کف پای صاف

علت کف پای صاف چیست؟ افراد دارای کف پای صاف چه مشکلاتی را تجربه می‌کنند؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

در مقاله‌‌‌ی پیش رو برآنیم که در زمینه کف پای صاف و انواع علل بروز این شرایط در افراد مختلف اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید و تا انتها این مقاله از مجله درمانکده را مطالعه کنید. زیرا که در بخش‌هایی مجزا به درمان و بهبود وضعیت صافی کف پا نیز خواهیم پرداخت.

کف پای صاف

افراد مبتلا به کف پای صاف که به آن قوس‌های افتاده یا پس پلان نیز می‌گویند، یا در پاهای خود قوس ندارند یا قوس بسیار پایینی دارند. کاوان ایماژ/گتی ایماژ هنگامی که فردی کف پای صاف دارد، معمولاً هنگام ایستادن یک شکاف در زیر قسمت داخلی پا وجود دارد، زیرا قوس کف پا کمی از زمین بلند می‌شود. کودکان ممکن است دچار صافی کف پا شوند، اما معمولاً از این عارضه بیشتر می‌شوند.

بزرگسالانی که دچار صافی کف پا می‌شوند معمولاً یک بیماری زمینه‌ای دارند که روی پای آنها تأثیر می‌گذارد. افرادی که کف پای صاف دارند قوس بسیار کم یا بدون قوس دارند، به این معنی که ممکن است یک یا هر دو پا روی زمین صاف باشد. صافی کف پا می‌تواند روی تراز بدن زمانی که فرد ایستاده، راه می‌رود یا می‌دود، تأثیر بگذارد. در نتیجه داشتن کف پای صاف می‌تواند احتمال ایجاد درد در لگن، زانو و مچ پا را افزایش دهد. کف پای صاف که به آن pes planus نیز می‌گویند، تغییر شکل پا است که در آن قوس کف پا به طور کامل رشد نکرده است.

بیشتر بخوانیم: نقرس زانو چیست؟ + راه‌های درمان و پیشگیری

تفاوت کف پای طبیعی و کف پای صاف
افراد مبتلا به کف پای صاف یا در پاهای خود قوس ندارند یا قوس بسیار پایینی دارند.

 علائم کف پای صاف

بسیاری از افراد مبتلا به کف پای صاف هیچ علامتی ندارند، اما برخی دیگر علائم مختلفی را تجربه خواهند کرد که به طور کلی به شدت بیماری بستگی دارد. شامل درد، تورم یا سفتی است که قوس پا، پاها و گاهی اوقات پشت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگر دارای کف پای صاف هستید می‌توانید برای درمان از فوق تخصص ارتوپد کمک بگیرید همچنین می‌توانید از طریق مشاوره آنلاین با دکتر ارتوپد در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانیم: سندروم پلیکا و شناخت بیشتر آن

انواع کف پای صاف

به طور کلی، دو نوع بیماری کف پای صاف وجود دارد:

 کف پای صاف انعطاف پذیر

این وضعیت بیشتر کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وقتی کودک می‌ایستد، قوس پای او از بین می‌رود. هنگام نشستن یا راه رفتن روی نوک پا، قوس دوباره نمایان خواهد شد.

 کف پای صاف سفت و سخت

هنگامی که فردی دارای صافی کف پا سفت و سخت است، بدون توجه به اینکه آیا روی پای خود وزن می‌اندازد، مانند زمانی که می‌ایستد، قوس نخواهد داشت. این وضعیت می‌تواند کودکان را تحت تاثیر قرار دهد و می‌تواند در بزرگسالان ایجاد شود.

بیشتر بخوانیم: بیماری میاستنی گراویس را بهتر بشناسید!

علل و عوامل خطر

علل و عوامل خطر برای ایجاد کف پای صاف در هم تنیده شده‌اند. برخی از عواملی که می‌توانند فرد را در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دهند نیز ممکن است باعث آن شوند.

خطرات رایج عبارتند از:

  1.  چاقی
  2. بارداری
  3. دیابت
  4. ضربه به پا
  5. داشتن اعضای خانواده مبتلا به این بیماری
  6. ایجاد شرایطی که می‌تواند تاندون‌ها را تحت تاثیر قرار دهد
  7. جوان بودن یا بزرگسال بودن
اینفوگرافیکی از علل ایجاد کف پای صاف
علل و عوامل خطر برای ایجاد کف پای صاف در هم تنیده شده‌اند. در تصویر برخی از آن ها را مشاهده می‌کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

ورزش‌های خاص می‌تواند به افرادی که درد پا یا قوس پا را تجربه می‌کنند کمک کند. میکروژن/گتی ایماژ تشخیص افراد مبتلا به کف پای صاف که درد یا علائم دیگر را تجربه نمی‌کنند معمولا نیازی به مشورت با پزشک ندارند. با این حال، هر کسی که علائم زیر را دارد باید به دنبال مشاوره پزشکی باشد:

  1. صافی کف پا که اخیراً ایجاد شده است
  2. درد در پا، مچ پا یا اندام تحتانی علائمی که با کفش‌های حمایت کننده و مناسب بهبود نمی‌یابند.
  3. یک یا هر دو پا صاف تر می‌شود پاها احساس سفت، سفت، سنگین و ناتوان می‌کنند.

بیشتر بخوانیم: پمفیگوس از شناخت تا درمان

تشخیص کف پای صاف

اکثر متخصصان واجد شرایط می‌توانند با معاینه پاها و مشاهده ایستادن و راه رفتن افراد، قوس‌های افتاده را تشخیص دهند. پزشک پاها را از جلو و عقب معاینه می‌کند. ممکن است لازم باشد فرد روی نوک انگشتان خود بایستد تا به پزشک اجازه دهد شکل و عملکرد هر پا را بررسی کند. پزشک سابقه پزشکی فرد را نیز در نظر می‌گیرد. آنها ممکن است در برخی موارد درخواست اشعه ایکس، سی تی اسکن، اسکن MRI یا الکترومیوگرافی را بدهند. تمرینات یک متخصص پا یا فیزیوتراپ ممکن است تمرینات خاصی را برای مدیریت علائم کف پای صاف یا جلوگیری از ایجاد آنها توصیه کند. در مطالعه‌ای در سال 2020، محققان دریافتند که راه رفتن و تنظیم پای شرکت‌کنندگان تنها پس از 8 هفته تمرین پا بهبود یافته است.

درمان کف پای صاف

کف پای صاف تنها در صورتی نیاز به درمان دارد که باعث ناراحتی شود، نشان دهنده یک اختلال زمینه‌ای باشد یا منجر به درد در جای دیگری از بدن شود. به نظر می‌رسد برخی از افراد دارای قوس بسیار کم یا بدون قوس هستند بدون اینکه هرگز مشکلی را تجربه کنند. هنگامی که صافی کف پا باعث ایجاد علائم می‌شود، دستگاه‌ها و ورزش‌های ساده می‌توانند به کاهش ناراحتی کمک کنند.

آکادمی جراحان ارتوپد آمریکا تمرینات زیر را برای بهبود قدرت و انعطاف‌پذیری در پا و مچ پا توصیه می‌کند که ممکن است به کاهش علائم صافی کف پا کمک کند.

بیشتر بخوانیم: شایع ترین اختلالات خود ایمنی را بیشتر بشناسیم

 کشش بند پاشنه

تاندون آشیل سفت پا را تشویق می‌کند تا به سمت داخل بچرخد. هدف از کشش طناب پاشنه کشش تاندون آشیل و عضلات خلفی ساق پا است. برای انجام کشش طناب پاشنه، فرد باید: رو به دیوار بایستید و یک دست را در سطح چشم روی دیوار قرار دهید. پایی را که نیاز به کشش دارد تقریباً یک قدم پشت پای دیگر قرار دهید و پاشنه پا را محکم روی زمین بکارید.

زانوی پای جلویی را خم کنید تا جایی که در پای عقب احساس کشیدگی کنید. 30 ثانیه نگه دارید و سپس 30 ثانیه استراحت کنید. نه بار دیگر تکرار کنید. اجتناب از قوس شدن پشت و صاف نگه داشتن آن ضروری است. افراد باید این تمرین را دو بار در روز انجام دهند.

 رول توپ گلف

این تمرین به یک صندلی و یک توپ گلف نیاز دارد. روی صندلی بنشینید و پاهایتان را محکم روی زمین بگذارید. توپ گلف را زیر پا قرار دهید و به مدت 2 دقیقه به جلو و عقب در زیر قوس پا بچرخانید تا رباط فاشیای کف پا کشیده شود.

رفتار برخی از افراد مبتلا به کف پای صاف ممکن است به طور خودکار اندام‌های خود را به گونه ای تنظیم کنند که از علائم جلوگیری شود. افرادی که علائم را تجربه نمی‌کنند معمولاً نیازی به درمان ندارند. اگر صافی کف پا باعث درد می‌شود، کفش‌های حمایتی و مناسب می‌توانند به شما کمک کنند. کفش‌های بسیار پهن می‌توانند تسکین دهند. کودکان معمولاً برای صافی کف پا به درمان نیاز ندارند.

اگر درد را تجربه کنند، ممکن است نیاز به استفاده از کفی‌های نصب شده و ارتز داشته باشند. تکیه گاه‌های قوس طراحی شده سفارشی ممکن است فشار روی قوس را کاهش داده و در صورت خم شدن بیش از حد پا به سمت داخل، درد را کاهش دهند. برخی از استخوان‌ها در دوران کودکی به درستی رشد نمی‌کنند، که می‌تواند منجر به صافی کف پا از بدو تولد تا بزرگسالی شود. در این موارد نادر، ممکن است مداخله جراحی برای جداسازی استخوان‌های جوش خورده ضروری باشد. بزرگسالان نیز ممکن است از کف پا استفاده کنند.

بیشتر بخوانیم: ۷ مکمل و ویتامین ضروری پوکی استخوان

رول توپ گلف
توپ گلف را زیر پا قرار دهید و به مدت 2 دقیقه به جلو و عقب در زیر قوس پا بچرخانید تا رباط فاشیای کف پا کشیده شود.

همچنین می‌توانید از طریق مشورت با دکتر طب فیزیکی و توانبخشی ورزش‌های مناسب را از دکتر بپرسید که با استفاده از مشاوره انلاین با دکتر طب فیزیکی و توانبخشی به راحتی با دکتر در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانیم: آزمایش خون برای تشخیص رماتیسم مفاصل

خاتمه

در این مقاله به مهم‌ترین و اصلی‌ترین نکاتی که باید در زمینه کف پای صاف بدانید پرداختیم. بسیاری از افراد تصور درستی از وضعیت پای خود ندارند و با کوچکترین مشکل تصور می کنند که صافی کف پا دارند. اما احتمالا بعد از خواندن این مقاله درک درستی از وضعیت پای خود بدست آورده باشند. همچنان اگر پرسشی در این زمینه دارید در بخش کامنت‌ها با ما در ارتباط باشید.

در سایت درمانکده شما می‌توانید به راحتی از طریق امکان رزرو نوبت آنلاین پزشکی نوبت خود را رزرو کنید و بدون اتلاف وقت به پزشک مورد نظر خود مراجعه کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 20

هنوز امتیازی ثبت نشده

aygoza
زهرا خمسه

زهرا خمسه، نویسندۀ تخصصی پزشکی و سلامت و بیماری ها در تیم تخصصیِ تحریریۀ درمانکده است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

5 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها