عوارض نداشتن رابطه جنسی؛ از بی‌خوابی تا افزایش اضطراب

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

رابطه جنسی یک احساس خاص و لذت‌بخش در زندگی مشترک است که موجب تحکیم روابط، بهبود خلق و خو و همچنین سلامت جسمی و روانی انسان می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که نداشتن رابطه جنسی برای مدت زمان طولانی می‌تواند روی سلامت مردان و زنان موثر باشد. هر چند تعداد دفعات رابطه جنسی برای هر فرد با توجه به سن، سلامت جسمانی، میل جنسی و رابطه او متفاوت است، اما پرهیز از رابطه جنسی یا محدود کردن بدن از داشتن رابطه جنسی به خصوص برای زوج‌ها، می‌تواند اثرات منفی بر جسم و روان آن‌ها داشته باشد. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با مهم‌ترین عوارض نداشتن رابطه جنسی در مردان و زنان آشنا شوید.

بیشتر بدانید: علت کمردرد بعد از رابطه جنسی (انزال) چیست؟

آیا نداشتن رابطه جنسی خطرناک است؟

هر چند داشتن رابطه جنسی مزیت‌های زیادی دارد، اما بهتر است بدانید که نداشتن آن برای همه افراد مشکل‌ساز نخواهد بود. برای افرادی که ازدواج کرده‌اند، نداشتن رابطه جنسی می‌تواند روی رابطه آن‌ها موثر باشد. اما فردی که ازدواج نکرده و وابستگی عاطفی به کسی ندارد، هیچ مشکل جدی‌ای را تجربه نخواهد کرد. داشتن رابطه جنسی برای افراد متاهل به افزایش صمیمیت بین زوج‌ها، احساس لذت و کاهش استرس و فشار روانی کمک زیادی کند.

بیشتر بدانید: فواید رابطه جنسی که احتمالا از آن‌ها بی خبرید!

تصویر زن و مردی که آشفته و ناراحت هستند.
نداشتن رابطه جنسی می‌تواند روی روابط زوج‌ها موثر باشد.

داشتن رابطه جنسی یک انتخاب کاملا شخصی است و حذف کردن آن از زندگی اگر با فشار و استرس همراه نباشد، هیچ آسیبی به روح و جسم شما وارد نمی‌کند. البته این موضوع را در نظر بگیرید که اگر فرد میل جنسی زیادی داشته باشد و قادر به برقراری رابطه نباشد، ممکن است تحت فشار روانی زیادی قرار بگیرد و این موضوع قطعا روی سلامت روان و جسم او موثر خواهد بود. در این شرایط لازم است فرد از یک روانشناس برای مشاوره کمک بگیرد.

بیشتر بدانید: رابطه جنسی چیست؟ اصول رابطه زناشویی چگونه است؟

با عوارض نداشتن رابطه جنسی در مردان و زنان آشنا شوید

نداشتن رابطه جنسی برای همه افراد مشکل‌ساز نیست. حقیقت این است که افراد زیادی بدون رابطه جنسی زندگی می‌کنند و ماه‌ها و سال‌ها هیچ عوارضی را احساس نمی‌کنند. اما به هر حال، تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن یک رابطه جنسی سالم و منظم می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی، کاهش فشار خون، کاهش استرس و کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک کند. افرادی که رابطه جنسی دارند، استرس و اضطراب کمتری را در زندگی تجربه می‌کنند. در ادامه می‌توانید با عوارض نداشتن رابطه جنسی در مردان و زنان آشنا شوید.

بیشتر بدانید: قرص برای تقویت میل جنسی

اینفوگرافی عوارض نداشتن رابطه جنسی
نداشتن رابطه جنسی می‌تواند خطر سرطان پروستات، بیماری‌های قلبی و همچنین ضعف سیستم ایمنی بدن را در زنان و مردان افزایش دهد.

بیشتر بدانید: رابطه جنسی در پریودی وهمه چیز درباره آن

۱- افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات

مطالعات نشان می‌دهد مردانی که به طور مکرر انزال را تجربه می‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند. نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ نشان می‌دهد مردانی که حداقل ۲۱ بار در ماه انزال را تجربه می‌کنند، نسبت به افرادی که ۴ تا ۷ بار در ماه انزال دارند، کمتر به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند.

۲- افزایش خطر بی‌اختیاری در خانم‌ها

فعالیت جنسی مکرر در خانم‌ها موجب تقویت عضلات کف لگن می‌شود و می‌تواند به بهبود عملکرد مثانه کمک کند. خانم‌هایی که رابطه جنسی منظم دارند، معمولا در سنین بالا کمتر به بی‌اختیاری دچار می‌شوند.

۳- افزایش اضطراب و استرس

داشتن رابطه جنسی منظم می‌تواند به سلامت روان مردان و زنان کمک کند. این موضوع به خصوص برای افرادی که میل جنسی زیادی دارند و شریک جنسی ندارند، اهمیت بیشتری دارد. مطالعات نشان می‌دهد که نداشتن رابطه جنسی می‌تواند موجب بروز احساس ناامنی و اضطراب در فرد شود. افرادی که میل جنسی کمی دارند و با این مساله مشکلی ندارند، معمولا با نداشتن رابطه جنسی دچار اضطراب و استرس نمی‌شوند.

بیشتر بدانید: سکس‌تراپی چیست؟

۴- کاهش صمیمیت بین زوج‌ها

هر چند افراد زیادی هستند که بدون داشتن رابطه جنسی، روابط عاشقانه کاملی با هم دارند، اما برای اکثر افراد نداشتن رابطه جنسی می‌تواند روی تحکیم روابط و صمیمیت زوج‌ها موثر باشد. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، نشان داد که داشتن رابطه جنسی، حداقل یک بار در هفته، می‌تواند به بهبود روابط و همچنین افزایش سطح رضایت از زندگی کمک زیادی کند. برای اکثر زوج‌ها داشتن رابطه جنسی موجب افزایش احساس صمیمیت و آرامش می‌شود.

۵- افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که کمتر از یک بار در ماه رابطه جنسی دارند، بیشتر به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند. رابطه جنسی هم موجب تحرک بدن و هم کاهش استرس می‌شود و از این طریق از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید:لیست قرص برای تقویت میل جنسی

۶- ضعف سیستم ایمنی بدن

به نظر می‌رسد داشتن یک بار رابطه جنسی در هفته می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که رابطه جنسی سالم و منظمی دارند، معمولا سیستم ایمنی بدن‌شان قوی‌تر است. مهم‌ترین دلیل این موضوع افزایش ترشح یک ماده ضد میکروب به نام ایمونوگلوبولین A یا IgA بعد از رابطه جنسی است. جالب است بدانید که داشتن رابطه جنسی بیشتر از ۲ بار در هفته می‌تواند سطح IgA را بدن کاهش دهد!

۷- کاهش کیفیت خواب

برقراری رابطه جنسی موجب ترشح هورمون پرولاکتین و اکسی توسین در بدن می‌شود و به تجربه خوابی آرام و راحت کمک می‌کند. معمولا ترشح هورمون استروژن در خانم‌هایی که رابطه جنسی دارند، بیشتر است و این موضوع موجب بهبود کیفیت خواب در خانم‌ها می‌شود. افرادی که رابطه جنسی ندارند، معمولا سخت‌تر به خواب می‌روند و خواب سبک‌تری را تجربه می‌کنند.

بیشتر بدانید: علت کاهش میل جنسی چیست؟

تصویر فردی که نمی‌تواند بخوابد
نداشتن رابطه جنسی موجب کاهش ترشح هورمون‌هایی خاص می‌شود و کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

۸- دردناک شدن رابطه جنسی در خانم‌ها

یکی دیگر از عوارض نداشتن رابطه جنسی، تنگ و خشک شدن واژن است. در این شرایط برقراری رابطه می‌تواند برای خانم‌ها دردناک‌تر از حالت معمول باشد. البته این مشکل معمولا بعد از چند بار رابطه جنسی برطرف می‌شود.

۹- اختلال نعوظ

بررسی نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهد مردانی که کمتر از یک بار در هفته رابطه جنسی دارند، ۲ برابر بیشتر با اختلالات نعوظ مواجه می‌شوند. داشتن یک رابطه جنسی منظم می‌تواند از بروز مشکلات نعوظ در مردان جلوگیری کند.

بیشتر بدانید: رابطه جنسی در دوران بارداری خطرناک است؟

۱۰- افزایش فشار خون

یکی دیگر از عوارض نداشتن رابطه جنسی، افزایش فشار خون است. به نظر می‌رسد که داشتن رابطه جنسی موجب کنترل فشار خون می‌شود. رابطه جنسی موجب کاهش اضطراب و افزایش آرامش می‌شود و این موضوع به طور مستقیم روی فشار خون موثر است.

سخن نهایی

نداشتن رابطه جنسی یک انتخاب شخصی است که می‌تواند برای برخی افراد سخت و برای برخی دیگر لذت‌بخش باشد. اگر به دلیل نداشتن رابطه جنسی استرس و اضطراب زیادی را تحمل می‌کنید یا در برقراری رابطه جنسی با همسرتان دچار مشکل شده‌اید، می‌توانید از پزشکان روانشناس آنلاین درمانکده به صورت آنلاین و حضوری کمک بگیرید.

بیشتر بدانید: چگونه رابطه جنسی لذت‌بخش داشته باشیم؟ ۱۳ نکته که باید بدانید

 سوالات متداول

آیا حذف کردن رابطه جنسی از زندگی خطرناک است؟

داشتن یا نداشتن رابطه جنسی یک تصمیم شخصی است که اگر با فشارهای روانی و میل جنسی زیاد همراه نباشد، هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند.

چرا نداشتن رابطه جنسی در مردان، خطر سرطان پروستات را افزایش می‌دهد؟

نداشتن رابطه جنسی موجب تجمع مواد مضر در پروستات می‌شود و خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان افزایش می‌دهد.

منابع: healthline، webmd، medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 28

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

12 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها