آیا پارکینسون درمان دارد؟

آیا پارکینسون درمان دارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آیا پارکینسون درمان دارد؟

پارکینسون یک اختلال عصبی پیشرونده است و به تدریج در بدن بیمار مبتلا به آن رشد می‌کند. پارکینسون درمان قطعی ندارد اما می‌توان با مصرف دارو آن را تا حد زیادی کنترل کرد. پارکینسون در اثر کاهش دوپامین مغز به وجود می‌آید و به محض اینکه دوپامین مغز نسبت به استیل کولین کاهش پیدا کند علائم پارکینسون ظهور پیدا می‌کند. از همین رو با مصرف داروهایی که این کاهش را جبران کنند می‌توان جلوی پیشرف سریع بیماری را گرفت و تا حد زیادی علائم آن را کنترل کرد.

درمان پارکینسون چیست؟

با اینکه پارکینسون درمان قطعی ندارد اما از داروهایی مثل لودوپا یا مادوپار، آمانتادین، بی‌پریدن و سلژیلین برای درمان آن استفاده می‌شود. تا زمانی که بیمار داروهای درمانی را مصرف می‌کند علائمش کنترل می‌شوند ولی در صورت قطع داروها علائم گاهی با شدت بیشتری برمی‌گردند. گاه فوق متخصص مغز و اعصاب از جراحی نیز برای درمان پارکینسون استفاده می کنند. نقش کاردرمانی و فیزیوتراپی را نباید در بهبود عملکرد افراد مبتلا به پارکینسون نادیده گرفت. این اشخاص به مرور زمان در اثر سفتی عضلات و لرزش اندام‌ها به کارگیری از اندام‌هایشان را رها کرده و خانه نشین می‌شوند اما با دروه‌های مداوم و طولانی کاردرمانی و فیزیوتراپی می‌توان بخشی از توانایی‌های از دست رفتة بیماران مبتلا به پارکینسون را به آن‌ها برگرداند.

آیا عمل جراحی تأثیری در پارکینسون دارد؟

آیا عمل جراحی تأثیری در پارکینسون دارد؟

در مواردی که پارکینسون بسیار شدید باشد و اخلال جدی در زندگی روزمره فرد بوجود آورده باشد از جراحی استفاده می‌شود. در این روش دستگاهی در درون مغز فرد مبتلا قرار داده می‌شود تا بوسیله آن حرکات بدن فرد کنترل شود.

آیا می‌توان از پارکینسون پیشگیری کرد؟

محققان امریکایی دانشگاه واشنگتن تحقیقات گسترده‌ای را بر روی تعدادی از مبتلایان به بیماری پارکینسون انجام دادند. در طی این تحقیقات افرادی که به تازگی به بیماری پارکینسون مبتلا شده بودند از طریق پر کردن پرسشنامه، دانشمندان را به این نتیجه رساندند که مصرف نیکوتین در کاهش خطر ابتلا به پارکینسون نقش به سزایی دارد. این محقان مصرف نیکوتین خوراکی موجود در فلفل و گوجه فرنگی را باعث کاهش ابتلا به پارکینسون دانستند. در این تحقیقات آماری افراد سیگاری در خطر کمتری نسبت به دیگران قرار داشتند ولی با توجه به دیگر مضرات سیگار و قلیان این‌ها به عنوان منابع نیکوتین توصیه نمی‌شوند و پیشنهاد می‌کنیم از فلفل و گوجه فرنگی برای کسب نیکوتین مورد نیاز بدن استفاده کنید.

آیا در آینده پارکینسون درمان می‌شود؟

هرچند درمان دارویی قطعی تاکنون برای پارکینسون پیدا نشده است اما به تازگی محققان دانشگاهی در امریکا با استفاده از داروهای درمان مالاریا در حال کشف داروی توقف پارکینسون هستند. آن‌ها موفق شده‌اند چشم‌انداز جدیدی برای توقف این بیماری پیشرونده ارائه بدهند و این امید وجود دارد که تا چند سال آینده درمان قطعی بیماری پارکینسون به دست آید.

آیا ورزش در بهبود پارکینسون مؤثر است؟

آیا ورزش در بهبود پارکینسون مؤثر است؟

بهترین راه برای مقابله با اثرات مخرب پارکینسون ورزش کردن است. افراد با توانایی بیشتر باید حتماً هر روز مقداری نرمش و ورزش انجام دهند و افراد با توانایی کمتر باید تحت فیزیوتراپی و کاردرمانی قرار بگیرند تا از خشک شدن عضلات و از کارافتادن آن‌ها تا حد امکان جلوگیری کنند. تحقیقات نشان داده است افراد میانسالی که روزانه چند دقیقه توسط فرد دیگری ورزش داده می‌شوند به عنوان مثال کسی دست آن‌ها را بالا می‌برد یا پایشان را چند بار راست و خم می‌کند به مراتب وضعیت بدنی بهتر نسبت به افراد میانسالی دارند که پارکینسون آن‌ها را به طور مطلق خانه‌نشین و بدون تحرک کرده است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 118

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

36 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها