شکستگی استخوان

ترک برداشتگی یا شکستگی استخوان؛ علل، علائم و درمان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ممکن است حرف های مختلفی درباره تفاوت ترک برداشتگی و شکستگی استخوان شنیده باشید. این اصطلاحات در واقع به جای هم استفاده می شوند و هر دو به استخوانی اشاره دارند که اغلب با وارد شدن فشار اضافی خرد شده است.

پزشکان بیشتر از اصطلاح ترک برداشتن استفاده می‌کنند. اما در بیش‌تر مواقع هر دو اصطلاح به یک مفهوم اشاره دارند. شکستگی ها معمولاً کشنده نیستند اما نیاز به درمان فوری دارند.

چه چیزی باعث ترک برداشتن استخوان می شود؟

صدمات استخوانی شایع هستند. در ایالات متحده سالانه بیش از 1 میلیون نفر دچار شکستگی استخوان می‌شوند. شکستگی زمانی رخ می‌دهد که استخوان به چیزی قوی‌تر از خودش برخورد می کند. این امر باعث می شود تا بشکند. تصادفات رانندگی، آسیب های حین ورزش و افتادن دلایل رایج شکستگی استخوان هستند.

سایش مکرر استخوان مانند دویدن نیز می تواند باعث شکستگی های کوچک شود. به این نوع شکستگی ناشی از استرس یا موبرداشتگی نیز گفته می‌شود.

گاهی شکستگی ناشی از عفونت یا سرطانی است که استخوان را ضعیف می کند. استخوان های ضعیف شده در افراد مسن که به آن پوکی استخوان گفته می شود نیز عامل شکستگی های مکرر است.

شکستگی استخوان

شکستگی ها می توانند جزئی یا شدید باشند و این بستگی به نوع ضربه و اینکه آیا آسیب دیگری به بدن وارد شده است یا نه، دارد. برخی از انواع دیگر آسیب‌هایی که ممکن است رخ دهد شامل موارد زیر است:

  • پاره شدن پوست
  • آسیب عصبی
  • آسیب عضلانی
  • آسیب اندام

علائم شکستگی استخوان چیست؟

علامت اصلی شکستگی استخوان، درد است. بیشتر شکستگی‌ها درد شدیدی دارند، به خصوص اگر سعی کنید استخوان آسیب دیده را حرکت دهید یا وزن خود را روی آن بیندازید.

سایر علائم در محل آسیب عبارتند از:

  • ورم
  • بی حسی
  • خونریزی
  • کبودی یا تغییر رنگ
  • درد ضربان دار روی پوست

اگر به داشتن شکستگی مشکوک هستید، باید به اورژانس مراجعه کنید. اگر هم آسیب‌های متعددی دارید یا قادر به راه رفتن نیستید، بهتر است آمبولانس خبر کنید. زیرا ممکن است لازم باشد که حرکت نکنید.

شکستگی استخوان

شکستگی استخوان چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما را معاینه می کند و محل آسیب دیده را از نظر حرکت و صدمه به رگ های خونی یا مفاصل بررسی می نماید. بیشتر شکستگی ها با استفاده از تصویربرداری با اشعه X از استخوان آسیب دیده تشخیص داده می شوند.

بعضی اوقات ممکن است آزمایش های دیگری علاوه بر اشعه X برای تعیین میزان شکستگی و آسیب های مرتبط با آن نیز لازم باشد. تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) یا اسکن استخوان در صورت کوچک بودن شکستگی می تواند جزئیات بیشتری را نشان دهد. MRI همچنین می تواند ناحیه بافت نرم اطراف استخوان و آسیب دیدگی به عضلات اطراف یا تاندون ها را نیز مشخص کند.

از سی تی اسکن می توان برای تهیه یک تصویر سه بعدی در قسمت های افقی یا عمودی منطقه آسیب دیده استفاده کرد. این کار جزئیات بیشتری از شکستگی را در اختیار متخصص قرار می‌دهد.

پزشک همچنین ممکن است نوعی رنگ به شریان ها تزریق کرده و سپس اسکن کند. رنگ می تواند تشخیص آسیب وارده به رگ های خونی را برای پزشک آسانتر نماید. در نهایت اگر احتمال آسیب عصبی وجود داشته باشد، می توان از مطالعات هدایت عصبی برای بررسی هر گونه اعصاب آسیب دیده استفاده کرد.

پزشک همچنین در مورد چگونگی وقوع آسیب، زمان شروع درد و اینکه آیا درد شدیدتر شده است یا خیر سوالاتی را خواهد پرسید. این به پزشک کمک می کند تا در مورد بررسی عوارض دیگر مانند اختلال در جریان خون تصمیم بگیرد.

شکستگی استخوان

پزشک چگونه شکستگی استخوان را درمان می کند؟

درمان شکستگی بستگی به نوع آسیب، محل آسیب دیدگی و شدت آن دارد. استخوان ها با تولید بافت استخوانی جدید برای ترمیم شکستگی آماده می‌شوند. بافت استخوانی جدید در لبه های شکستگی شکل می گیرد تا قطعات شکسته شده را به هم گره بزند. استخوان جدید در ابتدا نرم است و بنابراین نیاز به حفاظت دارد.

معمولاً محل شکستگی برای محافظت از بافت استخوان جدید بی حرکت می شود. پزشک با استفاده از گزینه هایی که شامل موارد زیر است استخوان را بی حرکت می کند:

  • گچ گرفتن
  • آتل بستن
  • آویزان کردن بافت صدمه دیده
  • ترکیبی از این روش ها

این دستگاه ها می توانند به تراز کردن استخوان در حین بهبودی کمک کنند. برای استخوان های کوچک مانند انگشتان، شکستگی می تواند با بستن آن با یک بند نرم یا اسپلینت، بی حرکت شود.

استخوان آسیب دیده ممکن است قبل از بی حرکت شدن با گچ یا اسپلینت، در موقعیت طبیعی خود قرار گیرد. این قرار دادن در موقعیت طبیعی ممکن است بدون عمل جراحی صورت گیرد که به آن جا انداختن بسته می گویند. این اغلب به بی حس کننده موضعی و مسکن نیاز دارد.

گاهی اوقات برای قرار دادن استخوان شکسته در موقعیت درست خود، به جراحی نیاز است. جراح همچنین ممکن است نیاز به قرار دادن موارد زیر در استخوان برای کمک به جا انداختن استخوان با جراحی داشته باشد:

  • پین
  • میله
  • پیچ
  • سیم کابل

انجام این روش ممکن است نیاز به بیهوشی یا داروهای ضد درد داشته باشد.

شکستگی یا ترک برداشتگی استخوان

شکستگی های استخوان لگن تقریباً همیشه برای بهبود سریعتر و بهتر به عمل جراحی نیاز دارند. شکستگی‌های برخی از اندام ها ممکن است نیاز به کشش ملایم عضلات و تاندون ها در اطراف استخوان شکسته به منظور جا اندازی استخوان داشته باشند. کشش را می توان با سیستم وزنه و قرقره هایی که روی یک قاب فلزی روی تخت نصب می شوند ایجاد کرد.

چه مدت طول می کشد تا شکستگی استخوان بهبود یابد؟

به طور متوسط شکستگی ها در شش تا هشت هفته بهبود می یابد. البته کودکان معمولاً سریعتر از بزرگسالان بهبود می یابند. زمان بهبودی بستگی به محل و شدت شکستگی دارد. سن و سلامت عمومی بدن نیز بر زمان بهبودی تأثیر خواهد گذاشت. برای مراقبت از شکستگی و به منظور بهبودی کامل آن باید به توصیه های پزشک خود عمل کنید.

درد قبل از بهبودی کامل شکستگی متوقف می شود، اما تا زمان بهبودی کامل، محافظت از منطقه آسیب دیده اهمیت دارد. در برخی مواقع ممکن است برنامه فیزیوتراپی و تمرین هایی برای تقویت قدرت عضلات و انعطاف پذیری مفصل در ناحیه آسیب دیده طراحی شده‌اند، نیاز باشد.

بیشتر شکستگی ها بدون عارضه بهبود می یابد. شکستگی لزوماً احتمال ایجاد شکستگی مجدد در همان منطقه در آینده را کم یا زیاد نمی کند.

برای پیشگیری از شکستگی استخوان چه می توان کرد؟

سالم نگه داشتن استخوان‌ها در هر سنی مهم است. این به معنای دریافت کلسیم کافی در رژیم غذایی و انجام تمرینات با وزنه برای تقویت استخوان‌ها است. زیرا استخوان های ضعیف راحت تر می شکنند.

بعد از 40 سالگی همه افراد شروع به از دست دادن توده استخوانی می کنند. ساختار ژنتیکی توده استخوانی را تعیین می کند، اما رژیم غذایی و ورزش تأثیر زیادی در سالم نگه داشتن استخوان ها با افزایش سن دارند.

درمان شکستگی استخوان

آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا به زنان و مردان بالای 40 سال توصیه می کند:

  • حداقل روزانه 1000 میلی گرم کلسیم
  • حداقل روزانه 1000 واحد بین المللی (IU) ویتامین D

در رژیم غذایی خود داشته باشند.

اگر زن هستید و یائسه شده‌اید، باید کلسیم دریافتی خود را به 1200 میلی گرم در روز افزایش دهید. این امر به این دلیل است که تغییرات هورمونی باعث کاهش استحکام استخوان می شود که می تواند منجر به پوکی استخوان و افزایش خطر شکستگی شود.

در هر سنی تمرینات روزانه با تحمل وزن، مانند پیاده روی، برای سلامت استخوان ها ضروری است. بنابراین بهتر است در مورد برنامه ورزشی مناسب خود با پزشکتان مشورت کنید.

همچنین مواردی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از افتادن و کاهش خطر شکستگی استخوان انجام دهید:

  • کفش مناسب بپوشید.
  • لوازم خانه را به حداقل برسانید.
  • مطمئن شوید که سیم، طناب یا سایر عوامل خطرناک سر راهتان نیستند، تا از گیر کردن آن ها به پایتان و افتادن جلوگیری نمایید.
  • خانه باید به اندازه کافی روشن باشد و در دستشویی یا سایر اتاق هایی که ممکن است شب مجبور باشید به آن ها بروید چراغ داشته باشید.
  • قالی ها را با پد های بدون لغزش (ترمز فرش) ایمن کنید.
  • برای کمک به بهبود تعادل خود، به فیزیوتراپی بروید. یک دوره آموزشی تعادل، یوگا با صندلی یا تای چی طی کنید.
  • در صورت لزوم از عصا یا واکر استفاده کنید.

شما عزیزان برای کسب اطلاعات در مورد تفاوت ترک برداشتگی و شکستگی استخوان می‌توانید از راهنمایی‌های پزشکان ارتوپدی استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن مراقبت‌های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید آن را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین از طریق درمانکده انجام دهید.

تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران مختلف و پزشکان، امکان نوبت دهی از لیست پزشک ارتوپد را در سایت خود فراهم کرده است. برای انتخاب پزشک مورد نظر خود بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب، می‌توانید برای دریافت نوبت به لیست بهترین پزشکان  مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب، نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

منبع : Healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 111

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

92 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها