درد دیسک کمر چیست؟ این درد در کدام ناحیه حس می‌شود؟

مقاله توسط پزشک درمانکده تایید شد
دکتر زهرا خدامی
تخصص: عمومی

درد دیسک کمر، یکی از مهم‌ترین مسائل پزشکی در جهان است که خوشبختانه، امروزه می‌توان آن را تا حدود زیادی برطرف کرد. این عارضه، اثرات گسترده‌ای بر روی کیفیت زندگی افراد دارد و می‌تواند باعث محدودیت‌های جدی در حرکت، فعالیت‌های روزمره و حتی کیفیت خواب شود. شما باید شناخت درستی از درد دیسک کمر داشته باشید و بدانید این عارضه از کجا شروع می‌شود و به کجاها می‌زند تا هر چه سریع‌تر برای درمان دیسک کمر و پیشگیری از بروز عوارض جدی اقدام کنید. 

اگر گاهی، درد مبهمی در اطراف کمر خود احساس می‌کنید، اما نمی‌دانید منشا آن از کجاست، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا بررسی کنیم درد دیسک کمر چطوریه و از کجا شروع می‌شه.

توضیحات دکتر زهرا خدامی درباره درد دیسک کمر

درد دیسک کمر کجاست؟

کمر انسان از پنج مهره تشکیل شده که بالشتک لغزانی به اسم دیسک، بین هر یک از آن‌ها قرار گرفته است. زمانی که شما با درد دیسک کمر مواجه می‌شوید، محل بروز درد به آسیب واردشده در یکی از دیسک‌های بین مهره‌ها بستگی دارد. پزشکان معتقدند، درد دیسک کمر نوعی درد مبهم است که در حالت متوسط تا شدید، از منطقه آسیب‌دیده در کمر به سمت باسن، ران‌ها و پاها منتشر می‌شود.

در واقع، می‌توان گفت درد دیسک کمر ممکن است به علت فشار یا آسیب به دیسک‌های موجود در بین استخوان‌های مهره کمری اتفاق بیفتد. در چنین وضعیتی، فرد درد شدیدی در ناحیه کمر، اسپاسم عضلانی و در برخی موارد فشار بر ریشه‌های عصبی را احساس می‌کند که منجر به درد در پاها و انگشتان می‌شود.

بیشتر بدانید: فرق دیسک کمر با سیاتیک چیست؟ بررسی تفاوت علائم و درمان آن

درد دیسک کمر چگونه است؟

اینفوگرافیک نشانه‌های درد دیسک‌کمر
این عارضه اغلب باعث ایجاد محدودیت در حرکت و فعالیت روزمره می‌شود.

مهم‌ترین نشانه‌های درد دیسک کمر را می‌توان شامل موارد زیر دانست:

۱- درد پا

گاهی‌اوقات، درد دیسک‌ کمر در پا نسبت به درد خود کمر شدیدتر است. معمولا افراد احساس سوزش، گزگز یا حتی بی‌حسی را در یکی از پاهای خود تجربه می‌کنند. این نشانه‌ها از قسمت باسن یا پشت زانوها آغاز می‌شود و به سمت ران، مچ و کف پاها حرکت می‌کند.

۲- درد عصب

یکی از عوارض اصلی درد دیسک کمر، آسیبی است که به عنوان درد عصب در پا شناخته می‌شود. این عارضه را که اغلب با خواب‌رفتگی، گزگز و سوزش همراه است، در قسمت جلویی ران پا احساس می‌کنید.

۳- گردش درد در ناحیه پایینی بدن

بر اساس اینکه آسیب‌دیدگی دیسک‌ها، بین کدام مهره‌های کمری اتفاق افتاده، ممکن است درد را در ناحیه پایین کمر، باسن، ران‌ها، ساق پا یا انگشتان پا احساس کنید.

۴- افتادگی پا

برخی افراد، درد دیسک‌کمر را به شکل افتادگی پا تجربه می‌کنند. بدین معنی که، توانایی لازم را برای بلند کردن پا هنگام راه رفتن یا ایستادن روی آن ندارند.

بیشتر بدانید:عوارض عمل دیسک کمر چیست؟ مراقبت‌های بعد از انجام جراحی

۵- احساس درد شدید هنگام حرکت

یکی دیگر از ویژگی‌های درد دیسک‌کمر این است که شما هنگام راه رفتن، نشستن، بلند شدن، خندیدن، هر نوع حرکت ناگهانی یا حتی عطسه کردن، درد بیشتری را احساس می‌کنید.

درد دیسک کمر در کدام ناحیه است؟

اگر دیسک بین مهره‌های کمری به سمت بیرون حرکت کند، می‌تواند غشاء خارجی نخاع در ستون فقرات را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به درد کمر شود. زمانی که این عارضه بر روی ریشه‌های عصبی اثر بگذارد، باعث ایجاد ضعف در آن‌ها می‌شود. 

چنان‌چه دیسک‌ها بر اثر عوامل مختلفی مانند کار سنگین، دچار لغزش شوند، ممکن است شما درد گذرایی را در کمر خود احساس کنید، اما این احتمال هم وجود دارد که هیچ نشانه‌ای از درد و ناراحتی بروز پیدا نکند. اگر آسیب واردشده به دیسک شدید باشد و بر روی عصب اطراف آن تاثیر بگذارد، درد را در نواحی زیر احساس می‌کنید:

  • درد مبهم در باسن، پاها تا مچ یا کف پا
  • قسمت جلویی ران پا
  • اسپاسم و گرفتگی شدید در عضلات بدن
  • احساس ضعف شدید در پاها و عدم کنترل روده و مثانه
  • گزگز یا بی‌حسی در بازو، انگشتان دست، پاها و انگشتان پا

بیشتر بدانید: ورزش برای دیسک کمر

درد دیسک کمر به کجاها میزند؟

این عارضه می‌تواند بر اساس محل دیسک آسیب‌دیده باعث بروز درد در نواحی مختلف شود؛ از جمله: 

  • آسیب دیسک بین مهره پنجم و لگن: در این عارضه، درد در مسیر سیاتیک حرکت می‌کند. در واقع، فرد از کمر به سمت داخل لگن و باسن دچار درد می‌شود؛ سپس درد در پشت ران و پشت ساق پا تیر می‌کشد. در چنین وضعیتی، فرد ممکن است احساس گزگز یا خواب‌رفتگی در انگشت کوچک پا یا کف پا داشته باشد.
  • آسیب دیسک بین مهره چهارم و پنجم: در این حالت هم، مسیر حرکت درد به سمت سیاتیک است، اما به شکل متفاوتی منتشر می‌شود. فرد، درد را از داخل کمر به سمت داخل لگن احساس می‌کند که به سمت قسمت خارجی ساق پا و ران تیر می‌کشد. معمولا افراد، درد دیسک کمر ناشی از این آسیب‌دیدگی را با درد شدید در پاشنه پا احساس می‌کنند و اغلب گزگز، خواب‌رفتگی یا سوزش شست پا دارند.
  • آسیب دیسک بین مهره سوم و چهارم: درد دیسک‌کمر در چنین وضعیتی باعث احساس سوزش و درد در قسمت جلو ران و قسمت خارجی ساق پا می‌شود. 
  • آسیب دیسک بین مهره دوم و سوم: درد ناشی از این آسیب‌دیدگی به شکل احساس سوزش در عضلات چهار سر ران به سمت زانو بروز پیدا می‌کند. افراد مبتلا به این عارضه، اغلب از درد زانو شاکی هستند و عضلات جلوی ران آن‌ها دچار سوزش می‌شوند.
  • آسیب دیسک بین مهره اول و دوم: افراد مبتلا به این عارضه، درد مبهم و نسبتا تیزی را در عضلات کشاله ران خود احساس می‌کنند.

بیشتر بدانید:علائم دیسک کمر شدید چیست؟ علائم این بیماری در پاها

درد دیسک کمر چقدر طول میکشد؟

تصویر مردی که به دلیل درد، کمر خود را گرفته
اگر درد دیسک‌کمر، خفیف باشد، می‌توان آن را به کمک استراحت در منزل، قرص‌های مسکن و فیزیوتراپی درمان کرد.

مدت زمان بهبود این عارضه به عوامل متعددی از جمله شدت درد، وضعیت سلامت کلی بدن فرد، نوع درمان و میزان توجه بیمار به رعایت توصیه‌های دکتر ارتوپدی بستگی دارد. برخی افراد ممکن است پس از یک هفته بهبود یابند، در حالی که بعضی از بیماران، درد دیسک کمر را به صورت مزمن و نسبتا پایدار برای مدت طولانی‌تری تجربه می‌کنند. متخصصان معتقدند، درد ناشی از آسیب‌دیدگی دیسک‌کمر تا حد زیادی با چند روز استراحت کاهش می‌یابد و به طور کلی حدود چهار تا ۶ هفته پس از شروع درمان، برطرف می‌شود.

درد دیسک کمر خفیف چگونه است؟

درد در آسیب‌دیدگی خفیف دیسک‌کمر، به صورت ملایم و معمولا در یک طرف بدن تجربه می‌شود. به عنوان مثال، فرد مبتلا به این عارضه، دردی که ممکن است به پا، لگن یا باسن بزند را تنها در یک طرف نواحی مذکور از بدن خود احساس می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت، منظور از دیسک کمر خفیف، مراحل ابتدایی بیماری است که بخش‌های محدودی از دیسک کمر دچار آسیب شده‌اند.

آیا درد دیسک کمر خوب می‌شود؟

روش‌های مختلفی برای تسکین و درمان درد دیسک کمر وجود دارند. در اغلب موارد، پزشک برای بهبود دردهای خفیف، استراحت در منزل، قرص‌های مسکن و ضد التهاب، ورزش ملایم و فیزیوتراپی را توصیه می‌کند. دیگر راه‌کارهای درمان این عارضه شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تزریق کورتون: اگر داروهای خوراکی تاثیری در کاهش درد نداشته باشند، پزشک کورتیکواستروئید را در نواحی اعصاب نخاعی تزریق می‌کند.
  • اوزون‌درمانی: یک روش جدید برای درمان این عارضه است که در طی آن، ترکیب اکسیژن و اوزون را به دیسک تزریق می‌کنند.
  • عمل جراحی: اگر این عارضه پس از ۶ هفته پیدا نکند، پزشک در طول عمل جراحی، قسمت بیرون‌زده دیسک را ترمیم می‌کند. 
  • لیزر درمانی: از این روش که خونریزی و دوره نقاهت کوتاه‌تری دارد، برای درمان درد خفیف تا متوسط دیسک‌کمر استفاده می‌کنند. شما باید برای کاهش درد بعد از لیزر دیسک کمر، تا سه هفته استراحت کنید و ورزش‌های سنگین انجام ندهید.

بیشتر بدانید: کدام دارو برای دیسک کمر خوب است؟

درد دیسک کمر در بارداری به کجا می‌زند؟

تصویر خانم باردار که به دلیل درد، کمر خود را گرفته
تعداد زیادی از خانم‌های باردار در طول حاملگی به نوعی دچار درد دیسک‌کمر خفیف می‌شوند.

اغلب زنان باردار، در این دوره به دلیل تغییر فیزیولوژیکی ستون فقرات، درد در ناحیه کمر را تجربه می‌کنند. تغییرات هورمونی در دوره حاملگی برای بزرگ شدن حفره شکم، نگه داشتن جنین در رحم و آماده‌سازی بدن مادر جهت زایمان، رخ می‌دهد. 

این تغییرات، فشار زیادی به ستون فقرات مادر باردار می‌آورند که ممکن است دیسک کمر دچار آسیب‌دیدگی خفیف شود. اگر مادر باردار، پیش از دوره حاملگی سابقه کمر درد و علائم دیسک کمر داشته باشد، این آسیب را با شدت بیشتری تجربه خواهد کرد. از طرفی، اضافه شدن وزن مادر در طول بارداری، عدم تحرک کافی و آماده نبودن بدن برای حاملگی، زمینه را جهت بروز این عارضه آزاردهنده در بارداری فراهم می‌کند.

علت درد دیسک کمر بعد از عمل چیست؟

احساس درد بعد از جراحی دیسک کمر تا حدی طبیعی است که پس از سپری کردن دوره نقاهت، برطرف می‌شود. با این حال، برخی افراد این عارضه را با شدت بیشتر و در نقطه جدیدی احساس می‌کنند که دلیل آن می‌تواند ناشی از عوامل زیر باشد:

  • التهاب در ناحیه مورد عمل
  • ایجاد عوارض جانبی مانند عفونت، خونریزی یا تحریک عصب‌ها در اطراف دیسک کمر
  • تغییر در ساختار مهره‌های کمری و موقعیت ناصحیح دیسک
  • ترمیم ناقص دیسک کمر در طول جراحی

بیشتر بدانید: برای دیسک کمر چی بخوریم خوبه؟ 8 خوراکی مقوی برای دیسک کمر

درد دیسک‌کمر در یک نگاه

توجه به این موضوع که درد دیسک کمر به کجا می‌زند، تاثیر زیادی در تشخیص درست ناحیه آسیب‌دیده دیسک‌ها دارد. بنابراین، در مورد نوع، شدت و شکل درد دیسک‌کمر خود به طور واضح با دکتر ارتوپدی صحبت کنید. شما می‌توانید برای مشورت با بهترین پزشکان متخصص به وب‌سایت درمانکده سر بزنید.

درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا دکتر آنلاین ارتوپدی پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

درد دیسک کمر از کجا شروع میشه؟

این عارضه ممکن است از قسمت پایینی کمر شروع شود و به صورت یک درد مبهم به سمت باسن، ران‌ها و ساق پا تیر بکشد.

درد دیسک کمر چطوریه؟

این درد معمولا به صورت یک درد مبهم، تیز، سوزناک، مزمن و کسل‌کننده توصیف می‌شود که از سمت کمر به سایر نواحی بدن مانند باسن، ران‌ها، پاها تا مچ، زانو و انگشتان پا می‌رسد.

آیا ورزش برای درد دیسک کمر خوب است؟

بله. معمولا پزشکان توصیه می‌کنند تمرینات ورزشی را زیر نظر فیزیوتراپیست انجام دهید. پیاده‌روی ملایم، شنا، حرکات پلانک و کشش ایستاده دیگر ورزش‌های مناسب برای کاهش این عارضه به‌شمار می‌آیند

منابع: mayoclinic | .hopkinsmedicine

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها