جوش بلوغ

4 نکته مهم که دربارۀ جوش بلوغ و انواع آن باید بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که نوجوانان در دوران بلوغ با آن مواجه می‌شوند، جوش‌های ریز و درشتی است که در صورت، بازو و قسمت‌های دیگری از بدن ظاهر می‌شوند. به این جوش‌ها، جوش دوران بلوغ یا جوش غرور جوانی گفته می‌شود. امروز در این مقاله از مجله درمانکده قصد داریم تا 4 نکته‌ مهم که درباره جوش بلوغ و انواع آن بدانید را با هم بررسی کنیم.

اگر شما هم دچار جوش بلوغ شده‌اید و راه‌کارهای خانگی برای درمان کارساز نبود، می‌توانید با متخصصان پوست درمانکده در تماس باشید تا بهترین راهنمایی را به شما بکنند.

بیشتر بدانید: تاثیر کرونا بر پوست به چه صورت است؟

تصویر یک نوجوان که در آینه به جوش‌های روی صورتش نگاه می‌کند.
دلایل زیادی می‌تواند باعث بروز جوش‌‎های ریز روی صورت یا جاهای دیگر پوست نوجوانان باشد

دلایل اصلی جوش غرور جوانی یا دوران بلوغ چیست؟

دلیل اصلی زدن جوش بلوغ یا جوش غرور جوانی این موارد می‌تواند باشد:

1) ترشحات بیشتر غدد چربی

پوست صورت دارای منافذ زیادی است که از زیر به تعدادی غدد چربی متصل شده‌اند. درون این غدد، ماده چربی به اسم سبوم وجود دارد که از طریق منافذ به سطح پوست وارد می‌شوند. هر زمان که به خاطر دلایلی مثل عفونت، تمیز نگه داشتن پوست و… این منافذ بسته شوند، ترشحات غدد چربی زیر پوست روی هم انباشته می‌شود و به صورت جوش در صورت و یا جاهای دیگر در بدن ظاهر می‌شوند. در نوجوان ترشح این غدد چربی از افراد دیگر بیشتر است و به همین خاطر در این سنین بیشتر دچار جوش بلوغ می‌شوند.

2) تغییرات هورمونی

در دوران بلوغ، هورمون‌های جنسی تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. این هورمون‌ها باعث افزایش ترشح بیشتر چربی در پوست می‌شود و زمینه را برای التهاب غدد چربی صورت، رشد میکروب و بروز جوش‌های بلوغ فراهم می‌کند.

3) تغذیه غلط

مصرف بیش از حد مواد غذایی مثل ماکارونی، نان، سیب زمینی، برنج، شیرینی، شکلات، فندق، پسته، بادام، موز، نارگیل و گردو به دلیل افزایش چربی در خون، می‌تواند دلیل بروز جوش بلوغ باشد.

بیشتر بدانید: کهیر صورت و گردن، دلایل و نکات مهم آن

پسری که در حال خوردن غذاهای ناسالم است
یکی از موارد مهم به وجود آمدن جوش بلوغ در صورت نوجوان، خوردن غذاهای ناسالم است

4) فشارهای عصبی

نوجوانان در سن بلوغ، دچار نوسانات خلق و خو می‌شوند. همین نوسانات خلقی می‌تواند زمینه‌ساز بروز جوش غرور جوانی در بدن و صورت آنها باشد.

بیشتر بدانید: همه چیز درباره جوش صورت

تصویر نوجوانی که در حال کار کردن با کامپیوتر و بسیار عصبی
فشارهای عصبی در مدرسه یا محیط خانه، می‌تواند باعث بروز جوش بلوغ شود

5) مسائل ژنتیکی و وراثتی

بسیاری از نوجوانان ممکن است به خاطر عوامل وراثتی دچار جوش‌های دوران بلوغ شوند.

6) کمبود ویتامین‌ A و B و بروز جوش بلوغ

کمبود ویتامین‌های مهمی مثل ویتامین A و ویتامین B، در بروز جوش‌های دوران بلوغ می‌تواند تاثیرگذار باشد. این دو ویتامین تاثیر بسیار زیادی در ترمیم پوست دارند و کمبود این دو ویتامین می‌تواند موجب بروز جوش در پوست شود.

7) عدم رعایت بهداشت پوست

پوست به دلیل افزایش بیش از حد ترشحات چربی و تجمع میکروب دچار جوش می‌شود. با رعایت بهداشت می‌توان تا حد زیادی از انتشار عفونت به نقاط دیگر و افزایش تعداد و حجم جوش‌ها جلوگیری کرد.

بیشتر بدانید: خال‌های قرمز، سیاه و سبز نشانه چه چیزهایی هستند

تصویر یک نوجوان که در حال زدن ماسک‌های خانگی رو صورتش است.
با استفاده از روش‌های درمان خانگی و سنتی می‌توان جوش بلوغ را کنترل کرد.

درمان طب سنتی جوش دوران بلوغ

به روش‌های سنتی می‌توان جوش دوران بلوغ را تا حدی کنترل کرد. این روش‌ها عبارتند از:

ماسک ماست و عسلیک قاشق غذا خوری عسل + یک قاشق غذاخوری ماستبعد از 10 دقیقه شسته شود
ماسک دارچین و عسل2 قاشق غذا خوری عسل + یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل + 1/2 قاشق چای‌خوری دارچینبعد از 5 تا 10 دقیقه شسته شود
روغن درخت چایدو قطره روغن درخت چای + یکی از دو ماسک بالابعد از 10 دقیقه شسته شود
ماسک سرکه سیب3 قاشق غذاخوری سرکه سیب + 1 قاشق غذاخوری آببا پنبه به صورت بزنید و بعد از 10 دقیقه شسته شود
پوست موزپوست موز با حرکات دایره‌وار روی تمام صورت کشیده شودپس از 30 دقیقه شسته شود
قرار دادن یخ روی صورتبه مدت 15 دقیقه انجام شود
عصاره تمرهندیبه مدت 15 دقیقه روی پوست قرار بگیرد
پودر گردو2 قاشق غذاخوری پودرگردو + 1 قاشق شیربه مدت 15 دقیقه روی پوست قرار داده شود
عسل و دارچین و آبلیمو1 قاشق غذاخوری عسل+1 قاشق مربا خوری دارچین+نصف لیموترش تازهبه مدت نیم ساعت روی پوست قرار بگیرد
چای سبزبرگ‌های چای را در یک ظرف تمیز بگذارید و آب جوش را روی آنها بریزید. بعد از 4 تا 5 دقیقه برگ‌های چای را بیرون بکشید و مایع را رها کنید تا به دمای اتاق برسدمایع را در یک اسپری بریزید و آن را روی صورت‌تان اسپری کنید یا یک پد پنبه‌ای یا پارچه‌ نرمی را در محلول خیس کنید و به آرامی روی صورت‌تان بمالید

انواع جوش بلوغ

جوش‌های دوران بلوغ انواع مختلفی دارند. این جوش‌ها روی صورت هر کسی، یکسری علائم و نشانه‌های خاصی دارد. در ادامه برخی از رایج‌ترین جوش‌های دوران بلوغ را معرفی خواهیم کرد:

1) جوش‌های سرسفید

جوش‌های سرسفید ظاهری کوچک دارند و معمولاً در زیر پوست باقی می‌مانند و در برخی موارد هم به صورت یک پاپول کوچک و به رنگ گوشت در پوست صورت یا نواحی دیگر بدن ظاهر می‌شوند.

2) جوش‌های سرسیاه

این جوش‌ها هم علاوه بر صورت، ممکن است در قسمت‌های دیگر پوست نمایان شوند. رنگ این جوش‌ها هم به‌خاطر اکسید شدن ملانین و رنگ‌دانه‌های پوست است.

بیشتر بخوانید:از بین بردن جای جوش؛ جدیدترین راهکارهای درمان آن

3) پاپول‌ها

پاپول‌ها برجستگی‌های کوچک، سفت و گرد هستند که بیشتر به رنگ صورتی هستند.

4) جوش‌های چرکی

جوش‌های چرکی به صورت کاملا واضح در نواحی مختلف پوست نمایان می‌شوند و در بیشتر مواقع به رنگ قرمز و چرکی هستند.

5) ندول‌ها

ندول‌ها تا حد زیادی شبیه به پاپول‌ها هستند ولی از نظر اندازه کمی بزرگ‌تر هستند و ممکن است کمی دردناک باشند. دلیل این درد هم به این خاطر است که این جوش‌ها، در اعماق پوست قرار گرفته‌اند و به عصب نزدیک‌تر هستند.

6) کیست‌ها

کیست‌ها هم به صورت کاملا واضح در سطح پوست قرار گرفته‌اند بافتی چرکی و دردناک دارند و گاهی اوقات ممکن است باعث ایجاد زخم در پوست شوند.

بیشتر بدانید: ترک پوستی چیست؟ + علت، علائم و روش‌های درمان

اینفوگرافی از انواع جوش
جوش بلوغ انواع مختلفی دارند که هر کدام روش‌های درمانی خاص خودشان را دارند

چه زمانی برای درمان جوش دوران بلوغ باید به پزشک مراجعه کرد؟

در بسیاری از موارد، جوش‌های دوران بلوغ پس از مدتی از بین می‌روند. ولی در برخی از افراد ممکن است این جوش‌ها مدت زمان بیشتری در روی پوست باشند و باعث ناراحتی و باقی ماندن جای آنها روی صورت باشند. زمانی که جای جوش‌ها تبدیل به لکه‌های تیره و یا زخم شود، باید از طریق مشاوره با دکتر مختصص پوست و مو مشورت کرد.

پزشکان ما در درمانکده در کنار شما هستند تا بهترین کمک را در مورد درمان جوش‌های دوران بلوغ و از بین بردن جای آنها به شما داشته باشند.

بیشتر بدانید: روزاسه چیست؟ + راه‌های درمان بیماری پوستی روزاسه

جمع‌بندی

در این مقاله خیلی کامل در مورد 4 نکته مهم که درباره جوش دوران بلوغ و انواع آن باید بدانید را با هم بررسی کردیم. نکته‌ای که در مورد این جوش‌ها باید بدانید این است که ممکن است تا 25 سالگی با این جوش‌ها دست و پنجه نرم کنید. ولی در صورتی که احساس کردید که این جوش‌ها از کنترل خارج شده‌اند و نیاز به بررسی‌های تخصصی‌تر دارند، حتما به یک دکتر متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

شما چقدر با جوش دوران بلوغ تا به امروز درگیر بودید و چگونه آن‌ها را مدیریت کردید؟ لطفا نظرات و تجربیات‌تان را با ما در انتهای همین مقاله به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

دلیل اصلی بروز جوش‌های چرکی دوران بلوغ چیست؟

زمانی که باکتری‌ها در منافذ مسدود شده پوست رشد می‌کنند، باعث ایجاد جوش‌های چرکی می‌شود و موجب انسداد و التهاب در اعماق منافذ توده‌های بزرگ و دردناکی در زیر سطح پوست می‌شوند و درون آنها باکتری‌ها رشد می‌کنند و در مبارزه با عناصر سیستم دفاعی بدن، چرک‌ها یا مجموعه‌ای از باکتری‌ها و سلول‌های مرده را ایجاد می‌کنند.

آیا مصرف غذاهای چرب و شیرینی و شکلات باعث بروز جوش در صورت می‌شود؟

تاثیر مصرف این مواد غذایی و بروز جوش‌های دوران بلوغ بسیار کم است. ولی مصرف زیاد کربوهیدرات‌ها و محصولات لبنی، موجب بالا رفتن قند خون می‌شود که می‌تواند جوش‌های دوران بلوغ را تحریک کنند.

بهترین راه درمان جوش‌های دوران بلوغ چیست؟

بهترین راه درمانی استفاده از ماسک‌های خانگی و درمان سنتی است که در مقاله به آنها اشاره شد. در مراحل بعدی استفاده از پمادها و ژل‌های ضد جوش با تجویز متخصص پوست است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 27

هنوز امتیازی ثبت نشده

ek.moghimi@gmail.com
الناز مقیمی

الناز مقیمی، مهندسی نرم‌افزار از دانشگاه گرمسار داره و در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. الناز مسلط به سئو و ترجمه است و به نرم افزارهای فتوشاپ و پریمیر هم آشنایی کافی داره. الناز مقیمی جدای این مهارت‌ها، اهل هنر و موسیقی هم هست و به گفتۀ خودش که میگه: «پیانو می‌زنم و گاهی هم باهاش می‌خونم». از این ذوق و قریحه فاصله نگیریم و بدونیم که الناز به حوزه گردشگری هم خیلی علاقمنده و عاشق کتاب‌های روانشناسیه و به گفتۀ خودش هر وقت فرصت کنه می‌خونتشون. در همکاری با درمانکده، الناز مقیمی خیلی تمایل داره در زمینۀ علل بیماری‌ها و بررسی جدیدترین روش‌های درمانی تولید محتوا کنیم و این نوع موضوعات رو در اولویت همکاری‌مون قرار بدیم. الناز واقعا اهل مطالعه است و این چند تا کتاب رو هم به مخاطبین مطالب خودش پیشنهاد کرده: «نیمه تاریک وجود، باشگاه پنج‌صبحی‌ها، عقاید یک دلقک و عادت‌های اتمی»

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

8 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها