حساسیت به آجیل ها

حساسیت به آجیل؛ مراقب خودت در عید نوروز باش

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


حساست به آجیل یکی از رایج‌ترین انواع آلرژی است که معمولا هم در کودکان و هم بزرگسالان رایج است. ازآنجایی‌که با نزدیک شدن به عید نوروز مصرف آجیل و مغزها معمولا بیشتر می‌شود، افراد مبتلا به آلرژی معمولا بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند. تنها یک لحظه غفلت از کودکی که حساست به آجیل مبتلا است می‌تواند جان او را به خطر بیندازد و موجب بروز علائم آزاردهنده‌ای در او شود. اما حساست به آجیل چیست و چه علائمی دارد؟ آیا چیزی در مورد روش‌های درمان این نوع آلرژی می‌دانید؟ در این مقاله از مجله پزشکی درمانکده می‌توانید با هر آن چیزی که لازم است در مورد آلرژی به آجیل بدانید آشنا شوید.

حساسیت به آجیل چیست؟

حساسیت به آجیل یکی از انواع حساسیت‌ها است که در آن مصرف مقدار کمی از انواع مغزها و آجیل‌ها موجب بروز واکنش‌های آلرژیک در فرد می‌شود. آلرژی به آجیل زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن نسبت به پروتئین موجود در آجیل بیش‌ازاندازه حساس شود. در این شرایط سیستم ایمنی بدن آجیل را به عنوان یک ماده مضر تشخیص می‌دهد و از همین رو با ترشح هیستامین‌ها شروع به مبارزه با مواد آلرژی‌زا می‌کند.

بیشتر بدانید: مراقب عوارض خانه‌تکانی باشید!

تصویر انواع آجیل
حساسیت به آجیل موجب می‌شود تا سیستم ایمنی بدن پروتئین‌های موجود در آجیل را به عنوان یک ماده مضر شناسایی کند.

در این شرایط مصرف آجیل به هر شکلی می‌تواند سبب بروز واکنش‌های آلرژیک شود. در بسیاری از مواقع حتی دست زدن به آجیل و یا بو کردن آن نیز می‌تواند مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند. هر چند که آلرژی به آجیل بیشتر در نوزادان و کودکان شایع است، اما به هر حال بزرگسالان زیادی نیز هستند که به برخی از انواع آجیل‌ها آلرژی دارند.  

بیشتر بدانید: چرا دچار حساست غذایی می‌شویم؟

انواع آجیل‌های آلرژی‌زا

آجیل‌ها و مغزهای زیادی هستند که موجب ایجاد آلرژی در افراد حساس می‌شوند، اما برخی از آجیل‌ها بیشتر از سایرین آلرژی‌زا هستند. در ادامه می‌توانید با لیست آجیل‌های حساسیت‌زا آشنا شوید.

  • بادام ‌زمینی
  • بادام هندی
  • بادام درختی
  • آجیل ماکادمیا
  • آجیل برزیلی
  • فندق
  • گردو
  • پسته

بیشتر بدانید: نکات مهم سلامتی برای مسافرت به مناطق خشک

تصویری از انواع آجیل‌های آلرژی‌زا
از رایج‌ترین انواع آجیل‌های آلرژی را می‌توان به بادام زمینی، بادام هندی، فندق و پسته اشاره کرد.

علائم آلرژی به آجیل

علائم آلرژی به آجیل معمولا به دو دسته‌بندی علائم خفیف و علائم شدید و خطرناک تقسیم می‌شوند. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین علائم و عوارض حساسیت به آجیل آشنا شوید.

علائم خفیف حساست به آجیل

  • کهیر
  • جوش
  • تورم صورت، لب‌ها و چشم
  • استفراغ
  • آبریزش بینی
  • درد معده
  • اسهال

بیشتر بدانید: تست الرژی چگونه است؟

تصویری از علائم خفیف حساسیت به آجیل
از رایج‌ترین علائم  خفیف حساسیت به آجیل می‌توان به کهیر، جوش، استفراغ و اسهال اشاره کرد.

علائم شدید یا آنافیلاکسی حساست به آجیل

  • تنفس دشوار
  • متورم شدن زبان
  • متورم شدن گلو
  • مشکل در صحبت کردن
  • تغییر کردن صدا
  • سرفه مداوم
  • سرگیجه
  • غش
  • رنگ‌پریدگی

بیشتر بدانید: چه داروهایی در طول مسافرت همراه داشته باشیم؟

حساسیت به آجیل و سرفه
از رایج‌ترین علائم  شدید حساسیت به آجیل می‌توان به تنفس دشوار، متورم شدن زبان، سرفه مداوم و سرگیجه اشاره کرد.

روش تشخیص حساسیت به آجیل

اگر به تازگی متوجه علائم خاصی در بدنتان شده‌اید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک از شما در مورد واکنش‌های آلرژیک، غذاهای مصرفی و سابقه حساسیت شما سوال می‌پرسد. سپس برای تشخیص آلرژی پزشک شما را به یک متخصص ایمونولوژی ارجاع می‌دهد. متخصص ایمونولوژی برای تشخیص از آزمایش‌های مختلفی استفاده می‌کند. از رایج‌ترین آزمایش‌های تشخیص آلرژی به آجیل می‌توان به تست خراش پوستی و آزمایش خون اشاره کرد.

بیشتر بدانید: علائم حساسیت فصلی در فرد چگونه است؟

درمان حساسیت به آجیل در نوروز

اگر شما یا فرزندتان به آجیل حساسیت دارید، بهتر است در عید نوروز بسیار مراقب باشید. در این شرایط حتی مصرف یک دانه آجیل توسط شما یا کودک می‌تواند سبب بروز علائم آلرژی شود. باید بدانید زمانی که آلرژی ایجاد می‌شود، بهترین درمان دوری کردن از ماده آلرژی‌زا است. سعی کنید در عید نوروز و تمام روزهای سال از مصرف آجیل‌ها و مغزهای آلرژی‌زا اجتناب کنید و مراقب باشید تا کودک شما نیز به‌هیچ‌عنوان به سراغ خوردن آجیل نرود.

تصویر فردی که از خوردن آجیل اجتناب می‌کند.
بهترین راه درمان حساسیت به آجیل دوری از مصرف آجیل است.

دارو برای حساسیت به آجیل

هیچ درمان مشخصی برای آلرژی به آجیل وجود ندارد پس به دنبال دارو برای حساسیت به آجیل نباشید. اما در صورت بروز علائم خفیف تا متوسط که مشکل جدی برای شما ایجاد نمی‌کند، می‌توانید از قرص‌های آنتی‌هیستامین استفاده کنید.

اگر فرد بعد از مصرف آجیل در معرض علائم شدید یا آنافیلاکسی قرار داشته باشد، باید از تزریق خودکار اپی‌نفرین استفاده کند. در صورتی که فرد با مشکل تنفسی با تکلم روبرو شده باید بلافاصله از خودکار اپی‌نفرین استفاده شود. تزریق این ماده موجب می‌شود تا شدت علائم کاهش پیدا کند و مشکلات جدی برای فرد ایجاد نشود. بعد از تزریق خودکار حتما بیمار را نزد یک متخصص ببرید تا علائم شدیدتر نشود و عوارض جدی زندگی فرد را تهدید نکند.

بیشتر بدانید: توصیه‌های کاربردی مهم برای پیش‌گیری از بیماری در سفر

تصویر خودکار اپی‌نفرین
به منظور جلوگیری از علائم شدید آنافیلاکسی، فرد دارای آلرژی باید از خودکار اپی‌نفرین استفاده کند.

بیشتر بدانید: تقویت سیستم ایمنی بدن برای سفر به مناطق گرم

درمان خانگی آلرژی آجیل

برای درمان خانگی آلرژی به آجیل باید آجیل‌ها و مواد آلرژی‌زا را از خانه دور کنید. قبل از مصرف هر نوع ماده غذایی جدید ابتدا ترکیبات روی جلد آن را مطالعه کنید و مطمئن شوید که در آن از هیچ‌گونه ماده حساسیت‌زایی استفاده نشده است. به خاطر داشته باشید که در برخی افراد دست زدن به آجیل‌ها و بوی آن نیز سبب بروز حساسیت می‌شود، بنابراین سعی کنید سطوح و ظروفی که آجیل در آن بوده را نیز با دقت بشویید و تمیز کنید. برای درمان خانگی آلرژی آجیل باید خودکار اپی‌نفرین و قرص آنتی‌هیستامین را همیشه در دسترس داشته باشید و در صورتی که احساس می‌کنید علائم جدی است، به سرعت از یک متخصص کمک بگیرید.

نکاتی که باید در مورد حساست به آجیل بدانید

  • قبل از مصرف هر ماده غذایی برچسب روی آن را با دقت مطالعه کنید.
  • مراقب ظروف، چاقو و چنگال‌های آغشته به آجیل باشید.
  • در دید و بازدیدهای عید نوروز مراقب بوسیدن افرادی که آجیل خورده‌اند باشید. حتی دست دادن با فردی که باقی‌مانده اثر آجیل روی دست او مانده، می‌تواند موجب بروز آلرژی در شما شود.
  • مراقب مصرف انواع سس‌ها و غذاهای جدید در رستوران‌ها و مهمانی‌ها باشید.
  • اگر با حساسیت به آجیل مواجه هستید، باید تزریق کننده آدرنالین را همیشه همراه خود داشته باشید.
  • هر کجا که می‌روید اعلام کنید که کودک شما به آجیل حساسیت دارد تا کسی به کودک آجیل ندهد. نزدیک شدن کودک به سایر کودکان و افرادی که آجیل خورده‌اند نیز می‌تواند برای کودک خطرناک باشد.

بیشتر بدانید: توصیه‌های پزشکی به مسافران نوروزی که خوب است بدانید

تصویر کودکی که دچار علائم آلرژی به آجیل شده است.
به منظور جلوگیری از حساسیت به آجیل باید کودک را از آجیل و مواد غذایی حاوی آجیل دور کنید.

سخن نهایی

حساسیت به آجیل همیشه با کمی التهاب و قرمزی پوست بروز نمی‌کند و در بسیاری از مواقع ممکن است زندگی فرد را تهدید کند. در صورتی که خودتان و یا فرزندتان با مشکل حساسیت به آجیل مواجه هستید، بهتر است در ایام نوروز و مهمانی‌ها بیشتر مراقب سلامتی‌تان باشید و حتی در صورت امکان با میزبان‌ها صحبت کنید تا آجیل را از نزدیک شما دور کنند تا دچار مشکل نشود. در صورتی که با علائم آلرژی روبرو شده‌اید و شدت علائم در حال افزایش است، بهتر است هر چه سریع‌تر از پزشک کمک بگیرید تا دچار مشکلات جدی نشوید که درمانکده در چنین شرایطی در کنار شما می‌باشد و شما عزیزان می‌توانید از طریق رزرو نوبت آنلاین مطب متخصص آسم و آلرژی یا از طریق امکان مشاوره آنلاین با دکتر آسم و آلرژی در ارتباط باشید.

بیشتر بدانید: عوارض بادام زمینی برای کودکان

سوالات متداول

چه افرادی بیشتر در معرض آلرژی به آجیل قرار دارند؟

کودکان، افرادی که سابقه ابتلا به آلرژی به شکل‌های دیگر را دارند، افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی و کسانی که در خانواده آن‌ها سابقه آلرژی وجود دارد، بیشتر از سایرین در معرض حساسیت به آجیل قرار دارند.

رایج‌ترین علائم گوارشی آلرژی به آجیل چیست؟

از رایج‌ترین علائم گوارشی حساسیت به آجیل می‌توان به حالت تهوع، گرفتگی معده، استفراغ و اسهال اشاره کرد.

آنافیلاکسی چیست؟

آنافیلاکسی شدیدترین و خطرناک‌ترین نوع واکنش آلرژی به آجیل است که موجب بروز علائم شدید و گاهی کشنده در فرد می‌شود.

منابع: medicalnewstoday، betterhealth، healthdirect

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها