رابطه جنسی در پریود

رابطه جنسی در پریودی وهمه چیز درباره آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

داشتن رابطه جنسی بخش مهمی از رابطه زناشویی است که می‌تواند به تحکیم رابطه و همچنین بهبود عملکرد طبیعی بدن کمک کند. اما رابطه جنسی در پریودی یکی از آن مسائلی است که اطلاعات ضد و نقیضی در مورد آن وجود دارد و همین امر موجب شده تا بسیاری از افراد در مورد این موضوع دچار شبهه شوند. برخی مطالعات پزشکی نشان می‌دهد که رابطه جنسی در دوره پریودی می‌تواند فوایدی را برای بدن داشته باشد، اما حقیقت این است که برقراری رابطه در این دوران برای همه خانم‌ها لذت‌بخش نیست و گاهی می‌تواند به‌شدت آزاردهنده باشد. به علاوه نزدیکی در دوران قاعدگی می‌تواند عوارضی را برای خانم‌ها به دنبال داشته باشد که قطعاً هیچکس دوست ندارد آن را تجربه کند. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با خطر رابطه جنسی در پریودی و همچنین فواید این کار آشنا شوید.

آیا برقراری رابطه جنسی در پریودی صحیح است؟

رابطه جنسی در دوره پریودی یک انتخاب کاملاً شخصی است و می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برخی خانم‌ها از نزدیکی در دوران قاعدگی لذت می‌برند و برای برخی افراد این کار به‌شدت دور از انتظار و اذیت کننده است. به علاوه از دیدگاه اسلام داشتن رابطه جنسی در دوره پریودی حرام است و به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود. اما پزشکی مدرن معتقد است که داشتن رابطه در این زمان نه تنها مانعی ندارد، بلکه می‌تواند برای سلامت خانم‌ها مفید باشد.

بیشتر بدانید: رابطه جنسی چیست؟ اصول رابطه زناشویی چگونه است؟

رابطه جنسی در دوره پریودی یک انتخاب شخصی است و باید با رضایت طرفین باشد.
تصویر زدن و مردی که به هم نگاه می کنند و برای برقراری رابطه مردد هستند.

فواید رابطه جنسی در دوره پریودی

داشتن رابطه جنسی در دوران قاعدگی آنقدرها که به نظر می‌رسد ترسناک نیست. درواقع این کار می‌تواند به تسکین دردهای شکیم و انقباض ماهیچه‌های رحم کمک کند و احساس بهتری به شما ببخشد. در ادامه به برخی از فواید رابطه جنسی در پریودی اشاره شده است.

بیشتر بدانید: علت کاهش میل جنسی چیست؟ + سریع‌ترین راه درمان

تسکین درد و گرفتگی عضلات

تجربه ارگاسم در دوران قاعدگی می‌تواند به تسکین دردهای این دوران کمک زیادی کند. درواقع علت دردهای قاعدگی منقبض شدن رحم برای آزاد کردن پوشش آن است. زمانی که فرد در این دوران به ارگاسم برسد، ماهیچه‌های رحم منقبض می‌شوند و این سبب می‌شود تا قاعدگی راحت‌تری را تجربه کند.

تصویر خانمی که به دلیل قاعدگی درد دارد.
رابطه جنسی در پریودی به کاهش دردهای قاعدگی کمک می کند.

آزاد شدن اندورفین

یکی دیگر از فواید رابطه جنسی در پریودی آزاد شدن اندورفین در بدن است. این هورمون در بدن ما درست شبیه به مورفین عمل می‌کند و موجب افزایش احساس لذت و خوشحالی می‌شود و درد و ناراحتی را بهبود می‌بخشد.

بیشتر بخوانید:معرفی بهترین محصولات بهداشت جنسی

کوتاه شدن دوره قاعدگی

داشتن رابطه جنسی در طول دوران قاعدگی می‌تواند به خروج سریع‌تر محتویات رحم کمک کند و دوره قاعدگی شما را کوتاه‌تر کند.

افزایش میل جنسی در برخی خانم‌ها

میل جنسی در طول چرخه قاعدگی به دلیل نوسانات هورمونی متفاوت است. بسیاری از خانم‌ها قبل از دوره پریودی و بسیاری دیگر در دول دوره قاعدگی میل جنسی بیشتری را تجربه می‌کنند.

تسکین سردرد

بیشتر از نیمی از خانم‌ها در طول دوره قاعدگی سردردهای میگرنی را تجربه می‌کنند. برقراری رابطه جنسی در پریودی می‌تواند به کاهش سردرد و تسکین آن کمک کند.

بیشتر بدانید: رابطه جنسی در دوران بارداری خطرناک است؟ + روش صحیح خوابیدن

عوارض رابطه جنسی در دوره قاعدگی

داشتن رابطه جنسی در دوران پریودی برای برخی افراد می‌تواند با عوارضی آزاردهنده همراه باشد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین عوارض نزدیکی در دوره قاعدگی اشاره شده است.

جاری شدن خون حین نزدیکی

بزرگ‌ترین مشکلی که در مورد رابطه جنسی در پریودی وجود دارد، جریان خون است که می‌تواند سبب آلوده شدن محیط اطراف شود. از طرف دیگر معمولاً خانم‌ها به دلیل تجربه خونریزی در این دوران در زمان رابطه جنسی احساس اضطراب و آشفتگی را تجربه می‌کنند و این موضوع موجب می‌شود تا هیچ لذتی از رابطه نبرند.

بیشتر بدانید: علت کمردرد بعد از رابطه جنسی (انزال) چیست؟

انتقال بیماری‌های مقاربتی

از نگرانی‌های دیگری که در مورد برقراری رابطه جنسی در دوران پریودی وجود دارد، انتقال عفونت‌های مقاربتی است. این ویروس‌ها که در خون زندگی می‌کنند، به راحتی در دوران قاعدگی قابل‌انتقال هستند. بنابراین توصیه می‌شود در صورتی که در این دوران رابطه جنسی برقرار می‌کنید، حتماً از کاندوم استفاده کنید.

افزایش خون قاعدگی

یکی دیگر از عوارض رابطه جنسی در دوره قاعدگی افزایش خونریزی است. در زمان قاعدگی رگ‌های رحم دچار احتقان می‌شوند و از همین رو در معرض پارگی و آسیب قرار دارند. بنابراین فرد طی 1 تا 2 روز بعد از رابطه خونریزی شدیدتری را تجربه می‌کند و قاعدگی او زودتر از حالت معمول متوقف خواهد شد.

تصویر یک نوار بهداشتی قرمز
رابطه جنسی در دوران قاعدگی موجب افزایش خونریزی می شود.

بیشتر بدانید: چگونه رابطه جنسی لذت‌بخش داشته باشیم؟ ۱۳ نکته که باید بدانید

کاهش میل جنسی

حقیقت این است که در مورد عوارض تحریک شدن در دوره قاعدگی هیچ شواهد علمی وجود ندارد. میل جنسی در خانم‌ها در دوران پریودی به میزان ترشح هورمون استروژن در بدن بستگی دارد و از همین رو برخی خانم‌ها در این دوران میل جنسی پایین و برخی دیگر میل جنسی زیادی را تجربه می‌کنند. اما از طرفی برقراری رابطه جنسی با حجم زیادی از خون و ترشحات می‌تواند میل جنسی را در مردان کاهش دهد. به علاوه بسیاری از خانم‌ها در این دوران فشارخون پایین، کاهش دما و اضطراب را تجربه می‌کنند و همه این‌ها می‌تواند روی کیفیت رابطه جنسی مؤثر باشد.

عوارض رابطه مقعد در دوره پریودی

رابطه مقعدی به‌طورکلی یکی از بدترین روش‌های برقراری رابطه جنسی است که می‌تواند در هر زمانی خطرآفرین باشد. داشتن رابطه مقعدی در دوره پریودی می‌تواند آسیب‌ها و عوارض جبران‌ناپذیری به بدن وارد کند و موجب پارگی مقعد، بی‌اختیاری مدفوع و مشکلات روده‌ای شود. بنابراین چه در دوران قاعدگی و چه در سایر زمان‌ها از برقراری رابطه از مقعد اجتناب کنید.

بیشتر بدانید: ارضا نشدن زنان؛ بررسی عوارض و دلایل نرسیدن به اوج لذت جنسی

نکاتی که باید در مورد رابطه جنسی در پریودی بدانید

  • همه خانم‌ها از برقراری رابطه جنسی در پریودی لذت نمی‌برند و این موضوع می‌تواند برای برخی افراد بسیار آزاردهنده باشد. بنابراین بهتر است در مورد احساسات خود با همسرتان روراست باشید و احساس واقعی‌تان را بگویید.
  • در صورتی که در دوران قاعدگی از تامپون استفاده می‌کنید، قبل از رابطه حتماً آن را بردارید. زیرا وارد کردن فشار به تامپون می‌تواند آن را به داخل بدن هدایت کند. در چنین شرایطی لازم است از دکتر زنان برای خارج کردن تامپون کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان زنان از آن‌ها راهنمایی کسب کنید.
  • قبل از برقراری رابطه جنسی در دوران پریودی حتماً یک پارچه ضخیم تیره رنگ روی تخت پهن کنید تا موجب پخش شدن آلودگی روی تشک نشود.
  • برای برقراری رابطه جنسی در این دوران حتماً از کاندوم استفاده کنید.
  • چرخه قاعدگی معمولاً بین 26 تا 32 روز طول می‌کشد و به‌طور میانگین در اکثر خانم‌ها 28 روزه است. بارورترین زمان چرخه قاعدگی بین روزهای 8 تا 19 است. در این دوران تخمک از تخمدان خارج می‌شود و به سمت لوله فالوپ حرکت می‌کند. در صورتی که اسپرم در این دوره وارد بدن شود، احتمال باردار شدن بسیار زیاد خواهد بود. معمولاً افرادی که قاعدگی نامنظم و سیکل قاعدگی کوتاه‌تری دارند بیشتر در معرض بارداری در این دوران قرار دارند.

بیشتر بدانید: عوارض رابطه جنسی در زمان عفونت واژن چیست؟

تصویر کاندوم
به منظور جلوگیری از انتقال بیماری‌ها برای رابطه جنسی در دوره پریودی حتما از کاندوم استفاده کنید.

جمع‌بندی

برقراری رابطه جنسی در دوره پریودی یک انتخاب شخصی است و معمولاً باید با در نظر گرفتن همه عوامل توسط زن و شوهر انجام شود. هرچند در مورد خطر رابطه جنسی در پریودی شواهد زیادی وجود ندارد، اما به هر حال داشتن رابطه در دوران قاعدگی برای همه خانم‌ها جذاب نیست و می‌تواند به افت فشار و مشکلات جسمی و روحی شدید منجر شود و ریسک ابتلا به عفونت را در خانم‌ها افزایش دهد.

در پایان از اینکه تا پایان این مطلب با درمانکده همراه بودید از شما کمال تشکر را داریم.

بیشتر بدانید: عوارض نداشتن رابطه جنسی؛ از بی‌خوابی تا افزایش اضطراب

سوالات متداول

آیا ممکن است رابطه جنسی در پریودی به بارداری ختم شود؟

اگر قصد باردار شدن ندارید، بهتر است در هر زمان و هر شرایطی از لوازم جلوگیری استفاده کنید. هرچند ریسک باردار شدن در دوره قاعدگی بسیار کم است، اما همچنان احتمال باردار شدن وجود دارد. هرچقدر سیکل چرخش قاعدگی فرد کوتاه‌تر باشد، احتمال باردار شدن او در دوره پریودی بیشتر خواهد بود.

چطور در دوران قاعدگی رابطه جنسی داشته باشید؟

برای برقراری رابطه جنسی در دوره پریودی باید قبل از هر چیزی با شریک جنسی خود صحبت کنید. فراموش نکنید که این رابطه به دلیل خونریزی از واژن کمی متفاوت است و از همین رو باید اعتمادبه‌نفس خودتان را حفظ کنید و سعی کنید از روش‌های خلاقانه‌ای کمک بگیرید که هم خودتان و هم طرف مقابلتان بیشتر لذت ببرید.

مهم‌ترین فواید ارتباط جنسی در پریود چیست؟

کاهش درد، آرامش ذهنی و آزاد شدن اندورفین از مهم‌ترین فواید رابطه جنسی در دوره پریودی است.

منابع: healthline، medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 562

هنوز امتیازی ثبت نشده

اگر قصد باردار شدن ندارید، بهتر است در هر زمان و هر شرایطی از لوازم جلوگیری استفاده کنید. هرچند ریسک باردار شدن در دوره قاعدگی بسیار کم است، اما همچنان احتمال باردار شدن وجود دارد. هرچقدر سیکل چرخش قاعدگی فرد کوتاه‌تر باشد، احتمال باردار شدن او در دوره پریودی بیشتر خواهد بود.
برای برقراری رابطه جنسی در دوره پریودی باید قبل از هر چیزی با شریک جنسی خود صحبت کنید. فراموش نکنید که این رابطه به دلیل خونریزی از واژن کمی متفاوت است و از همین رو باید اعتمادبه‌نفس خودتان را حفظ کنید و سعی کنید از روش‌های خلاقانه‌ای کمک بگیرید که هم خودتان و هم طرف مقابلتان بیشتر لذت ببرید.
کاهش درد، آرامش ذهنی و آزاد شدن اندورفین از مهم‌ترین فواید رابطه جنسی در دوره پریودی است.
مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

111 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها