کیست مینیسک زانو

کیست مینیسک زانو از شناخت تا درمان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کیست پارامنیسکال یک یافته بسیار رایج در MRI زانو است. کلمه parameniscal به معنای “مجاور منیسک” است. کیست به سادگی یک فضا یا کیسه پر از مایع است. کیست مینیسک زانو با کیست‌های معمولی بیکرز که ما در پشت زانو به آن مبتلا می‌شویم متفاوت هستند. منیسک یک دیسک غضروفی به شکل c در داخل زانو است. منیسک به جذب استرس کمک می‌کند تا خطر ابتلا به آرتریت را به حداقل برساند. پارگی منیسک بسیار شایع است. در این مقاله از مجله درمانکده، در مورد این‌که آیا پارگی مینیسک به خودی خود بهبود می‌یابد یا خیر و هم‌چنین در مورد ابعاد مختلف بیماری صحبت می‌کنیم.

کیست مینیسک چیست؟

اگر پارگی منیسک برای مدتی وجود داشته باشد، مایع مفصل زانو ما می‌تواند از طریق پارگی به بیرون نشت کند. مایع یک کیست تشکیل می‌دهد. آن ناحیه پر از مایع “کیست پارامنیسکال” نامیده می‌شود. گاهی اوقات این کیست‌ها می‌توانند بسیار بزرگ شوند. کیست‌هایی که در قسمت داخلی زانو ایجاد می‌شوند بیشتر از کیست‌های قسمت خارجی یا جانبی زانو هستند. کیست‌های مینیسک جانبی کوچک‌تر از کیست‌های منیسک داخلی هستند زیرا تاندون ITB بسیار سفت رشد کیست‌ها را در قسمت بیرونی زانو محدود می‌کند. کیست‌های مینیسک جانبی نیز به دلیل فشاری که بر تاندون ITB وارد می‌کنند، بیشتر از کیست‌های منیسک داخلی آسیب می‌بینند.

بیشتر بدانید: آسیب زانو در فوتبال را بهتر بشناسیم

التهاب کیست مینیسک در کنار زانو
در این تصویر تفاوت مینیسک زانوی پای انسان به شکل کاملا سالم را مشاهده می کنید که در سمت چپ تصویر وجود دارد و در کنار آن در سمت راست تصویر مینیسکی که دچار کیست در این ناحیه شده است به خوبی نشان داده شده است که در بخش کناری کشکک زانو شکل گرفته است.

انواع کیست مینیسک زانو

کیست منیسک مجموعه‌ای موضعی از مایع سینوویال در داخل یا مجاور منیسک است

دو نوع وجود دارد:

  1. کیست پری‌منیسکال: در داخل منیسک قرار دارد، در این نوع کیست‌ها اغلب با پارگی منیسک به طور معمول یک پارگی دژنراتیو همراه است.
  2. کیست پارامنیسکال: فراتر از حاشیه منیسک قرار دارد.

بیشتر بدانید: کیست کلدوک چیست؟

کیست پری‌منیسکال
در این تصویر موقعیت کیست مینیسک زانوی پای انسان به خوبی نشان داده شده است که در لایه میانی بین استخوان درشت نی و کشکک زانو قرار دارد.

بیشتر بدانید: علت کف پای صاف

علائم کیست مینیسک زانو

از نظر بالینی، بیمار مبتلا به کیست مینیسک ممکن است با تورم قابل لمس بافت نرم، با یا بدون درد زانو به دکتر متخصص ارتوپد این حوزه درمانی مراجعه کند.

علائم کیست منیسک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد، به ویژه هنگام ایستادن روی پای آسیب دیده، و حساسیت در امتداد مفصل زانو
  • برآمدگی سفت و گاهی بدون درد در محل کیست، بیشتر در قسمت خارجی زانو
  • با کشیده شدن زانو ممکن است کیست بیشتر نشان داده شود.
  • برخی دیگر از علائم غیر‌شایع در ابتلا به این عارضه، شامل تورم زانو، حساسیت خط مفصل بر روی منیسک آسیب‌دیده، “قفل شدن” مفصل یا آسیب رباط باشد.

علائم پارگی مینیسک

هر فردی ممکن است علائم متفاوتی داشته باشد. اما شایع‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • درد، به‌خصوص هنگام نگه‌داشتن زانو صاف
  • تورم و سفتی
  • زانو ممکن است قفل شود
  • ممکن است زانو ضعیف یا ناپایدار احساس شود.
  • این علائم ممکن است شبیه سایر شرایط یا مشکلات سلامتی باشد. همیشه برای تشخیص با پزشک معالج خود صحبت کنید.

بیشتر بدانید: نقرس زانو چیست؟ + راه‌های درمان و پیشگیری

مقایسه کیست و پارگی مینیسک
تفاوتی در علائم کیست مینسیک زانو و پارگی مینیسک زانو که گاهی هر دوی آن را به جای هم به اشتباه گرفته می شود که هر نوع التهاب و هر نوع علامتی مختص بیماری خودش است که در هنگام پارگی مینیسک زانو تورم و سفتی و در هنگام کیست مینیسک زانو کشیدگی و برآمدگی در ناحیه بین کشکک و استخوان درشت نی بیشتر دیده می شود.

زمانی که چنین علائمی را در خود حس کردید بهترین کار مراجعه به پزشک متخصص است که در سایت درمانکده می‌توانید هم از طریق رزرو نوبت آنلاین پزشکی و هم مشاوره آنلاین با بهترین پزشکان ارتوپدی ارتباط برقرار کنید.

علت کیست مینیسک زانو

  • آسیب پیچ‌خوردگی زانو که باعث پارگی منیسک می‌شود.
  • آسیب قبلی زانو مانند: آسیب رباط
  • سن، زیرا احتمال پارگی منیسک دژنراتیو را افزایش می‌دهد.
  • با این حال همه کیست‌های منیسک با پارگی منیسک همراه نیستند.
  • کیست‌های مینیسک جانبی تقریباً 5 برابر بیشتر از کیست‌های داخلی هستند.
  • کیست‌های مینیسک جانبی معمولاً در جلو هستند.
  • کیست‌های منیسک داخلی معمولاً در خلفی (پشت) هستند.

بیشتر بدانید: درد پشت زانو چیست؟ و چگونه درمان می‌شود؟

تشخیص کیست مینیسک زانو

در واقع تشخیص معمولاً با بازرسی و لمس یک توده مجزا مستقیماً روی یک خط مفصل داخلی یا جانبی به راحتی آشکار می‌شود. تشخیص با MRI تایید می‌شود که هم کیست و هم پارگی منیسک مرتبط را نشان می‌دهد. کیست منیسک را نباید با “کیست بیکر” اشتباه گرفت، که مجموعه‌ای از مایع است که بیشتر در قسمت داخلی پشت زانو تجمع می‌یابد. هنگامی که زانو به هر دلیلی متورم می‌شود، مایع می‌تواند این فضا را گسترش دهد و کیست ایجاد کند. MRI می‌تواند تشخیص را تایید کرده و اندازه و محل کیست را تعیین کند سونوگرافی هم‌چنین می‌تواند به تجسم کیست و هدایت آسپیراسیون کمک کند، که در آن یک سوزن درون کیست قرار داده می‌شود تا محتویات آن بیرون بیاید.

درمان کیست مینیسک زانو

در همان ابتدا پزشک معالج درمان‌های ساده‌ای مانند قرص‌های ضد التهابی و ورزش را برای افزایش قدرت توصیه می‌کند. در مواردی که کیست باعث درد می‌شود، تزریق کورتیزون با هدایت سونوگرافی به داخل کیست می‌تواند کمک کند. اگر درد علی‌رغم درمان‌های اولیه ادامه یابد یا علائم شدیدتری مانند قفل شدن یا رها کردن راه در بیمار ایجاد شود، درمانگر جراحی را پیشنهاد می‌کند. البته که خبر خوب این است که برداشتن کیست ضروری نیست. به سادگی برداشتن منیسک پاره شده توسط آرتروسکوپی برای جلوگیری از بازگشت آن کافی است.

بیشتر بدانید: تاندون زانو و اجزای مختلف آن

تزریق منیسک با هدایت اولتراسوند

به طور کلی، تزریق برای کیست‌های منیسک زانو که بزرگ و دردناک هستند مفید است. تحت هدایت سونوگرافی، کیست را با استفاده از سوزن سوراخ می‌شود. ابتدا یک محلول بی‌حس‌کننده به داخل پوست و خارج از کیست تزریق می‌شود. در مرحله دوم، یک سوزن در وسط کیست قرار می‌گیرد. سپس کیست با استفاده از مایع بی‌حس‌کننده بیشتر از حالت فشرده خارج می‌شود. در نهایت برای کاهش التهاب و جلوگیری از عود، کورتیزون را به کیست تزریق می‌شود. لازم به ذکر است که گاهی اوقات، تزریق پی آر پی برای پارگی منیسک مفید است، به خصوص اگر بخواهیم پارگی را درمان شود.

بیشتر بدانید: رباط پاتلا‌فمورال و آسیب‌هایی که در کمین آن نشسته‌اند

تزریق داخل مینیسک جهت درمان  رفع علائم
درمان کیست مینیسک زانو از طریق جدیدترین تکنولوژی اشعه اولتراسونیک که نوعی جراحی غیرتهاجمی و بی خطر در ناحیه زانوی پا محسوب می شود.

آرتروسکوپی زانو و دبریدمان پارگی منیسک

هدف این است که مکانیسم یک طرفه را مختل کند و اجازه عبور آزادانه مایع سینوویال در هر دو جهت را بدهد، 90 درصد بیماران در مورد این نوع روش درمانی نتایج خوب تا عالی را گزارش می‌دهند اگر کیست بزرگ باشد یا با پارگی منیسک ارتباط نداشته باشد، می‌توان آن را با جراحی از بیرون خارج کرد.

عوارض کیست مینیسک زانو

کیست پارامنیسکال خطرناک نیست. آن‌ها به ندرت نیاز به حذف دارند. در برخی بیماران، کیست پارامنیسکال بسیار بزرگ می‌شود. در این موارد، راه درمان کیست ترمیم پارگی منیسک است. اگر پارگی ترمیم شود، مایع از داخل زانو دیگر نمی‌تواند وارد کیست شود. جراحی برای برداشتن کیست پارامنیسکال به ندرت مورد نیاز است. هنگامی که پارگی درمان شد، کیست معمولاً خود به خود از بین می‌رود.

پیشگیری کیست مینیسک زانو

هیچ وسیله مشخصی وجود ندارد که به وسیله آن بتوان به طور خاص از کیست پیشگیری کرد. حفظ تناسب اندام و آماده‌سازی خوب می‌تواند از آسیب به زانو آسیب‌پذیر جلوگیری کند. به عنوان مثال: ورزشکاران باید از تجهیزات حفاظتی مناسب استفاده کنند و از تناسب صحیح، از جمله گیره‌های طول مناسب برای سطح، اطمینان حاصل کنند.

بیشتر بدانید: بیماری ازگود اشلاتر چیست؟ + علائم بیماری ازگود اشلاتر در بزرگسالی

سوالات متداول

تفاوت بین کیست منیسک و کیست بیکر چیست؟

کیست بیکر ورم پشت زانو است که در اثر بیرون آمدن کپسول ایجاد می‌شود. مانند کیست منیسک، کیست بیکر می‌تواند از پارگی منیسک تشکیل شود. با این‌حال، آن‌ها هم‌چنین از هر بیماری زانو که مایع مفصل زانو را افزایش می‌دهد، مانند آرتریت یا آسیب رباط ایجاد می‌شود. به طور کلی، متخصص می‌تواند تفاوت بین کیست منیسک و کیست بیکر را بر اساس محل و اندازه توده تشخیص دهد.

آیا توده در زانو می‌تواند چیز دیگری باشد؟

بله، سایر علل ایجاد توده در زانو عبارت‌اند از: زانوی خدمتکار خانه، تورم مفصل زانو و تومورهایی مانند: لیپوم. اگر اندازه توده در حال افزایش است یا دردناک است، باید برای بررسی‌های بیشتر مانند سونوگرافی یا ام آر آی مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: پروتز زانو و ناگفته‌هایی از آن

خلاصه

اگرچه کیست‌های منیسک “درمان نمی‌شوند”، اما ممکن است در طول زمان، به ویژه با اصلاح فعالیت، بدون علامت شوند. اگر کیست علامت دار نباشد، دلیلی وجود ندارد که فرد نتواند در فعالیت‌ها شرکت کند. اگر جراحی برای رفع منیسک و رفع فشار کیست انجام شود، ممکن است بیمار بتواند در سه هفته بعد از عمل به فعالیت خود بازگردد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها