مهم ترین تفاوت زگیل تناسلی با جوش + درمان و تشخیص سریع

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

یکی از مشکلات شایعی که بسیاری از زنان و مردان با آن مواجه می‌شوند ایجاد زگیل، تبخال، جوش یا سایر ضایعات پوستی روی اندام‌ تناسلی است. این ضایعات معمولا به قدری متنوع هستند که ممکن است تشخیص آن‌ها از یکدیگر دشوار باشد. از آنجا که تشخیص به موقع و درمان سریع مشکلات اندام تناسلی از اهمیت زیادی برخوردار است، این مقاله از مجله درمانکده را به بررسی فرق زگیل تناسلی با جوش اختصاص داده‌ایم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

علائم زگیل تناسلی با جوش چه تفاوتی دارد؟

فرق زگیل تناسلی با جوش در این است که، جوش‌ به صورت برجستگی‌ کوچک و گرد روی سطح پوست ظاهر می‌شود. قاعده جوش معمولا قرمز یا به رنگ گوشت است، اما نوک آن می‌تواند سفید، سیاه یا همرنگ قاعده باشد. بعضی از جوش‌ها هم حاوی چرک هستند.

بیشتر بدانیم: تشخیص زگیل تناسلی چگونه است؟

ایجاد برجستگی‌های کوچک، به رنگ پوست یا خاکستری مایل به سفید، یکی از علائم اولیه زگیل تناسلی است. اندازه زگیل می‌تواند از کوچک تا بزرگ متغیر باشد. بعضی از زگیل‌ها هم در دسته‌های چند تایی یا به شکل گل کلم دیده می‌شوند. زگیل تناسلی معمولا دردناک نیست، اما ممکن است باعث سوزش یا خونریزی خفیف شود.

شایع‌ترین علت ابتلا به زگیل تناسلی و جوش چیست؟

بخشی از تفاوت بین زگیل تناسلی و جوش به علت بروز آن‌ها مربوط می‌شود. در ادامه دلایل بروز این ۲ عارضه را بررسی می‌کنیم.

بیشتر بدانیم: زگیل دهانی چگونه منتقل میشود؟

۱. دلایل ایجاد جوش در ناحیه تناسلی

جوش زمانی ایجاد می‌شود که غدد چربی پوست توسط سلول‌های مرده یا سایر مواد زائد مسدود می‌شوند. این انسداد می‌تواند پاسخ ایمنی را تحریک کند و باعث التهاب و تورم پوست شود. در نتیجه، برجستگی‌های کوچکی روی پوست ایجاد می‌شوند که به آن‌ها جوش می‌گویند.

درماتیت تماسی یکی از علل رایج ایجاد جوش است. این عارضه زمانی ایجاد می‌شود که ناحیه تناسلی به موادی که با آن در تماس هستند مثل کاندوم، لوبریکانت، محصولات بهداشتی معطر، منی، عرق، تامپون یا نوار بهداشتی، ادرار و ترشحات واژن واکنش نشان می‌دهد.

بیشتر بدانیم: ویروس اچ پی وی چیست؟

یک مرد جوان که عرق کرده است
تعریق زیاد می‌تواند باعث ایجاد جوش در ناحیه تناسلی شود.

۲. دلایل ابتلا به زگیل تناسلی

جوش‌ها می‌توانند بدون توجه به فعالیت جنسی ایجاد شوند. بنابراین اگر فردی از نظر جنسی فعال باشد و به جزء ضایعات پوستی علائم دیگری هم داشته باشد، احتمالا به یک بیماری مقاربتی مثل زگیل تناسلی مبتلا است. زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و از طریق تماس پوست به پوست در طول رابطه جنسی گسترش می‌یابد.

زگیل تناسلی در کشاله ران، مقعد، رکتوم (بخش انتهایی روده)، آلت تناسلی، کیسه بیضه، واژن، ولوا (فرج)، لابیا و دهانه رحم ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند هم زنان و هم مردان را درگیر کند، اما در مردان شایع‌تر است.

بیشتر بدانیم: زگیل تناسلی مردان؛ ویروسی شایع که باید جدی گرفته شود!

پزشک چگونه زگیل تناسلی را از جوش تشخیص می‌دهد؟

پزشک می‌تواند جوش و زگیل را با نگاه کردن به راحتی تشخیص دهد. با این حال، ممکن است ارزیابی بیشتری انجام دهد تا از تشخیص خود مطمئن شود. این ارزیابی معمولا شامل موارد زیر است:

  • درباره عادت‌های بهداشتی و سابقه فعالیت جنسی شما سوال می‌پرسد.
  • معاینه مقعدی یا معاینه لگنی انجام می‌دهد.
  • تست‌های آزمایشگاهی را توصیه می‌کند.

بیشتر بخوانید:فرق زگیل تناسلی با تبخال تناسلی

اینفوگرافی درباره راه‌های تشخیص زگیل تناسلی و جوش
پزشک از روش‌های مختلف برای تشخیص جوش و زگیل تناسلی استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: روش مصرف پماد برای زگیل تناسلی

آیا روش درمان زگیل تناسلی با جوش متفاوت است؟

در بیشتر موارد، جوش پس از چند روز خودبه‌خود ناپدید می‌شود؛ بنابراین به ندرت به درمان دارویی نیاز دارد. با این حال، مهم است که در حین بهبودی از خاراندن یا ترکاندن جوش‌ها خودداری کنید. چون این کار می‌تواند شرایط را بدتر کند و حتی باعث ایجاد اسکار دائمی یا عفونت شود. علاوه بر این، توصیه می‌شود دلایل ایجاد جوش را شناسایی کنید تا بتوانید احتمال بروز آن را در آینده کاهش دهید. برای اینکه از بروز جوش جلوگیری کنید باید:  

بیشتر بدانیم: زگیل تناسلی چیست؟ آیا درمان قطعی برای آن وجود دارد؟

  • فعالیت‌هایی که باعث تعریق می‌شوند را به حداقل برسانید.
  • در صورت عرق کردن، لباس‌های خود را فورا عوض کنید.
  • لباس‌های گشاد بپوشید و از پوشیدن لباس‌هایی که باعث ساییدگی و اصطکاک می‌شوند خودداری کنید.
  • به طور منظم دوش بگیرید.
  • لباس زیری انتخاب کنید که از الیاف طبیعی ساخته شده باشد.
  • هر روز ناحیه تناسلی خود را با صابون ملایم بشویید.
  • هنگام پریود، نوار بهداشتی یا تامپون خود را به طور منظم عوض کنید.

زگیل تناسلی هم ممکن است مثل جوش خودبه‌خود از بین برود، چون سیستم ایمنی با عفونتی که در بروز آن نقش دارد مبارزه می‌کند. با این حال، احتمال بزرگ شدن یا تکثیر یافتن آن وجود دارد. پزشکان از روش‌های مختلف مثل کرایوتراپی، لیزردرمانی، داروهای موضعی و جراحی برای از بین بردن زگیل استفاده می‌کنند. ممکن است برای خلاص شدن از شر زگیل به چند درمان مختلف نیاز داشته باشید. نکته مهم این است که در حین درمان باید از تماس جنسی خودداری کنید. با دکتر عفونی آنلاین درمانکده یا دکتر زگیل تناسلی در مردان و مردان این مجموعه در ارتباط باشید.

بیشتر بدانید: لیزر زگیل تناسلی چگونه انجام می‌شود؟

یک مرد بیمار که در مطب با پزشک صحبت می‌کند
روش درمان زگیل تناسلی با جوش متفاوت است.

کلام پایانی

اگر با ضایعات پوستی روی اندام تناسلی مواجه شدید، به دکتر اورولوژی یا دکتر زنان مراجعه کنید تا مطمئن شوید که این عارضه نشانه یک بیماری جدی نیست. مشورت با پزشک به خصوص زمانی که ضایعات پوستی با علائم دیگری مثل تب، سردرد، خستگی و تورم غدد لنفاوی همراه هستند، اهمیت زیادی دارد. توصیه می‌کنیم برای اخذ نوبت جهت ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین پزشکی از طریق سایت درمانکده اقدام کنید.

بیشتر بدانیم: زگیل تناسلی در زنان چگونه است؟ با عواقب آن آشنا شوید!

سوالات متداول

ماندگاری جوش‌ ناحیه تناسلی چقدر است؟

جوش‌های ناحیه تناسلی معمولا طی چند روز خودبه‌خود از بین می‌روند. اگر این مشکل در عرض چند هفته برطرف نشد، با پزشک تماس بگیرید.

مدت زمان ماندگاری زگیل تناسلی چقدر است؟

ابتلا به زگیل تناسلی مادام‌العمر است. به عبارت دیگر، حتی اگر آن را بردارید، ممکن است دوباره عود کند.

چرا نباید جوش‌های ناحیه تناسلی را ترکاند؟

ترکاندن جوش‌های ناحیه تناسلی به ۲ دلیل توصیه نمی‌شود:
دردناک است. پوست ناحیه تناسلی حساس است؛ بنابراین ترکاندن جوش‌ها می‌تواند با درد همراه باشد.
باعث پخش شدن باکتری‌ها می‌شود. زمانی که جوش تناسلی می‌ترکد، ممکن است باکتری‌های موجود در آن به سایر قسمت‌های ناحیه تناسلی راه پیدا کنند. این امر خطر ابتلا به جوش یا تحریک دستگاه تناسلی را در آینده افزایش می‌دهد.

آیا زگیل تناسلی مسری است؟

بله؛ هم زگیل تناسلی و هم ویروس ایجادکننده آن هر ۲ مسری هستند. به محض اینکه به ویروس HPV آلوده می‌شوید، می‌توانید آن را به دیگران منتقل کنید. حتی اگر زگیل تناسلی قابل مشاهده نداشته باشید یا زگیل‌ را بردارید، باز هم می‌توانید فرد دیگری را به HPV و زگیل تناسلی آلوده کنید.

چقدر طول می‌کشد تا زگیل تناسلی روی پوست ظاهر شود؟

بعضی از افراد در عرض چند هفته پس از تماس جنسی با فرد مبتلا به HPV دچار زگیل تناسلی می‌شوند. با این حال، اغلب چند ماه یا چند سال طول می‌کشد تا زگیل ظاهر شود. به همین دلیل، تشخیص دقیق زمان ابتلا به زگیل تناسلی دشوار است. همچنین ممکن است ندانید که در داخل مقعد یا داخل واژن خود زگیل دارید یا علی‌رغم آلوده شدن به ویروس HPV، به زگیل تناسلی مبتلا نشوید. در نتیجه، احتمال دارد بدون اینکه متوجه شوید دیگران را به ویروس آلوده کنید.

منابع: .medicalnewstoday, my.clevelandclinic, my.clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها