هفته 21 تا 25 بارداری

هر آنچه که در مورد هفته 21 تا 25 بارداری باید بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اگر به تازگی باردار شده‌اید، سوالات زیادی در مورد آن‌چه باید انتظارش را داشته باشید، خواهید داشت. بدنتان در هفته 21 تا 25 بارداری چگونه تغییر خواهد کرد؟ چه اتفاقی در بدنتان در حال رخ دادن است؟ در هفته 1 تا 4 بارداری چه تحولاتی در بدن شما رخ خواهد داد؟ هفته 5 تا 8 بارداری چگونه خواهد گذشت؟ وضعیت شما در هفته 9 تا 12 بارداری به چه شکلی خواهد بود؟ هفته 13 تا 16 بارداری چه تحولاتی را با خود به همراه دارد؟ هفته 17 تا 20 بارداری را چگونه سپری خواهید کرد؟ چگونه می‌توانید به مشکلات دوران بارداری غلبه کنید؟

راهنمای بارداری هفته‌ به هفته ما به شما کمک خواهد کرد که در طول 9 ماه بارداری مادر آگاه‌تر، مطمئن‌تر و آماده‌تری باشید. در ادامه اطلاعاتی در مورد هفته 21 تا 25 بارداری به همراه توصیه‌های مفیدی که در طول بارداری می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید، به شما داده می‌شود. همراه ما باشید!

[sibwp_form id=7]

هفته 21 تا 25 بارداری

خانم‌هایی که به تازگی مادر شده‌اند، به شدت حساس هستند. از این رو قصد داریم که در ادامه اطلاعاتی را در خصوص هفته 21 تا 25 بارداری به صورت گام به گام با شما به اشتراک بگذاریم. به کمک این اطلاعات می‌توانید وضعیت خود را به سادگی در منزل مورد ارزیابی قرار دهید. در صورت نیاز نیز می‌توانید در خصوص هر مورد با متخصص زنان خوب خود مشورت کنید.

هفته 21 بارداری

وضعیت جنین در هفته 21 بارداری

چربی بدن جنین کماکان در حال افزایش است تا او را گرم نگه‌دارد. سرعت رشد در حال کاهش است، اما اندام‌های جنین هنوز در حال بالغ شدن هستند.

غدد چربی جنین یک لایه‌ی مومی شکل، به نام ورنیکس کازئوزا، بر روی پوست می‌سازند تا پوست را درون مایع آمنیوتیک، نرم نگه‌دارد. جوانه‌‌ی دندان‌های دائمی شروع به تشکیل نموده‌اند.

وضعیت مادر در هفته 21 بارداری

بارداری شما شروع به نمایان شدن کرده است! رحمتان در حال پیشروی به بالای نافتان است. احتمالا تا الان 10 تا 14 پوند به وزنتان اضافه شده است.

توصیه‌‌های لازم برای هفته 21 بارداری

اگر به کلاس‌های زایمان علاقمند هستید، حالا زمان مناسبی برای پیدا کردن یک کلاس مناسب است.

هفته 22 بارداری

وضعیت جنین در هفته 22 بارداری

عضلات فرزندتان هر هفته قوی‌تر می‌شود و پلک‌ها و ابروها تشکیل شده‌اند. جنین در پاسخ به صدا، ریتم و ملودی حرکت می‌کند. اگر الان با فرزندتان صحبت کنید یا برایش آواز بخوانید، این صداها بعد از تولد باعث آرام شدنش می‌شود.

وضعیت مادر در هفته 22 بارداری

رحمتان هنوز در حال رشد است و احتمالا حالتان نسبتا خوب است. دیگر تهوع صبحگاهی ندارید. ممکن است هنوز گرفتگی پا و تورم خفیف قوزک پا داشته باشید.

توصیه‌‌های لازم برای هفته 22 بارداری

برای رفع گرفتگی، کلسیم و پتاسیم بیشتری مصرف کنید. قبل از خواب یک لیوان شیر یا یک میان‌وعده‌ی غنی از پتاسیم مانند گریپ فروت، پرتقال و موز بخورید. اگر دچار گرفتگی پا شدید، سعی کنید که انگشتان پایتان را به سمت صورتتان خم کرده و پایتان را دراز کنید.

هفته 21 تا 25 بارداری

هفته 23 بارداری

وضعیت جنین در هفته 23 بارداری

پوست جنین هنوز چروکیده است، زیرا هنوز باید مقداری به وزن فرزندتان افزوده شود. موهای ظریف یا کرک‌های روی بدن گاهی تیره‌تر می‌شوند.

وضعیت مادر در هفته 23 بارداری

احتمالا 12 الی 15 پوند به وزنتان اضافه شده است. در زمان بارداری، ممکن است متوجه افزایش ترشحات واژینال که معمولا شفاف تا زردرنگ با بوی ضعیفی هستند، شوید.

اگر رنگ یا بوی ترشحاتتان به طور قابل توجهی تغییر یافت، به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید دچار عفونت نشده‌اید. آیا گودی کمرتان درد می‌کند؟ دراز کشیدن، ماساژ و استفاده از کیسه‌ی آب گرم می‌تواند کمک کند.

توصیه‌‌های لازم برای هفته 23 بارداری

ممکن است پوستتان به سبب کشیده شدن، خشک و دچار خارش شود. مرطوب نگه‌داشتن پوست با لوسیون‌ها یا کرم‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد.

هفته 24 بارداری

وضعیت جنین در هفته 24 بارداری

جنین شروع به ساختن گلبول‌های سفید برای مبارزه با بیماری‌ها و عفونت کرده است و ممکن است به لمس یا صدای شما پاسخ دهد. اگر تاکنون سکسکه‌ی جنین را احساس نکرده‌اید، حالا ممکن است آن را حس کنید.

وضعیت مادر در هفته 24 بارداری

انتظار یک پوند افزایش وزن در هر هفته را داشته باشید. ممکن است پزشکتان بین این هفته و هفته‌ی 28 ام شما را از نظر ابتلا به دیابت بارداری بررسی کند.

توصیه‌‌های لازم برای هفته 24 بارداری

همسرتان ممکن است بتواند با گذاشتن گوشش روی شکمتان، صدای ضربان قلب فرزندتان را بشنود.

بارداری هفته به هفته

هفته 25 بارداری

وضعیت جنین در هفته 25 بارداری

پوست جنینتان اکنون نسبت به قبل کدرتر شده است. بدن جنین هنوز پوشیده از چین‌خوردگی‌هاست، زیرا نیاز به رشد بیشتری دارد تا کاملا درون پوستش جا بگیرد. ضربان قلب می‌تواند از طریق استتوسکوپ یا بسته به موقعیت جنین، با گذاشتن گوش کسی بر روی شکمتان شنیده شود.

وضعیت مادر در هفته 25 بارداری

علاوه بر رشد به سمت بالا، رحم به سمت شکم نیز رشد خواهد کرد. ممکن است به سبب افزایش جریان خون، یبوست، سوهاضمه و سوزش معده دچار هموروئید شوید.

توصیه‌‌های لازم برای هفته 25 بارداری

برای تسکین هموروئید، از یک کیسه‌ی یخ یا هاماملیس استفاده کنید یا استحمام نشیمن را امتحان کنید (باسنتان را درون آب گرم کم عمق قرار دارید). شیاف‌های بدون نسخه و یا اپلیکاتورهای آغشته به دارو نیز ممکن است موثر باشد. فراموش نکنید که از ملین‌ یا پارافین‌ استفاده نکنید.

هفته 21 تا 25 بارداری

چه اتفاقی در بدنتان در حال رخ دادن است؟

در پایان ماه ششم، اثر انگشتان دست و پای فرزندتان قابل مشاهده می‌گردد. پلک‌ها شروع به جدا شدن نموده و چشم‌ها باز می‌شوند. فرزندتان ممکن است با حرکت یا بالا رفتن ضربان قلب، به صداها پاسخ دهد و احتمال دارد سکسکه‌ی جنین را نیز احساس کنید.

برای کسب اطلاعاتی در هفته 21 تا 25 بارداری بهتر است به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. امکان رزو اینترنتی نوبت پزشک از طریق سایت درمانکده به سادگی امکانپذیر است. دسترسی به شماره تماس و آدرس مطب نیز از طریق درمانکده میسر شده است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها