تشخیص زگیل تناسلی در خانه؛ از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ویروس اچ پی وی یا پاپیلومای انسانی (HPV) شایع‌ترین عامل زگیل تناسلی در زنان و مردان است که از طریق رابطه جنسی و تماس پوست با پوست منتقل می‌شود. افرادی که از نظر جنسی فعال هستند و شرکای جنسی متعددی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به ویروس HPV و بیماری زگیل تناسلی هستند. معمولا تشخیص زگیل تناسلی در خانه کمی دشوار است؛ زیرا ویروس عامل این بیماری ممکن است به صورت نهفته سال‌ها در بدن باقی بماند و زمان زیادی طول بکشد تا علائم آن روی بدن ظاهر شوند. به همین دلیل اغلب افراد با این سوال مواجه می‌شوند که از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

اگر شما هم کنجکاو شده‌اید بدانید، آیا می‌توان زگیل تناسلی را در خانه تشخیص داد یا خیر، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا نحوه تشخیص این عارضه در خانه را مورد بررسی قرار دهیم. 

بیشتر بخوانید: تفاوت زگیل و تبخال تناسلی در مردان و زنان از نظر دلایل ابتلا

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

ویروس HPV سویه‌های مختلفی دارد و شایع‌ترین نوع آن که بیشتر در زنان دیده می‌شود به شکل زائده‌های واضح، اطراف ناحیه تناسلی بروز پیدا می‌کند. در واقع زگیل تناسلی نوعی برجستگی‌های گوشتی قابل مشاهده به رنگ پوست یا گاهی متمایل به صورتی است که روی آلت تناسلی مردان، واژن، دهانه رحم، مقعد یا کیسه بیضه ظاهر می‌شود. معمولا زگیل تناسلی به صورت یک برجستگی گوشتی یا از چندین زائده کنار هم به وجود می‌آید که اغلب افراد آن را بدون درد و با مقدار کمی خارش یا خونریزی تجربه می‌کنند.

بیشتر بدانید: زگیل تناسلی چیست؟

روش تشخیص زگیل تناسلی در خانه

گاهی‌اوقات جوش‌های عفونی و عفونت‌های پوستی در ناحیه دستگاه تناسلی با زگیل اشتباه گرفته می‌شوند؛ از همین‌رو می‌توان گفت همه برجستگی‌های این ناحیه، زگیل تناسلی نیستند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان زگیل تناسلی را در خانه تشخیص داد؟ 

در حال حاضر، معاینه پزشکی و تست‌های آزمایشگاهی بهترین روش تشخیص این عارضه هستند، اما زمانی که به پزشک و مراکز آزمایشگاهی دسترسی ندارید، می‌توانید از روش‌هایی برای تشخیص خانگی زگیل تناسلی استفاده کنید که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

بیشتر بدانید: واکسن گارداسیل چیست؟ با تزریق آن خود را ایمن کنید

۱- کیت تشخیص سریع HPV

تصویر کیت نمونه گیری خانگی HPV
یکی از راه‌های تشخیص سریع زگیل تناسلی در خانه، استفاده از کیت نمونه‌گیری خانگی HPV است

اگر با علائم مشکوکی از ویروس HPV در ناحیه تناسلی خود مواجه شدید، می‌توانید با تهیه کیت اورژانسی، تست اچی پی وی را به سرعت در خانه انجام دهید. این کیت‌ها در تشخیص ۱۴ نوع اچ پی وی پرخطر از جمله نوع ۱۶ و ۱۸ که در ایجاد سرطان‌های مرتبط با HPV موثر هستند، دقت بالایی دارند. 

بیشتر بدانید: مهم ترین تفاوت زگیل تناسلی با جوش + درمان و تشخیص سریع

برای استفاده صحیح از کیت‌های تشخیص زگیل تناسلی در خانه، ابتدا دستورالعمل موجود در بسته‌بندی را به دقت مطالعه کنید تا مراحل تست خانگی HPV شما بدون کمترین احتمال خطا طی شود. در بسته‌بندی کیت تشخیص زگیل تناسلی در خانه یک سوآب وجود دارد که به کمک آن می‌توانید نمونه‌گیری واژینال انجام دهید؛ سپس باید نمونه را بلافاصله به نزدیکترین آزمایشگاه بفرستید. 

بهتر است هنگام نمونه‌گیری در دوران قاعدگی نباشید یا نمونه را حداقل ۴۸ ساعت پس از رابطه جنسی و استفاده از کرم، ژل یا قرص‌های واژینال جمع‌آوری کنید. یادتان باشد کیت تشخیص زگیل تناسلی در خانه از دقت صددرصدی برخودار نیست و در اولین فرصت باید پس از مراجعه به دکتر زنان، سایر آزمایشات لازم را انجام دهید.

بیشتر بدانید: زگیل تناسلی در زنان چیست؟

۲- تشخیص زگیل تناسلی در خانه با سرکه

یکی دیگر از روش‌های آزمایش خانگی HPV که می‌تواند به طور تقریبی تاییدکننده زگیل تناسلی باشد، استفاده از سرکه در نواحی مشکوک به این عارضه است. اگر زگیل تناسلی شما به شکل ضایعات غیر برجسته در سطح پوست بروز پیدا کرده، می‌توانید مقدار کمی سرکه روی آن‌ها بریزید. 

زمانی که ناحیه مورد نظر به سفید تغییر رنگ دهد، احتمال بیماری زگیل تناسلی بالاست. اگر از واژه «احتمال» استفاده می‌کنیم به این دلیل است که جواب روش تشخیص زگیل تناسلی در خانه با سرکه قطعی نیست و زائده‌های مشابه هم می‌توانند چنین نتیجه‌ای ایجاد کنند. از طرفی، این روش برای افرادی که هیچ‌گونه علائم ظاهری ندارند و ویروس HPV به صورت نهفته در بدن آن‌ها باقی مانده، کاربردی نیست.

بیشتر بدانید: زگیل تناسلی از استخر منتقل میشه؟

۳- شکل ظاهری زگیل تناسلی و تشخیص آن در خانه

اگر به طور دقیق با شکل ظاهری زگیل تناسلی آشنا باشید، تا حدی به تشخیص درست آن در خانه کمک می‌کند. زگیل‌های تناسلی، زائده‌های نسبتا برجسته‌ای هستند که اغلب به شکل خوشه‌ای و با ظاهری شبیه به گل کلم بروز پیدا می‌کنند. 

بیشتر بخوانید: بهترین پماد برای زگیل تناسلی کدام است؟ 

در واقع می‌توان گفت زگیل‌های تناسلی گرد نیستند و برآمدگی آن‌ها به شکل صاف از روی پوست بالا می‌آید. از طرفی، همان‌طور که گفتیم، زگیل‌های تناسلی اغلب به رنگ پوست هستند اما به مرور زمان ممکن است دچار تغییر رنگ مانند قهوه‌ای تیره یا روشن شوند. 

این ضایعات می‌توانند به صورت یک زائده گوشتی یا در دسته‌های چندتایی تشکیل شوند که در صورت عدم درمان به موقع، تعداد آن‌ها بیشتر خواهد شد. با این حال، ممکن است زگیل تناسلی در برخی افراد به شکل لک‌های کوچک و کاملا همرنگ پوست بدن ظاهر شوند که با چشم قابل مشاهده و حتی با دست قابل لمس نیستند. در این صورت، بهتر است با مشاهده کوچکترین لک‌ها یا جوش‌های غیر طبیعی روی دستگاه تناسلی خود حتما از دکتر زنان آنلاین یا دکتر اورولوژی آنلاین مشورت بگیرید. 

بیشتر بدانید: علائم زگیل تناسلی در مردان

اینفوگرافیک روش تشخیص زگیل تناسلی در خانه
پس از انجام راهکارهای خانگی تشخیص زگیل تناسلی، برای تایید این بیماری به متخصص زنان مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: زگیل دهانی چگونه درمان میشود؟

سخن پایانی

برای تشخیص زگیل تناسلی راهکارهای مختلفی وجود دارد که برخی از آن‌ها را می‌توان در خانه انجام داد. با این حال، نتایج روش‌های خانگی صددرصد نیستند و نمی‌توان صرفا به آن‌ها اکتفا کرد. از همین‌رو توصیه می‌شود از روش‌های تشخیص زگیل تناسلی در خانه تنها زمانی استفاده کنید که به پزشک و مراکز آزمایشگاهی دسترسی ندارید و بلافاصله پس از دسترسی به متخصص، تست‌های معتبر انجام دهید. 

شما می‌توانید برای رفع ابهامات خود درباره ویروس HPV و روش‌های تشخیص دقیق آن، به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین با بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر زنان و اورولوژیست باتجربه آشنا شوید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا ضمن بررسی نظر سایر کاربران برای مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین تلفنی، متنی و تصویری نوبت بگیرید.

بیشتر بدانید: لیزر زگیل تناسلی چگونه انجام می‌شود؟

سوالات متداول

آیا زگیل تناسلی در مردان و زنان درد دارد؟

این عارضه معمولا بدون درد است و گاهی با خارش یا خونریزی همراه می‌شود.

آیا تشخیص زگیل تناسلی در خانه امکان‌پذیر است؟

بله. شما می‌توانید در مواقعی که به پزشک و مراکز آزمایشگاهی دسترسی ندارید از کیت تشخیص HPV در خانه یا روش تشخیص این عارضه به کمک سرکه کمک بگیرید. همچنین آشنایی با شکل ظاهری زگیل تناسلی می‌تواند به شما در تشخیص آن کمک کند. با این حال، یادتان باشد نتایج آزمایش خانگی HPV قطعی نیستند و باید بلافاصله پس از دسترسی به مراکز آزمایشگاهی، تست‌های معتبر انجام دهید.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟

جوش‌های ناحیه تناسلی اغلب به شکل تاول‌های قرمز با سر سفید ظاهر می‌شوند، اما زگیل تناسلی نوعی زائده گوشتی به رنگ پوست یا متمایل به صورتی است.

منابع: medicalnewstoday | mayoclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها