تغییر شکل زانو

علت تغییر شکل زانو چیست؟ چرا زانوان ما شکل اصلی‌شان را از دست می‌دهند؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


آیا تا به حال در مورد والگوس زانو (معروف به ژنو والگوم) شنیده‌اید؟ این نام دیگر زانوهای کوبیده است که دارای مفصل زانو زاویه دار است. بنابراین، این تغییر شکل ساق پا، زانوی شما را به سمت داخل جابجا‌‌‌ می‌کند. بنابراین، اگر زانوهای کوبشی دارید و بایستید، زانوهای شما حداقل 3 اینچ از هم فاصله خواهند داشت. این عارضه بر جوان‌ها تأثیر‌‌‌ می‌گذارد و با افزایش سن بهبود‌‌‌ می‌یابد. بنابراین، باعث نگرانی است. از این رو، این مقاله والگوس زانو را تشریح می‌کند. از علائم و نشانه‌ها گرفته تا درمان و پیشگیری. پس با مجله درمانکده همراه باشید.

تغییر شکل زانو

طبق گفته بیمارستان کودکان بوستون، این آمار حدودی است. در 99 درصد موارد، زمانی که کودکان به سن هشت سالگی‌‌‌ می‌رسند، مشکل زانو بهبود‌‌‌ می‌یابد. با این حال، به دلیل آسیب زانو، عفونت، کمبود ویتامین D و کلسیم، اضافه وزن و استئوآرتریت، احتمال بروز این بیماری در مراحل بعدی زندگی وجود دارد. از آنجایی که هنگام جمع شدن زانوها نمی توانید مچ پاهای خود را لمس کنید، پاهای نامرتب فشار بیشتری بر مفصل زانو وارد‌‌‌ می‌کند که منجر به درد و ناراحتی‌‌‌ می‌شود. با این حال، اگر در سنین بالاتر رخ دهد، ممکن است باعث ایجاد مشکلات ثانویه شود. اگرچه نمی توانید از این عارضه پیشگیری کنید، اما‌‌‌ می‌توانید سعی کنید اثرات آن را کاهش دهید. فیزیوتراپی و تمرین معمولاً جایگزین بهتری برای جراحی زانو هستند.

بیشتر بدانیم: شایع‌ترین علل درد کنار زانو

تغییر شکل زانوهای مردی که علت آن باید بررسی شود

انواع زانوهای کوبشی چیست؟

  1. آشناترین شکل یک نوع فیزیولوژیک است
  2. پاتولوژیک
  3. راشیتیسم
  4. شکستگی شفت سابق تیبیا پروگزیمال
  5. یک بیماری استخوان و غضروف که انتهای استخوان‌های پا را تحت تاثیر قرار‌‌‌ می‌دهد

این بدشکلی‌های زانو ممکن است باعث درد، ناراحتی و مانع راه رفتن صحیح شوند. علاوه بر این، ممکن است شما را نسبت به ظاهر خود آگاه کند.

بیشتر بدانیم: خالی کردن زانو و هرآنچه که باید بدانید

آناتومی زانو چیست؟

اگر آناتومی زانو را تجزیه و تحلیل کنید، متوسط ​​روش فیزیولوژیکی ناهماهنگی ضربه از سن 3 تا 4 سالگی در کودک شروع‌‌‌ می‌شود. این بچه احتمالاً 20 درجه تغییر شکل زانو را تجربه‌‌‌ می‌کند. با این حال، این وضعیت زمانی که کودک از سن 7 سالگی عبور‌‌‌ می‌کند به سختی بدتر‌‌‌ می‌شود. بنابراین پس از هفت سال تغییر شکل زانو نباید بیشتر از 12 درجه باشد. در عین حال، فاصله بین مالئولی به احتمال زیاد کمتر از 8 سانتی متر است.

بیشتر بدانید: درمان استئوکندریت دیسکان چیست؟

زاویه زانوهای نرمال و غیرنرمال

علل تغییر شکل زانو چیست؟

آیا‌‌‌ می‌دانستید که ژنتیک عامل اصلی تغییر شکل والگوس است؟ اما، در عین حال، دلایل دیگری نیز‌‌‌ می‌تواند وجود داشته باشد. بنابراین، اگر شما این بیماری را به ارث برده‌اید، هر دو پای شما با زاویه عنوان‌‌‌ می‌شود. علاوه بر ژنتیک، آسیب، کمبود، چاقی یا آرتریت نیز‌‌‌ می‌تواند باعث این بدشکلی پا شود.

بیشتر بدانیم: ایمپلنت زانو؛ از نظر جنس و مواد تشکیل دهنده

علائم و نشانه‌های تغییر شکل زانو چه هستند؟

بنابراین، اگر این اختلال را دارید، احتمالاً سختی مفصل، درد زانو، فلاپی یا راه رفتن ناپایدار را تجربه خواهید کرد. علاوه بر این، فشار اضافی روی ماهیچه‌ها و تاندون‌ها می‌تواند به مرور زمان باعث درد در مچ پا، لگن و پا شود. در مقابل، وضعیت ناپایدار شما ممکن است شما را در برابر افتادن آسیب پذیرتر کند. والگوس زانو دارای اختلاف طول پا است که راه رفتن طبیعی را بیشتر مختل‌‌‌ می‌کند. بنابراین، اگر احساس می‌کنید زانوهایتان به هم ریخته است و احساس درد می‌کنید، همیشه خوب است برای توصیه‌ها به یک مشاور مراجعه کنید. هر چه زودتر درمان را شروع کنید، شانس بهبود و کنترل درد بیشتر است. علاوه بر این، فشار اضافی روی زانوها با افزایش سن، شما را در معرض خطر ابتلا به آرتروز قرار‌‌‌ می‌دهد. بنابراین، یک پزشک‌‌‌ می‌تواند شما را با تمام خطرات کمک کند.

بیشتر بدانیم: سندروم پلیکا و شناخت بیشتر آن

چگونه تغییر شکل زانو را تشخیص دهیم؟

اگر در نوجوانی یا بزرگسالی دچار والگوس زانو‌‌‌ می‌شوید، لازم است علل زمینه ای بررسی شود. بنابراین، برای این، ممکن است به کمک یک پزشک نیاز داشته باشید که در چنین شرایطی می‌شود با امکان مشاوره آنلاین با دکتر ارتوپد مشکل خود را برطرف کنید. معمولاً پزشکان به یک اختلال استخوانی یا آرتروز مشکوک هستند. از این رو، برای درمان زانو، پزشک ممکن است ابتدا با مشکل اساسی برخورد کند. بنابراین، هنگامی که به پزشک مراجعه‌‌‌ می‌کنید، ممکن است در مورد سابقه پزشکی خانواده و شدت درد شما جویا شوند. بنابراین، اگر از درد رنج‌‌‌ می‌برید،‌‌‌ می‌خواهند محل دقیق درد شما را بدانند. برای این کار، پزشک احتمالاً شما را معاینه‌‌‌ می‌کند و نحوه ایستادن و راه رفتن شما را از نظر فیزیکی مشاهده‌‌‌ می‌کند. علاوه بر این، نابرابری طول پای شما، ناهماهنگی زانو، سایش ناهموار کف کفش را نیز ارزیابی خواهند کرد. گاهی اوقات ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری (مانند اشعه ایکس یا ام آر آی) برای تایید علت پس از بررسی دقیق ساختار استخوانی شما بخواهند.

بیشتر بدانیم: ورم زیر زانو؛ عارضه‌ای حاصل از تولید اضافی مایع سینوویال

تغییر شکل زانو یا به داخل یا به سمت بیرون اتفاق می افتد

درمان تغییر شکل زانو چیست؟

فیزیوتراپی

زانو شامل داروهای ضد التهابی برای مدیریت درد است. با این حال، اگر شرایط شما به دلیل ژنتیک نیست، فیزیوتراپی برای بهبود وضعیت شما ایده آل است. تمرینات ممکن است به شما کمک کند تا به هم ترازی زانوی راست و پای راست برسید که منجر به بهبود راه رفتن، ثبات زانو و تقویت عضلات‌‌‌ می‌شود.

مدیریت وزن

علاوه بر این، اگر وضعیت شما به دلیل کمبود یا اضافه وزن باشد، پزشک ممکن است برای بهبود وضعیت اولیه شما مکمل ویتامین D یا برنامه مدیریت وزن را برای شما تجویز کند.

بیشتر بدانیم: علت سوزش زانو چیست؟ آیا باید نگران سوزش زانو باشم؟

عمل جراحي

برعکس، اگر وضعیت شما شدید باشد، پزشک ممکن است درمان شدیدتر، یعنی جراحی تعویض مفصل زانو را توصیه کند. این درمان به طور کلی در افراد بالای 50 سال رایج است. یک روش جراحی‌‌‌ می‌تواند بدشکلی زانو یا استئوآرتریت را که مفصل زانو شما را تحت تاثیر قرار داده است، اصلاح کند. با این حال، پزشک ممکن است جراحی استئوتومی را در بیماران جوان‌تر توصیه کند که شامل بریدن استخوان ران برای تنظیم مجدد زانو و موقعیت یابی را بهبود بخشد متأسفانه، تقریباً یک سال طول‌‌‌ می‌کشد تا بهبودی کامل از عمل جراحی انجام شود. دلیل آن سرزده بودن عمل، درد و دوره نقاهت است.

معاینه زانو برای تشخیص بهترین روند درمان تغییر شکل آن

بیشتر بدانیم: علت خشکی زانو چیست؟ علائم، نشانه‌ها، راه‌های تشخیص و درمان خانگی

درمان‌های اولیه

بنابراین پزشکان قبل از اینکه جراحی را توصیه کنند، درمان‌های دیگری را ترجیح‌‌‌ می‌دهند مثل کفی‌های ارتوتیک قابل تنظیم. کفی‌های ارتوز قابل تنظیم یکی دیگر از درمان‌های محبوب برای این بیماری است. پشتیبانی از پد قابل تطبیق است که هنگام حرکت به قوس پا ضربه‌‌‌ می‌زند. طبق مطالعه ای که توسط دانشگاه کوینیپیاک انجام شده است، این درمان تا 89 درصد بیشتر از قوس کف پا پشتیبانی‌‌‌ می‌کند. از این رو، ایده آل است که اصلاح ناهماهنگی مداوم که منبع اصلی درد در پاها، پاها، لگن، ستون فقرات و مچ پا است، امکان پذیر است.

این ساختار فنر مانند که شبیه رباط است به طور طبیعی در پاهای شما وجود دارد. بنابراین، سه پیشرفت قابل تنظیم وجود دارد و قیمت تقریباً یک سوم ارتزهای سفارشی است. علاوه بر این، وقتی آن را با کفی‌های ژل و فوم مقایسه‌‌‌ می‌کنید، این کفی‌ها فقط 15 روز دوام‌‌‌ می‌آورند. با این حال، کفی‌های ارتوتیک ماه‌ها دوام‌‌‌ می‌آورند و دارای 60 روز ضمانت بازگشت وجه هستند. بنابراین، با توجه به وضعیت شما و شدت بدشکلی، پزشک‌‌‌ ارتوپد می‌تواند شریک نهایی شما در توصیه بهترین درمان باشد.

بیشتر بدانیم: علت خشکی زانو چیست؟ علائم، نشانه‌ها، راه‌های تشخیص و درمان خانگی

خاتمه

در بخش‌های مختلف این مقاله از درمانکده تلاش کردیم که سوالات مهم و پرتکرار عزیزان را درباره علت‌های تغییر شکل زانو پاسخ گوییم. در صورتی که ابهامی برایتان مطرح است می‌توانید در بخش کامنت‌ها با ما در ارتباط باشید.

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

aygoza
زهرا خمسه

زهرا خمسه، نویسندۀ تخصصی پزشکی و سلامت و بیماری ها در تیم تخصصیِ تحریریۀ درمانکده است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها