آیا تیروئید خطرناک است؟

آیا تیروئید خطرناک است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

از آنجا که وظیفه این غده درون‌ریز، تولید و تزریق هورمون‌های حیاتی به خون است، هرگونه اختلال در عملکرد آن باعث بروز مشکلاتی خواهد شد؛ اما اینکه آیا تیروئید خطرناک است یا خیر؟ نیاز به بررسی بیشتری دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

نقش مهم تیروئید

نقش مهم تیروئید

هورمون‌های تولید شده توسط تیروئید تمام عملیات سوخت و ساز بدن را کنترل می‌کنند؛ علاوه بر آن کنترل دمای بدن، ضربان قلب، انقباض و انبساط ریه‌ها، دستگاه گوارش، پوست و تقریبا تمام اندام‌ها بر عهد این هورمون‌ است.

بیشتر بدانید: بیماری ندول تیروئید چست؟

بیماری‌های تیروئید

بیماری‌های تیروئید

با توجه به نقش حیاتی این غده در بدن انسان، اگر به هر دلیلی عملکرد آن با مشکل مواجه شود و درمان صورت نگیرد، زندگی انسان به خطر خواهد افتاد. اختلالات تیروئید معمولا در دو حالت بروز پیدا خواهند کرد: پُرکاری تیروئید و کم‌کاری تیروئید، که بروز هر کدام از آنها دلایل خود را دارد. در ادامه با خطراتی که این بیماری‌ها ممکن است داشته باشند آشنا می‌شویم.

بیشتر بخوانید : کم‌کاری تیروئید در کودکان و هرآنچه که باید بدانید

خطرات پُرکاری تیروئید

خطرات پُرکاری تیروئید

در این بیماری غده تیروئید بیش از حد هورمون ترشح می‌کند و در نتیجه متابولیسم بدن به صورت غیرطبیعی بالا می‌رود و همین امر سبب می‌شود تا اختلالاتی در تمام اندام‌ها به وجود بیایند که تداوم یا درمان نشدن هر یک از آن ها ممکن است خطرآفرین باشد:

مشکلات بارداری

مشکلات بارداری:

پرکاری تیروئید با افزایش سوخت و ساز بدن معمولا باعث زایمان‌های زودرس، نوزاد نارس، مسمومیت بارداری، سقط جنین و… می‌شود. یکی دیگر از عوارض خطرناک این بیماری در دوره حاملگی، فشارخون بالا است که ممکن است به مرگ مادر ختم شود. در چنین شرایطی مراجعه به بهترین پزشک غدد الزامی است.

بیشتر بدانید: آزمایش تیروئید چیست؟

طوفان تیروئیدی

طوفان تیروئیدی

خطرناک‌ترین عارضه تیروئید پرکار تیروتوکسیک یا طوفان تیروئیدی است؛ اگر پرکاری به موقع تشخیص داده نشود یا پنهان بماند و درمان نپذیرد، این بیماری بروز می‌کند که در حقیقت حالتی اضطراری است و با مشاهده علائم آن باید به اورژانس مراجعه کرد. مهم‌ترین علامت‌های آن عبارتند از: اسهال و استفراغ، تب شدید، افزایش ضربان قلب، لرزش و بی‌قراری، پایین آمدن هوشیاری، آشفتگی، زردیِ پوست و…

بیشتر بخوانید: تیروئید پرکار چیست؟

خطر مشکلات قلبی

خطر مشکلات قلبی

هورمون‌های تیروئید وقتی بیش از حد به خون تزریق شوند، علاوه بر افزایش متابولیسم بدن، در صورت درمان نشدن ضربان قلب را به شکل غیرطبیعی بالا برده و در موارد حاد ممکن است به سکته قلبی ختم شود. این عارضه هم‌چنین باعث بروز مشکلات دیگر قلبی می‌شود که هر کدام می‌تواند جان انسان را به خطر بیندازد: نارسایی احتقانی، ایست قلبی، آریتم شدن، انقباض عضلات قلبی و…

مشاهده بیشتر : دکتر متخصص قلب و عروق

[sibwp_form id=1]

پوکی استخوان

پوکی استخوان

پرکاری تیروئید جذب کلسیم توسط استخوان‌ها را با مشکل مواجه می‌کند و در نتیجه پوک و شکننده می‌شوند؛ در صورت درمان نشدن، تمام فسفات و کلسیم موجود در استخوان‌ها دفع خواهند شد و انسان با کوچکترین صدمه با شکستگی‌های متعدد رو به رو می‌شود که بسیار خطرناک است.

مشاهده بیشتر : فوق متخصص ارتوپد

خطرات کم‌کاری تیروئید

خطرات کم‌کاری تیروئید

هنگامی که هورمون‌های ضروری کمتر از میزان مورد نیاز تولید و ترشح شوند، طبیعتا نارسایی‌های بسیاری متوجه اندام‌های حیاتی انسان می‌شوند:

بیشتر بخوانید: غده تیروئید چیست؟ یک آشنایی ساده با آن در کمتر از ۵ دقیقه

عوارض قلبی

عوارض قلبی

کم‌کاری تیروئید متابولسیم بدن را کاهش می‌دهد و این سبب می‌شود که عضلات بدن از جمله قلب، ضعیف شده و در نتیجه پمپاژ خون براحتی انجام نمی‌پذیرد؛ این عارضه وقتی ادامه پیدا کند ضربان قلب را پایین خواهد آورد و نارسایی و افزایش کلسترول از عواقب خطرناک آن هستند.

بیشتر بخوانید: علت دیابت چیست؟

خطرهای بارداری

خطرهای بارداری

اگر مشکل کم‌کاری تیروئید در مادر پیش از بارداری درمان نشود یا در طول این دوره کنترل نگردد، از آنجا که جنین برای رشد مغزی و جسمی به این هورمون‌ها نیاز دارد، ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری به نوزاد وارد شود. معمولا این بیماری در حاملگی باعث عقب‌ماندگی ذهنی و جسمی در نوزاد خواهد شد که درمانی ندارد اما اگر با روش‌های درمانی کنترل شود، خطری نخواهد داشت.

مشکلات ریَوی

مشکلات ریَوی

همان‌طور که می‌دانید سیستم تنفسی نقش مهمی در بدن ایفا می‌کند و کاهش هورمون‌های تیروئید موجب می‌شود تا بافت ریه‌ها تضعیف شده و به خوبی کار نکنند. بیماران در این مرحله مبتلا به تنگی نفس می‌شوند که در صورت درمان نشدن ممکن است خطرناک باشد.

مشاهده بیشتر : دکتر ریه

خطر ناباروری

خطر ناباروری

شایع‌ترین دلیل کم‌کاری تیروئید نوعی اختلال در سیستم ایمنی است که به آن هاشیموتو نیز می‌گویند؛ این عارضه بیشترین علت نابارور شدن زنان مبتلا به کم‌کاری است.

میگزدم

میگزدم

این یک عارضة اورژانسی است که معمولا زمانی پیش می‌آید که تیروئید کم‌کار در طولانی‌ مدت ادامه پیدا کند و درمان نشود یا مخفی باقی بماند؛ فرد با مشاهدة علائم این بیماری یعنی: احساس سرمای شدید، خواب‌آلودی و بی‌حسی باید به سرعت به پزشک مراجعه کند که در غیر این صورت به کُمایی موسوم به میگزدم خواهد رفت.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 126

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

14 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها