تبخال

تبخال، حاصل یک ویروس پنهان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تبخال لب عارضه شایعی است که بر اثر نفوذ نوعی ویروس ظاهر می‌‎شود، ویروس تب‌خال به علت‌‎های متفاوتی وارد بدن شده و گاه قسمت‌های دیگری از بدن را به خود آلوده می‌کند. ابتلا به تب‎خال برای مدتی قابل درمان بوده و جای نگرانی ندارد اما معمولا با علائم آزار دهنده‎ای همراه است.

تب‎خال چیست؟

تب‎خال‌ها اغلب تاول‌هایی بر سطح پوست هستند که شکل ظاهری آن‌ها مانند زخم و تاول‌های کوچک و به هم چسبیده است که به علل گوناگون که در ادامه به آ‌ن‌ها می‌پردازیم به‌وجود می‌آیند. تب‎خال‌های ظاهر شده بر روی پوست معمولا بعد از یک مدت 2 الی 3 هفته‌ه‎ای درمان پیدا کرده و هیچ اثری بر روی پوست از خود به جای نمی‌‎گذارند.

همان‌طور که گفته شد، ممکن است تبخال در هر نقطه از بدن ایجاد شود. همه تبخال‌هایی که در نقاط مختلف بدن ما به وجود می‌آیند، ریشه در ویروس دارند. ویروس “هرپس سیمپلکس” در زمان ورود به بدن تبخال ایجاد می‌کند و بیشتر در نقاطی این کار را انجام می‌دهد که مرطوب و مخاطی هستند، نقاطی مثل دهان، روی لب و اعضای تناسلی. لب‌های ما هم به دلیل مرطوب بودن‌شان مکان خیلی خوبی برای رشد ویروس هرپس هستند. هرپس نوع یک، در دهان ما تبخال می‌سازد، یک عارضه پوستی غیرخطرناک ولی آزار دهنده که معمولا در کم‌تر از دو هفته از بین می‌رود. دو هفته‌ای که باید در طول آن بیشتر از وسایلی که استفاده می‌‎کنیم، غذاهایی که می‌خوریم و افرادی که با آن‌ها روبوسی می‌کنیم، مراقبت کنیم.

در این تصویر ویروس و عامل به وجود اورنده تبخال لب را میبینید در کنار تصویری از لب که سالم است که ممکن دچار چنین عارضه ای است.

 بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره ویروس زیکا بدانید

علل ایجاد تب‎خال

به‌‎‎وجود آمدن تب‎خال و ورود این ویروس در بدن علل گوناگونی دارد، حتما شما هم شنیده‌اید که تبخال لب بر اثر یک حمله عصبی یا کابوس‌های شبانه خودش را نشان می‌دهد. این گفته تا حدود زیادی درست است، البته علت اصلی تبخال لب شما، کابوسی نیست که شب پیش دیده‌‎اید بلکه ویروس هرپس سیمپلکس یا  HSV  است که آن را ایجاد می‏‌کند. این ویروس از طریق بوسیدن، تماس پوستی، خوردن غذا در یک ظرف، استفاده از وسایلی مثل حوله یا ریش‌‍ تراش مشترک و… به بدن فرد منتقل می‏‌شود و ممکن است تا مدت‌ها خودش را نشان ندهد. برای همین بیشتر افرادی که هرپس سیمپلکس را در بدن خودشان دارند، در واقع تنها وقتی متوجه ابتلایشان می‌شوند که روی جایی از بدنشان تبخال ببینند، از جمله روی لب. این ویروس بر اثر ورود بعضی از مواد غذایی خاص به بدن، تب و بیماری، آلرژی، سرماخوردگی، قاعدگی، تغییرات هورمونی، بارداری و استرس و اضطراب فعال می‎‌شود و خودش را به شکل تبخال لب یا دیگر قسمت‏‌ها نشان می‌دهد.

در این تصویر اینفوگرافیکی از راه های امکان انتقال ویروس تبخال لب است.

بیشتر بخوانید: سندروم رودۀ تحریک پذیر یا IBS چیست؟ و علائم و درمان آن

راه‌های پیش‎گیری از به‌وجود آمدن تب‎خال 

برای پیش‎گیری از این بیماری و عدم ورود ویروس هرپس به بدن، بهترین راه، رعایت بهداشت، شست‎و شوی مرتب دست‎ها و عدم تماس مستقیم با زخم تب‎خال است. در این دوره لازم است ظروف استفاده شده توسط فرد مبتلا به تب‎خال جدا شده و استفاده از وسایلی چون حوله، لوازم آرایشی و لباس به صورت مشترک حتما خودداری شود. به جز رعایت این موارد بهداشتی هم‎چنان راه قطعی، برای پیشگیری از ابتلا به تب‎خال به دست نیامده است.

علائم ابتلا به تبخال لب

بسیاری از افراد، تبخال‌های روی لب‌شان را حتی قبل از بیرون آمدن حس می‌کنند. وقتی قسمتی از لب شما در حال تبخال زدن است، در آن قسمت سوزش، خارش و بی‌حسی دارید و اولین علائم تورم هم همان جا ظاهر می‌شوند. علاوه بر این در هنگام بروز تبخال، ممکن است دمای آن قسمت بالا برود. سردرد، مشکلات بلع، تورم لب و زخم روی آن هم از دیگر علائم تبخال هستند. بازی کردن با بافت تبخال یا کندنش می‌تواند آن را گسترده کند و البته بسیار دردناک است، بنابراین بهتر است با آن کاری نداشته باشید تا خودش از بین برود یا با تجویز پزشکان متخصص پوست و مو از پماد استفاده کنید. 

عوامل افزایش دهنده علائم تب‎خال  

  • تب
  • عفونت موجود در بدن
  • قاعدگی در زنان
  • استرس
  • هیجان
  • انجام عمل‌‎های جراحی
  • بیش از حد معمول در معرض نور خورشید قرار گرفتن

میزان مسری بودن تب‎خال لب

تب‎خال به شدت مسری(واگیردار) است. تب‌خال، به ویژه وقتی روی قسمت‌های آشکار بدن مثل لب، پوست دست و صورت یا بینی باشد به شدت واگیردار است بنابراین اگر با فردی در تماس هستید که روی لبش تبخال دارد بهتر است او را نبوسید و مطمئن شوید که قاشق و چنگال و ظرف غذایش کاملا از شما جدا باشند. علاوه بر این وسایلی که با تبخال لب خودتان تماس داشته‌اند را بهتر است دیگر استفاده نکنید. مثلا رژ لب یا پمادی که به لبتان زده‌اید را دور بیاندازید و با حوله‌ای که استفاده کرده‌‍اید دیگر صورت‌تان را خشک نکنید. وقتی هرپس سیمپلکس وارد بدن می‌‏‎شود دیگر بیرون نمی‌‎رود. این ویروس از دهان به سیستم عصبی مرکزی می‌رود و همان جا می‌ماند تا با حمله بعدی دوباره خودش را نشان بدهد. برای همین بسیاری از افرادی که به کل سابقه ابتلا به تبخال را ندارند (مثلا تا سی سالگی هیچ تبخالی نزده‌ا‎ند)، بعد از اولین تجربه‌شان مدام تبخال‌‎های دیگری را در لب یا بینی تجربه می‌کنند.

تصویری از لب های دختری که به ویروس تبخال دچار شده است.

بیشتر بخوانید: بیماری آبله میمونی چیست؟

درمان تبخال

درمان تب‎خال به‌وجود آمده بر روی لب معمولا به دو روش درمان دارویی و درمان خانگی صورت می‌گیرد. در درمان دارویی ابتدا لازم است بدانید که از مصرف دارو بدون تجویز پزشک خودداری کرده و به صورت خودسرانه از هیچ دارویی استفاده نکنید. زمانی که تب‏‎خال ایجاد شده بر روی لب دردناک و آزاردهنده باشد معمولا پزشک ژل‌های بی‌حس کننده، داروهای ضد التهاب و ضد ویروس برای عدم پیشرفت و سرایت ویروس به سایر نقاط بدن تجویز می‌کند. داروهای ضد ویروسی اغلب داروهای خوراکی هستند که بیش‎ترین تاثیر آن‌ها در دو روز اول ابتلا به تب‎خال است از جمله داروهای ضد ویروسی که معمولا پزشکان برای رفع تب‎خال و عدم انتشار آن تجویز می‌کنند داورهای(فامویر) و (والترکس) هستند.

درمان خانگی تبخال

در درمان خانگی تب‏خال توصیه می‌‎شود:

  • از مصر غذاهای تند، اسیدی و ملتهب کننده خودداری کنید.
  • از کمپرس آب سرد و یخ بر روی تب‎خال استفاده کرده و این کار را روزانه چند بار تکرار کنید.
  • برای کاهش التهابات تب‎خال می‌توانید از سرکه سیب، هم به صورت موضعی و قرار دادن آن به کمک یک دستمال تمیز بر روی لب و قسمت مبتلا به تب‎خال و هم به‌ صورت  نوشیدنی در مقداری آب استفاده کنید.
  • سیر با خاصیت ضد عفونی و ضد ویروسی خود می‌تواند کمک شایانی به بهبود تب‎خال کند. به مدت چند روز یک تکه سیر را بر روی تب‎‏خال قرار داده و منتظر بهبود آن باشد.
  • استفاده از گیاه مریم گلی.

نحوه تشخیص بیماری تبخال

تشخیص دقیق تب‎خال بر عهده پزشک است یعنی پزشک با مشاهده زخم و انجام آزمایش‎ و گاه نمونه بردراری از زخم متوجه ظهور تب‎خال بر هر قسمت از بدن می‌شود.

علائم خطرناک تب‎خال

به طور کلی تب‌خال پدیده خطرناکی نبوده و پس از مدت زمانی از بین می‌رود، اما در موارد نادری نیز می‌تواند دارای خطر باشد. گاه تب‎خال در افرادی به‌وجود می‌آید که سیستم ایمنی بسیار پایینی دارند، به همین علت ممکن است آسیب‌هایی در بدن به‌وجود بیاورد، هم‌چنین ظهور تب‎خال در بیمارانی که در حال انجام شیمی درمانی هستند یا افراد مبتلا به ایدز و اگزماهای پوستی می‌تواند خطرناک باشد.

بیشتر بخوانید: عوارض لوازم آرایشی برای چشم و پوست

سوالات متداول

پس از ابتلا به تب‎خال چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در مواردی چون عدم بهبود تب‎خال پس از گذشت 2 هفته، بیشتر شدن تب‎خال و انتشار آن به سایر قسمت‌های بدن و ایجاد آن در افرادی که بیماری ضعف سیستم ایمنی دارند لازم است حتما به پزشک مراجعه شود.

آیا تب‎خال فقط در قسمت‌های لب و دهان ایجاد می‌شود؟

خیر. تب‎خال علاوه بر قسمت‌های لب و دهان، در سایر نقاط بدن مانند: حلق، انگشتان و دستگاه تناسلی نیز به‌وجود می‌آید.

در یک نگاه اجمالی:

ایجاد تب‎خال در هر قسمت از بدن به علت ورود ویروسی به‎نام هرپس در بدن است. تب‎خال‌ها اغلب بی‌خطر بوده و پس از مدت زمانی از بین می‌روند. این بیماری درمان قطعی و کاملی ندارد اما پس از به وجود آمدن، با رعایت درمان‌های دارویی که توسط پزشک تجویز می‌شود و درمان‌های خانگی و رعایت موارد بهداشتی می‌توان از انتشار آن پیش‎گیری کرده و برای مدتی از این زخم آزاردهنده رهایی یافت.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 634

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

156 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
Roham
Roham
4 ماه قبل

بهترین راه حل برای از بین بردن تبخال نمک زدن به روی تبخال است

شهر
تهران
مهتاب
مهتاب
5 ماه قبل

سلام دوستان من هفته ای یکباردورلب وبینیم تبخال میزنه یعنی قبلاخیلی کمتربودشایدماهی یکبارالان خیلی زیادشده دکترهم تاحالانرفتم ولی واقعادیگه خسته شدم

شهر
تهران
ایازی
ایازی
6 ماه قبل

سلام پدرم ۸۰ سال دارد دربالای لب سمت چپ ، چیزی شبیه تبخال ولی به حالت چرکی وبدون اب ، انگار سفته ،حدودا ۳ الی ۴ روز هست و دوباره بعداز یکهفته همونجا دوباره میزنه ، بنظرتون چیه این وراه درمانش چیه؟؟

شهر
مشهد
مبینا
مبینا
6 ماه قبل

سلام من وقتی تب دارم تبخال میزنم میشه بگین چرا؟

شهر
شیراز
معصومه
معصومه
6 ماه قبل

سلام من تبخال زدم امروزرفتم دکترمیگه سرایت ندارهبچم ۸ماهشه ازاون میترسم

شهر
اصفهان
زهرا
زهرا
6 ماه قبل

سلام پسرم ۱۱سالشه خیلی زیاد دور لبش تبخال میزنه
شاید دوهفته یه بار یا اصلا کمتر هم میشه مدتش خیلی اذیت میشه نمیدونم چیکار کنم چی بدم براش که دیگه تبخال نزنه یا حداقل بعد مدت طولانی بزنه

شهر
شیراز
دریا
دریا
8 ماه قبل

علت مکرر تبخال زدن چیه الان پنج باره پشت سر هم لبم تبخال میزنه چیکار کنمم

شهر
تهران
عسل
عسل
9 ماه قبل

سلام من ۱۷ این ماه عروسیم هستش رفتم لب هامو ژل زدم قبلشم به مدت یک هفته پیش دندون هامو کامپوزیت کردم الان روی لبم یه چوش بزرگ و لثه هام پر زخمه و دماغم و بالای لبم وحشتناک قرمز شده و ورم کرده و کبود شده من چیکار کنم تورو خدا راهنمایی کنید پس فردا عکس فرمالیته دارم

مرجان
مرجان
5 ماه قبل
پاسخ به  عسل

من اولین باری که تبخال زدم با انجام فیلر لب بود.دکتر میگه بعضی از بدن ها که مستعد تب خالن حتما باید قبل فیلر زدن قرص مخصوص بخورن

شهر
تهران
Ning
Ning
1 سال قبل

من ب اختلال پنیک دچارم هر ۶ ماه یکبار تبخال میزنم ، از تبخال قبلیم ۶ ماه گذشته و الان دوباره زدم
واس خوب شدنش از سرم اوردینری واس جوش استفاده کردم ولی خیلی سوخت و سردرد گرفتم قبلا هم میگرفتم ولی الان یکم بیشتره چون از سرم بیشتر استفاده کردم ، لازمه ب پزشک مراجعه کنم ؟ چون میترسم بدترشم

شهر
مشهد
رامین
رامین
1 سال قبل

سلام خسته نباشید گفته بودید راههای انتقال ویروس تبخال استفاده از وسایل مشترک هست،میخواستن بپرسم ویروس تبخال چند روز روی پارچه یا حوله و قاشق زنده میمونه؟

Shabnam
Shabnam
1 سال قبل

سلام وقت شما بخیر. نزده ساله استم.از بیرون شدن تبخال خیلی به تکلیف استم.هفته یک بار در لبم بیرون میشه و هر ماه در قسمت بیرون بینیم. نزد داکتر هم رفتم دوا گرفتم کدام تاثیر نکد لطفا کمک کنید تا ای ویروس از بین بیره واقعا خیلی خسته کرده مرا

امیری
امیری
1 سال قبل
پاسخ به  Shabnam

یه واکسنی هست به صورت قطره خوراکی فکر کنم هر 6ماه یه بار باید استفاده بشه ،در کمتر شدنش بسیار موءثره

شهر
مشهد
شیما
شیما
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
من ۱۲ روزی میشه تبخال زدم اول بالای لبم بود سکی بود الان شده هفتا داره پخش میشه و زیاد میشه بالای پلکم تبخاله باز چی کار کنم زیاد نشه
قرص و پماد دوتا هم دارم مصرف میکنم

شهر
تهران
aram
aram
9 ماه قبل
پاسخ به  شیما

از پماد ملیسان استفاده کن خیلی زود خوب میکنه و نمیزاره جاهای دیگه پخش شه

شهر
تبریز
سورنا
سورنا
1 سال قبل

باعرض سلام..من مدتی پیش سرما خوردگی شدید گرفتم چیزی شبیه آنفلوانزا،تب لرز داشتم نصف شب ،صبحش ک بیدار شدم روی گونه روی لب .داخل واطراف بینیم همش تاول زده بود وحشتناک …حتی سقف لثم از داخل همش تبخال زده ..آیا دارویی برای جلوگیری از این ویروس تبخال هیچ جا پیدا نمیشه؟

شهر
کرج
Mohsen
Mohsen
1 سال قبل

سلام…وقت بخیر
اگر کسی تبخال تناسلی داشته باشه ممکنه به تبخال دهانی هم دچار بشه؟ یا برعکسش

شهر
شیراز
آدینه پوراکبر
آدینه پوراکبر
1 سال قبل

من ۲۰ ساله که لبم تبخال میزنه بعد یک هفته صورت دست وپاهام کهیر میزنه وخارش شدیدی هم داره خیلی دکترا رفتم ولی هنوز درمان نشدم سالی یک یا دوبار اینطور میشم علتشو هنوز نفهمیدم واقعا خسته شدم

الهام
الهام
1 سال قبل

من همیشه مستعد تبخال بودم. چیزی که سالهاست من رو ایمن کرده بشدت ساده بوده . خوردن مرتب سیب درختی. هر روز صبح یک سیب با پوست بخورید در مورد من که بسیار زیاد بدنم رو مقاوم کرد به تبخال .

Iman frsd
Iman frsd
7 ماه قبل

سلام خشت مسجدی هستی شما؟؟

حميد
حميد
1 سال قبل

من كلا زياد تبخال ميزنم يه چيز عادي شده برام تو يك ماه گذشته چهار بار تبخال زدم ديگه ضد گلوله شدم

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل

من تا تب خال نزدم خیلی از تبخال خوشم میاد اعضای خانوادم هم تبخال نمیزنن
شاید ب نظرتون خنده دار بیاد
ولی میخوام بدونم چیکارکنم ک لبم تبخال بزنه

سپیده
سپیده
1 سال قبل

من هر ۶ ماه لبم تب خال میزنه چند بار دکتر رفتم تا منو دیدن ترسیدن همه کار هم کردم ک خوب بشم ولی نشدم شماها فک میکنید ک چیز خوبیه دوس دارین تب خال بزنین

Hossyn
Hossyn
4 ماه قبل
پاسخ به  سپیده

منم هر ماه تب خال میزنم خسته شدم بخدا متنفرم از این ویروس

شهر
مشهد
khodam
khodam
1 سال قبل

لبتو با دندون ماساژ بده انگار که میخوای یه چیزی از روی لبت بکنی.چند بار این کارو انجام بده تبخال میزنه

الی ۶۶
الی ۶۶
1 سال قبل

تحریک شدید لب باعث تب خال میشه، بوسه های مکرر و طولانی یا حتی خانم هایی که لبهاشونو رژ دائم تاتو میکنن چون رو عصب لب تاثیر میزاره ، تب خال میزنن

ازاد
ازاد
6 ماه قبل

یکی از این دوستانی که کامنت گذاشتن رو یک بار در روز ببوس انشالله به حاجتت می‌رسی . من خودمم زیاد تبخال میزنم . من الله توفیق فور یو

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل

دو هفته پيش حدودا تبخال زدم الان دوباره تبخال زدم خسته شدم

کامیار
کامیار
1 سال قبل

سلام،من هم همینطور، دوهفته پیش تبخال زدم، تا خوب شد ، چند روز بعدش دوباره بغلش زد… اینجوریشو ندیده بودم.من باشگاه میرم و اب قمقمه استفاده میکنم ، شاید دست آلوده باشه و موقع باز کردن درب قمقمه تماس با لب منجر بشه… نمیدونم… این تکرر کلافمون کرده.

نادی
نادی
1 سال قبل
پاسخ به  کامیار

دقیقا از وقتی رفتم باشگاه همین اتفاق واسه منم اتفاق افتاده!!!!!!!!!!!!!

مرضیه حساپور
مرضیه حساپور
1 سال قبل
پاسخ به  نادی

سلام وقت بخیر
من ماهی یکبار یا دوبار حتما تبخال میزنم علتش چیه میشه لطفا راهنمایی کنید

صبا
صبا
10 ماه قبل
پاسخ به  نادی

دقیقاااا منم همین‌ هستم

مممم
مممم
1 سال قبل
پاسخ به  کامیار

سلام من تبخال زدم دقیقا رو لبمه و لثه زیر اون ناخیه با تبخال شب میشه یه درد شدید میگیره …روزا انگار تبخال درحال خوب شدنه شب دوباره تازه میشه با درد شدید لثه هم درگیر کرده

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل
پاسخ به  مممم

سلام و وقت بخیر
برای حل این موضوع بهتره بامشاوره آنلاین پوست و مو این موارد رو در میون بگذارید و نگران نباشید. خیلی زود حل میشه.
در پناه حق

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل
پاسخ به  کامیار

سلام و وقت بخیر
رعایت نکردن بهداشت و استفاده از ظروف مشترک یکی از دلایل تبخال است، همانطور که در مطلب بالا هم اشاره شد بهتر است رعایت بهداشت را در اولویت کارهای خود قرار دهید. همچنین می‌توانید از طریق مشاوره آنلاین پوست و مو سوالاتتون رو بپرسید و آگاهیتون رو در این زمینه بالا ببرید تا از بروز تبخال جلوگیری بشه.
در پناه حق

احمد
احمد
29 روز قبل
پاسخ به  کامیار

خستگی مدوام بدن در طول چند روز باعث میشه طبخال بزنی یا وقتی که استرس داری این رو تست کن ببین بدنت به کدوم حساس تر

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل

سلام و وقت بخیر
در صورت رعایت نکردن بهشت و مواردی که در بالا گفته شد، امکان تبخال در روزهای آتی نیز وجود دارد. بهتر است برای پیشگیری از طریق مشاوره آنلاین پوست و مو برای حل این مسئله اقدام کنید. در غیر این صورت این موضوع به مراتب تکرار می‌شود.
در پناه حق

مرضیه حساپور
مرضیه حساپور
1 سال قبل

سلام من ماهی یکبار یا دوبار حتما تبخال میزنم لطفا راهنمایی کنید چکار کنم وعلتش چیه

آزاده
آزاده
1 سال قبل

سلام
اگر دائم تبخال می‌زنید حتما سیستم ایمنی بدنتون ضعیف شده

نقاب تنهایی
نقاب تنهایی
1 سال قبل

وای چه کار کنیم که لبمون پوسته نشههه

زهرا حسینی مفرد
زهرا حسینی مفرد
1 سال قبل
پاسخ به  نقاب تنهایی

من موقعی تبخال میزنم تو لب که استرس داشته باشم.

محمد خان
محمد خان
1 سال قبل

منکه اصلا باورم نمیشه از واگیردار بودن باشه من هروقت شب لرز کردم یا یه بیماری غول و د کردم صبح اش تبخال زدم یه هفته ای هم جاش خوب شده…ترس و واگیر از این و اون چیه دیگه

شریفی
شریفی
1 سال قبل
پاسخ به  محمد خان

من با شوهرم کمی گفتگو کردم و خیلی ناراحت بودم در ظرف سه روز بینی ام تب خال برآمد که درد و سوزش دارد

تیم پزشکی درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  شریفی

سلام و وقت بخیر
بله، همونطور که در بالا هم بهش اشاره کردیم ممکنه از استرس و فشار عصبی باشه و نمیشه این موارد رو ندید گرفت.
شما می‌تونید از طریق مشاوره آنلاین پوست و مو با خیل راحت از پزشک راهنمایی بگیرید تا چطور از ایجاد تبخال جلوگیری کنید.
در پناه حق

شریفی
شریفی
1 سال قبل
پاسخ به  محمد خان

حمله عصبی 100 فیصد راست است یک هفته میشه جیگرخونم بینی و دهنم تب خال برآمد

تیم پزشکی درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  محمد خان

سلام بسیاری از بیماری‌ها منشا درون ندارن و ما نمیتونیم منکر این قضیه باشیم. ترس و نگرانی برخی از بیماری‌های سخت ممکنه خودش ور به‌صورت تبخال نشون بده! حتی ممکنه هزار دلیل دیگه داشته باشه. شما می‌تونید از طریق مشاوره آنلاین پوست و مو این مود رو با پزشک درمیون بذارید و ازشون راهکار بخوایید.
در پناه حق

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من سه روزه تبخال زدم البته تقرببا خشکه امروز ندونستم نورادی که نیم ساعت تو آغوشم بود و قسمت سر نوزاد سنش ۵۰ روزه هست رو بوسیدم خیلی نگرانم که آیا بهشون منتقل شده یا خیر ؟ دارم از استرس میمیرم میشه لطف کنید راهنمایی کنید

تیم پزشکی درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل

سلام و وقت بخیر
نگران نباشید. بهتره این سوال رو از مشاوره آنلاین پوست و مو بپرسید تا با خیال راحت راهنماییتون کنن. در رابطه با نوزاد هم هر سوالی داشته باشید به جوابتون میرسید.
در پناه حق

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

سلام من حدود پنج روز هست ک تب خال زدم لب پایین قالب بالایی شده پرتبخال غذااصلا نمیتونم بخورم به داخل بینم تب خال زده بخواطر چی هست خیلی دردداره

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  ناشناس

سلام و وقت بخیر
امیدوارم هرچه زودتر بهتر بشی. شما بهتره برای حل سریغتر این مشکل با مشاوره آنلاین پوست و موبه جواب سوالاتت برسی و راهکاری هایی رو برای بوجود نیومدن دوبارش جویا بشی.
در پناه حق

مهسا
مهسا
1 سال قبل

سلام من15روز پیش صورت دوستم رو بوسیدم و دوستم روی صورتش پماد زده بود بدازظهر همون روز من تبخال زدم الان تبخالم خوب شده فقط یکم جاش مونده امروز صبح باز بوسیدمش تبخال جدید زدم روی لب ایامیتونه از اثرات پماد باشه

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  مهسا

سلام و وقت بخیر
بهتره نظافت شخصی رو رعایت کنید و از بوسیدن شخص مقابل خودداری کنید، همانطور که در بالا هم گفته شد نظافت در این زمینه بسیار مهمه. اما می‌تونید برای آگاهی بیشتر از طریق مشاوره آنلاین پوست و موسوالاتتون رو بپرسید تا نگرانیتون از بین بره.

میلاد
میلاد
2 سال قبل

عرض سلام و خسته نباشید من تقریبا ۸ روزی میشه تبخال تناسلی گرفتم و علائم آنفولانزا دارم و‌اینکه روی پیشونی سمت چپ و‌راستم قرمزشده اند بعضی وقتا هستن و بعضی وقتا خیلی کمتر میشن واین عارضه تقریبا سه روزه واسم اتفاق میفته

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  میلاد

سلام و وقت بخیر
بهتره این موضوع رو زیر نظر متخصص درمان کنی. شما میتونی از طریق مشاوره آنلاین پوست و موبا پزشک صحبت کنی تا خیلی راحت راهنمایی بشی و روند درمانت سریعتر طی بشه.
در پناه حق

مریم
مریم
2 سال قبل

هیچ وقت نرید با کسی ک تبخال داره، چون اون داشته شاید به شما منتقل بشه و تبخال تناسلی بگیرید. من یبار تبخال تناسلی گرفتم خدا نصیب دشمنم نکنه مردم و زنده شدم بدترین نوع تبخال و به نظرم بدترین بیماری عمرم بود با هربار معذرت میخوام ادرار من میمردم و زنده میشدم

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
2 سال قبل
پاسخ به  مریم

سلام و عرض ادب اون سوزش ادرار که داشتین بیماری سوزاک بود شما گرفتین

نازنیناستوار
نازنیناستوار
7 ماه قبل

سلام دختر ۹ساله دارم که ۳ هفته است تب خال کنار لبش زده است با گذشت زمان هنوز خوب نشده ومی خاره

شهر
کرج
مریم
مریم
4 ماه قبل

سلام من تبخال داشتم و با مالیدن پماد استریل چشم به اون ،کامل رفع شد

شهر
اصفهان
گلی
گلی
11 ماه قبل
پاسخ به  مریم

چکار کردی شما عزیزم خوب شدی؟؟ چون میگی یبار گرفتی در صورتیکه عود میکنه

دلنیا
دلنیا
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر.
من سه ماه که همش تبخال میزنم
خوب میشه بلافاصله بعد از خوب شدن بازم میزنم؟
میتونه از استرسم باشه ؟؟؟؟
چون کنکور دارم…

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
2 سال قبل
پاسخ به  دلنیا

منم اینجوری شدم مدام تبخال میزنم کسی میدونه چیکار کنم که نزنم دیگه

شیما
شیما
2 سال قبل

۶ ماه آسیکلویر ۲۰۰ من بعد از خبر فوت شخصی ۱۴ تا روی گونه ام صورت زد با اسیکلویر اونم یک سال صبح و شب خوب شد

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل

سلام و وقت بخیر
تبخال ممکنه دلایل متفاوتی داشته باشه که در بالا هم بهش اشاره کردیم. اگر حس می‌کنید ممکنه دلیل جدی‌تر و مهم‌تری داشته باشه، بهتره از طریق مشاوره آنلاین پوست و مو راهنمایی بشید و نگرانیتون برطرف بشه.
در پناه حق

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  دلنیا

سلام و وقت بخیر
بله ممکنه! در کل یکی از دلایل تبخال، استرس و فشار عصبی هست. نگران نباشید. کنکور همه زندگیتون نیست وراه‌های بهتری برای موفقیت وجود داره. اگر خواستی سوالتت رو در این زمینه بپرسی بهتره از طریق مشاوره آنلاین پوست و مو اقدام کنی.
در پناه حق

نسترن
نسترن
2 سال قبل

سلام من چند روز پیش با یکی از دوستانم که رو لبش تبخال داشت رفتیم استخر امکان داره که به منم منتقل شده باشه؟ باهم تماسی نداشتیم

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  نسترن

سلام نسترن جان، تشخیص این مسئله با متخصص پوست و مو هست. اما مهمترین وظیفه شما رعایت نظافت شخصی هست که در مقاله بالا هم اشره زیادی به اون شد. شما میتونید از طریق مشاوره آنلاین پوست و مو سوالاتتون رو بپرسید و برای دفعات بعد بیشتر رعایت کنید.
در پناه حق

سارا
سارا
2 سال قبل

با سلام . من شاید بار دوم هست که مبتلا به تبخال لب شده ام .
آیا با دست زدن به تبخال لب ، دستمون با واژن برخورد داشته باشه /مثلا رفتن به توالت ، …/ باعث انتقال به واژن و تبخال تناسلی میشه ؟
خیلی نگرانم . ممنون میشم جوابمو بدید

زهرا
زهرا
2 سال قبل
پاسخ به  سارا

نه عزیزم ، چون این ویروس انواع مختلفی داره که نوع تبخال لب با نوع تبخال تناسلی فرق داره و هر کدوم ناحیه خاص خودش رو آلوده می‌کنه نه بقیه جاها ، نگران نباش
من خودم ماما هستم

حامد
حامد
2 سال قبل
پاسخ به  زهرا

به هیچ وجه اینطور نیست که یه ویروس برای لب باشه و یک ویروس برای اعضای تناسلی . منابع فارسی عموما اینجوری نوشتن که معمولا کپی از روی هم دیگه هستن.
دو‌ نوع ویروس تبخال وجود داره و هر دو قابلیت بروز در اعضای تناسلی و یا دهانی (حتی چشم و مقعد) رو دارن ، و اینکه درصورت تماس دست با زخم تبخال و بعد تماس با دیگر اعضای مخاطی احتمال درگیری در ناحیه جدید وجود داره ، گرچه معمولا فقط در نقطه ی ابتلای اولیه عود میکنه، اما تو مواردی چند عضو میتونن زخم داشته باشن ..

مهدی
مهدی
2 سال قبل
پاسخ به  زهرا

نه خانم ربطی نداره ، چون ماما هستید چیزی رو ک تجربه نکردید در موردش نظر ندید.هرجا ویروسش باشه به جای دیگه منتقل بشه و اون قسمت مستعد رشد ویروس باشه اونجاهم درگیر میشه، من تبخال روی لبم داشتم و بعد از ده روز با همسرم رابطه جنسی برقرار کردم و متاسفانه خانومم تبخال تناسلی گرف و خیلی خیلی به شدت حالش بد بود و اذیت شد

احسان
احسان
2 سال قبل
پاسخ به  مهدی

کلاً ماماها خیلی تو پزشکی ادعاشون میشه و کلا مطالب بی ربط و انتشار میدن من آزمایشگاهی هستم و از نزدیک باهاشون برخورد دارم و میبینم چه نسخه هایی برای بیماراشون میپیچن متاسفانه

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
2 سال قبل
پاسخ به  مهدی

نه آقا جان تبخال لب با تبخال تناسلی ویروس های متفاوتی دارن

گلی
گلی
11 ماه قبل
پاسخ به  مهدی

ببخشید جناب منم تبخال تناسلی گرفتم شوهرم خداروشکر تا حالا نزده ولی شاید ویروسش تو بدنش بوده تو رابطه دهانی و این چیزا منتقل شد بدبختانه به من خانمتون چکار کرد خوب شد ؟؟ عود نکرد برای من همش عود میکنه

شهر
تهران
غزل
غزل
2 سال قبل
پاسخ به  زهرا

سلام ببخشید تبخال تناسلی فقط از راه سکس انتقال پیدا میکنه یا خیر از گرمای بدن هم میشه لطفا جواب منو میدی تورو خدا ؟

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  غزل

سلام و وقت بخیر
نگران نباشید بهتره از طریق مشاوره آنلاین پوست و مو با پزشک صحبت کنید تا دقیقتر راهنمایی بشین.
در پناه حق

سارا
سارا
2 سال قبل
پاسخ به  سارا

تبخال لب با تناسلی تفاوت داره دو تا ویروس متفاوت هست

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
2 سال قبل
پاسخ به  سارا

معمولاً باعث ایجاد تبخال دهانی می شود و HSV-2 معمولاً باعث تبخال دستگاه تناسلی می شود – هر کدام از این دو سویه ترجیح می دهد در ناحیه مورد علاقه خود رشد کند. با این حال این نواحی منحصر به نوع خاصی از این دو سویه تبخال نیست و کاملاً ممکن است که هر یک از این دو هر ناحیه ای را آلوده نماید. به عنوان مثال اگر کسی که دچار جای جای زخم تبخال های سرماخوردگی روی لبهایش شده با فردی رابطه جنسی دهانی برقرار کند، HSV-1 می تواند از دهان اولی به دستگاه تناسلی دومی انتقال یابد. در حالت دیگر اگر فرد دارای HSV-2 بر روی دستگاه تناسلی اش با فرد دیگری رابطه جنسی دهانی برقرار کند، HSV-2 می تواند از دستگاه تناسلی اولی به دهان دومی منتقل شود.

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
2 سال قبل
پاسخ به  سارا

معمولاً باعث ایجاد تبخال دهانی می شود و HSV-2 معمولاً باعث تبخال دستگاه تناسلی می شود – هر کدام از این دو سویه ترجیح می دهد در ناحیه مورد علاقه خود رشد کند. با این حال این نواحی منحصر به نوع خاصی از این دو سویه تبخال نیست و کاملاً ممکن است که هر یک از این دو هر ناحیه ای را آلوده نماید. به عنوان مثال اگر کسی که دچار جای جای زخم تبخال های سرماخوردگی روی لبهایش شده با فردی رابطه جنسی دهانی برقرار کند، HSV-1 می تواند از دهان اولی به دستگاه تناسلی دومی انتقال یابد. در حالت دیگر اگر فرد دارای HSV-2 بر روی دستگاه تناسلی اش با فرد دیگری رابطه جنسی دهانی برقرار کند، HSV-2 می تواند از دستگاه تناسلی اولی به دهان دومی منتقل شود.

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  سارا

سلام و وقت بخیر
نگران نباشید. بهتره در این مورد با یک متخصص صحبت کنید. شما می‌تونید از طریق مشاوره آنلاین پوست و مو با پزشک صحبت کنید و نگراینتون رو برطرف کنید و اگر مشکلی بود زودتر پیگیری کنید.
در پناه حق

H.j
H.j
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر
من همسرم تبخال زده بود
و گردن و پیشونی و دستامو بوسید
به نظرتون به منم منتقل میشه؟

سلیمانی
سلیمانی
2 سال قبل
پاسخ به  H.j

سلام بله منتقل میشه و وارد سیستم اعصاب مرکزی میشه و امکان داره تا مدت ها این ویروس پنهان باشد و هیچ علائم و تبخال نزنید و در متن بالا علل بروز تبخال و فعال شدن ویروس ذکر شده

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  H.j

سلام و وقت بخیر
برای بررسی دقیقتر این موضوع بهتره با پزشک صحبت کنید و آگاهیتون رو بالا ببرید تا در مواقع بعدی چنین نگرانی پیش نیاد براتون. شما می‌تونید از طریق مشاوره آنلاین پوست و مو در منزل و آسوده با راهنمایی پزشک مربوطه به جواب سوالات خود برسید.
در پناه حق

ایدا
ایدا
2 سال قبل

سلام خسته نباشید
تبخال لب ، به دستگاه تناسلی منتقل میشه ؟؟

سلیمانی
سلیمانی
2 سال قبل
پاسخ به  ایدا

سلام خیر شما زمانی که تبخال زده اید ویروس هرپس از قبل در سیستم اعصاب مرکزی شما بوده و الان به صورت تبخال لب به دلایل مختلف مثل سرما خوردگی تب قاعدگی بیماری استرس اضطراب بارداری تغییرات هورمونی … بروز کرده و‌تبخال بر روی لب بسیار مسری میباشد

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
2 سال قبل
پاسخ به  ایدا

بله ویروس ویروسه دیگه به هرجایی منتقل میشه البته نقاط مستعد رشدش، نظرات بالا رو بخونید تا کاملا متوجه بشید

Roksana
Roksana
1 سال قبل
پاسخ به  ایدا

من همیشه تب خال رو لبم میزنه قطره میرتکس میزنم هم آفت دهان هم تبخال خیلی سریعتر از بین میبره . سعی کنید قرص اسیکلوویر رو تا ۶ ماه ماهی دو بار استفاده کنید تا تبخال نزنید . حتما کپسول powerfit رو از داروخانه ها بگیرید برای زگیل و تبخال هست عالیه سیستم ایمنی رو بالا میبره .

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  ایدا

سلام و وقت بخیر
برای تشخیص دقیق این موضوع نیاز به بررسی پزشک هست. پیشنهاد می‌کنم از طریق مشاوره آنلاین پوست و موبا پزشک مربوطه صحبت کنید و به جواب سوالاتتون برسید.
نگران نباشید
در پناه حق