لیفت ابرو مناسب چه کسانی است؟ انواع، فواید و عوارض آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

لیفت ابرو (Brow Lift) یک تکنیک زیبایی برای تغییر موقعیت پیشانی، کاهش چین‌وچروک و جوان‌تر نشان دادن شماست. این روش به از بین رفتن حالت جدی، عصبانی و خسته پیشانی شما کمک می‌کند.

اکثر ما با تجربه احساسات مختلف مانند شادی، غم، هیجان، نگرانی و ترس ابروها و پیشانی خود را بالا می‌بریم. این حرکت در بلند مدت باعث ایجاد چین و چروک و تغییرات محسوسی می‌شود که ماندگار هستند. از طرفی پیشانی اولین بخش صورت به‌شمار می‌آید که بر اثر از دست دادن چربی باعث افتادگی ابرو خواهد شد. 

بهترین راه‌کار در این مواقع لیفت ابرو است تا شادابی را دوباره به صورت شما بازگرداند. اگر شما هم بر اثر بالا بردن مداوم پیشانی دچار افتادگی ابرو شده‌اید، تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید که می‌خواهیم درباره انواع لیفت ابرو، میزان ماندگاری، فواید و عوارض آن بیشتر صحبت کنیم.

بیشتر بخوانیم: عوارض جراحی غبغب چگونه است؟

لیفت ابرو چیست؟

عمل زیبایی لیفت ابرو یک روش موثر برای از بین بردن نشانه‌های پیری است. این تکنیک که به بالا کشیدن ابرو هم شناخته می‌شود، علاوه‌بر تغییر موقعیت ابرو، پیشانی و جوان‌سازی منجر به شکل‌دهی فرم چشم‌ها خواهد شد. 

با افزایش سن پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. آسیب‌های خورشیدی باعث تضعیف پوست پیشانی و نیروی جاذبه منجر به افتادگی ابروهای شما می‌شود. نتیجه این وضعیت ایجاد چین و چروک در پیشانی است. 

تصویر فرد با ابروهای افتاده و لیفت شده
لیفت ابروها می‌تواند با بالا کشیدن آن‌ها ظاهری شاداب ایجاد کند.

از طرفی برخی افراد بین ابروهای خود خط اخم دارند که باعث جدی یا عصبانی نشان دادن آن‌ها می‌شود، یا ممکن است قسمت بیرونی ابروی شما افتاده باشد که باعث غمگین نشان دادن صورت خواهد شد. لیفت ابرو می‌تواند با اصلاح این تغییرات زیبایی و شادابی را به شما بازگرداند. 

نام‌های دیگر لیفت ابروها عبارتند از:

  • لیفت پیشانی
  • جوان‌سازی پیشانی
  • لیفت گیجگاهی ابرو

خوب است بدانید لیفت ابرو (Brow Lift) می‌تواند با ایجاد یک تغییر طبیعی در قسمت پیشانی و اطراف چشم شادابی شگفت‌انگیزی به صورت شما ببخشد. از همین‌رو اگر حالت خطوط بین ابرو یا افتادگی آن باعث عصبانی یا غمگین نشان دادن شما شده برای مشاوره تلفنی با دکتر پوست و مو درمانکده در ارتباط باشید.

بیشتر بدانید: کاشت ابرو چگونه است؟

لیفت ابرو مناسب چه کسانی است؟

این روش موثر برای ارتقاء شکل، ارتفاع و جلوه زیبایی ابرو برای افرادی با مشکلات زیر انجام می‌شود:

  1. ابروهایی با فرم نامنظم و پراکنده
  2. ابروهایی با قوس پایین و دارای ریزش
  3. ابروهای نازک و نامتناسب با فرم صورت
  4. ابروهای بد فرم به‌دلیل پیری و کاهش کلاژن

لیفت ابروها تنها مختص زنان نیست بلکه آقایان هم در صورت داشتن مشکلات بالا می‌توانند برای ایجاد تغییر موثر در چهره خود یکی از روش‌های بالا کشیدن ابرو را امتحان کنند. بهتر است این کار را برای ایجاد تغییر طبیعی حتما زیر نظر یک متخصص زیبایی انجام دهید.

بیشتر بخوانیم: میکرونیدلینگ چیست؟ کاربرد و عوارض آن

لیفت ابرو ماندگاریش چقدره؟

مدت زمان ماندگاری بالا کشیدن ابرو به نوع انجام این کار و مواد استفاده شده بستگی دارد. به‌عنوان مثال جراحی کشیدگی ابروها یک روش دائمی لیفت است و برگشت ندارد. اما برخی روش‌های کم تهاجمی یا غیرتهاجمی معمولا بین 4 تا 6 ماه تداوم دارند و پس از آن باید برای ترمیم مراجعه کنید. 

به‌طور کلی عوامل متعددی مانند نوع پوست، متابولیسم فرد، فعالیت عضلات و فاکتورهای محیطی در ماندگاری لیفت ابرو تاثیرگذار هستند. برای حفظ ماندگاری این عمل زیبایی بهتر است با دکتر پوست و مو مشورت کنید.

معرفی انواع لیفت ابرو

بالا کشیدن ابرو به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. پزشک متخصص زیبایی می‌تواند بهترین گزینه را متناسب با فرم صورت، میزان شدت افتادگی ابرو و چین‌وچروک اطراف پیشانی انتخاب کند. اگر می‌خواهید بدانید لیفت ابرو به چه صورت است باید با انواع روش‌های این تکنیک زیبایی آشنا شوید.

آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

لیفت ابرو با نخ

برای اصلاح افتادگی ابروها و پلک پزشک می‌تواند از روش کم تهاجمی لیفت ابرو با نخ استفاده کند. در این روش به کمک نخ‌های مخصوصی (PDO) برای بالا کشیدن ابرو استفاده می‌کنند. این نخ‌های پلی دیوکسانون حساسیت‌زا نیستند و با گذشت زمان جذب پوست خواهند شد.

پزشک ابتدا 30 دقیقه قبل از شروع لیفت ابرو با ماده بی‌حس کننده موضعی پیشانی و اطراف ابروها را بی‌حس می‌کند. سپس نخ مخصوص زیر پوست گذاشته می‌شود و با کشیدن آن عمل لیفت انجام خواهد شد. لیفت ابرو با نخ به تحریک سلول‌های کلاژن‌ساز کمک می‌کند. در نتیجه پوستی سفت و جوان‌تر خواهید داشت.

بیشتر بخوانیم: کاشت مو به روش fue چگونه است؟ آیا این روش موفقیت آمیز است؟

لیفت ابرو با بوتاکس

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای بالا کشیدن ابرو تزریق بوتاکس است. ریسک این نوع لیفت به‌دلیل غیر تهاجمی بودن بسیار پایین است. از لیفت ابرو با بوتاکس برای موارد زیر استفاده می‌کنند:

  • فرم‌دهی طبیعی به چشم‌ها
  • تعادل‌سازی و فرم‌دهی به ابرو متناسب با اجزای صورت
  • ایجاد چهره‌‌ای شاداب و جوان‌تر با از بین بردن خستگی صورت

بوتاکس باعث از کار افتادن عصب ماهیچه‌ای پیشانی می‌شود که نتیجه این کار کشیدگی ابرو به سمت بالا و رفع چین و چروک است. اما این روش ماندگاری 4 تا 6 ماه دارد و پس از آن نیاز به ترمیم است.

جراحی لیفت ابرو

اگر به دنبال لیفت ابرو دائمی هستید باید از روش‌های غیرتهاجمی دست بکشید و گزینه جراحی را بررسی کنید. تصمیم در مورد انجام این روش باید حتما زیر نظر پزشک متخصص زیبایی گرفته شود. 

انواع جراحی بالا کشیدن ابرو شامل موارد زیر است:

  1. لیفت کلاسیک: این روش که به لیفت باز ابروها یا لیفت تاجی معروف است با یک برش مداوم در بالای پیشانی شروع می‌شود. جراح مقداری از بافت و پوست پیشانی را برمی‌دارد تا خط رویش مو به عقب کشیده نشود. در این صورت جای زخم دیده نخواهد شد.
  2. لیفت آندوسکوپی: این روش شامل چند برش در پشت خط رویش مو است تا لوله آندوسکوپ برای مشاهده بافت و عضلات زیرین از طریق یکی از برش‌ها وارد شود. سپس ابزار مخصوصی از طریق برش دیگر وارد بافت زیرین می‌شود تا جراح بافت پیشانی را بالا بکشد و با بخیه آن را ببندد.
  3. لیفت محدود: این روش ترکیبی از لیفت کلاسیک و آندوسکوپی است. جراح برش‌های کوچکی ایجاد می‌کند اما از اسکوپ کمک نمی‌گیرد. با این روش مرکز پیشانی اصلاح نخواهد شد اما چین‌وچروک پا کلاغی گوشه چشم با بالا کشیده شدن ابرو کاهش می‌یابد.
اینفوگرافیک انواع روش جراحی لیفت ابروها
بالا کشیدن ابروها به روش جراحی یک لیفت دائمی محسوب می‌شود

بیشتر بخوانیم: آیا کاشت مو دائمی است؟

لیفت ابرو با مواد

این یک روش موقتی لیفت برای ابروها است که در آرایشگاه توسط فرد آموزش‌دیده و ماهر انجام می‌شود. برای انجام لیفت ابرو با مواد حتما به یک سالن زیبایی معتبر مراجعه کنید، زیرا در غیر این صورت ممکن است دچار ریزش شدید ابروها شوید. 

برای این کار ابتدا ابروها را شانه می‌زنند تا مرتب شود، سپس به کمک چسب مخصوص به نام کراتین مایع ابروها را به سمت بالا هدایت می‌کنند و در حالت مورد نظر شما ثابت نگه می‌دارند. ابروها باید به مدت 15 تا 20 دقیقه در این حالت بمانند. در نهایت با مواد فیکس کننده مواد را پاک خواهند کرد.

فواید لیفت ابرو چیست؟

مزایای بالا کشیدن ابرو عبارت است از:

  • از بین بردن چین و چروک روی پیشانی
  • از بین بردن حالت خسته و عصبانی صورت
  • بهبودی ظاهر ابرو، پیشانی و در نهایت کل صورت
  • بالا کشیدن ابروها برای شادابی و جوان تر دیده شدن صورت

عوارض لیفت ابرو 

اینفوگرافیک عوارض لیفت ابروها
بروز عوارض ناشی از بالا کشیدن ابرو به ندرت رخ خواهد داد

بیشتر بخوانیم: علت ریزش مو و هر آنچه که در این مورد باید بدانید

شایع‌ترین عوارض شامل موارد زیر می‌شوند:

  • عفونت
  • بی‌حسی
  • خونریزی
  • جای زخم
  • عدم تقارن
  • واکنش بد به بی‌حسی
  • محدود شدن حرکت ابرو
  • خارش پوست پیشانی یا سر
  • ریزش مو در اثر آسیب به فولیکول ناشی از برش‌ها

آیا لیفت ابرو برای زن باردار ضرر دارد؟

به‌طور قطعی نمی‌توان گفت این تکنیک زیبایی برای زنان باردار مضر است. اما برخی موارد مثل وارد شدن مواد شیمیایی در خون مادر باید حتما در این دوران مورد توجه قرار بگیرند. بنابراین انجام لیفت ابرو با بوتاکس و عمل جراحی در دوران حاملگی توصیه نمی‌شود.

لیفت ابرو در یک نگاه

اگر می‌خواهید از چین و چروک‌های پیشانی و گوشه چشم خلاص شوید، لیفت ابرو گزینه مناسبی است که علاوه‌بر تغییر موقعیت پیشانی باعث شادابی و جذاب‌تر دیده شدن چشم‌های شما می‌شود. بالا کشیدن ابرو انواع مختلفی دارد که باید متناسب با میزان افتادگی ابرو و چین‌وچروک پیشانی زیر نظر پزشک متخصص زیبایی انتخاب شود. 

شما تاکنون کدام یک از انواع روش‌های بالا کشیدن ابرو را انجام داده‌اید؟ ماندگاری آن چقدر بود؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در این مقاله از درمانکده به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانیم: ریزش مو در زنان ؛ علل، علائم و راه‌های درمان

سوالات متداول

لیفت ابرو ماندگاریش چقدره؟

ماندگاری بالا کشیدن ابرو به نوع آن بستگی دارد. مثلا لیفت با بوتاکس بین 4 تا 6 ماه اما لیفت با جراحی حدود 10 تا 12 سال تداوم خواهد داشت.

لیفت ابرو چه کار می‌کند؟

این روش که به آن لیفت پیشانی هم می‌گویند، یک تکنیک زیبایی برای بالا بردن ابروها است تا چین‌وچروک و خطوط اخم کاهش پیدا کنند و پوست افتاده ابروها از بین برود.

لیفت‌ابرو از چه سنی انجام می‌شود؟

اکثر افرادی که به دنبال این کار هستند، بین 35 تا 50 سال سن دارند. افراد 20 تا 30 سال در صورت داشتن افتادگی ابرو به صورت ارثی یا خطوط اخم زودهنگام به سراغ این تکنیک زیبایی می‌روند.

منبع: mayoclinic | clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد رای‌ها 9

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها