کیست مویی چیست

کیست مویی چیست و چگونه درمان می شود

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

یکی از رایج ضایعات در بین افراد، وجود کیست مویی است که با درگیری با آن دچار دردسرهای بسیاری می‌شوید، البته که جای نگرانی نیست چرا که امروزه بیش از پیش راهکارهای درمانی جهت رهایی از این عارضه وجود دارد چنان‌چه با روش‌هایی غیرتهاجمی و بدون هیچ‌گونه درد و خونریزی می‌توان به آن‌ها پایان داد. به دلیل اهمیت بالای سلامتی شما مخاطبین عزیز و افزایش سطح آگاهی‌تان در مورد چنین بیماری‌هایی بر آن شده‌ایم که در خصوص این بیماری اطلاعاتی جامع در قالب یک مقاله در اختیار‌تان قرار دهیم.

با ما همراه باشید.

بیشتر بدانید: کیست هیداتید چیست؟

کیست مویی چیست؟

کیست مویی پوستی (Hairy skin cysts)، فوران کننده که در ابتدا در سال 1977 توصیف شد، یک بیماری پوستی خوش‌خیم است که با ظاهر ناگهانی پاپول‌های مونومورفیک، فولیکولار، بدون علامت و کوچک در کودکان و بزرگسالان مشخص می‌شود. تشخیص بر اساس یافته‌های هیستوپاتولوژیک اپیتلیوم سنگفرشی طبقه‌ای با یک لایه دانه‌ای است که فضای کیستیک پر از کراتین چند لایه و تعداد متغیر کیست‌های مویی مخملی را احاطه کرده است.

می‌تواند با مالتی پلکس استئاتوسايتوما همراه باشد. یک فرضیه فعلی نشان می‌دهد که از یک تغییر کیستیک در محل قرار دادن مجرای پیلوسباسه منشاء می‌گیرد. در درجه اول برای زیبایی با رتینوئیدها، جراحی و لیزر درمان می‌شود. اما سوال بسیار مهمی که در این‌باره مکرراً پرسیده‌اید این است که چه تعریفی می‌توان از آن ارائه کرد، به تعبیری ساده‌تر می‌توان گفت که: تار مویی که در داخل پوست رشد می‌کند و از آن خارج نمی‌شود، معمولاً بعد از تراشیدن، واکس زدن یا موچین کردن موها توسط فرد اتفاق می‌افتد.

این‌گونه که موهای درشت یا مجعد به احتمال زیاد به سمت داخل رشد می‌کنند و ممکن است برای هر نوع مویی اتفاق بیفتد. ناحیه‌ای با موهای به داخل برگشته رشد کرده ممکن است دارای برجستگی‌های کمی قرمز رنگ باشد که معمولاً دارای خارش پوست است و به صورت بصری نیز می‌توان این موهای به داخل برگشته را مشاهده کرد. در نهایت در صورت عدم توجه و فراموشی با گذشت زمان، موهای رشد کرده به کیست تبدیل می‌شوند به شکلی که کیسه‌ای از مایع در زیر پوست است. بهتر است بدانید اغلب کیست‌های مویی در نواحی شرمگاهی که بیش از سایر نقاط بدن اصلاح می‌شود، مشاهده شده است.

بیشتر بدانید: علت شوره سر چیست؟

شناخت بیشتر از کیست-مویی
هر آنچه باید در مورد کیست-مویی بدانید

به نظر می‌رسد، کیست مویی رشد کرده یک توده زیر پوست است. سر قابل مشاهده نخواهد بود و ممکن است قرمز، سفید یا زرد باشد. کیست هم‌چنین ممکن است در لمس دردناک یا حساس باشد. با توجه به تحقیقاتی که اخیراً در این‌باره انجام شده است، بیشتر انواع کیست‌ها بسیار شبیه به هم هستند. کیست مویی رشد کرده به صورت یک برآمدگی کوچک و قرمز شروع می‌شود.

بیشتر بخوانید: علت ریزش مژه چیست؟ عوامل موثر و راه‌کارهای درمانی آن

علائم کیست مویی کدام‌اند؟

بسته به نوع کیست، علائم و نشانه‌ها بسیار متفاوت است. در بسیاری از موارد، فرد ابتدا از وجود یک توده غیرطبیعی آگاه می‌شود، به خصوص زمانی که کیست درست زیر پوست باشد. بسیاری از کیست‌های داخلی، مانند کیست‌هایی که در کلیه‌ها یا کبد ایجاد می‌شوند، ممکن است اصلاً علامتی نداشته باشند. ممکن است تا زمانی که اسکن تصویربرداری، مانند: ام آر آی، سی تی اسکن یا اسکن اولتراسوند آن‌ها را شناسایی نکند، مورد توجه قرار نگیرد. اگر کیست در مغز ایجاد شود، می‌تواند باعث سردرد و سایر علائم شود. کیست نیز می‌تواند باعث درد شود.

در صورت مشاهده هر یک از این نشانه‌های زیر سریعاً به پزشک مراجعه کنید:

  • احساس دردی که اغلب هنگام نشستن بدتر می‌شود.
  • گودی کوچک یا ناحیه بزرگ متورم بین باسن شما. این معمولا کیست پیلونیدال است. ممکن است متوجه شوید که ناحیه قرمز است و احساس حساسیت می‌کنید.
  • آبسه با تخلیه چرک یا خون، مایعی بد بو است.
  • احساس حالت تهوع، تب و خستگی مفرط.

همچنین بخوانید: علائم تبخال تناسلی در زنان چیست

دلایل بروز کیست مویی 

اگر یک مو قبل از خروج از فولیکول زیر پوست گیر کند، تبدیل به یک موی زیر پوستی می‌شود. کیست‌ها می‌توانند به دلایل مختلفی ظاهر شوند، اما زمانی که از موهای زیر پوستی سرچشمه می‌گیرند، موارد زیر رخ می‌دهد. همه موها از یک فولیکول مو رشد می‌کنند که گاهی اوقات منافذ نامیده می‌شود. این یک سوراخ کوچک در پوست است، با ساختار زیرین پیچیده‌ای که مو را تغذیه می‌کند. گاهی اوقات، یک مو قبل از این‌که فولیکول را ترک کند، زیر پوست گیر می‌کند و در نتیجه موی درون رشد می‌کند. در مواقع دیگر، یک مو از فولیکول بیرون می‌آید، اما دوباره روی خود حلقه می‌شود و دوباره وارد پوست می‌شود. هنگامی که مو در زیر پوست گیر می‌کند، می تواند پوست را تحریک کند. هم‌چنین فولیکول مو را مسدود می‌کند و مواد مختلف را در منافذ به دام می‌اندازد. کیست می‌تواند ایجاد شود.

کیست‌های پوستی اغلب حاوی کراتین هستند، پروتئینی که پوست را قوی و انعطاف‌پذیر نگه می‌دارد. اما گاهی اوقات، کیست‌ها از باکتری‌های به دام افتاده یا پاسخ التهابی به عفونت به وجود می‌آیند.

همچنین بخوانید: آفتاب سوختگی و هر آنچه که در موردش باید بدانید

عواملی که باعث افزایش بیماری می‌شوند

هر رشته مو در یک فولیکول (Follicle) زیر پوست رشد می‌کند. وقتی افراد اپیلاسیون یا اصلاح می‌کنند، فقط تارهای مو را برمی‌دارند، نه فولیکول‎ها را، پس هنگامی که مو دوباره رشد می‌کند، ممکن است در داخل پوست به دام بیفتد، به جای این‌که به سمت بیرون رشد کند، بیشتر به سمت داخل رشد کند و کمی برآمدگی ایجاد کند. گاهی اوقات سلول‌های پوست و یک ماده فیبری به نام کراتین، پروتئین موجود در مو و ناخن، در داخل توده جمع می‌شوند. بعد از مدت طولانی، این تجمع یک کیست را تشکیل می‌دهد.

هر کسی ممکن است به کیست پیلونیدال مبتلا شود، اما برخی افراد در معرض خطر بیشتری هستند:

  • اضافه وزن داشتن
  • جنسیت، مردان (مردان سه تا چهار برابر بیشتر از زنان در معرض ابتلا به کیست پیلونیدال هستند)
  • سن، افراد بین سن بلوغ تا 40 سالگی (میانگین سنی بین 20 تا 35 سال است).
  • افراد شاغل، افرادی که تمام روز می‌نشینند (مانند رانندگان کامیون و کارکنان اداری).
  • تجربه ضربه یا تحریک در ناحیه
  • داشتن موهای زیاد در اطراف باسن
  • سابقه خانوادگی، افرادی با موهای ضخیم یا خشن بدن (این می‌تواند در خانواده شما ایجاد شود).
  • سبک زندگی نامناسب
  • افرادی که لباس‌های تنگ می‌پوشند (این می‌تواند وضعیت پوست را بدتر کند).
  • انجام عادات بهداشتی ضعیف

بیشتر بخوانید: علائم و راه های درمان سرطان پروستات چیست

عوارض داشتن کیست مویی

چنان‌چه دچار این عارضه ناخوشایند شُدید، ممکن است در صورت عدم درمان یا به تعویق انداختن روند درمانی درگیر یک‌سری عوارض جانبی و خطرناک که گاهی از عوامل جدی و تهدید کننده مرگ برشمرده می‌شمرده می‌شود، احتمال ابتلا به نوعی از سرطان پوست تحت عنوان کارسینوم سلول‌های سنگ‌فرشی را بیش از پیش در افراد افزایش می‌دهد.

کیست مویی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

هنگامی که با علائم سینوس پیلونیدال (Pilonidal sinus) مراجعه می‌کنید، پزشک معاینه فیزیکی دقیق انجام می‌دهد. از شما تاریخچه پزشکی شما خواسته می‌شود که شامل اطلاعاتی در مورد هرگونه تخلیه یا تغییر در ظاهر ناحیه آسیب دیده است. پزشک شما یک معاینه بصری برای بررسی حساسیت، قرمزی، تورم و التهاب در اطراف ناحیه آسیب دیده انجام می‌دهد. هم‌چنین ممکن است پزشک آزمایش خون را برای بررسی افزایش گلبول‌های سفید که ممکن است نشانه‌ای از عفونت باشد، تجویز کند. در موارد نادر، پزشک برای تایید وضعیت شما سی تی اسکن را توصیه می‌کند. پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای رد سایر شرایط مانند: کیست درموئید (تومور سلول زایا) که می‌تواند شبیه کیست پیلونیدال باشد انجام دهد.

بیشتر بخوانید: شقاق مقعدی و روش‌های پیشگیری و درمان آن

تشخیص کیست مویی
چگونگی تشخیص کیست مویی

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

طبق آخرین داده‌های در خصوص مراجعه به‌هنگام فرد به پزشک متخصص که از سوی سازمان علوم پزشکی کشور صادر شده است، افراد چنانچه شرایط زیر را داشتند باید در اسرع وقت به بهترین متخصص پوست مراجعه کرده و در خصوص این بیماری شرح  حال دهد و در نهایت معاینات لازمه انجام شود و روند درمانی آغاز شود. پس اگر:

  • ناحیه اطراف موهای رشد کرده بسیار دردناک، داغ، قرمز یا متورم است.
  • تب بالا دارند یا در غیر این صورت احساس ناراحتی می‌کنند.
  • آن‌ها مطمئن نیستند که آیا این مشکل موهای زیر پوستی است یا خیر؟

بیشتر بدانید: سرطان پوست چگونه تشخیص داده می شود

نحوه درمان کیست مویی

اگر افراد هیچ علامت یا نشانه‌ای از عفونت سینوس پیلونیدال نداشته باشند، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند. در غیر صورت با تشخیص و صلاح‌دید پزشک متخصص روند درمانی شامل موارد زیر شروع می‌شود:

درمان‌های پزشکی

راهکارهای درمان پزشکی کیست پیلونیدال عبارتند از:

انجام عمل برداشتن مو زائد

در موارد جزئی، در صورت عدم وجود عفونت، برداشتن مو ممکن است اولین قدم در درمان سینوس پیلونیدال باشد.

گزینه های حذف موهای زائد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اصلاح (Shave)
  • اپیلاسیون (Waxing)
  • لیزر (Laser)
  • کرم‌های موبر (Shaving Creams)

منبع معتبر تحقیقات نشان می‌دهد که برداشتن منظم موهای زائد و حفظ بهداشت مناسب منطقه ممکن است منجر به کاهش روش‌های جراحی و بازگشت به فعالیت‌های عادی شود. با این حال، در برخی موارد، حذف مو باعث افزایش عود پیلونیدال می‌شود.افراد باید از روش‌های خاصی برای رفع موهای زائد استفاده کنند، زیرا برخی ممکن است باعث تحریک یا بثورات مو شوند.

بیشتر بخوانید: بیماری لوپوس چیست و چه علائمی دارد

تخلیه آبسه

اگر افراد منبع مطمئن آبسه دارند، پزشک باید آن را تخلیه کند. بیماران معمولاً می‌توانند این روش را در مطب پزشک خود انجام دهند. پزشک قبل از ایجاد یک برش در آبسه، یک بی‌حس کننده موضعی تزریق می‌کند. این اجازه می‌دهد تا چرک تخلیه شود و التهاب را کاهش دهد. کاهش آبسه می تواند به نمایان شدن سینوس پیلونیدال و درمان آسانتر کمک کند. چند هفته پس از تخلیه آبسه، افراد ممکن است روشی به نام برداشتن چاله داشته باشند. افراد یک بی‌حس کننده موضعی خواهند داشت و پزشک حفره یا سینوس را برش می‌دهد.

دارو درمانی کیست پیلونیدال

آنتی بیوتیک‌ها (antibiotics) ممکن است به کاهش عفونت و درمان التهاب شدید پوست کمک کنند. افراد ممکن است آنتی بیوتیک برای درمان آبسه‌های کوچک‌تر منبع مورد اعتماد یا علاوه بر سایر درمان‌ها داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اسکار کلوئیدی و شناخت بیشتر آن

عمل جراحی کیست پیلونیدال

جراحی مطمئن‌ترین روش برای درمان و برداشتن سینوس پیلونیدال است، اما می‌تواند با عوارض احتمالی مانند: بهبود ضعیف زخم همراه باشد. افراد یک بیهوشی عمومی خواهند داشت و جراح یا سینوس را برش می‌دهد یا آن را باز می‌کند. برداشتن کامل سینوس با بریدن آن ممکن است در دراز مدت به نتیجه بهتری منجر شود، اما دوره بهبودی ممکن است طولانی‌تر باشد. جراحان ممکن است از جراحی سنتی با اسکالپل یا جراحی آندوسکوپی (endoscopy) برای باز کردن سینوس استفاده کنند. جراح آبسه و سینوس را باز کرده و لبه‌های پوست را کوتاه می‌کند. جراح هم‌چنین ممکن است هرگونه بافت ملتهب اطراف ناحیه را برمی‌دارد، سپس جراح از بافت سالم برای بستن ناحیه استفاده می‌کند. این روش ممکن است خطر بیشتری برای عفونت داشته باشد، اما ممکن است در برخی موارد ضروری باشد. لازم به ذکر است که زمان این نوع عمل، بسته به روش جراحی ممکن است حدود 30 دقیقه طول بکشد.

افراد می‌توانند گزینه‌های جراحی را با پزشک خود در میان بگذارند تا دریابند که بهترین انتخاب برای آن‌ها و خطرات و عوارض جانبی احتمالی کدام است.

بیشتر بخوانید: عوامل خطر فولیکولیت

جراحی سیستکتومی پیلونیدال

کیست‌های پیلونیدال در نزدیکی چین بین باسن ایجاد می‌شوند که به نام شکاف بین گلوتئال شناخته می‌شود. یک فولیکول موی نهفته یا رشد کرده، همراه با باقی مانده‌هایی مانند: سلول‌های مرده پوست و کثیفی، در یک جیب محصور می‌شود که کیست را تشکیل می‌دهد. موهای رشد کرده اغلب در زیر پوست به رشد خود ادامه می‌دهند و کیست را تحریک می‌کنند که منجر به عفونت می‌شود. آبسه یا جوش پیلونیدال ایجاد می‌شود و با چرک بدبو پر می‌شود. برای اکثر بیماران، آبسه از طریق پوست فوران می‌کند و چرک را تخلیه می‌کند، سیستکتومی پیلونیدال (Pilonidal cystectomy) اغلب برای از بین بردن عفونت مورد نیاز است، سیستکتومی پیلونیدال یک روش جراحی جزئی است که معمولاً توسط جراح کولورکتال به صورت سرپایی برنامه ریزی و انجام می‌شود. بیهوشی عمومی یا منطقه ای ممکن است برای مدیریت درد در حین برداشتن کیست پیلونیدال یا آبسه عفونی استفاده شود.

بیشتر بدانید: کیست کلدوک چیست؟

لازم به ذکر است که: سیستکتومی پیلونیدال یک روش کلی بی‌خطر است. پزشک متخصص این حوزه درمانی قبل از جراحی مزایا و خطرات را با شما در میان می‌گذارد. 

خطرات احتمالی عبارتند از: 

  • خونریزی
  • عفونت
  • زمان بهبودی طولانی
  • کیست های پیلونیدال عود کننده

همچنین بخوانید: داشتن موی نوک سینه در زنان طبیعی است

درمان‌های خانگی کیست پیلونیدال

  • کیست و ناحیه اطراف آن را همیشه تمیز نگه دارید.
  • از تراشیدن نواحی اطراف کیست خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند باکتری را وارد کند و باعث عفونت شود.
  • چند بار در روز کمپرس گرم را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی کیست قرار دهید. اینها ممکن است کیست را به سطح نزدیک‌تر کند و به آن اجازه تخلیه دهد. اگر مو در زیر پوست گیر کرده باشد، کمپرس گرم ممکن است به رشد آن کمک کند.
  • یک محلول ضد‌عفونی‌کننده مانند: روغن درخت چای را روی کیست بمالید تا از عفونت جلوگیری شود. پمادهای آنتی بیوتیک سه گانه نیز ممکن است کمک کنند و برای خرید در دسترس هستند.
  • از برداشتن یا ترکیدن کیست خودداری کنید. کیست‌ها از کیسه‌ای در زیر پوست ایجاد می‌شوند که می‌تواند با ماده غلیظ و زرد رنگی به نام کراتین پر شود. بیرون زدن کیست ممکن است مایع را آزاد کند اما از کیسه خلاص نمی‌شود و ممکن است کیست دوباره رشد کند. ترکیدن کیست هم‌چنین می‌تواند باکتری را به پوست وارد کند و باعث عفونت یا بدتر شدن کیست شود.
  • گاهی اوقات، موهای زیر پوستی قبل از این‌که در زیر فر شوند، در بالای پوست قابل مشاهده است. در این صورت، برداشتن آن ممکن است بهبود را تسریع کند. افراد می‌توانند از موچین تمیز برای گرفتن مو و برداشتن آن استفاده کنند.
  • اگر موها کاملاً زیر پوست هستند یا برای از بین بردن آن لازم است پوست را فرو کنند، نباید این کار را امتحان کنند. در عوض، فرد باید موها را به حال خود رها کند.

بیشتر بخوانید: علت کبودی پوست چیست

مراقبت‌های بعد از عمل سینوس مویی

جراح شما معمولاً توصیه می‌کند که زخم باید تمیز نگه داشته شود و موهایی که در نزدیکی آن رشد می‌کنند تراشیده یا با روش‌های دیگری برداشته شوند. برخی از جراحان توصیه می‌کنند که حتی زمانی که زخم بهبود می‌یابد، باید با تراشیدن هر چند هفته یک‌بار یا روش‌های دیگر برای از بین بردن مو، ناحیه‌ای را که رویش مو است، حفظ کنید. این امر احتمال عود را کاهش می دهد.

کیست پیلونیدال چیست؟
همه چیز در مورد کیست پیلونیدال

پیشگیری از بروز کیست مویی

حتی پس از برداشتن موفقیت‌آمیز کیست پیلونیدال با جراحی، شما هم‌چنان می‌توانید کیست‌های دیگری ایجاد کنید. خوشبختانه، شما می‌توانید اقداماتی را برای به حداقل رساندن احتمال عود‌های دردناک انجام دهید. به عنوان مثال، اگر از چاقی و سبک زندگی کم تحرک رنج می‌برید، تغییرات رژیم غذایی و ورزش منظم می‌تواند به کاهش فشار روی باسن شما کمک کند.

از آن‌جایی که مو نقش مهمی در ایجاد کیست پیلونیدال ایفا می‌کند، ممکن است بخواهید موهای زائد اطراف باسن خود را که ممکن است راه خود را از طریق پوست پیدا کند، اصلاح کنید. لیزر موهای زائد گزینه دیگری برای کنترل این عامل خطر ارائه می‌دهد. البته که فراموش نکنید که باکتری‌ها می‌توانند تفاوت بین یک کیست پیلونیدال بدون درد و بی ضرر و یک آبسه پیلونیدال دردناک را ایجاد کنند. تلاش ویژه‌ای داشته باشید تا آن قسمت از بدن خود را تا حد امکان تمیز نگه دارید. مراقب علائم اولیه عفونت باشید تا بتوانید قبل از بدتر شدن مشکل فوراً به دنبال درمان باشید.

برای افرادی که ترجیح می‌دهند از همان روش سنتی به ازاله موهای زائد خود بپردازند، نکات زیر می‌تواند خطر رشد موهای زیر را کاهش دهد و برای آن‌ها مفید باشد.

  • ابتدا پوست را با آب گرم خیس کنید.
  • همیشه از ژل یا فوم اصلاح استفاده کنید.
  • تا حد امکان از تیغ کمتر استفاده کنید.
  • بعد از هر بار مصرف تیغ را بشویید.
  • بازه زمانی شیو کردن را خیلی نزدیک نکنید.
  • هرگز از تیغ استفاده شده، استفاده نکنید.
  • در جهت رشد مو اصلاح کنید.
  • پس از اصلاح، یک پارچه خنک و مرطوب را روی پوست نگه دارید.
  • برای از بین بردن موهای گیر افتاده از یک اسکراب لایه بردار بدن استفاده کنید.

همچنین بخوانید: علت تیرگی پوست چیست

سوالات متداول در زمینه کیست پیلونیدال

در این بخش به مهم‌ترین سوالاتی که در مورد سینوس پیلونیدال مطرح شده است می‌پردازیم تا هر‌گونه پرسش یا ابهامی که در این مورد وجود دارد برای مخاطب مرتفع شود.

از چه چیزی باید اجتناب کرد؟

هر فردی که دارای موی رشد کرده یا کیست ناشی از آن است، باید از خاراندن، چیدن یا فشردن آن اجتناب کند. این عمل می‌تواند به پوست آسیب برساند و منجر به عفونت شود.

آیا کیست پیلونیدال ارثی است؟

در برخی موارد، کیست پیلونیدال می‌تواند ارثی باشد (شما می‌توانید آن را از یکی از اعضای خانواده به ارث ببرید). سابقه خانوادگی شما می‌تواند در تعیین این‌که آیا به کیست پیلونیدال مبتلا شده‌اید یا خیر، نقش داشته باشد، به عنوان مثال آیا موهای زبر بدن در خانواده شما وجود دارد یا خیر؟

آیا کیست پیلونیدال مسری است؟

کیست پیلونیدال یک بیماری پوستی غیر مسری است، شما نمی‌توانید آن را گسترش دهید (درست مانند: یک جوش). در حال حاضر، بسیاری از محققان بر این باورند که کیست پیلونیدال در اثر موهای رشد کرده ایجاد می‌شود.

آیا زنان در دوران بارداری به کیست مویی مبتلا می‌شوند؟

اگرچه کیست پیلونیدال در مردان بسیار شایع‌تر است، اما زنان باردار نیز می‌توانند به آن مبتلا شوند. اگر در ناحیه باسن خود احساس درد می‌کنید، می‌تواند نشانه‌ای از کیست پیلونیدال باشد و نه فقط یک ناراحتی طبیعی بارداری، معمولاً در این صورت بهتر است با دکتر آنلاین پوست متبحر تماس گرفته و بررسی شوید.

همچنین بخوانید: ریزش ریش چگونه اتفاق می‌افتد؟

خلاصه

سینوس‌های مویی می‌توانند در هر جایی از بدن همراه با مو ایجاد شوند. “سینوس پیلونیدال” به این معنی است که یک رشته مو به جای خارج شدن از پوست، دوباره به داخل پوست رشد می‌کند. البته که همان‌طور که در مباحث پیشین نیز بدان اشاره شد، این بیماری درمان موثری هم دارد که پس از آن می‌توانید با خیال راحت به زندگی خود ادامه دهید، البته که شرط اصلی آن کمک گرفتن از فردی متبحر و متخصص در این زمینه است که شما با دقت و درایتی که دارید انتخابی هوشمندانه در این مورد خواهید داشت.

جهت نتیجه گیری بهتر و مشورت با چند پزشک می توانید از خدمات آنلاین سلامت درمانکده که شامل نوبت دهی آنلاین و مشاوره پزشکی آنلاین می باشد استفاده کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 54

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها