واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل چیست؟ با تزریق آن خود را ایمن کنید

مقاله توسط پزشک درمانکده تایید شد
دکتر نگار احمدی
تخصص: عمومی

واکسن گارداسیل (Gardasil) یک داروی موثر برای پیشگیری از زگیل تناسلی از شایع‌ترین عفونت‌های دستگاه تناسلی است. اگر ویروس HPV درمان نشود احتمال بروز زگیل تناسلی، سرطان دهانه رحم یا مقعد زیاد خواهد شد. از همین‌رو دانشمندان استفاده از آمپول گارداسین را توصیه می‌کنند.

ویروس HPV یا همان پاپیلومای انسانی مجموعه‌ای از ویروس‌ است که انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به دو دسته پرخطر و کم خطر تقسیم می‌شود. نوع پرخطر این ویروس در 99 درصد موارد باعث بروز سرطان دهانه رحم در خانم‌ها خواهد شد. سرطان گردن و سایر سرطان‌های ناحیه تناسلی بر اثر شعله‌ور شدن ویروس HPV ایجاد می‌شوند.

پیشرفت علم و دانش باعث شده تا امروزه بتوان با بسیاری از بیماری‌های ویروسی مقابله کرد. واکسن گارداسیل یکی از راه‌های پیشگیری عفونت HPV به‌شمار می‌آید. اگر شما هم کنجکاو شده‌اید بدانید آمپول گارداسیل به درمان بیماری زگیل تناسلی کمک می‌کند یا خیر، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا انواع، نحوه تزریق و عوارض آن را بررسی کنیم.

توضیحات دکتر نگار احمدی، پزشک عمومی، درباره واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل چیست؟

آمپول گارداسیل بدن انسان را در برابر بیماری‌های مقاربتی که حتی کاندوم جلودار آن‌ها نیست، حفظ می‌کند. ویروس پاپیلومای انسانی در مواقع پرخطر باعث سرطان دهانه رحم، سرطان مقعد، سرطان سر و گردن یا سرطان ناحیه تناسلی می‌شود. انواع دیگر این ویروس می‌تواند منجر به زگیل پوستی، زگل تناسلی و زگیل تارهای صوتی شود.

تزریق به‌موقع واکسن گارداسیل (HPV) به پیشگیری از بروز این بیماری‌ها کمک می‌کند. زیرا اکثر افراد آلوده به ویروس HPV به‌دلیل نداشتن هیچ علائمی از بیماری خود مطلع نخواهند بود. سازمان غذا و داروی ایالت متحده آمریکا توصیه می‌کند دختران و پسران در سنین مدرسه با دریافت این واکسن باید در برابر ویروس ایمن شوند.

خوب است بدانید که واکسن گارداسیل در سنین نوجوانی اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. اگر هنوز شناختی از این واکسن ندارید قبل از اقدام برای دریافت آن حتما با بهترین پزشکان متخصص زنان یا دکتر فوق تخصص پوست که در وب‌سایت درمانکده گرد هم آمده‌اند، مشورت کنید. برای دریافت نوبت از بهترین پزشکان در سریع‌ترین زمان ممکن نیز می‌توانید رزرو نوبت خود را از طریق درمانکده به صورت آنلاین انجام دهید.

بیشتر بدانید: زگیل تناسلی چیست؟

انواع واکسن گارداسیل

بسیاری از افراد تصور می‌کنند واکسن گارداسیل برای درمان زگیل تناسلی تجویز می‌شود. این واکسن تاثیری در روند درمان بیماری ندارد، ولی می‌تواند از ابتلای بدن به سرطان دهانه رحم، واژن، آلت تناسلی، سر، گردن، مقعد و گلو جلگیری کند. در حال حاضر سازمان غذا و داروی ایالت متحده امریکا (FDA) سه نوع واکسن HPV را به تایید رسانده است. آن‌ها عبارتند از:

  • گارداسیل (Gardasil)
  • گارداسیل 9 (Gardasil9)
  • سرواریکس (Cervarix)

واکسن گارداسیل خارجی با نام گارداسیل 9 یکی از جدیدترین انواع واکسن بیماری‌های پاپیلومای انسانی است که می‌تواند بدن را در برابر 9 مدل ویروس مختلف HPV همچون 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52، 58 محافظت کند. در بین این ویروس‌های نوع 16 و 18 بسیار پرخطر هستند و منجر به سرطان دهانه رحم و واژن می‌شوند. دو نوع ویروس 6 و 11 از ویروس‌های رایج HPV به‌شمار می‌آیند که به صورت زگیل تناسلی بروز پیدا می‌کنند.

بیشتر بدانید: در دوران پریودی چه بخوریم؟

تصویری از نمای بیماری‌های پاپیلومای انسانی
افراد مبتلا به ویروس HPV از ابتلای خود به بیماری مطلع نخواهند بود، واکسن گارداسیل از انتقال بیماری فرد به فرد جلوگیری می‌کند.

بهترین زمان برای تزریق واکسن گارداسیل

آمپول گارداسیل پس از ابتلای فرد به بیماری تاثیری چندانی نخواهد داشت. از طرفی متخصصان بر این باورند که بدن در سنین پایین پاسخ مناسب‌تری به این واکسن نشان می‌دهد. بنابراین میتوان گفت بهترین زمان برای تزریق واکسن HPV قبل از شروع فعالیت جنسی و بازه سنی 11 تا 12 (دختران و پسران) سالگی است.

این محدوده سنی توسط CDC (سازمان کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا) تایید شده و حتی بعضی کشورها سن 9 سالگی را برای تزریق واکسن در نظر می‌گیرند. متاسفانه این دستورالعمل به درستی در ایران رعایت نمی‌شود. دلیل اصلی آن نگرانی مسئولین از شروع زودهنگام فعالیت جنسی در نوجوانان خواهد بود. این در حالی است که تحقیقات ثابت کرده تزریق واکسن گارداسیل در سنین پایین ارتباط مستقیمی با شروع فعالیت جنسی ندارد.

نحوه تزریق واکسن گارداسیل

این واکسن مثل سایر واکسن‌ها در عضله بازو تزریق می‌شود. بر اساس نظریه سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) نوجوانان دختر و پسر در بازه سنی 11 تا 12 سالگی باید با فاصله شش ماه 2 دوز واکسن HPV بزنند. نوجوانان کمتر از 11 سال و بیشتر از 12 سال هم بر اساس همین برنامه 2 دوز واکسن دریافت می‌کنند.

دانشمندان معتقدند دریافت 2 دوز واکسن گارداسیل برای نوجوانان زیر 15 سال اثرات مثبت و کاملی خواهد داشت. اما اگر نوجوان شما بعد از سن 15 سالگی تا 26 برای تزریق آمپول گارداسیل اقدام کرد، باید 3 دوز واکسن دریافت کند. بدین شکل که دوز دوم با فاصله یک ماه از دوز اول و دوز سوم با فاصبه 3 ماه از دوز دوم تزریق می‌شود. سازمان FDA برای مردان و زنانی که تا قبل از 26 سالگی واکسن گارداسیل 9 دریافت نکرده‌اند، این آمپول را تا سن 45 سالگی تایید می‌کند.

نکته مهم در تزریق واکسن HPV این است که به هیچ عنوان نباید در دوران بارداری و شیردهی و یا افراد داری نقص سیستم ایمنی مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بدانید: ویروس HPV چیست؟

چه افرادی می‌توانند واکسن گارداسیل بزنند؟

جدول زیر نشان‌دهنده دو گروه از افراد است:

افراد واجد شرایطافراد غیرواجد شرایط
مبتلایان به زگیل تناسلیبروز واکنش حساسیتی به دوز اول واکسن گارداسیل
رابطه جنسی پرخطرزنان باردار
وجود بیش از یک شریک جنسیافراد دارای آلرژی نسبت به مخمر
ارتباط مردان و زنان با همجنس خود
ابتلای شریک جنسی به زگیل تناسلی
افرادی که به واسطه شغل خود در معرض ویروس HPV هستند
جدول افراد واجد و غیرواجد برای در یافت واکسن Gardasil

اثرات واکسن گارداسیل

ویروس HPV (پاپیلومای انسانی) دلیل اصلی بیشتر سرطان‌های دهانه رحم است. از همین‌رو توصیه می‌شود برای پیشگیری از زگیل تناسلی بدن را با واکسن Gardasil ایمن کنید. در ادامه بیشتر با اثرات این واکسن آشنا خواهید شد:

واکسن گارداسیل و زگیل تناسلی

ویروس های HPV نوع 6 و 11 در ایجاد زگیل تناسلی نقش مهمی دارند. تحقیقات نشان داده که تزریق این واکسن تا 90 درصد احتمال ابتلا به ویروس های مذکور را کاهش میدهد. اما باید بگوییم که آمپول گارداسیل با افزایش مقاومت بدن تنها موجب پیشگیری از بیماری زگیل تناسلی میشود و هیچ نقش درمانی نخواهد داشت.

واکسن HPV و تست پاپ اسمیر

برخی زنان تصور می‌کنند با دریافت واکسن گارداسیل دیگر نیازی به انجام تست پاپ اسمیر نیست. این تفکر کاملا اشتباه است، زیرا تزریق این واکسن با وجود محافظت بدن از عفونت HPV به مدت 10 سال نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای تست پاپ اسمیر یا غربالگری سرطان دهانه رحم باشد. از همین‌رو توصیه می‌شود زنان در صورت داشتن رابطه جنسی فعال پس از 25 سالگی به‌طور منظم غربالگری دهانه رحم را توسط تست پاپ اسمیر انجام دهند.

واکسن گارداسیل و ناباروری

تحقیقات در مورد وجود ارتباط بین ناباروری زنان و دریافت واکسن HPV در حال انجام است. اما تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر این‌که آمپول گارداسیل می‌تواند موجب نازایی در زنان یا نارسایی تخمدان آن‌ها شود، وجود ندارد. با این حال متخصصان معتقدند بهتر است قبل از تزریق واکسن، آزمایشات لازم در خصوص سابقه بیماری افراد انجام گیرد.

تداخل دارویی واکسن گارداسیل

داروهایی که ممکن است با این واکسن تداخل داشته باشند عبارتند از:

  • داروهای استروئیدی
  • داروهای شیمی درمانی
  • داروهای اختلالات خودایمنی، درمان روماتوئید و آرتریت
  • داروهای تجویز شده برای پیوند اعضا

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تداخل دارویی واکسن گارداسیل همچنین نحوه تزریق آن می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص درمانکده به صورت تلفنی، متنی یا تصویری در ارتباط باشید.

تزریق واکسن Gardasil برای آقایان

هر چند در بسیاری از منابع استفاده از این واکسن به خانم‌ها توصیه شده است، اما آقایان نیز می‌توانند بنا به صلاح دید پزشک در بازه سنی ۱ الی ۲۱ سال نسبت به دریافت این واکسن اقدام کنند. آمپول گارداسیل بدن آقایان را در برابر ویروس پاپیلومای انسانی، سرطان مقعد و آلت تناسلی حفظ می‌کند. همچنین افرادی که با همجنس خود ارتباط دارند باید حتما از این واکسن استفاده کنند.

بیشتر بدانید: سر درد پریودی چیست؟

تصویر تزریق واکسن گارداسیل برای آقایان
تزریق این واکسن برای آقایان می‌تواند آن‌ها را در برابر ویروس HPV و بیماری‌های دستگاه تناسلی مردانه حفظ کند.

عوارض واکسن گارداسیل (Gardasil)

این واکسن هم ممکن است همچون سایر واکسن‌ها عوارضی به همراه داشته باشد. شایع‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • تب
  • اسهال
  • درد شکمی
  • سردرد و خستگی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • سرگیجه و افت فشار بلافاصله پس از تزریق واکسن
  • قرمزی، احساس درد و ورم ملایم در محل تزریق واکسن
  • احساس درد و گرفتگی در ماهیچه تا چند روز پس از تزریق واکسن

در صورت لزوم می توانید مشاوره با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید و در صورت لزوم به دکتر زنان به صورت حضوری مراجعه کنید.

اینفوگرافی عوارض واکسن گارداسیل
واکسن Gardasil در مواقع بسیار نادر می‌تواند با عوارض مرسوم سایر واکسن‌ها همراه باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اثرات واکسن بر بدن افراد به صورت متفاوت نمایان می‌شود. در برخی موارد گزارش شده که این واکسن با بروز حساسیت همراه بوده است. در صورت مشاهده علائم زیر در اسرع وقت با پزشک متخصص زنان، دکتر اورولوژی یا پزشک متخصص پوست مشورت کنید:

  • اضطراب
  • عرق سرد
  • مشکل تنفسی
  • احساس ضعف
  • خس‌خس سینه
  • افزایش ضربان قلب
  • از دست دادن هوشیاری

قیمت واکسن گارداسیل

هزینه این واکسن تعرفه مشخصی دارد اما معمولا بر اساس قیمت ارز تغییر خواهد کرد. به‌همین دلیل نمی‌توان به‌طور مشخص قیمتی برای آن عنوان کرد. در حال حاضر که ارز با نوسانات زیادی مواجه است، قیمت واکسن گارداسیل هم نسبت به قبل افزایش زیادی داشته و در بازار آزاد در مقایسه با حلال احمر سه برابر گران‌تر فروخته می‌شود. برای کسب اطلاعات بیبشتر در خصوص هزینه این واکسن و نحوه دریافت آن می‌توانید با پزشکان متخصص زنان و زایمان درمانکده در ارتباط باشید.

بیشتر بدانید: بارداری بدون دخول امکان‌پذیر است؟

نتیجه واکسن گارداسیل

آمپول گارداسیل در پیشگیری از افراد به ویروس پاپیلومای انسانی نقش مهمی دارد. از همین‌رو توصیه می‌شود دختران و پسران قبل از شروع فعالیت جنسی آن را دریافت کنند. از طرفی این واکسن توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید شده و می‌توان با اطمینان گفت عوارض آن بسیار ناچیز است و پس از مدت کوتاهی از بین می‌رود.

اهمیت این واکسن ما را بر آن داشت تا در این مقاله از مجله درمانکده شما را با نحوه تزریق، انواع و قیمت آن اشنا کنیم. شما هم می‌توانید نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

واکسن گارداسیل خارجی بهتر است یا ایرانی؟

نوع خارجی این واکسن کمی نایاب بوده و قیمت آن بالاتر است اما واکسن ایرانی که پاپیلوگارد نام دارد با ایمن نگه داشتن بدن در برابر ویروس نوع 16 و 18 HPV قیمت مناسب‌تری خواهد داشت.

واکسن HPV را از کجا بخریم؟

این واکسن را می‌توانید با نسخه پزشک متخصص زنان، دکتر اورولوژی یا پزشک فوق تخصص پوست از هلال‌احمر تهیه کنید.

هر چند سال یک‌بار باید واکسن Gardasil تزریق کرد؟

در صورت دریافت تمامی دوزهای توصیه شده این واکسن دیگر نیازی به تکرار نیست.

منبع: webmd | mayoclinic | cdc

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 253

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

96 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها