درمان زخم معده چقدر طول می‌کشد؟ روش‌های موثر در درمان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

درمان زخم معده به‌دلیل ایجاد زخم‌های باز پوشش معده یا ابتدای اثنی‌عشر کمی طولانی خواهد بود. افراد زیادی با مصرف دارو دچار عوارض می‌شوند، از همین‌رو به سراغ درمان زخم معده خانگی و راه‌کارهای موثر طب سنتی هستند.

زخم معده که اغلب با درد و سوزش شدید ناحیه شکم همراه است می‌تواند ساعت‌ها ادامه‌دار باشد. زمانی‌که اسید معده برای هضم غذا ترشح می‌شود در صورت نبودن محافظ معده به دیواره آن آسیب وارد می‌کند. این عارضه معمولا به‌دلیل عفونت هلیکوباکتر پیلوری (H.pylori) یا استفاده طولانی مدت از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن ایجاد می‌شود. 

افراد زیادی معتقدند برای کاهش درد ناشی از این بیماری باید همراه با داروهای موثر، از درمان زخم‌معده به روش خانگی کمک گرفت. همراه ما باشید تا در این مقاله از مجله درمانکده بهترین درمان زخم معده را مورد بررسی قرار دهیم.

درمان زخم معده چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان درمان این بیماری بر اساس نوع و اندازه زخم، وضعیت عمومی بیمار و روش انتخابی درمان متفاوت است. اگر زخم معده سطحی و کوچک باشد با صورت انتخاب روش بهبود مناسب، کمتر از چند هفته بهبود پیدا می‌کند. 

بیشتر بدانید: داروی رفلاکس معده چیست؟

اما زمان بهبودی در مواردی که زخم بزرگتر باشد طولانی‌تر خواهد بود، زیرا عفونت یا شرایط دیگر مانند مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی باعث ایجاد آن شده‌اند. به‌طور کلی متخصصین درمان زخم معده را به‌عنوان یک فرایند بهبود طولانی مدت درنظر می‌گیرند که نیازمند دارو، تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی است.

بیشتر بدانید: معده درد چیست؟

تصویر زخم در معده و اثنی‌عشر
احساس سنگینی، سوزش سردل، حالت تهوع، نفخ و درد بالای شکم از علائم زخم معده است که به درمان جدی نیاز دارد.

بیشتر بدانید: درد بالای معده نشانه چیست؟

خوب است بدانید که درمان زخم معده به روش خانگی و طب سنتی می‌تواند همراه با داروهای تجویزی موثر باشد. برای اطمینان از اثربخشی آن‌ها با بهترین دکتر متخصص گوارش و پزشک طب سنتی درمانکده به صورت مشاوره تلفنی، متنی با تصویری در ارتباط باشید.

بیشتر بدانید: علائم سوزش معده چیست؟

درمان زخم معده خانگی

بهترین درمان زخم معده به روش خانگی شامل موارد زیر است:

فلاونوئیدها

میوه، سبزیجات و سایر محصولات گیاهی خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی دارند که می‌توان آن‌ها را در فلاونوئیدها پیدا کرد. این ماده التهاب مرتبط با زخم معده را بهبود می‌بخشد و مانع آسیب رسیدن به پوشش دیواره معده می‌شود.

بیشتر بدانید: آناتومی معده چیست؟

مواد غذایی سرشار از فلاونوئیدها عبارتند از:

  1. سیر
  2. کلم
  3. پیاز
  4. سویا
  5. سیب
  6. هویج
  7. توت‌ها
  8. چای سبز
  9. کلم بروکلی
  10. گوجه فرنگی
  11. کلم بروکسل

بیشتر بدانید: رفلاکس معده چیست؟

پروبیوتیک‌ها

این ماده نوعی میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که از باکتری و مخمر تشکیل می‌شوند. درواقع پروبیوتیک را می‌توان باکتری مفید دانست که در سالم نگه داشتن معده و روده نقش مهمی ایفا می‌کند. مصرف این ماده به همراه روش سه‌گانه (شامل آموکسی‌سیلین، داروی مهارکننده پمپ پروتون و بیوکسین) برای درمان زخم معده بسیار موثر است.

بیشتر بدانید: زخم معده چیست؟

آلوئه‌ورا

زخم معده اغلب با التهاب دیواره معده یا ابتدای روده کوچک (اثنی عشر) شروع می‌شود که فرد دائما درد احساس می‌کند و برای غذا خوردن مشکل دارد. آلوئه‌ورا به تقویت پوشش داخلی معده کمک می‌کند و اثرات ضدالتهابی بر روی دستگاه گوارش دارد.

بیشتر بدانید: سرطان معده چیست؟

زنجبیل

از گذشته زنجبیل برای بیماری معده مورد استفاده قرار می‌گرفت. درحال حاضر تحقیقات ثابت کرده‌اند این ادویه می‌تواند بر بیماری التهاب روده اثر مثبت بگذارد و به‌عنوان یک روش درمان خانگی زخم معده آسیب ناشی از بیماری را بهبود ببخشد. از طرفی مصرف زنجبیل باعث پیشگیری از ایجاد زخم معده ناشی از هلیکوباکتری پیلوری، استرس و مصرف الکل می‌شود.

بیشتر بدانید: اسید معده چیست؟

درمان زخم معده با عسل

عسل یک ماده خوراکی شگفت‌انگیز است که نه تنها می‌تواند علائم دردناک بسیاری از بیماری‌ها را تسکین دهد بلکه بهترین درمان زخم معده به روش خانگی محسوب می‌شود. تحقیقات نشان داده عسل خاصیت ضد میکروبی و قارچی دارد و می‌تواند مدافع خوبی برای بدن در برابر انواع میکروب‌های مضر باشد. از طرفی خاصیت ضد ویروسی و آنتی‌اکسیدانی آن برای بهبود بیماری‌های التهابی دستگاه گوارش از جمله زخم‌های معده بسیار موثر است.

بیشتر بدانید: علت خونریزی معده چیست؟

فیبر و درمان خانگی زخم‌های معده

مواد غذایی پرفیبر به کنترل غلظت اسید صفراوی کمک می‌کنند و علائمی همچون نفخ یا درد معده را کاهش می‌دهند. از همین‌رو متخصصین مواد غذایی سرشار از فیبر مانند آجیل، حبوبات، جو دوسر، دانه کتان، هویج، سیب و پرتقال را برای درمان زخم‌معده یا افزایش احتمال ابتلا به آن موثر می‌دانند.

دیگر موارد مفید درمان زخمهای معده به روش خانگی عبارتند از:

  • سیر
  • بابونه
  • زردچوبه
  • شیرین بیان

بیشتر بدانید: عفونت هلیکوباکتر پیلوری چیست و چه عوارضی دارد؟

درمان زخم معده در طب سنتی

زمانی‌که بدن نسبت به داروهای درمانی برای این بیماری واکنش نشان دهد می‌توان از طب جایگزین یا همان طب سنتی کمک گرفت. موثرترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • استراحت و خواب کافی
  • اجتناب از مصرف الکل و دخانیات
  • مصرف مواد غذایی حاوی غلات سبوس‌دار
  • رعایت رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات تازه
  • پرهیز از مصرف غذاهای تند، قهوه، شکلات و غذاهای چرب
  • استفاده از داروهای گیاهی مانند دمنوش نعناع، زنجبیل و عصاره گیاه سدر 

بیشتر بدانید: چه نوع رژیم غذایی برای سرطان معده بهتر است؟

در صورت لزوم می توانید با دکتر گوارش آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: علائم سرطان معده خوش خیم چگونه است؟

اینفوگرافیک درمان زخم‌معده با طب سنتی
اغلب روش‌ درمان زخم‌های معده با طب سنتی به‌عنوان راه‌کار بهبود طبیعی و خانگی شناخته می‌شوند.

بیشتر بدانید: درمان اسید معده چیست؟

آیا زخم معده عصبی بهبود می‌یابد؟

دلیل اصلی زخم معده عصبی استرس و تنش عضلات معده است. بنابراین برای درمان زخم معده عصبی ابتدا باید علت ایجاد آن را از بین برد. بهترین راه‌کار درمانی کنترل استرس است که به کمک تکنیک‌های روان درمانی، مدیتیشن، ورزش منظم و تمرینات تنفسی انجام می‌شود. 

بیشتر بدانید: قرص امپرازول چیست؟

معمولا پزشک متخصص گوارش برای بهبود زخم معده عصبی داروهای ضد استرس یا ضد اضطراب تجویز می‌کند. این داروها به کاهش تحریک معده بر اثر استرس کمک خواهند کرد. 

بیشتر بدانید: ولولوس معده چیست؟

برای درمان خانگی زخم‌های معده عصبی می‌توانید موارد زیر را مصرف کنید:

  • هل
  • گلاب
  • نعناع
  • دارچین
  • زیره سبز
  • سرکه سیب

بیشتر بدانید: معده درد عصبی چیست؟

درمان فوری زخم معده در بارداری

دوران بارداری به‌دلیل شرایط حساس بدن نمی‌توان از هر دارو یا مواد غذایی به‌راحتی استفاده کرد. تغییرات هورمونی بدن زنان باردار باعث تضعیف پوشش دیواره معده آن‌ها می‌شود بنابراین ناراحتی‌های گوارش مانند زخم معده با احتمال بیشتری رخ می‌دهد. 

بیشتر بدانید: باندینگ معده چیست؟

پزشک برای درمان زخم معده در بارداری معمولا آنتی‌اسیدها را تجویز می‌کند. این داروها به‌راحتی قابل دسترس هستند. اما پزشکان آنتی‌اسید حاوی بی‌کربنات را برای مادر باردار تجویز نخواهد کرد. زیرا این ماده برای سلامتی جنین مضر است. 

داروهای آنتی‌اسید برای بهبود زخم معده بارداری باید حاوی منیزیم، آلومینیوم یا کلسیم باشند. شما علاوه‌بر انتخاب روش بهبود دارویی می‌توانید از راه‌کار درمان خانگی زخم‌معده بارداری برای کاهش علائم استفاده کنید. 

این راه‌کارها که اغلب باعث پیشگیری از بیماری می‌شوند عبارتند از:

  • سیگار نکشیدن
  • عدم مصرف الکل
  • اجتناب از خوردن غذاهای پرچرب، شکلات، آب‌میوه‌های غیرطبیعی و کافئین

بهبود زخم معده با دارو

اگر برای درمان زخم معده شما به دارو نیاز است باید ابتدا دلیل بروز این بیماری مشخص شود. زیرا داروی مورد نیاز برای زخم معده ناشی از عفونت با زخم‌های ایجاد شده این ناحیه به‌دلیل مصرف داروهای دیگر متفاوت خواهد بود. 

بهترین درمان زخم معده توسط دارو شامل موارد زیر می‌شود:

  • آنتی بیوتیک: داروی تجویزی برای درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری
  • آنتی‌اسیدها: کنترل کننده اسید معده و پیشگیری از ایجاد زخم/ قبل مصرف آن ابتدا با پزشک مشورت کنید تا با آنتی‌بیوتیک خاصی تداخل نداشته باشد.
  • مهارکننده پمپ پروتون (PPIs): داروی محافظت کننده پوشش معده و اثنی‌عشر (مانند امپرازول/omeprazole، لانسوپرازول/lansoprazole)
  • مسدودکننده‌های H-2: مسدود کننده ماده شیمیایی (گیرنده هیستامین) که به معده دستور تولید اسید می‌دهد. (مانند فاموتیدین/famotidine)
  • داروهای پوشش معده: پوشاننده زخم معده و کنترل کننده میزان اسید (مانند کار آفات/Carafate و پپتو-بیسمول/Pepto-Bismol) مصرف این دارو با آنتی‌بیوتیک می‌تواند باکتری هلیکوباکتری پیلوری را از بین ببرد.
اینفوگرافیک درمان زخم‌معده با دارو
بهترین درمان زخم‌معده استفاده از دارو همراه با روش‌های بهبود خانگی برای تسکین علائم است.

لازم به ذکر است تمامی داروهای معرفی شده باید حتما زیر نظر پزشک متخصص گوارش مصرف شوند. معمولا با مصرف آن‌ها در چند روز احساس بهتری خواهید داشت اما بسیار مهم است که دوره در نظر گرفته شده برای مصرف دارو طبق نظر پزشک کامل شود.

اگر زخم معده درمان نشود چه می‌شود؟

درمان نشدن به‌موقع زخم‌های معده مشکلات و عوارض جدی برای بیمار به وجود می‌آورد. عوارض احتمالی عدم درمان زخم‌های معده به شرح زیر است:

  • خونریزی زخم معده
  • تشکیل زخم‌های عمیق در معده
  • عفونت معده ناشی از تجمع باکتری یا ترشحات زخمی
  • انسداد مجرای غذایی و عدم انتقال صحیح غذا از معده به روده

بیشتر بدانید: صبحانه برای زخم معده چی بخوریم؟ چی نخوریم؟

نتیجه درمان زخم معده

زخم معده یک بیماری دردناک لایه داخلی معده است که بر اثر ترشح زیاد اسید ایجاد می‌شود. درمان زخم معده معمولا شامل دارودرمانی و برخی راه‌کار های موثر خانگی یا طب سنتی است که می‌تواند علائم بیماری را کاهش دهد. قبل از انتخاب درمان خانگی زخم‌معده حتما با متخصص گوارش مشورت کنید تا تداخلی ایجاد نشود. شما کدام روش را بهترین درمان زخم معده می‌دانید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

سریع ترین راه برای درمان زخم معده به روش خانگی چیست؟

رژیم غذایی مبتنی بر فلاونوئیدها مانند میوه، سبزیجات و غلات کامل

مواد غذایی مفید برای درمان زخم‌معده کدامند؟

مواد غذایی فیبردار (مانند آجیل، حبوبات، هویج، سیب) و حاوی پروبیوتیک (مانند ماست)

کدام گیاهان برای درمان خانگی زخم‌های معده مفید هستند؟

زردچوبه، زنجبیل، عسل، سیر، شیرین بیان و آلوئه‌ورا

منبع: healthline | verywellhealth | stylesatlife

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد رای‌ها 43

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

13 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها