شما از طریق درمانکده می‌توانید از بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان تهران نوبت حضوری و یا مشاوره آنلاین بگیرید.

رشته پزشکی زنان چیست و متخصص زنان چه کار می کند ؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

متخصص زنان و زایمان یکی از پزشک‌هایی است که همه خانم‌ها در طول عمر خود باید به او مراجعه کنند. در این مطلب از درمانکده با رشته پزشکی زنان بیشتر آشنا می‌شوید و می‌خوانید که متخصص زنان چه کار می کند.

به یاد داشته باشید شما از طریق درمانکده می‌توانید از بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان تهران نوبت حضوری و یا مشاوره آنلاین بگیرید.

رشته پزشکی زنان چیست و متخصص زنان و زایمان چه کسی است؟

پزشکی زنان از جمله رشته‌‌های تخصصی بالینی است که در جهت پیشگیری به ویژه غربالگری، تشخیص و درمان بیماری‌های زنان فعالیت می‌کند و به پزشکانی که در این رشته تحصیل کرده‌ اند، متخصص زنان و زایمان گفته می‌شود.

رشته پزشکی زنان و زایمان بر بیماری‌های دستگاه تولید مثل زنان، بیماری‌های پستان مرتبط با این رشته و مراقبت مادر و جنین در حین بارداری و زایمان تمرکز دارد.

در ایران برای نخستین بار در سال ۱۲۹۷ رشته مامایی در برنامه مدرسه طب قرار گرفت. در سال ۱۳۰۰، مریضخانه نسوان توسط دکتر امیر اعلم افتتاح شد و با استخدام پزشکان خارجی که در مامایی و بیماری های زنان تخصص داشتند، به کار خود ادامه داد. پیش از این در درمانکده با تفاوت مامایی و متخصص زنان و زایمان آشنا شدید.

در شهریور ۱۳۲۳، نخستین بیمارستان زنان به نام بیمارستان وزیری توسط دکتر جهانشاه صالح پایه گذاری شد. از سال ۱۳۳۰، جراحی‌های زنان در بخش زنان و زایمان بیمارستان گوهرشاد انجام شد و پس از آن در بیمارستان‌های شهرهای تبریز، شیراز، اهواز و مشهد، بخش‌های زنان و زایمان تاسیس شدند. در نهایت در سال ۱۳۴۲ گروه آموزشی بیماری‌های زنان و زایمان تشکیل شد.

پزشکی زنان از جمله رشته‌‌های تخصصی بالینی است که در جهت پیشگیری به ویژه غربالگری، تشخیص و درمان بیماری‌های زنان فعالیت می‌کند و به پزشکانی که در این رشته تحصیل کرده‌ اند، متخصص زنان و زایمان گفته می‌شود.
پزشکی زنان از جمله رشته‌‌های تخصصی بالینی است که در جهت پیشگیری به ویژه غربالگری، تشخیص و درمان بیماری‌های زنان فعالیت می‌کند و به پزشکانی که در این رشته تحصیل کرده‌ اند، متخصص زنان و زایمان گفته می‌شود.

متخصص زنان چه کاری می کند ؟

در گذشته دانش کافی برای تشخیص بیماری‌های زنان وجود نداشت؛ اما در حال حاضر، با رشد این شاخه از علم پزشکی، پزشکان متخصص زنان زایمان و نازایی با افزایش آگاهی مردم و به خصوص زنان، در شناخت و درمان به موقع بیماری‌ها و عواملی که بر سلامت آن ها تاثیرگذار است، کمک می‌کنند. همچنین به مراقبت، درمان طبی و جراحی مناسب در حین بارداری، زایمان طبیعی و عارضه دار یا در موارد مورد نیاز می‌پردازند.

 پزشکی زنان در زمینه مسائل مربوط به زنان مانند ناباروری، حفظ سلامتی در دوران باردار، بارداری و زایمان، اختلالات دستگاه ادراری مثل بی‌اختیاری، سرطان دستگاه تناسلی، سرطان سینه، تومورهای مربوط به بارداری، سلامت پیشگیرانه، جراحی زنان، جراحی زیبایی زنان، سقط جنین، حاملگی خارج از رحم، تشخیص به موقع بیماری‌های جنسی، عفونت‌های مقاربتی، ناهنجاری‌های مادرزادی، بی اختیاری ادرار و مدفوع، پارگی رحم، فیبروئید رحم، کیست‌های دستگاه تناسلی می‌پردازد.

شما در هر نقطه از ایران که باشید می‌توانید از طریق درمانکده از بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان تهران مشاوره آنلاین بگیرید و یا نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کنید.

طول دوره آموزشی پزشکی زنان و زایمان چه قدر است؟

دکتر متخصص زنان و زایمان پس از طی تحصیلات پزشکی عمومی به مدت ۴ سال وارد برنامه دستیاری رشته زنان زایمان (تخصص زنان زایمان) می‌شود.

مهارت‌های تئوری و عملی این دوره شامل مامایی و کلیه موارد مربوط به مامایی، زنان و کلیه موارد طبی و جراحی مربوط به این رشته، مراقبت‌های اولیه و پیشگیری‌کننده، مراقبت‌های سرپایی، مراقبت‌های بستری و جراحی، بهداشت و تنظیم خانواده، دوره‌های چرخشی، فعالیت‌ها و تحقیقات دانش‌پژوهی می‌شود.

دکتر زنان، پس از گذراندن دوره تخصصی به دنبال افزایش علم و توان خود در یک مقطع فوق تخصصی هستند تا بتوانند به عنوان پروفسور زنان و زایمان فعالیت کنند. فعالیت این متخصصین با توجه به نوع فلوشیپ آن‌ها در زمینه‌‌های انکولوژی زنان، اختلالات کف لگن در زنان، نازایی و ناباروری، پریناتولوژی، لاپاراسکوپی و … متفاوت می‌شود.

بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان تهران

پیش از این در درمانکده با بهترین زمان اولین مراجعه به پزشک زنان آشنا شدید و خواندید که باید به صورت دوره‌ای با متخصص زنان و زایمان ویزیت داشته باشید.

شما از طریق درمانکده به بهترین فوق متخصص زنان دسترسی دارید و می‌توانید از ایشان مشاوره آنلاین بگیرید و یا نوبت خود را به صورت آنلاین رزرو کرده و ویزیت حضوری داشته باشید.

با ما در تماس باشید.

 [sibwp_form id=5]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 26

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها