تفاوت ماما و پزشک زنان

تفاوت ماما و متخصص زنان چیست و ماما چه وظایفی دارد ؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آیا تفاوت ماما و متخصص زنان را می‌دانید؟ اصلا می‌دانید ماما چه وظایفی دارد ؟

در این مطلب با درمانکده همراه باشید تا تفاوت مامایی و متخصص زنان را بشناسید و بدانید ماما چه کار می کند .

به یاد داشته باشید شما از طریق درمانکده می‌توانید با بهترین متخصصان زنان و زایمان تهران در ارتباط باشید و از ایشان مشاوره آنلاین فوری یا نوبت حضوری بگیرید.

تفاوت ماما و متخصص زنان چیست ؟

در گذشته، زایمان زنان باردار به دست ماماها یا زنان محلی که آن‌ها را قابله می‌نامیدند، انجام می‌شد. امروزه، ماماها در دانشگاه به صورت حرفه‌ای آموزش می‌بینند.

متخصص زنان و زایمان هم برای زایمان و مراقبت‌های دوران بارداری آموزش‌های لازم را می گذراند. تخصص زنان و زایمان و مامایی دو حرفه مستقل اما مکمل یکدیگر هستند و برای رسیدگی به بارداری و زایمان روش‌های متفاوتی دارند.

اگر نمی‌دانید که ماما برای شما بهتر است یا متخصص زنان، با دریافت اطلاعاتی درباره وظایف هر یک از آن‌ها و بررسی تفاوت مامایی و متخصص زنان و این تخصص، متوجه می‌شوید که در شرایط گوناگون نیاز دارید به کدام یک مراجعه کنید.

شما از طریق درمانکده می‌توانید از بهترین متخصصان زنان و زایمان، مشاوره آنلاین و نوبت حضوری بگیرید.

ماما چه وظایفی دارد ؟

مامایی زیرشاخه‌ای از علوم پزشکی و ماما متخصص بهداشت و درمان است. ماما در زمینه مراقبت‌های لازم پیش از بارداری، در طول بارداری، هنگام زایمان و پس از زایمان مادر و نوزاد تمرکز می‌کند. وظیفه اصلی ماما، سلامت مادر و نوزاد است.

تفاوت ماما و متخصص زنان چیست
اگر نمی‌دانید که ماما برای شما بهتر است یا متخصص زنان، با دریافت اطلاعاتی درباره وظایف هر یک از آن‌ها و بررسی تفاوت مامایی و متخصص زنان و این تخصص، متوجه می‌شوید که در شرایط گوناگون نیاز دارید به کدام یک مراجعه کنید.

در دوران پیش از بارداری، ماما چه کاری انجام میدهد ؟

امروزه، رویکرد مامایی این است که در تمام دوران زندگی یک زن باید یک ماما همراه او باشد و خدمات مامایی باید برای همه دختران و زنان در دسترس باشد.

وظایف یک ماما شامل مشاوره‌های پیش از ازدواج در زمینه سلامت جنسی و روانی، مراقبت پیش از بارداری (ارزیابی خطرات موجود برای باردار شدن)، تامین سلامت مادر پیش از بارداری، بهداشت زنان، راهنمایی در زمینه تنظیم خانواده، انجام معاینات و تشخیص بیماری های زنان و بهترین راهنمایی برای زنان در مورد تغذیه مناسب پیش از بارداری می‌شود.

در دوران بارداری ماما چه کار می کند ؟

ماما به عنوان مشاوری معتمد و آگاه به مسایل مربوط به زنان رویکردی جامع را نسبت به مراقبت‌های بارداری دنبال می‌کند.

این رویکرد شامل مراقبت‌های جسمی، عاطفی، روانی و آموزش‌های دوران پیش از بارداری، در طول بارداری و پس از زایمان است. مادران باردار برای معاینات اولیه و مشاوره‌های دوران بارداری می‌توانند با پرداخت هزینه کمتر و صرف زمان بیشتر همه سوالات خود را در مورد بارداری و بایدها و نبایدهای این دوران بپرسند.

در هنگام زایمان طبیعی تسکین و کنترل درد مادر و انجام عمل زایمان طبیعی کم خطر از نمونه وظایف ماما است. از آنجایی که ماما نمی‌تواند عمل جراحی انجام دهد، در هنگام روبه رو شدن با مشکل غیرطبیعی در هنگام زایمان باید از متخصص زنان و زایمان کمک بگیرد.

پس از تولد نوزاد، در زمینه مراقبت از نوزاد مانند تغذیه، حمام کردن و … توصیه‌های لازم را به خانواده خواهد کرد. ماما نمی‌تواند عمل ختنه را انجام دهد.

ماما چه کاری انجام میدهد ؟
ماما به عنوان مشاوری معتمد و آگاه به مسایل مربوط به زنان رویکردی جامع را نسبت به مراقبت‌های بارداری دنبال می‌کند.

متخصص زنان و زایمان کیست و چه وظایفی دارد؟

پروفسور متخصص زنان یا جراح زنان پزشکی است که بیماری های مربوط به دستگاه تناسلی زنان و مشکلات زایمان را تشخیص داده و درمان می‌کند. پزشک زنان تست‌های مختلفی مانند آزمایش پاپ اسمیر، آزمایش مربوط به عفونت های آمیزشی (STD)، آزمایش سرطان سینه و کنترل باروری را با هدف سلامت زنان انجام می‌دهد.

متخصص زنان و زایمان در دوران پیش از بارداری چه نقشی دارد؟

در صورتی که خانم‌ها نشانه‌های هر یک از بیماری‌های زنان را مشاهده کنند، باید برای معاینه به متخصص زنان خوب در تهران مراجعه کنند. بنابراین، زنان پیش از بارداری در صورت مراجعه به پزشک می‌توانند از بیماری‌های خود مطلع شده و از بارداری پرخطر جلوگیری کنند.

متخصص زنان و زایمان در دوران بارداری مادر چه نقشی دارد؟

دکتر زنان نسبت به مراقبت‌های بارداری رویکرد پزشکی دارد و قادر به هدایت بارداری پرخطر است. بر این اساس، تشخیص و درمان بیماری و مشکلات غیرطبیعی که ممکن است در طول دوران بارداری برای مادر یا جنین اتفاق بیفتد، در حوزه عملکرد متخصص زنان و زایمان است.

پزشک زنان با توجه به آموزش‌ها و مهارت‌های لازمی که در رشته زنان و زایمان کسب کرده است می‌تواند جراحی‌های زنان مانند سزارین و یا هر جراحی دیگری را انجام دهد.

رویکرد مراقبت‌های زایمانی در ماما و متخصص زنان متفاوت است، اما با راهنمایی‌ها و مراقبت‌های هر دو، سلامت و رفاه مادر و نوزاد فراهم می شود.

ماما چه کار می کند
دکتر زنان نسبت به مراقبت‌های بارداری رویکرد پزشکی دارد و قادر به هدایت بارداری پرخطر است.

سخن نهایی

در این مطلب از درمانکده با تفاوت ماما و پزشک زنان آشنا شدید و خواندید که در دوران پیش از بارداری و بعد از آن ماما چه کاری انجام میدهد و به طور کلی دکتر زنان و ماما چه وظایفی دارد.

به یاد داشته باشید شما از طریق درمانکده به لیست بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان در تهران دسترسی دارید و میتوانید از ایشان مشاوره آنلاین و یا نوبت حضوری بگیرید.

[sibwp_form id=5]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 23

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

17 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها