سردی معده و دستگاه گوارش

سردی معده و دستگاه گوارش چیست و چه علل و راه‎کارهای درمانی دارد؟

مقاله توسط پزشک درمانکده تایید شد
Placeholder
دکتر جواد رستگارمقدم
تخصص: فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی

سردی معده و دستگاه گوارش از جمله مشکلاتی است که در مواردی افراد از آن گله‌مند هستند. در این مقاله بسیاری از مهم‌ترین موضوعاتی که به مساله سردی معده و دستگاه گوارش مربوط‌ می‌شود را مطرح خواهیم ساخت. اگر به دنبال درمان این عارضه هستید تا انتها با مجله درمانکده همراه باشید. به علاوه این که به علت و علائم بروز سردی معده و دستگاه گوارش نیز خواهیم پرداخت.

سردی معده و دستگاه گوارش

سردی معده از جمله عارضه‌هایی است که در مواردی در اثر خوردن یا نوشیدن برخی از مواد غذایی رخ‌ می‌دهد. در مواردی نیز مشاهده شده است که این مساله در پی بروز یک نوع بیماری دیگر به عنوان یک علامت جانبی ایجاد شده است. در اکثر علامت‌ها سردی معده با معده درد شباهت دارد. به همین دلیل افراد به دنبال داروهایی هستند که برای کاهش درد معده بخورند. در حالیکه باید این مساله را دقیق و تخصصی پیگیری کنند تا روند درمانی به درستی انجام شود.

علائم سردی معده

از مهم‌ترین علائمی که‌ می‌توانیم برای سردی معده برشمریم موارد زیر هستند:

  • معده درد
  • سرمای شدید ناحیه معده
  • احساس لرز در معده
  • بی مزه شدن یا تلخ شدن بخش داخلی دهان
  • اسهال و بیرون روی

بیشتر بدانید: 9 نکته طلایی در مورد رژیم غذایی برای سرطان معده

عکس گرافیکی انواع علائم سردی معده
سردی معده با علائمی همراه است که باعث می شود فرد مبتلا وضعیت غیر طبیعی را تجربه کند

بیشتر بدانید: علائم و درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری چیست؟

انواع علل بروز سردی معده و دستگاه گوارش

انواع علل بیرونی و داخلی در بروز سردی معده دخیل هستند. برای مثال شرایط محیطی از علل بیرونی و شرایط روانی از علل درونی هستند. از مهم‌ترین علل بروز این اتفاق‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سبک زندگی غیر سالم و عادات منفی

در زندگی مدرن و شهری این روزها متاسفانه از مهمترین مسائلی که در بروز سردی معده دخیل است میزان استراس و اضطراب بالا است. این اضطراب و استرس در بخش‌های مختلف سلامتی انسان دخیل است که مهم‌ترین آن‌ها معده انسان است. مشاهده‌های بالینی تایید کرده است که افراد دارای سطح اضطراب بالا در معرض خطر ابتلا به سردی معده هستند. بنابراین باید توجه داشته باشید که این سبک زندگی ناسالم را بهبود بخشید تا بدنی سالم داشته باشید. در غیر این صورت مجبور هستید بسیاری از تکنیک‌های درمانی را به کار گیرید تا شاید قدری در بهبودی شما اثر بخش باشد.

رژیم غذایی غیر سالم

رژیم‌های غذایی فست فودی و غذاهای نیمه گرم و نیمه آماده ای که استفاده‌ می‌شود معده را به سمت شرایط غیر طبیعی‌ می‌برد. بهتر است که در هفته و در روز وعده‌های غذایی را گرم و خانگی بخورید تا معده شما تغذیه مناسبی را دریافت کند.

داشتن سبک زندگی سالم و نیز رژِیم غذایی مناسب مهمترین تکنیک ها در جهت پیشگیری از بروز سردی معده هستند. در صورتی که این ها را رعایت کنید تا حد زیادی احتمال ابتلا به سردی معده در شما کاهش خواهد داشت.

بیشتر بدانید: نوشابه در معده و فواید و مضرات آن

عکس انواع غذاهای فست فودی و چرب
غذاهای فست فودی که چربی بالایی دارند تا حد زیادی در بروز شرایط بیماری در ناحیه معده اثر گذارند

بیشتر بدانید: علّت مشکلات هضم غذا چیست؟و راه درمان آن چیست؟

چه چیزی باعث سردی معده هنگام ورزش‌ می‌شود؟

برخی از افراد زمانی که هیچ نشانه دیگری از عفونت وجود ندارد، احساس سرما را در معده خود یا در جای دیگری از بدن گزارش‌ می‌کنند. در عوض، این احساس ممکن است با ورزش ایجاد شود. مطالعات بررسی کرده‌اند که چرا این اتفاق‌ می‌افتد، و چندین نظریه وجود دارد. یک نظریه منبع معتبر این است که با افزایش دمای سطح پوست در حین ورزش، ادراک سرما در سایر قسمت‌های بدن ممکن است بارزتر شود. پیشنهاد دیگر این است که یک اثر ضد درد (تسکین درد) وجود دارد که‌ می‌تواند با ورزش رخ دهد. با هر دوی این نظریه ها، محققان خاطرنشان کردند که این اثرات در افرادی که در وهله اول به سرما حساس‌تر بودند، بدون توجه به دمای واقعی بدنشان بیشتر بود.

بیشتر بدانید: قرص فاموتیدین برای چیست؟ اثر فاموتیدین در بهبود کرونا

آیا باید به پزشک مراجعه کرد؟

آیا تا به حال در معده خود احساس سرما یا سوزن سوزن شدن‌ می‌کنید – حتی اگر فقط چیزی سرد نخورده باشید یا ننوشیده باشید؟ اگر چنین است، شما تنها نیستید.  احساس سرما در معده‌ می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. برخی از این موارد فقط نشان‌ می‌دهد که شما نسبت به آنچه در داخل بدنتان‌ می‌گذرد آگاهی یا حساسیت بالایی دارید. برخی دیگر‌ می‌توانند نشان دهنده یک مشکل یا مشکل پزشکی باشند. احساس سردی معده باعث‌ می‌شود در حالی که ممکن است معده خود را چیزی که ممکن است سرد شود فکر نکنید، اما‌ می‌تواند. گیرنده‌های حرارتی در سراسر بدن شما وجود دارد. اینها سلولهای عصبی هستند که‌ می‌توانند تغییرات دما را تشخیص دهند. سیگنال‌های دما به سیستم عصبی منتقل می‌شوند تا به بدن شما کمک کنند دمای هسته‌ای امن را حفظ کند.

گیرنده‌های حرارتی درست زیر سطح پوست شما حساس هستند و‌ می‌توانند به بدن شما کمک کنند تا لرز یا تعریق را به عنوان وسیله ای برای گرم کردن یا خنک کردن خود کنترل کند. واکنش‌های گیرنده‌های حرارتی که در اعماق بدن قرار دارند، معمولاً ظریف‌تر هستند و سیگنال‌هایی را به سیستم عصبی خودکار شما ارسال می‌کنند. این نوع گیرنده‌های حرارتی در مغز، نخاع و در عمق شکم قرار دارند.  همچنین تعدادی از شرایط پزشکی وجود دارد که می‌تواند باعث شود معده، سایر اندام‌های شکم یا دیواره شکم سفت و سخت شود یا احساس سردی ایجاد کند. درد و لرز شکم با برخی از شرایط زیر بروز‌ می‌کند.

تمامی این شرایط مهر تاییدی است بر این که باید با متخصصین مختلف مشورت داشته باشید و از تشخیص آن‌ها بهره مند شوید.

بیشتر بدانید: بیماری فلج معده یا گاستروپارزی چیست؟

مردی که در ناحیه معده دچار درد و ناراحتی است
در صورت تجربه انواع علائم سردی معده سریعاً باید به متخصصین مربوطه مراجعه کرد

بیشتر بخوانید: روش های تشخیص ولولوس معده

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در حالی که احساس سردی ناشی از ورزش در شکم از نظر تئوری بی ضرر است، اگر این احساس ادامه یابد یا با علائم دیگر رخ دهد، ممکن است بخواهید برای ملاقات با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی برنامه ریزی کنید. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تب
  • اسهال
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • سرگیجه
  • تنگی نفس
  • کاهش ادرار
  • کاهش حرکات روده
  • خون در ادرار یا مدفوع شما
  • حرکات روده سیاه یا قیری
  • درد شدید شکم
  • شکم سفت یا سفت

اگر برای درمان قصد اقدام به پزشک متخصص را دارید، پیشنهاد ما به شما مراجعه به دکتر گوارش است و برای ارتباط آسان‌تر نیز می‌توانید از طریق امکان مشاوره آنلاین با دکتر گوارش اقدام کنید.

بیشتر بدانید: متاپلازی روده‌ای معده؛ علائم، پیشگیری، علت و درمان بیماری

درمان علت زمینه ای

طیف وسیعی از دلایل برای شرایط ذکر شده در بالا وجود دارد. برای احساس سردی ناشی از ورزش در معده، واقعاً هیچ درمانی وجود ندارد. در بسیاری از موارد، به نظر‌ می‌رسد که این موضوع جریان خون و حساسیت به سرما باشد.  برای شرایطی با علت باکتریایی، مانند گاستروانتریت باکتریایی یا سایر عفونت ها، آنتی بیوتیک‌ها ممکن است به رفع ناراحتی شما کمک کنند. شرایط جدی تر مانند گاستروپارزی، آپاندیسیت و پانکراتیت ممکن است به بستری شدن در بیمارستان و احتمالاً جراحی نیاز داشته باشد.

حتی اگر جراحی لازم نباشد، شرایطی که متابولیسم شما را تحت تاثیر قرار‌ می‌دهد‌ می‌تواند شیمی بدن شما را مختل کند و منجر به مشکلات دیگری شود. کم آبی بدن نیز‌ می‌تواند یک اثر مرتبط جدی باشد و ممکن است به تزریق مایع داخل وریدی یا سایر مراقبت‌های حمایتی نیاز باشد. بردن اگر در حین ورزش احساس سرما در معده یا شکم خود دارید، به احتمال زیاد حساسیت به سرما افزایش یافته و متوجه تغییر جریان خون ناشی از فعالیت خود شده اید.  اگر این احساس در زمانی که ورزش نمی کنید رخ‌ می‌دهد یا با علائم عفونت، درد یا مشکلات روده همراه است، باید به پزشک مراجعه کنید. تعدادی از شرایط وجود دارد که شامل لرز شکمی در لیست علائم خود‌ می‌شود که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

بیشتر بدانید: همه چیز در مورد معده درد

درمان سردی معده با طب سنتی

باید گفت در طب سنتی خوراکی‌هایی را توصیه می‌کنند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها تا حد زیادی به پیشگیری و بهبود وضعیت سردی معده‌تان کمک کنید. در این بخش به برخی از تکنیک های طب سنتی در حهت درمان سردی معده اشاره خواهیم کرد:

  • مصرف عرق نعنا و بارهنگ: توصیه می‌شود که تخم بارهنگ را در داخل عرق نعنا بریزید. درادامه این معجون را نوش جان کنید. این معجون تا حد زیادی در بهبود تورم معده و دردهای ناشی از سردی معده نقش به سزایی خواهد داشت.
  • شربت کام ناب : این شربت را یکسری شرکت‌های دارویی خاص با استفاده از مواد طبیعی و ارگانیک تولیده کرده‌اند. در واقع این شربت جزء محصولاتی است که از مواد طبیعی و سنتی در تهیه آن استفاده شده است. بنابراین توصیه می‌کنیم که آن را از داروخانه‌های معتبر تهیه کنید. مواد اولیه آن کاملا گیاهی و طبیعی است. در نتیجه به راحتی می‌توانید در اثر بخشی و تاثیر آن در کاهش و بهبود وضعیت سردی معده‌تان امیدوار باشید. چنانچه بسیاری از افراد در زمینه اثر بخشی آن بسیار احساس رضایت کرده‌اند.

بیشتر بدانید: علت خونریزی معده چیست؟

عکس مواد غذایی سالم و سبزیجات
در طب سنتی روش هایی برای بهبود علائم سردی معده ارائه شده است که تا حد زیادی اثربخش هستند

بیشتر بدانید: سوزش معده؛ علائم، علل، تشخیص و درمان سوزش سر دل

خاتمه

در صورتی که ابهامات یا سوالاتی برایتان مطرح است این امکان برایتان فراهم می‌باشد که در بخش کامنت‌ها با ما و سایر کارشناسان حرفه‌ای ما در ارتباط باشید. در صورت نیاز به اطلاعات تکمیلی به شما توصیه می‌کنیم که به سایر بخش‌ها و مقالات ما در این وبسایت مراجعه کنید. زیرا که بسیاری از مهم‌ترین اطلاعات را در زمینه درد معده و مشکلات گوارشی در سایر صفحات برای شما تدارک دیده‌ایم.

برای رزرو نوبت آنلاین مطب پزشکی یا مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان کشور کلیک کنید.

سوالات متداول

آیا سردی معده علائم دردناک دارد؟

بله کسی که دچار سردی معده است دردهایی را در ناحیه معده تجربه می کند.

برای سردی معده طب سنتی درمانی را ارائه کرده است؟

بله می توانید برای کاهش علائم معده درد از طب سنتی نیز بهره مند شوید.

غذای چرب و فست فود در سردی معده اثر دارد؟

بله متخصصین بر این باورند که باید استفاده از غذاهای فست فودی را برای کاهش علائم سردی معده به حداقل برسانید.

منبع: healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 64

هنوز امتیازی ثبت نشده

aygoza
زهرا خمسه

زهرا خمسه، نویسندۀ تخصصی پزشکی و سلامت و بیماری ها در تیم تخصصیِ تحریریۀ درمانکده است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

26 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها