آرتروز لگن و ران

هر آنچه که باید در مورد آرتروز لگن و ران بدانید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آرتریت یا آرتروز شایع‌ترین بیماری مفصلی است که تقریباً در همه افراد با افزایش سن رخ می‌دهد. تغییرات مخرب این بیماری در طول سال‌ها به تدریج ایجاد می‌شود. با عارضه آرتروز، غضروفی که در بدن جهت محافظت از استخوان‌ها ایجاد می‌شود، از بین می‌رود و در نهایت سطح غضروف مفصلی می‌شکند و همین امر موجب فرسودگی و ساییدگی استخوان‌ها بر روی یکدیگر می‌شود. در نتیجه این اتفاق باعث تحریک غشای سینوویال می‌شود و شروع به متورم و سفت شدن می‌کند. از آن‌جایی بدن خود نمی‌تواند غضروف مفصلی آسیب دیده را ترمیم کند. علائم متعددی بروز پیدا می‌کند که همه نشانه‌های این بیماری است که در ادامه این مقاله از مجله درمانکده با توجه به مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است به موضوع آرتروز لگن و ران می‌پردازیم.

آرتروز مفصل ران چیست؟ 

مفصل ران دومین مفصلی است که بیشترین آسیب را تجربه می‌کند. مفاصل هر فرد ممکن است در طول زندگی خود یک چرخه طبیعی سایش و تعمیر را طی می‌کنند. مفصل بخشی از بدن است که در آن دو یا چند استخوان به هم می‌رسند. مفصل ران شما از یک توپ در بالای استخوان ران تشکیل شده است که در یک حفره در لگن شما قرار می‌گیرد. انتهای هر دو استخوان در یک مفصل توسط یک سطح لغزنده صاف پوشیده شده است که به عنوان غضروف شناخته می‌شود.

این بافت نرم اما سختی است که به استخوان‌ها اجازه می‌دهد بدون اصطکاک در مقابل یکدیگر حرکت کنند. آرتروز باعث می‌شود غضروف مفصل ران شما نازک‌تر شود و سطوح مفصل زبرتر شود. این می‌تواند باعث تورم، درد و سفتی شود، اما همه این علائم را ندارند. علت دقیق آرتروز اغلب مشخص نیست، زیرا می‌تواند دلایل زیادی برای ایجاد این بیماری در فرد وجود داشته باشد. این‌ها شامل ژن‌های به ارث رسیده از والدین نز می‌شود.

آرتروز معمولا در افراد بالای 45 سال شروع می‌شود و در زنان شایع‌تر از مردان است. تحقیقات نشان داده است که صدمات، و کارهایی، شامل بلند کردن اجسام سنگین یا دوره‌های طولانی ایستادن است، با افزایش خطر ابتلا به آرتروز در ناحیه مفصل ران همراه است. اضافه وزن نیز می‌تواند یک عامل باشد، زیرا فشار روی مفاصل شما را افزایش می‌دهد.

بیشتر بدانیم: آناتومی آرنج و شناخت مشکلات‌ آن

آناتومی مفصل لگن و ران
نمایی از جای دقیق التهاب در مفصل ران و لگن

علائم آرتروز لگن و ران

در ابتدا بهتر است بدانید که هر دردی را با هر عارضه تشخیص ندهید، درد تجربه مشترکی در بین بسیاری از بیماری‌ها است و درد لگن همیشه نشان دهنده آرتروز لگن و ران نیست. ممکن است از نوع دیگری از آرتریت، مانند: آرتریت پسوریاتیک، یا به دلیل فشار دادن عصب، عضلات سفت دور باسن و ران یا استفاده بیش از حد ساده باشد. هنگامی که درد لگن شما به دلیل التهاب ناشی از آرتروز باشد، ممکن است علائم دیگری را نیز تجربه کنید.

در اینجا برخی از علائم درد لگن ناشی از آرتروز آورده شده است:

  • درد مبهم در اطراف کشاله ران، باسن، یا ران
  • گرما یا گرما در لمس اطراف باسن، باسن، ران‌ها و کشاله ران
  • درد یا سفتی در صبح که ممکن است با حرکت یا فعالیت کاهش یابد
  • مشکل در ایستادن یا راه رفتن به دلیل درد در مفصل ران
  • لنگیدن، اغلب پس از پیشرفت آرتروز منجر به آسیب بیشتر مفصل می‌شود.

بیشتر بدانیم: آناتومی لگن انسان و حقائقی کشف شده از آن

از آن‌جایی که این بیماری می‌تواند کل بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد، ممکن است علائم عمومی دیگری مانند موارد زیر را تجربه کنید:

  • خستگی
  • از دست دادن اشتها
  • کم خونی
  • درجه حرارت بالا
  • تعریق

لازم به ذکر است آرتروز می‌تواند هر دو لگن را تحت تاثیر قرار دهد، زیرا این بیماری اغلب علائمی را در یک مفصل در هر دو طرف بدن ایجاد می‌کند.

در صورتی که دارای هر یک از این علائم ذکر شده هستید بهتر است در اولین فرصت به دکتر ارتوپد مراجعه کنید یا از طریق مشاوره آنلاین با بهترین پزشکان ارتوپدی ارتباط برقرار کنید.

بروز التهاب ناشی از آرتروز در مفصل ران و لگن

بیشتر بدانیم: آناتومی لگن انسان و حقائقی کشف شده از آن

علل بروز آرتروز ران و لگن

آرتروز یک بیماری خود ایمنی است. درد لگن ناشی از این بیماری ناشی از التهاب سینوویوم، پوشش بافتی مفصل است. سینوویوم مایع تولید می‌کند تا به تحرک مفصل کمک کند. سلول‌های سینوویال نیز در فضای مفصلی تکثیر می‌شوند. این امر به عنوان تکثیر سینوویال شناخته می‌شود. اما با آرتروز، این بافت متورم و دردناک می‌شود. استخوان و غضروف مفصل ممکن است در نهایت دچار آسیب و التهاب شود.

این عمل التهابی آرتروز نام دارد که باعث علائم اصلی درد لگن می‌شود. در موارد کم‌تر، ساییدگی و پارگی مفاصل به درد لگن می‌افزاید. هنگامی که این عارضه در حال بهبود است، آسیب دژنراتیو مفصل هم‌چنان می‌تواند باعث درد لگن شود. با توجه به منبع مورد اعتماد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، شانس ابتلا به آرتروز ران و لگن در میان افرادی که با ژن‌های خاصی متولد شده‌اند، به ویژه ژنوتیپ‌های کلاس II HLA (آنتی ژن لکوسیت انسانی) بیشتر است.

بیشتر بدانیم: آناتومی شانه و عملکرد عجیب آن

عوامل نیز خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می‌دهند، عبارت‌اند از:

  • سیگار کشیدن
  • چاقی
  • در بدو تولد مونث بودن
  • سن بالاتر از 60 سال

تشخیص آرتروز ران و لگن

اگر مشکوک به آرتریت روماتوئید در مفصل ران هستید، آزمایش‌های پزشکی می‌توانند به تایید یا رد این وضعیت کمک کنند. پزشک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و در مورد علائم، سابقه پزشکی و سابقه خانوادگی شما سؤالاتی می‌پرسد. معاینه فیزیکی به پزشک کمک می‌کند تا سطح درد و تحرک مفصل شما را ارزیابی کند. دانستن سابقه خانوادگی شما نیز مفید است زیرا ژنتیک ممکن است در این بیماری نقش داشته باشد. اگر یکی از اعضای خانواده این بیماری را داشته باشد، خطر ابتلا به آرتروز افزایش می‌یابد.

تشخیص آرتروز می‌تواند دشوار باشد زیرا می‌تواند بیماری‌های دیگری مانند: لوپوس و فیبرومیالژیا را در مراحل اولیه بیشتر کند. یک آزمایش واحد برای تشخیص این بیماری وجود ندارد. با این حال، آزمایش خون می‌تواند اتوآنتی بادی‌ها و نشان‌گرهای التهاب را بررسی کند. هم‌چنین از مطالعات تصویربرداری برای تشخیص التهاب و آسیب مفاصل استفاده می‌شود. پزشک ممکن است عکس‌برداری با اشعه ایکس، ام آر آی یا سونوگرافی از مفاصل آسیب دیده را تجویز کند.

بیشتر بدانیم: آناتومی مچ دست؛ هرآنچه که باید درباره آن بدانیم!

درمان آرتروز مفصل ران و لگن

شاید نگران کننده یا خطرناک به نظر برسد، اما متاسفانه با توجه به پیشرفتی هم که در زمینه علم پزشکی صورت گرفته محققین نتوانسته‌اند درمان قطعی برای رفع این نوع بیماری دست یابند، اما خوشبختانه گزینه‌های متعدد درمانی وجود دارد تا با کمک آن‌ها تأثیرات این بیماری را بر شما تغییر دهد.

هم‌چنین می‌تواند به میزان قابل توجهی درد شما را کاهش داده و تحرک شما را بهبود بخشد. این احتمال وجود دارد که برای به دست آوردن بهترین نتایج، باید از ترکیبی از روش‌های درمانی مختلف استفاده کنید که به شامل موارد زیر می‌شوند:

درمان غیر جراحی

ورزش آرتروز لگن و ران

شاید باور کردنی نباشد، اما بهتر است بدانید که مهم‌ترین درمان غیرجراحی برای رفع علائم آرتروز لگن و ران همین ورزش کردن ساده است. اما باید از حرکاتی که باعث شوک‌های شدید می‌شود خودداری کرد. ورزش مفاصل را مانند روغن روی لولای در روان می‌کند. به یاد داشته باشید که مفصل شما شکسته نیست و نمی‌توانید خودتان آن را بشکنید یا آرتروز را بدتر کنید. بنابراین ورزش یا حمل اجسام سنگین بلامانع است. هر کار تقویت عضله اگر بتوانید آن را انجام دهید برای شما مفید است.

ورزش‌های دوستانه مشترک شامل پیاده روی، دوچرخه سواری، دویدن در آب، ایروبیک در آب، شنا، اسکی صحرایی و اسکیت روی یخ است. به باشگاه بروید و عضلات خود را تقویت کنید. تقویت عضلات سرینی و ران می‌تواند درد لگن را کاهش دهد، زیرا عضلات قوی بار روی مفصل ران را کاهش می‌دهند. به عنوان مثال، کشش پاها و بازوها با یک کش لاستیکی، تحرک را فعال می‌کند و سفتی مفاصل را مهار می‌کند. هم‌چنین ضرورت دارد که بدانید، استراحت کافی تعادل مهمی برای ورزش است.

بیشتر بدانیم: شناخت بیشتر آناتومی مچ پا

ورزش برای آرتروز ران و لگد
مهم‌ترین درمان غیرجراحی برای رفع علائم آرتروز لگن و ران ورزش کردن است
بار روی مفصل ران را سبک کنید

اضافه وزن یک عامل خطر اصلی برای آرتروز است. کاهش وزن فقط چند کیلو می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد. اگر آرتروز شروع شده باشد، طبق دانش فعلی، ورزش آن را درمان یا متوقف نمی‌کند، اما می‌تواند علائم را درمان و تسکین دهد، به عنوان مثال: از طریق بهبود وضعیت عضلانی و مدیریت وزن.

ارگونومی خوب برای درمان آرتروز توصیه می‌شود، به عنوان مثال، ارتفاع سطح کار و وضعیت نشستن بر اکثر ما هر روز ساعت‌ها تاثیر می‌گذارد. انواع وسایل کمک حرکتی وجود دارد و فیزیوتراپیست به شما کمک می‌کند تا کمک مناسبی را برای حمایت از حرکت خود انتخاب کنید. شما ممکن است مسکن های مناسب را برای کنترل درد از پزشک خود دریافت کنید.

آرتروز مفصل ران شایع‌ترین علت جراحی مفصل مصنوعی روی لگن است. اگر راه رفتن دیگر موفقیت آمیز نباشد یا ظرفیت عملکردی به وضوح مختل شود و درمان‌های ذکر شده در بالا کمکی نکند، جراحی مفصل مصنوعی به یک گزینه تبدیل می‌شود. این گزینه توسط پزشک ارزیابی می‌شود.

بیشتر بدانیم: آرتروز و هر آن‌چه که درباره آن نمی‌دانید!

دارودرمانی

برای کمک به کاهش درد و سفتی ناشی از آرتروز می‌توان از داروها استفاده کرد. اگر فعال باشید، فشار وارده بر باسن خود را کاهش دهید و داروهایی را که برای بیماری خود نیاز دارید مصرف کنید، بهترین نتایج را خواهید داشت.

مسکن‌ها

 مسکن‌های ساده بدون نسخه مانند پاراستامول ممکن است کمک کننده باشند، اما در صورت نیاز پزشک ممکن است مسکن‌های قوی‌تری برای شما تجویز کند.

داروهای ضد التهابی غیر‌استروئیدی (NSAIDs)

 یک دوره کوتاه از NSAID ها، مانند ایبوپروفن، می‌تواند به کاهش درد، التهاب و تورم کمک کند. با این حال، NSAID ها برای همه مناسب نیستند، بنابراین قبل از مصرف با یک داروساز مشورت کنید.

کرم کپسایسین

 کرم تسکین دهنده‌ای است که از گیاه فلفل تهیه می‌شود و با نسخه در دسترس است.

بیشتر بدانیم: قوز کمر یا گوژپشتی؛ علائم، علل، تشخیص و روش‌های اصلاحی

تزریق استروئید

 تزریق به بافت نرم در سمت لگن، که می‌تواند به کاهش مقداری درد کمک کند. معمولاً شما فقط می‌توانید سه مورد از اینها را در سال داشته باشید. اگر هر یک از داروهای بدون نسخه ذکر شده در بالا را مصرف می‌کنید، مطمئن شوید که آن‌ها را طبق دستور پزشک یا بروشور اطلاعات بیمار مصرف می‌کنید. فراموش نکنید که پزشک خود را در مورد تمام داروهایی که مصرف می‌کنید مطلع کنید.

تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS)

 دستگاه کوچکی است که شوک‌های الکتریکی ریز را از طریق پدهایی که روی پوست شما قرار داده می‌شود برای تسکین درد ارسال می‌کند. دستگاه های TENS برای همه مناسب نیستند، بنابراین قبل از استفاده با پزشک خود صحبت کنید.

گرما درمانی

 کیسه‌های یخ و کیسه‌های حرارتی، می‌توانند مقداری از درد و سفتی لگن شما را تسکین دهند. اما مراقب باشید که یخ یا کیسه‌های حرارتی را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید زیرا ممکن است باعث سوختگی شوند. مطمئن شوید که آن‌ها را در یک حوله یا پارچه چای مرطوب بپیچید.

بیشتر بدانیم: دیسک کمر به چه علت ایجاد می‌شود و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟

تزریق اسید هیالورونیک

 اسید هیالورونیک به طور طبیعی در بدن وجود دارد و به روان شدن مفاصل کمک می‌کند. این تزریق‌ها در NHS در دسترس نیستند زیرا ثابت نشده است که درمان موثری برای آرتروز هستند.

مکمل‌ها

 طیف گسترده‌ای از جمله روغن ماهی، زردچوبه، گلوکزامین و کندرویتین موجود است. شواهد بسیار کمی در مورد این‌که چقدر خوب کار می‌کنند وجود دارد، اما برخی از افراد مزایایی از آن‌ها احساس می‌کنند.

طب سوزنی

 تکنیکی است که در آن سوزن‌های بسیار ظریفی در نقاط خاصی از پوست شما وارد می‌شود. در حالی که هیچ شواهدی مبنی بر این‌که طب سوزنی یک درمان موثر برای آرتروز مفصل ران است وجود ندارد، برخی افراد متوجه می‌شوند که به آن‌ها کمک می‌کند. شما باید در مورد برخی از این درمان‌ها محتاط باشید، اما آن‌چه برای شما مفید است می‌تواند کاملاً متفاوت از آن‌چه برای شخص دیگری کار می‌کند باشد. اگر فکر می‌کنید برخی از این درمان‌ها می‌توانند برای شما مناسب باشند، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

بیشتر بدانیم: پوکی استخوان؛ نشانه ها، علائم و درمان

عمل جراحی

ورزش، درمان و حفظ وزن مناسب معمولاً علائم آرتروز مفصل ران را بهبود می‌بخشد. اما اگر این درمان‌ها برای شما موثر نبوده است، ممکن است از انجام جراحی لگن بهره مند شوید. اگر علائمی دارید که تاثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما دارد، مانند درد شدید یا کاهش تحرک، ممکن است جراحی پیشنهاد شود. 

جراحی تعویض کامل مفصل ران

 یکی از رایج‌ترین و موفق‌ترین عمل های انجام شده در جهان است. این عمل می‌تواند درد زیادی را تسکین دهد و حرکت لگن شما را بهبود بخشد. تکنیک‌های جراحی همیشه در حال بهبود هستند و اکثر تعویض‌های مفصل ران در حال حاضر حداقل 15 سال طول می‌کشد. 

لایه برداری لگن یک نوع جراحی جایگزین است که به جای جایگزینی کل مفصل ران، فقط سطوح آسیب دیده جایگزین می‌شوند. با این حال، لایه برداری مجدد نسبت به تعویض مفصل ران محبوبیت کمتری دارد، زیرا نگرانی‌هایی در مورد این‌که چگونه سطوح فلزی جدید می‌توانند باعث آسیب به بافت‌های نرم اطراف لگن شوند وجود دارد. جراح شما می‌تواند به شما بگوید که کدام گزینه برای شما بهترین است.

تعویض کامل مفصل ران
جراحی تعویض کامل مفصل ران یکی از رایج‌ترین و موفق‌ترین عمل های انجام شده در جهان است.

قبل از انجام عمل جراحی، شما درگیر یک فرآیند تصمیم گیری مشترک خواهید بود. این شامل بحث در مورد بهترین گزینه‌ها برای درمان لگن شما می‌شود و خطرات و مزایای جراحی را پوشش می‌دهد. این فرآیند معمولاً توسط یک جراح یا یک فیزیوتراپیست پیشرفته انجام می‌شود. آن‌ها می‌توانند بهترین مشاوره و اطلاعات را به شما بدهند، بنابراین شما می‌توانید تصمیم مناسب خود را بگیرید.

بیشتر بدانیم: دیسک گردن چیست؟ علائم و روش‌های درمان کاربردی

مراقبت‌های ضروری پس از جراحی 

پس از جراحی لگن، تیم مراقبتی شما را تشویق می‌کند که در عرض 24 ساعت پس از جراحی شروع به حرکت کنید. یک فیزیوتراپیست به شما در انجام این کار کمک می‌کند و به شما نشان می‌دهد که چگونه بنشینید، از رخت‌خواب خارج شوید و با خیال راحت بایستید. اگر شما یک فرد مسن هستید، ممکن است لازم باشد در ابتدا از یک قاب راه رفتن استفاده کنید تا به شما در راه رفتن کمک کند.

با این حال، تیم مراقبت شما از شما حمایت می‌کند تا قبل از رفتن به خانه از یک قاب پیاده روی به عصا تبدیل شوید. آن‌ها هم‌چنین اطمینان حاصل می‌کنند که می‌توانید به طور مستقل پله‌ها را مدیریت کنید، از رخت‌خواب خارج شوید، دوش بگیرید و قبل از ترخیص لباس بپوشید. در بیشتر موارد، شما باید دو تا سه روز پس از جراحی در بیمارستان بمانید. در طول دوران نقاهت در بیمارستان و در خانه، باید فیزیوتراپی روزانه انجام دهید تا به تدریج تحرک خود را بهبود ببخشید.

چه زمانی فرد می‌تواند شروع به راه رفتن کند؟

بعد از حدود چهار هفته، معمولاً می‌توانید بدون کمک راه بروید. با این حال، این به تناسب اندام و قدرت عضلانی شما بستگی دارد ممکن است برای مدت طولانی‌تری، حتی چند ماه، به عصا نیاز داشته باشید. معمولاً حدود شش هفته طول می‌کشد تا بتوانید دوباره رانندگی کنید، به‌ویژه اگر جراحی مفصل ران روی لگن راست شما انجام شده باشد، که برای انجام صحیح ترمز اضطراری لازم است، شرط لازم برای بازگشت به رانندگی.

اگر جراحی مفصل ران روی لگن چپ انجام شده باشد، احتمالاً به چهار تا شش هفته زمان نیاز دارید تا کنترل کلاچ را به دست آورید. با این حال، اگر یک ماشین اتومات رانندگی می‌کنید و روی لگن چپ خود جراحی کرده‌اید، ممکن است بعد از دو تا سه هفته دوباره می توانید رانندگی کنید. پس از دو تا سه ماه، بیشتر دوره بهبودی شما به احتمال زیاد کامل خواهد شد. با این حال، عضلات شما باید به تقویت خود ادامه دهند و بسته به تناسب اندام و قدرت عضلانی شما قبل از عمل جراحی، ممکن است تا یک سال طول بکشد تا تحرک و قدرت کامل لگن خود را به دست آورید.

بیشتر بدانیم: گردن درد و شیوه های درمان خانگی + انواع درد پشت گردن

راهکارهای پیشگیری از ابتلا به آرتروز لگن و ران

ورزش

برای افرادی که از آرتروز رنج می‌برند ضروری است. تقویت عضلات، افزایش انعطاف پذیری و بهبود جریان خون حیاتی است. غضروف در واقع تغذیه خود را از مایع مفصلی دریافت می‌کند، بنابراین هر چه بیشتر می‌توانید ورزش کنید بهتر است. هم‌چنین مهم است که بین تمرینات تحمل وزن و غیر تحمل وزن مانند تمرینات آبی یا دوچرخه سواری ترکیب شود. تعادل بین تمرینات هوازی و تقویتی به شدت توصیه می‌شود. اکیداً توصیه می‌شود قبل از شروع یک رژیم ورزشی آرتریت ابتدا به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید.

ویتامین‌ها

با توجه به بنیاد آرتریت، ترکیبی از مطالعات وجود دارد که مزایای استفاده از گلوکزامین و کندرویتین را نشان می‌دهد. گلوکوزامین به طور طبیعی در بدن ساخته می‌شود و با حفظ آب و جلوگیری از سایش به حمایت از غضروف کمک می‌کند. مکمل‌های اضافی ممکن است کمک کند. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که گلوکوزامین ممکن است آسیب مفاصل را کاهش دهد.

بیشتر بدانیم: خار پاشنه پا و راه های خلاص شدن از آن

برنامه غذایی مناسبی داشته باشید

از غذاهای التهاب‌زا اجتناب کنید، غذاهایی وجود دارند که واکنش‌های التهابی طبیعی بدن را افزایش می‌دهند. آرتریت شرایطی است که مفاصل ملتهب می‌شوند. بنابراین، با پرهیز از غذاهای پرچرب، غذاهای سرخ‌شده، نوشابه‌های گازدار، محتوای قند بالا و غذاهای فرآوری شده، به تسکین طبیعی التهاب در بدن خود کمک می‌کنید. این به تعدادی دیگر از سیستم‌های بدن شما نیز کمک می‌کند.

کلسیم و منیزیم

بسیاری از افراد دچار کمبود کلسیم و منیزیم هستند. اینها مواد معدنی حیاتی هستند که برای صدها فرآیند در بدن شما مورد نیاز هستند. داشتن کلسیم و منیزیم کافی، استخوان‌های قوی می‌سازد و پایانه‌های عصبی تحریک‌شده و درد را کاهش می‌دهد. در صورت امکان، مکمل‌هایی را پیدا کنید که به شکل پودر هستند و به راحتی قابل هضم هستند و به دریافت این مواد معدنی ضروری بدن شما کمک می‌کنند.

بیشتر بدانیم: گودی کمر، علائم و نشانه های بروز آن

خواب کافی

خواب زمانی است که بدن و مغز ما خود را ترمیم می‌کند. مهم است که مطمئن شوید حداقل 7-8 ساعت به اندازه کافی بخوابید تا به بدن شما اجازه ترمیم و کاهش درد را بدهید. هنگامی که خسته هستید، بدن شما به خوبی عمل نمی‌کند، واکنش التهابی بدن را افزایش و در نتیجه احساس درد را بیشتر می‌کند.

 فیزیوتراپی

 یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود درد آرتریت است. ما با کاهش درد و التهاب به مفاصل شما کمک می‌کنیم تا احساس بهتری داشته باشند. سپس قدرت و انعطاف شما را افزایش می‌دهیم تا مفاصل شما سالم‌تر شوند.

بیشتر بدانیم: جراحی تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی چیست؟

سوالات متداول

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

چه زمانی در مورد آرتروز در لگن به پزشک مراجعه کنید برای هر درد بی دلیل لگن یا اگر مشکوک به آرتریت در لگن خود هستید به پزشک مراجعه کنید. از آن‌جایی که آرتروز یک بیماری پیشرونده و مزمن است که می‌تواند مفصل ران را از بین ببرد، تشخیص زودهنگام و مداخله مهم است. چرا که آرتروز کنترل نشده می‌تواند منجر به تخریب مفصل مورد نظر شود و هم‌چنین موجب از جای خارج شدن مفاصل شوند. اگر تشخیص آرتروز دریافت کردید، به طور مکرر به پزشک خود مراجعه کنید. همکاری نزدیک با آن‌ها می‌تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد.

یک متخصص پزشکی می‌تواند به شما در درک گزینه‌های خود برای کاهش سرعت پیشرفت این بیماری و لذت بردن از دوره‌های بهبودی کمک کند. این گزینه‌ها ممکن است شامل تغییر شیوه زندگی، دارو یا جراحی باشد. یک برنامه درمانی می‌تواند به شما در حفظ تحرک و حمایت از سلامت کلی شما کمک کند. اگر علائم آرتریت بهبود نیافت، پزشک می‌تواند با شما برای تغییر درمان‌ها همکاری کند. آن‌ها شریک شما در مدیریت این بیماری و یافتن راه حل‌هایی هستند که درد و التهاب را کاهش داده و بهزیستی را افزایش می‌دهد.

بیشتر بدانیم: جراحی دیسک گردن: تعویض یا فیوژن (الحاق)؟

آرتروز مفصل ران چه تاثیری بر روی افراد دارد؟

در حالی که بسیاری از افراد علائمی ندارند، کسانی که این علائم را دارند می‌توانند طیف وسیعی از تجربیات را داشته باشند. تشخیص آرتروز به این معنی نیست که وضعیت شما بدتر می‌شود، زیرا کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای بهبود علائم خود انجام دهید. در آرتروز لگن، درد به تدریج در طی چند ماه یا سال ظاهر می‌شود. با این حال، ممکن است توسط یک آسیب دیدگی اخیر نیز ایجاد شود.

ممکن است متوجه شوید که علائم می‌آیند و می‌روند و درد در پایان روز بدتر می‌شود. نواحی دردناک معمولاً کمر، باسن و کشاله ران هستند. برخی از افراد نیز از بالای ران خود تا زانو احساس ناراحتی می‌کنند. گاهی اوقات حتی تا مچ پا احساس می‌شود. این مورد می‌تواند به عنوان درد ارجاعی یا تشعشعی شناخته شود. اگر لگن شما به شدت تحت تاثیر قرار گرفته باشد، راه رفتن، ایستادن یا خم شدن ناگهان می‌تواند بسیار دشوارتر شود. هم‌چنین ممکن است لگن شما برای چند لحظه قفل شود.

اگر به آرتروز پیشرفته لگن مبتلا هستید، عضلات اطراف لگن به دلیل استفاده نکردن از آن‌ها کوچک‌تر و ضعیف‌تر می‌شوند. سپس فشار بیشتری به مفصل وارد می‌کند. بهترین کاری که می‌توانید در خانه برای آرتروز مفصل ران انجام دهید ورزش است، زیرا باعث تقویت عضلات حمایت کننده مفصل ران می‌شود. گاهی اوقات اثرات آرتروز می‌تواند باعث ایجاد احساس افسردگی یا اضطراب در افراد شود. هم‌چنین می‌تواند بر الگوی خواب و حتی روابط شما تاثیر بگذارد. ارزش دارد در مورد این مشکلات با پزشک خود صحبت کنید.

بیشتر بدانیم: فیزیوتراپی چیست؟

چه کسانی در معرض خطر آرتریت لگن هستند؟

در حال حاضر شواهد کافی برای پیش بینی دقیق این‌که چه کسی در زندگی بعدی به آرتریت لگن مبتلا می‌شود وجود ندارد. با این حال، عوامل خطر شناخته شده وجود دارد. آرتریت لگن و ران معمولاً در خانواده‌ها ایجاد می‌شود. این ممکن است تا حدی به دلیل ژنتیک باشد که بر کیفیت غضروف مفاصل شما تاثیر می‌گذارد. هر گونه آسیب یا ضربه‌ای که باعث شکستگی در مفصل گوی و حفره مفصل ران یا دررفتگی مفصل ران شود نیز می‌تواند خطر ابتلا به آرتریت لگن را افزایش دهد که به آن آرتروز ثانویه گفته می‌شود.

در موارد نادر، آرتریت در بزرگ‌سالان می‌تواند ناشی از نکروز آواسکولار باشد، جایی که خون‌رسانی به بالای استخوان ران شما مختل می‌شود. این به استخوان ران و غضروف اطراف آن آسیب می‌رساند و می‌تواند ناشی از استفاده بیش از حد از استروئیدها، نوشیدن الکل بیش از حد برای چندین سال، رادیوتراپی برای درمان سرطان، و هم‌چنین برخی بیماری‌ها از جمله کم‌خونی داسی شکل و بیماری گوچر باشد. شرایط التهابی مانند لوپوس اریتماتوز سیستمیک نیز خطر ابتلا به آرتریت لگن را افزایش می‌دهد.

بیشتر بدانیم: تشخیص و درمان شکستگی استخوان

عوامل خطر که در دوران کودکی رخ می‌دهد

چندین بیماری مفصل ران در دوران کودکی می‌توانند شانس ابتلا به آرتریت لگن را در بزرگ‌سالی افزایش دهند. اینها شامل دیسپلازی رشدی مفصل ران (DDH)، بیماری پرتس و لغزش اپی فیز فمورال است.

DDH از بدو تولد وجود دارد و به دلیل عدم رشد مناسب حفره مفصل ران ایجاد می‌شود. در نتیجه این قسمت آن‌قدر کم عمق است که نمی‌تواند بالای استخوان ران را محکم نگه دارد. در موارد شدید، استخوان ران می‌تواند از حفره خارج شود (دررفتگی). بیماری پرتس معمولاً کودکان بین پنج تا یازده ساله را مبتلا می‌کند و زمانی رخ می‌دهد که خون‌رسانی به بالای استخوان ران مختل شود. این باعث آسیب به بالای استخوان ران می‌شود.

اگرچه استخوان ران در نهایت بهبود می‌یابد، اما در بزرگ‌سالی می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در مفصل ران شود. لغزش اپی فیز فمورال معمولاً نوجوانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، معمولاً پسرانی که اضافه وزن دارند. قسمت بالای استخوان ران (اپی فیز) در کودکان به طور کامل با بقیه استخوان جوش نمی‌خورد و بنابراین می‌تواند از جای خود خارج شود. در صورت عدم درمان، لغزش اپی فیز فمورال می‌تواند باعث تغییر شکل در بالای استخوان ران شود که خطر ابتلا به آرتروز را در بزرگ‌سالی افزایش می‌دهد.

بیشتر بدانیم: درد انگشت پا به علت شکستگی یا پیچ خوردگی؟

خطرات جراحی لگن چیست؟

هر جراحی با خطراتی مانند خونریزی و عفونت همراه با عوارض نادرتر از جمله ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریه همراه است. خطر عفونت پس از جراحی تعویض مفصل ران نادر است و در کمتر از یک مورد از هر صد مورد اتفاق می‌افتد. بیشتر موارد عفونت، سطحی است و پس از تمیز کردن زخم و تکمیل یک دوره آنتی بیوتیک از بین می‌رود. در موارد نادر، هنگامی که عفونت عمیق ایجاد می‌شود، جراحی بیشتری برای برداشتن مفصل مصنوعی عفونی و جایگزینی آن با مفصل جدید مورد نیاز است. زمان جراحی لگن، خطر شکستگی استخوان در مفصل ران وجود دارد و پس از جراحی، این احتمال وجود دارد که طول یک پا با پای دیگر کمی متفاوت باشد.

در طی یک تا دو ماه اول بهبودی، در حالی که بافت‌های شما به طور کامل بهبود نیافته‌اند، احتمال دررفتگی مفصل ران نیز 2 تا 3 درصد است. شما می‌توانید این خطر را با پیروی از توصیه‌های درمانگر در طول بهبودی، به ویژه در شش هفته اول، به حداقل برسانید. این شامل پرهیز از نشستن بر روی صندلی‌های پایین و اجتناب از هرگونه حرکت پیچشی است.

بیشتر بدانیم: علائم، نشانه ها و راه های درمان درد ساق پا

جراحی تعویض مفصل ران چقدر موفقیت آمیز است؟

جراحی تعویض مفصل ران بسیار موفقیت آمیز است و میزان شکست آن تنها یک درصد در سال در 15 سال اول پس از جراحی است. بنابراین، پس از 10 سال، این بدان معناست که حدود 95٪ از تعویض مفصل ران هنوز به خوبی کار می‌کند، پس از 15-20 سال به 80-85٪ و بعد از 20-25 سال حدود 78٪ کاهش می‌یابد. بنابراین اگر جوان‌تر هستید، به دلیل سال‌های بیشتر استفاده پس از جراحی، احتمال بیشتری وجود دارد که بعد از تعویض مفصل ران به جراحی بیشتری نیاز داشته باشید.

پیشرفت در جراحی تعویض مفصل ران

در 10 سال گذشته، بهبودی پس از جراحی تعویض مفصل ران به لطف طیف وسیعی از اقدامات، به طور قابل توجهی بهبود یافته است. این شامل کمک به بیماران برای آماده شدن بهتر برای جراحی، از نظر تناسب اندام و سایر مسائل بهداشتی، و ارائه مدیریت بهتر درد است. به حرکت درآوردن بیماران پس از جراحی و ارائه آموزش موثر در مدیریت بهبودی آن‌ها قبل از رفتن به خانه نیز کمک کرده است. 

بیشتر بدانیم: علائم، نشانه ها و راه های پیشگیری از کمر درد

خلاصه 

مفصل ران و لگن یکی از مهم‌ترین مفاصل بدن شمرده می‌شود که ممکن است در اثر عوامل متعددی که در مقاله مذکور به خوبی بدان پرداخته شد دچار ساییدگی و التهابی شود که آن را از لحاظ پزشکی تحت عنوان آرتروز لگن و ران می‌شناسند با مطالعه مقاله مذکور اطلاعاتی جامع در خصوص این بیماری به دست می‌آورید. امید است بتواند گامی هر چند کوچک در جهت ارتقای آگاهی های پزشکی و سلامتی شما مخاطب عزیز بردارد.

سایت درمانکده با در اختیار گذاشتن امکان رزرو نوبت آنلاین پزشکی و مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان در وقت شما صرفه جویی کرده است و تنها با چند کلیک می‌توانید اقدامات خود را انجام دهید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 17

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها