ارضا نشدن زنان؛ بررسی عوارض و دلایل نرسیدن به اوج لذت جنسی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ارضا نشدن زنان که در اصطلاح پزشکی به آن آنورگاسمی می‌گویند، می‌تواند عوارض روانی و جسمی زیادی به همراه داشته باشد. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که خانم‌ها با وجود تحریک جنسی به ارگاسم نمی‌رسند.

رابطه جنسی یکی از مهم‌ترین ابعاد روابط زناشویی است که تاثیر زیادی در نزدیکی شما با همسرتان دارد. این موضوع بسیار حائز اهمیت است که هر یک از زوجین اوج لذت جنسی (ارگاسم) را تجربه کنند، زیرا نرسیدن به ارگاسم اثرات مخربی بر روابط عاطفی بین زوجین می‌گذارد. در این بین زنان شدت، تعداد و میزان تحریک متفاوت را برای رسیدن به ارگاسم تجربه می‌کنند. در حال حاضر ارضا نشدن زنان یکی از مشکلات بزرگی است که ار هر پنج زن یک نفر درگیر عوارض روانی و جسمی آن هستند. 

اگر این موضوع کم‌و‌بیش بر روابط زناشویی شما هم اثر گذاشته، در ادامه این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا درباره عوارض و روش درمان دارویی ارضا نشدن زنان صحبت کنیم.

بیشتر بدانید: عوارض رابطه جنسی در زمان عفونت واژن چیست؟

علت ارضا نشدن زنان در رابطه جنسی چیست؟

تصویر زنی که با ناراحتی روی تخت نشسته است
تجربه یک یا ۲ بار ارضا نشدن زنان خطرناک نیست اما اگر این مشکل همیشگی باشد نیاز به بررسی روانشناس یا دکتر زنان است.

عدم ارضای جنسی زنان دلایل مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را از ۲ جنبه روحی و جسمی بررسی می‌کنیم: 

بیشتر بدانید: رابطه جنسی چیست؟ اصول رابطه زناشویی چگونه است؟

جنبه روحی و روانی

عوامل اثرگذار بر روح و روان مهم‌ترین دلیل ارضا نشدن خانم ها از طریق دخول هستند. این موارد نه تنها مانع از رسیدن زنان به ارگاسم می‌شوند بلکه بی‌میلی جنسی در آن‌ها ایجاد می‌کنند. دریافت مشاوره از دکتر روانشناس آنلاین درمانکده به شما در حل این مشکلات کمک می‌کند.

استرس

استرس عامل اصلی ترشح هورمون کورتیزول در بدن است. این هورمون از رسیدن زنان به ارضای جنسی جلوگیری می‌کند. در اغلب موارد استرس‌های مختلفی که ذهن را اشغال می‌کنند، دلیل اصلی ارضا نشدن زنان است.

تصویر نادرست از رابطه جنسی

شرایط فرهنگی یک جامعه می‌تواند باعث القای افکار نادرست در مورد رابطه جنسی شود. از طرفی عدم آگاهی و تربیت نادرست جنسی خانواده شکل‌دهنده باورهای غلط جنسی است.

ترس از رابطه جنسی

زنانی که اطلاعات کافی در مورد راه‌های پیشگیری از بارداری و بیماری‌های مقاربتی ندارند، همواره از ایجاد رابطه جنسی با همسر خود می‌ترسند. اغلب دختران جوانی که هنوز رابطه جنسی را تجربه نکرده‌اند هم با این نوع ترس مواجه می‌شوند و دائما از خود می‌پرسند ارضا نشدن دختر چه ضرری دارد. بنابراین بهتر است با افزایش آگاهی از این موضوع بر ترس‌تان غلبه کنید، زیرا این ترس باعث ایجاد رابطه جنسی دردناک و نرسیدن زنان به ارگاسم می‌شود. 

بیشتر بدانید: اضطراب جنسی چیست؟

مشکلات عاطفی

موارد زیر می‌توانند از لحاظ روحی و روانی توانایی به ارگاسم رسیدن زنان در روابط جنسی را تحت تاثیر قرار دهند:

  • تجربه ناخوشایندی از رابطه جنسی
  • قربانیان تجاوز جنسی و عاطفی 
  • خشونت همسر
  • ابتلا به افسردگی
  • عدم رابطه صمیمی بین زوجین
  • تجربه خیانت
  • اعتماد نداشتن به شریک جنسی
  • وجود مشاجره‌های دائمی

ناتوانی در گفتن خواسته‌های جنسی

اکثر زنان به دلیل خجالت نمی‌توانند خواسته‌های جنسی خود را با همسرشان در میان بگذارند. این مساله باعث می‌شود تا به مرور زمان اشتیاق و میل برقراری رابطه جنسی را از دست بدهند. 

مواردی مانند پیش‌نوازی کافی و صحیح یا لمس کلیتوریس از بهترین روش های ارگاسم زنان محسوب می‌شوند که عدم توجه به آن‌ها می‌تواند دلیل اصلی ارضا نشدن خانم‌ها از لحاظ روحی باشد.

جنبه جسمی و فیزیکی

زمانی که خانم‌ها برای برقراری رابطه جنسی میل و اشتیاق کافی دارند اما پس از تحریک نمی‌تواند به ارگاسم برسند، علت اصلی ارضا نشدن آن‌ها می‌تواند ناشی از مشکلات جسمی باشد. برای بررسی وضعیت خود می‌توانید از دکتر زنان آنلاین درمانکده مشاوره دریافت کنید.

بیشتر بدانید: رابطه جنسی در پریودی وهمه چیز درباره آن

اینفوگرافیک عوامل جسمی اثرگذار بر ارضانشدن زنان
اگر زنان با وجود رابطه جنسی در موقعیت مناسب و تحریک کافی نمی‌توانند به ارگاسم برسند، باید از لحاظ جسمی تحت معاینه دکتر زنان قرار بگیرند.

اصلی‌ترین دلیل ارضا نشدن زن از لحاظ جسمی شامل موارد زیر می‌شود:

بیشتر بدانید: رابطه جنسی عاشقانه؛ عشق و رابطه جنسی چه ارتباطی باهم دارند؟

تغییرات هورمونی

اگر سطح هورمون‌های استروژن و تستوسترون در زنان برهم بخورد، رابطه جنسی دردناک می‌شود و احتمال رسیدن به ارگاسم کاهش می‌یابد. بنابراین باید دلیل ارضا نشدن زن در بارداری، دوران شیردهی و یائسگی را ناشی از ایجاد تغییرات هورمونی آن‌ها دانست. از طرفی این عارضه باعث ایجاد خشکی واژن و احساس سوزش می‌شود که نتیجه آن تجربه رابطه جنسی دردناک و نرسیدن به ارگاسم است.

احساس درد

عواملی مانند خشکی واژن، عفونت یا آتروفی دلیل اصلی درد و خونریزی هنگام رابطه جنسی هستند. این عارضه باعث ایجاد استرس، ترس و اضطراب در زنان می‌شود و در اغلب موارد از رسیدن آن‌ها به ارگاسم جلوگیری می‌کند.

اختلالات کف لگن

این اختلالات زمانی ایجاد می‌شوند که عضلات کف لگن به طور طبیعی در وضعیت خوبی قرار نگیرند و تحت فشار باشد. بدین شکل خانم‌ها رابطه جنسی دردناکی را تجربه می‌کنند و باید برای مدت طولانی تحت درمان فیزیوتراپی قرار بگیرند.

بیشتر بدانید: علت کم شدن میل جنسی چیست؟

بیماری‌ها

بیماری‌هایی که بر روی اعصاب بدن اثرگذار هستند مانند دیابت یا ام.اس (MS) می‌تواند یکی از دلایل اصلی ارضا نشدن زنان محسوب شوند. از دیگر شرایط و بیماری‌های موثر در اختلال ارگاسم زنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عمل هیسترکتومی
  • سرطان دستگاه تناسلی زنانه
  • جراحی لگن
  • واژینیسموس
  • آندومتریوز
  • عفونت تناسلی

داروها

 برخی از داروهای ضد افسردگی، ضد حساسیت و فشار خون بالا را باید دلیل ارضا نشدن زن موقع رابطه جنسی دانست.

بیشتر بدانید: رابطه جنسی در دوران بارداری خطرناک است؟ + روش صحیح خوابیدن

ارضا نشدن زنان چه عوارضی دارد؟

عوارض ارضا نشدن زن زمانی بروز پیدا می‌کند که خانم‌ها برای مدت طولانی رسیدن به ارگاسم را تجربه نکنند. متخصصان در اغلب موارد نشانه های عوارض ارضا نشدن زن در رابطه جنسی را ناشی از عوامل روحی روانی می‌دانند. 

در این مواقع زنان پس از پیش‌نوازی کافی، تحریک می‌شوند اما یک‌باره با انزال زودرس همسر خود مواجه خواهند شد. این موضوع باعث می‌شود زنان تصور کنند همسرشان نسبت به آن‌ها بی‌توجه است و نیازهایشان برآورده نمی‌شود، بنابراین فشار روحی زیادی را تحمل می‌کنند.

مهم‌ترین عوارض ارضا نشدن زن پس از تحریک در رابطه جنسی عبارت‌اند از:

  • افسردگی
  • پرخاشگری
  • گوشه‌گیری
  • استرس و اضطراب
  • ایجاد فاصله عاطفی و از بین رفتن صمیمیت بین زوجین
  • بروز سردی و بی میلی جنسی در زنان
  • برزو کمردرد به دلیل انقباض عضلات لگن پس از تحریک و عدم رسیدن به ارگاسم

بیشتر بدانید: فواید رابطه جنسی که احتمالا از آن‌ها بی خبرید!

اینفوگرافیک عوامل جسمی اثرگذار بر ارضا نشدن زنان
اگر رابطه جنسی برای زنان لذت‌بخش نباشد با گذشت زمان به بی‌میلی جنسی تبدیل می‌شود.

تشخیص مشکل عدم ارضای زنان

پزشک متخصص زنان با بررسی سابقه پزشکی و وضعیت جسمی شما، علت اصلی نرسیدن به ارگاسم را تشخیص می‌دهد. در این بین معمولا از آزمایش خون، آزمایش هورمونی، تست تشخیص عفونت واژینال یا رحم و تصویربرداری‌های مختلف استفاده می‌شود. اگر مشکل جسمی وجود نداشته باشد، علت ارضا نشدن خانم‌ها منشا روحی دارد که در این صورت به دکتر روانشناس یا سکس تراپیست ارجاع داده می‌شوید.

بیشتر بدانید: گرایش جنسی چیست و عوامل تعیین‌کننده آن کدامند؟

درمان نرسیدن زنان به رضایت جنسی

روش‌های درمانی که در ادامه معرفی می‌کنیم بر اساس وضعیت جسمانی و روحی هر فرد انتخاب می‌شوند:

مشاوره

زمانی که علت نرسیدن به ارگاسم زنان ناشی از عوامل روحی روانی باشد، باید از یک روانشناس کمک بگیرید. شرکت در جلسات مشاوره همراه با شریک جنسی‌تان می‌تواند در بهبود روند درمان موثر باشد.

تکنیک‌های تحریک

در اغلب موارد می‌توان مشکل ارضا نشدن زنان را که بر اثر عوامل روحی مانند استرس، فشار، ترس و… ایجاد شده با گفتگو برطرف کرد. شما می‌توانید با شریک جنسی خود حرف بزنید و روش‌های جدیدی برای تحریک جنسی پیدا کنید.

بیشتر بدانید: بهداشت جنسی؛ ۲۰ روش برای رعایت بهداشت جنسی آقایان و زنان

دارو درمانی

در حال حاضر پزشک متخصص زنان برای درمان دارویی ارضا نشدن زنان داروی فلیبانسرین (Flibanserin) و برملانوتید (Bremelanotide) را تجویز می‌کند. این داروها می‌توانند به افزایش میل جنسی زنانی که هنوز یائسه نشده‌اند، کمک کنند.

هورمون درمانی

اگر علت عدم ارضای جنسی زنان ناشی از مشکلات و اختلالات هورمونی باشد، باید زیر نظر دکتر متخصص زنان داروهای مخصوص استفاده کنند. این داروها را می‌توان به شکل خوراکی یا پماد از داروخانه تهیه کرد.

مدیریت درد

رابطه جنسی دردناک یکی از مهم‌ترین دلایل نرسیدن زنان به ارگاسم است. شما می‌توانید برای جلوگیری از این عارضه موقعیت‌های مختلف نزدیکی، محصولات روان‌کننده واژن و تکنیک‌های پیش‌نوازی جهت ایجاد آرامش در زنان را بیاموزید. برای این منظور می‌توانید از یک سکس تراپیست کمک بگیرید.

بیشتر بدانید: عوارض نداشتن رابطه جنسی؛ از بی‌خوابی تا افزایش اضطراب

راهنمای مراجعه به پزشک

ارضا نشدن زنان در رابطه جنسی یک موضوع مهم و اثرگذار بر کیفیت زندگی زناشویی است که نباید از مطرح کردن آن خجالت بکشید. این مشکل می‌تواند موقت یا دائمی باشد، بنابراین زمانی که احساس کردید برای مدت طولانی با وجود تحریک جنسی به ارگاسم (اوج لذت جنسی) نمی‌رسید، حتما با یک روانشناس مشورت کنید. بهتر است در کنار دریافت مشاوره، برای اطمینان از عدم وجود مشکل جسمی تحت معاینه دکتر زنان قرار بگیرید.

تیم درمانکده با گرد هم آوردن بهترین پزشکان متخصص این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین این مجموعه نزد پزشک متخصص مورد نظر خود وقت معاینه رزرو کنید.

بیشتر بدانید: علت کمردرد بعد از رابطه جنسی (انزال) چیست؟

سوالات متداول

مهم‌ترین عوارض روانی ارضا نشدن زنان چیست؟

این مشکل به مرور زمان باعث بروز افسردگی، پرخاشگری، خشم و اضطراب می‌شود. زیرا زنان ارگاسم را تجربه نمی‌کنند تا انرژی‌های نهفته در بدن تخلیه شوند. از طرفی این عارضه اعتمادبه‌نفس بانوان را کاهش می‌دهد و آن‌ها اغلب احساس شرمندگی یا ناتوانی دارند.

مصرف کدام داروها در ارضا نشدن زنان موثر هستند؟

مصرف داروهای دارای سطح بالای پرولاکتین مانند قرص ضد بارداری، قرص ضد افسردگی، داروی ضد حساسیت و داروهای درمان‌کننده فشار خون بالا باعث کاهش توانایی ارگاسم در زنان می‌شوند.

آیا سیگار کشیدن در ارضا نشدن زنان نقش دارد؟

بله، سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و الکل باعث خشکی واژن می‌شوند که این عارضه عامل مهمی در عدم ارضای جنسی زنان است.

منابع: healthdirect | mayoclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 74

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

64 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها