد، بی اشتهایی، حساسیت احشای لگنی به خصوص پس از خونریزی قاعدگی، تهوع و استفراغ اشاره کرد.

برای درمان بیماری های زنان باید سریعا به متخصص زنان مراجعه کرد. اما مراجعه به پزشک نباید صرفا به علت بیماری باشد و باید به طور دوره‌ای انجام شود.
برای درمان بیماری های زنان باید سریعا به متخصص زنان مراجعه کرد. اما مراجعه به پزشک نباید صرفا به علت بیماری باشد و باید به طور دوره‌ای انجام شود.

رحم اندام گلابی شکل در زنان است که رشد جنین در آن اتفاق می‌افتد. رشد بدخیم هر یک از سلول‌هایی که بافت رحم را تشکیل می‌دهند و افزایش این سلول‌های سرطانی، سرطان رحم نامیده می‌شود.

نشانه‌های این بیماری عبارتند از خونریزی غیرطبیعی از واژن، ترشحات واژنی، درد لگنی، درد هنگام ادرار و رابطه جنسی.

برای درمان این بیماری کافی است به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. پزشک زنان به وسیله معاینه لگن، آزمایش پاپ اسمیر، سونوگرافی و نمونه برداری و در برخی موارد سی تی اسکن و ام آر آی بیماری را تشخیص می‌دهد.

بهترین پزشکان متخصص زنان در تهران

در این مطلب با رایج‌ترین بیماری های زنان آشنا شدید و خواندید که متخصص زنان و زایمان کدام بیماری های زنان زا درمان می کند.

حالا می‌دانید برای درمان بیماری های زنان باید سریعا به متخصص زنان مراجعه کرد. اما مراجعه به پزشک نباید صرفا به علت بیماری باشد و باید به طور دوره‌ای انجام شود.

مهم نیست در کدام شهر ایران ساکن هستید، شما می‌توانید از طریق درمانکده به لیست بهترین پزشکان متخصص زنان در تهران دسترسی داشته باشید و از آن‌ها مشاوره آنلاین بگیرید.

همچنین می‌توانید پس از مشاهده نظرات بیماران قبلی هر پزشک، برای دریافت آنلاین نوبت حضوری از این پزشک‌ها، اقدام کنید.

با درمانکده همراه باشید.

 [sibwp_form id=5]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها