فرق دیسک کمر با سیاتیک چیست؟ بررسی تفاوت علائم و درمان آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تشخیص فرق دیسک کمر با سیاتیک، از آن جهت که علائم نسبتا مشابهی با یکدیگر دارند، برای افراد عادی کار آسانی نیست. اغلب افرادی که تحت نظر پزشک نیستند و درد شدیدی را در ناحیه کمر خود احساس می‌کنند، نمی‌توانند متوجه شوند درد کمرشان ناشی از دیسک کمر است یا عصب سیاتیک. به همین دلیل توصیه می‌شود، پس از احساس درد در ناحیه کمر حتما به پزشک مراجعه کنید. 

با وجود علائم مشابهی که این ۲ عارضه با هم دارند، اما پزشکان فرق دیسک کمر با عصب سیاتیک را پس از معاینه دقیق به راحتی تشخیص می‌دهند. در واقع، تشخیص دقیق تفاوت دیسک کمر با سیاتیک در انتخاب نوع درمان (روش‌های تهاجمی یا غیر تهاجمی) اهمیت زیادی دارد و لازمه اصلی آن، شناخت کامل وجه تمایز این ۲ مفهوم با همدیگر است. 

اگر شما هم از درد در ناحیه کمر رنج می‌برید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با تفاوت دیسک کمر و سیاتیک آشنا کنیم.

فرق دیسک کمر با سیاتیک چیست؟

تصویر عصب سیاتیک در پا و مهرهای کمر همراه با دیسک
درد دیسک کمر یک عارضه بسیار شایع است، اما درد سیاتیک میزان شیوع کمتری دارد.

تفاوت اصلی دیسک کمر با سیاتیک را می‌توان در تعریف این ۲ مفهوم و علت ایجاد آن‌ها بررسی کرد. دیسک کمر  که معمولا به آن فتق دیسک یا بیرون‌زدگی دیسک بین مهره‌ای می‌گویند، به دلیل آسیب‌دیدگی دیسک بین مهره‌های ستون فقرات ایجاد می‌شود. زمانی که تغییر شکل دیسک بین مهره‌ها باعث فشار آوردن به عصب‌های کمر شود، شما درد را در تمام قسمت‌های بدن که دارای رشته‌های عصبی است، تجربه می‌کنید.

بیشتر بدانید:دیسک کمر چیست؟ بررسی این بیماری از نظر متخصص ارتوپد

در حالی که درد سیاتیک یک علامت است و بر اثر تحریک عصبی به همین نام در ستون فقرات و در طول پشت پا ایجاد می‌شود. فرد معمولا درد سیاتیک را که گاهی‌اوقات به دلیل فشار دیسک کمر روی عصب سیاتیک به وجود می‌آید، از ناحیه کمر تا پاها احساس می‌کند و به راحتی نمی‌تواند راه برود. 

جالب است بدانید، درد سیاتیک یک عارضه نیست؛ بلکه فشار یا تحریک عصب سیاتیک بر اثر دلایل مختلف را نشان می‌دهد که باید توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار بگیرد.

فرق درد دیسک کمر با سیاتیک

یکی دیگر از راه‌های تشخیص فرق دیسک کمر با سیاتیک، بررسی علائم و نشانه‌های هر یک است که شامل موارد زیر می‌شوند:

علائم سیاتیک

زمانی که ریشه عصب سیاتیک تحت فشار باشد، علائم زیر با عنوان درد سیاتیک بروز پیدا می‌کنند:

  • احساس شروع درد از کمر و حرکت آن به سمت باسن و پا (این درد معمولا در یک طرف بدن احساس می‌شود.)
  • ضعف عضلات ساق پا و باسن
  • از دست‌ دادن حس در پوست انگشتان پا (مخصوصا انگشت شست و دوم)
  • ضعف عضلات ران و لگن
  • احساس درد مداوم یا مقطعی در بخش‌های مختلف بدن (درد معمولا به صورت تیر کشیدن احساس می‌شود.)
  • از دست دادن حس ساق پا
  • عدم توانایی بلند کردن پاشنه پا یا راه رفتن روی نوک پا
  • احساس درد در لگن، داخل زانو، باسن، ران و داخل ساق پا
  • کاهش رفلکس حرکتی زانو و مچ پا
  • عدم توانایی حرکت دادن انگشت شست پا و مچ پا
  • احساس سوزش و گزگز از قسمت پایین کمر تا پاها (این حس معمولا مانند خارش یا جریان الکتریکی داخل پا توصیف می‌شود.)
  • تشدید درد خفیف هنگام بلند کردن اشیا سنگین یا چرخش ناگهانی بدن

بیشتر بدانید:عوارض عمل دیسک کمر چیست؟ مراقبت‌های بعد از انجام جراحی

علائم دیسک کمر

نشانه‌های دیسک کمر از خفیف تا شدید متغیر است که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • احساس درد در ناحیه کمر هنگام سرفه، عطسه یا هر حرکت ناگهانی
  • ضعف و بی‌حسی در پاها و قسمت پایین کمر
  • احساس درد در قسمت پایین کمر
  • سوزن سوزن شدن عضلات درون ران پا
  • تشدید درد در ناحیه کمر با راه رفتن و ایستادن
  • احساس درد شدید در پای راست
  • افزایش درد در ناحیه کمر و عمیق شدن آن پس از چند ماه
  • انتشار درد ناحیه کمر به اندام تحتانی بدن (پشت ران و پاها)
  • شدید شدن درد کمر پس از نشستن یا خم شدن به سمت جلو

بیشتر بدانید:علائم دیسک کمر شدید چیست؟ علائم این بیماری در پاها

اصلی‌ترین تفاوت دیسک کمر با سیاتیک چیست؟

اینفوگرافیک تفاوت اصلی دیسک کمر با سیاتیک
پزشک برای تشخیص فرق دیسک کمر با سیاتیک، از ابزار تشخیصی دقیق مانند MRI استفاده می‌کند. 

دیسک کمر و سیاتیک از آن جهت که هر ۲ با درد کمر همراه هستند، اشتباه گرفته می‌شوند. در واقع، می‌توان گفت با وجود تمام شباهت‌هایی که بین علائم این دو عارضه وجود دارد، آن‌ها با هم تفاوت‌های مهمی دارند که شامل موارد زیر هستند:

۱- موقعیت درد

فرد مبتلا به دیسک کمر، درد را در ناحیه پایینی کمر احساس می‌کند که ممکن است به سمت پاها انتشار یابند. اما درد سیاتیک در مسیر عصب سیاتیک، یعنی از ستون فقرات به سمت باسن و در طول پاها احساس می‌شود.

بیشتر بدانید:درمان دیسک کمر با 12روش خانگی در سریع‌ترین زمان

۲- نوع درد

در اغلب موارد، درد ناشی از دیسک کمر با تغییر وضعیت کلی بدن فرد مثل نشستن یا ایستادن شدید می‌شود، اما عوامل کوچکی مانند سرفه، عطسه، خم شدن یا حتی خندیدن می‌توانند باعث تشدید درد سیاتیک شوند.

۳- علائم همراه

ناراحتی دیسک کمر معمولا علاوه بر ایجاد درد در ناحیه کمر با ضعف یا بی‌حسی در پاها همراه است که این علائم معمولا در سیاتیک رایج نیستند.

ایا دیسک کمر با سیاتیک فرق دارد؟

مهم‌ترین فرق دیسک کمر با سیاتیک در نوع دردی است که هر یک ایجاد می‌کنند. عصب سیاتیک بزرگ‌ترین عصب بدن به‌شمار می‌آید که از ناحیه کمر شروع می‌شود و در طول ۲ پا ادامه پیدا می‌کند. در واقع، سیاتیک را می‌توان یک درد با ریشه عصبی دانست که علاوه بر کمر، پای راست و چپ را هم درگیر خواهد کرد. این درد معمولا تیز و ناگهانی است و گاهی به شکل برق گرفتگی در فرد ظاهر می‌شود. در اغلب موارد فرد، درد سیاتیک را در تمام مسیر عصب سیاتیک (از کمر تا پشت ساق پاها) به صورت یک‌باره تجربه می‌کند.

درد دیسک کمر همواره به صورت متناوب و خفیف وجود دارد. معمولا فرد هنگام انجام فعالیت، با تشدید درد در ناحیه کمر مواجه می‌شود که پس از استراحت، ماساژ یا گرم نگه داشتن بهبود نمی‌یابد. این درد، بر خلاف درد سیاتیک به صورت یکنواخت ادامه دارد و یک‌باره نیست.

فرق تشخیص دیسک کمر و سیاتیک

تصویر فردی که به دلیل درد کمر خود را گرفته
درد سیاتیک معمولا دوره درمان کوتاه‌تری دارد، اما درد دیسک کمر با اقدامات درمانی پیچیده‌تری بهبود می‌یابد.

پزشک برای تشخیص فرق دیسک کمر با سیاتیک از بیمار درباره مدت زمان شروع درد و نحوه تغییر آن سوال می‌پرسد. در واقع، می‌توان مدت زمان بهبودی بیمار را یکی دیگر از تفاوت‌های این ۲ عارضه دانست. درد سیاتیک معمولا نسبت به دیسک کمر به مدت زمان کمتری برای درمان نیاز دارد. با این حال، برخی‌اوقات دیسک کمر می‌تواند عامل اصلی بروز درد سیاتیک باشد؛ از همین‌رو پزشک برای تشخیص دقیق فرق آن‌ها از عکس‌برداری MRI استفاده می‌کند.

تفاوت درمان دیسک کمر با سیاتیک چیست؟

درمان دیسک کمر و سیاتیک معمولا با توجه به منشا بیماری متفاوت است. درد سیاتیک می‌تواند ناشی از تحریک عصب سیاتیک، اسپاسم عضلانی، تنگی کانال نخاعی یا بیماری دژنراتیو دیسک باشد. معمولا پزشک برای درمان درد سیاتیک از گزینه‌های مدیریت درد، فیزیوتراپی یا تزریق استروئید استفاده می‌کند. 

این در حالی است که پزشک برای درمان دیسک کمر بر روی خود دیسک تمرکز می‌کند. معمولا آسیب‌دیدگی دیسک کمر به دلیل افزایش سن، ضربه یا تحمل فشار بسیار زیاد ایجاد می‌شود. به همین دلیل پزشک، گزینه‌های کاهش تورم در ناحیه دیسک کمر یا تسکین درد و التهاب آن مانند تزریق اپیدورال استروئید، منوال‌تراپی و فیزیوتراپی کمر را انتخاب می‌کند.

بیشتر بخوانیم:سیاتیک چیست؟ بررسی علائم و علت دچار شدن به این عارضه

نگاهی کوتاه به فرق دیسک کمر با سیاتیک

دیسک کمر و سیاتیک، شباهت‌ها و تفاوت‌های زیادی دارند. معمولا افراد عادی پس از تجربه درد در ناحیه کمر نمی‌توانند به درستی تشخیص دهند که این عارضه ناشی از دیسک کمر آن‌هاست یا بر اثر تحریک عصب سیاتیک ایجاد شده است. به همین دلیل توصیه می‌شود برای تشخیص دقیق فرق دیسک کمر با سیاتیک حتما به پزشک مراجعه کنید. 

درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا دکتر آنلاین ارتوپدی نزد دکتر نظر خود نوبت بگیرید.

دکتر ارتوپدی با گرفتن شرح حال از بیمار درباره شدت و نوع علائم، معاینه فیزیکی و استفاده از ابزار تشخیصی مانند MRI می‌تواند علت اصلی و تفاوت این ۲ عرضه را به درستی تشخیص دهد. شما می‌توانید برای مشورت با بهترین پزشکان در مورد علائم کمر درد خود به وب‌سایت درمانکده سر بزنید. 

سوالات متداول

مهم‌ترین فرق دیسک کمر با سیاتیک چیست؟

تفاوت عمده دیسک کمر و سیاتیک بر اساس موقعیت، نوع و علائم درد ناشی از این ۲ عارضه مشخص می‌شود.

آیا دیسک کمر همیشه باعث تحریک سیاتیک می‌شود؟

خیر. درد سیاتیک می‌تواند ناشی از تحریک عصب سیاتیک باشد که معمولا به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. با این حال، ممکن است آسیب و تغییر شکل دیسک کمر باعث فشار آوردن به عصب سیاتیک و تحریک آن شود.

اصلی‌ترین فرق درد دیسک کمر با سیاتیک چیست؟

درد دیسک کمر یکنواخت است، اما درد ناشی از سیاتیک به صورت تیز و یک‌باره ایجاد می‌شود.

منابع: villagechiros | turramurraphysiotherapy

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها