آرتروز در بارداری

آرتروز در بارداری چه علائمی دارد؟ آیا زنان باردار با آرتروز دچار خطر سقط جنین می‌شوند؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


آرتروز در بارداری می‌تواند تا حد زیادی موجب نگرانی و استرس برای زنان باردار شود. به همین جهت با پزشکان متخصص در این زمینه سوالاتی را مطرح می‎سازند. در ادامه مقاله پیش‌رو از مجله درمانکده تلاش کردیم که مهم‌ترین و اصلی‌ترین موضوعات مرتبط با آرتروز بارداری را با شما در میان بگذاریم تا نگرانی شما از بین برود. مثل این که آیا آرتروز اثر منفی بر بارداری خواهد داشت یا اینکه روش‌های درمانی آرتروز در دوران بارداری چه خواهد بود و چه عوارضی در پی خواهد داشت. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: ترشحات واژن در بارداری، علت و انواع آن

آرتروز در بارداری

آرتروز یکی از عارضه‌هایی است که بخشی از زنان به آن مبتلا هستند. ابتلا به آرتروز بر توانایی شما برای باردار شدن تأثیر نمی‌گذارد. با این حال، اگر داروهای آرتروز مصرف می‌کنید، قبل از بارداری با پزشک خود مشورت کنید. برخی از داروها می‌توانند روی فرزند متولد نشده شما تأثیر بگذارند و برخی از آنها می‌توانند برای مدتی پس از قطع مصرف آنها در سیستم شما باقی بمانند. به همین دلیل ضروری است که تمامی زنان مبتلا به آرتروز این وضعیت را پیش از بارداری و در حین بارداری مورد بررسی قرار دهند و با متخصصین مربوطه مشورت‌های لازم را داشته باشند. با این اقدامات می‌توانند بدون هیچگونه نگرانی دوران بارداری‌شان را سپری کنند و زایمان موفقی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: تاندون زانو و اجزای مختلف آن

آرتروز در بارداری
زنان مبتلا به آرتروز باید حتما پیش از بارداری و در حین بارداری با پزشک متخصص در تماس باشند.

علائم آرتروز

در دوران بارداری از آن‌جایی که آرتروز مفاصل را در سراسر بدن تحت تاثیر قرار می‌دهد، وزن اضافه بارداری می‌تواند باعث افزایش درد و ناراحتی شود. این ممکن است به ویژه در زانوها قابل توجه باشد. فشار اضافی روی ستون فقرات می‌تواند باعث اسپاسم عضلانی یا بی حسی در پاها شود. وزن آب ممکن است باعث سندرم تونل کارپال یا سفتی باسن، زانو، مچ پا و پا شود. این علائم معمولاً پس از تولد نوزاد از بین می‌روند. زنان مبتلا به بیماری خودایمنی آرتروز روماتوئید (RA) ممکن است افزایش خستگی را تجربه کنند.

بیشتر بخوانید: رباط پاتلا‌فمورال و آسیب‌هایی که در کمین آن نشسته‌اند

درمان آرتروز در دوران بارداری

داروها

در مورد مصرف داروهای آرتروز در دوران بارداری با پزشک زنان خود مشورت کنید. حتماً تمام داروهای تجویزی، بدون نسخه و مکمل های غذایی که مصرف می‌کنید را ذکر کنید. ادامه استفاده از برخی از آنها بی خطر است، اما برخی دیگر می‌توانند به کودک شما آسیب برسانند. پزشک شما ممکن است بتواند داروهای شما را تغییر دهد یا دوز دارو را تا پس از تولد نوزاد تغییر دهد. اگر قصد شیردهی دارید به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین می‌توانید برای ارتباط راحت‌تر از طریق مشاوره آنلاین با پزشک زنان مشورت کنید.

بیشتر بدانید: روش‌های رنگی شدن چشم جنین؛ آیا تغذیه در رنگی شدن چشم جنین موثر است؟

رژیم غذایی و ورزش

گاهی اوقات، آرتروز می‌تواند علائمی مانند خشکی دهان و مشکل در بلع را ایجاد کند که خوردن را سخت‌تر می‌کند. با این حال، تغذیه خوب برای افراد مبتلا به آرتروز مهم است و برای رشد کودک شما ضروری است. احتمالاً از مکمل‌های دوران بارداری استفاده می‌‌کنید، اما باید در مورد مشکلات غذا خوردن با پزشک خود صحبت کنید. به علاوه اینکه در دوران بارداری باید به ورزش ادامه دهید. تمرینات دامنه حرکتی را در برنامه تمرینی خود بگنجانید تا انعطاف‌پذیری را افزایش دهید، و همچنین تمریناتی را که به شما کمک می‌کند قدرت عضلانی خود را حفظ کنید. پیاده روی و شنا به ویژه برای افراد مبتلا به آرتروز مفید است. از پزشک خود بپرسید که آیا ورزش روتین شما برای کودک شما بی خطر است یا خیر.

بهتر است در چنین شرایط خاصی برای داشتن رژیم مناسب حتما با دکتر تغذیه مشورت کنید که شما عزیزان می‌توانید در سایت درمانکده از طریق مشاوره آنلاین با دکتر تغذیه در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید: بیماری ازگود اشلاتر چیست؟ + علائم بیماری ازگود اشلاتر در بزرگسالی

کمپرس سرد و گرم

از بسته‌های سرد و گرم روی مفاصل خود استفاده کنید. این بسته‌ها می‌توانند تا حد زیادی به بهبود وضعیت درد‌ها و گرفتگی‌های مفاصل و عضلات کمک کنند و درد شما کاهش پیدا می‌کند.

درمان آرتروز در بارداری
موارد بالا می توانند علائم آرتروز را بهبود بخشند.

استراحت

اغلب به مفاصل خود استراحت دهید و کمتر از آن‌ها کار بکشید. زیرا که فعالیت‌های جسمانی شدید و زیاد می‌تواند تا حد زیادی موجب بروز درد در زنان باردار گردد. طبیعی است که آن‌ها در دوران بارداری وزن‌شان افزایش یافته است و فشار زیادی روی عضلات و مفاصل پاها ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره عفونت در دوران بارداری بدانید

خواب کافی و مناسب

برای رفع فشار روی زانوها و مچ پاها را بالا قرار دهید. اجازه دهید یک خواب خوب شبانه داشته باشید. خواب شبانه مناسب به رفع انقباضات و تنش‌های عضلانی کمک خواهد کرد. در وضعیت خواب تمامی عضلات در حالت استراحت هستند و بخشی از ساعات شبانه روز فرد بدون هیچ حرکتی می‌تواند به مفاصل خود استراحت دهد.

تکنیک مناسب تنفسی

تنفس عمیق یا سایر تکنیک‌های آرام‌سازی را امتحان کنید. به وضعیت بدن خود توجه کنید، زیرا وضعیت نامناسب ممکن است به مفاصل شما استرس وارد کند. تنفس عمیق و مناسب نیز از دیگر تکنیک‌های بهبود وضعیت تنفسی است. با دم و بازدم مناسب عضلات شما به یک آرامش خواهند رسید که مسیر رسیدن به بهبودی از درد‌ها است.

بیشتر بخوانید: پروتز زانو و ناگفته‌هایی از آن

کفش مناسب بپوشید

از پوشیدن کفش پاشنه بلند خودداری کنید. کفش‌های راحت را انتخاب کنید که پشتیبانی کافی را داشته باشند. کفش‌هایی که بیش از حد پاشنه بلند هستند یا به شکل مناسبی طراحی نشده‌اند می‌توانند تا حد قابل توجهی به کمر و استخوان‌های شما فشار وارد کنند. در نتیجه با انتخاب آگاهانه و درست کفش می‌توانید به ستون فقرات و مفاصل پاهای خودتان کمک کنید که در وضعیت درستی باشند. در نهایت هیچ فشار و دردی به مفصل‌های پاهای شما وارد نخواهد شد.

عوارض آرتروز در دوران بارداری

یک مطالعه نشان داد که RA خطر ابتلا به پره اکلامپسی را افزایش می‌دهد. پره اکلامپسی وضعیتی است که در آن یک زن باردار دچار فشار خون بالا و احتمالاً پروتئین اضافی در ادرار می‌شود. به ندرت، این وضعیت ممکن است پس از زایمان رخ دهد. این می‌تواند یک وضعیت جدی و تهدید کننده زندگی برای مادر و نوزاد باشد. همین مطالعه همچنین نشان می‌دهد که زنان مبتلا به آرتروز روماتوئید در مقایسه با زنانی که RA ندارند، در معرض خطر بیشتری برای سایر عوارض هستند.

خطرات شامل داشتن نوزادانی با اندازه کوچکتر از حد متوسط ​​یا وزن کم هنگام تولد است. کار و زایمان به طور کلی، زنان مبتلا به ورم مفاصل در حین زایمان و زایمان نسبت به سایر زنان زمان سخت تری ندارند. با این حال، احتمال زایمان سزارین در زنان مبتلا به RA بیشتر است. اگر به دلیل آرتروز سطح بالایی از درد و ناراحتی دارید، قبل از شروع زایمان با پزشک خود صحبت کنید تا آماده سازی شود. اگر کمردرد مرتبط با آرتروز دارید، ممکن است نخواهید به پشت دراز بکشید. پزشک می‌تواند به شما در انتخاب یک موقعیت جایگزین ایمن کمک کند.

بسیاری از زنان مبتلا به آرتروز روماتوئید در طول سه ماهه دوم بارداری بهبودی را تجربه می‌کنند و ممکن است تا شش هفته پس از زایمان ادامه داشته باشد. برخی نیز کمتر احساس خستگی می‌کنند. اگر آرتروز شما در سه ماهه اول نسبتاً خفیف بود، احتمالاً همینطور باقی می‌ماند. محققان مطمئن نیستند که چرا برخی از زنان در دوران بارداری به بهبودی می‌روند. یک مطالعه نشان می‌دهد که زنان مبتلا به آرتروز روماتوئید به احتمال زیاد در دوران بارداری تسکین علائم خود را تجربه می‌کنند. این امر به ویژه اگر برای فاکتور روماتوئید و اتوآنتی بادی معروف به ضد CCP منفی باشد، صادق است. آرتروز پس از زایمان برخی از زنان ظرف چند هفته پس از زایمان، شعله ور شدن آرتروز را تجربه می‌کنند.

بهتر است در درمان آرتروز خود پیش قدم شوید و هرچه سریع‌تر به پزشک ارتوپد مراجعه کنید یا از طریق مشاوره آنلاین با پزشک ارتوپد به درمان بپردازید.

بیشتر بخوانید: مقایسه جراحی‌ باز و بسته زانو؛کدامیک برای من بهتر است؟

خاتمه

در تمامی بخش‌هایی که در این مقاله تدارک دیده شد مهم‌ترین سوالات زنان را در زمینه آرتروز در بارداری پاسخ گفتیم. در صورتی که همچنان در این خصوص سوالاتی برایتان مطرح است می‌توانید آن ها را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت بتوانیم به تمامی آن‌ها پاسخ گوییم. به علاوه این که می‌توانید به سایر مقالات درج شده در این وبسایت مراجعه کرده و اطلاعات تکمیلی را از همان مقالات کسب کنید.

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 8

هنوز امتیازی ثبت نشده

aygoza
زهرا خمسه

زهرا خمسه، نویسندۀ تخصصی پزشکی و سلامت و بیماری ها در تیم تخصصیِ تحریریۀ درمانکده است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها