تاندونیت زانو

تاندونیت زانو یک عضو بدن یا بیماری؟؟؟!!!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

التهاب تاندون زانو یکی از درد‌های ناخوشایند در این ناحیه از بدن است که ممکن است اختلال جدی در عملکرد حرکتی بدن ایجاد کند. تاندون طناب ضخیمی است که از الیاف ریز تشکیل شده است که ماهیچه‌ها را به استخوان‌ها متصل می‌کند. هنگامی که افراد تاندون‌های ملتهب یا تحریک شده دارند، ممکن است درد، حساسیت و تورم خفیف را در نزدیکی مفصل آسیب دیده تجربه کنند. تاندونیت می‌تواند در هر تاندون بدن اتفاق بیفتد، اما به احتمال زیاد در شانه‌ها، زانوها، آرنج‌ها، مچ دست و پاشنه پا رخ می‌دهد. این بیماری ناشی از تحریک یا ملتهب شدن تاندون در زانو است که می‌تواند باعث درد قابل توجهی شود. ممکن است در مورد تاندونیت زانو شنیده باشید که به آن زانوی دونده یا زانو جامپر گفته می‌شود. به مطالعه این مقاله از مجله درمانکده ادامه دهید تا بیشتر با تاندونیت زانو و علائم و درمان آن آشنا شوید.

بیشتر بخوانیم: زانوی پرانتزی + علت، راه‌‌های تشخیص و درمان پای پرانتزی

التهاب تاندون زانو
تاندون ها نوار های ضخیم و محکمی هستند که استخوان و عضلات را به خوبی به یکدیگر پیوند داده است این طناب های محکم ممکن است در اثر آسیب و ضربه به نواحی مختلف بدن درگیر التهابات مختلفی گردد که از آن تحت عنوان تاندونیت زانو یاد می کنند.

تاندونیت زانو چیست؟

تاندون‌ها نوارهای بافتی قوی و انعطاف‌پذیری هستند که ماهیچه‌ها را به استخوان‌ها متصل می‌کنند. آن‌ها به انسان کمک می‌کنند تا اندام و مفاصل خود را حرکت دهد. اگر فردی بیش از حد از تاندون استفاده کند یا فشار زیادی به تاندون وارد کند، ممکن است پارگی‌های ریز ایجاد شود که می‌تواند باعث درد و التهاب شدید در این ناحیه شود. در تاندونیت کشکک، تاندون‌هایی که کاسه زانو و ساق پا را متصل می‌کنند آسیب می‌بینند. 

جالب است بدانید که این بیماری در ورزشکار‌ها که اغلب از آن‌ها توقع داریم بدنی سالم‌تری داشته باشند، بسیار رایج است چرا که در اثر دویدن یا پریدن‌های مکرر این ناحیه دچار آسیب می‌شوند.

بیشتر بخوانیم: شایع‌ترین آسیب‌های زانو + علائم و راه‌های درمان

انواع تاندونیت زانو

  • تاندونوز کشکک
  • تاندینوپاتی کشکک
  • زانوی جامپر

لازم به ذکر است که تاندونیت کشکک به تدریج ایجاد می‌شود. هر بار که تاندون تحت فشار قرار می‌گیرد، این وضعیت شدیدتر می‌شود، بنابراین ضروری است که فرد پس از هر آسیب به زانوی خود استراحت دهد. این به بدن زمان می‌دهد تا بهبود یابد.

زانوی جامپر
یکی از انواع این آسیب های که درگیر این ناحیه از بدن می شود را تحت عنوان زانوی جامپر می شناسند و با شناخت و تقسیم بندی این آسیب ها روند و نحوه درمانی بسیار سهولت پذیرتر می شود.

علائم التهاب تاندون زانو

اولین علامت اغلب درد در جلوی زانو در پایه کلاهک زانو است. در ابتدا، ممکن است تنها پس از فعالیت بدنی شدید قابل توجه باشد. اما درد می‌تواند با گذشت زمان بدتر شود و ورزش یا تمرین شما را دشوار کند. ممکن است در نهایت شروع به تداخل در زندگی روزمره شما کند.

بیشتر بخوانیم: آناتومی ستون فقرات از محتوا تا واقعیت

علائم تاندونیت زانو عبارت‌اند از:

  • اختلال حرکتی و عملکردی در ناحیه زانو
  • احساس درد شدید و مبهم در زانو در هنگام فعالیت بدنی، هم‌چنین دردی که به آرامی شروع به تداخل با فعالیت‌های روزانه می‌کند
  • حساسیت و تورم
اینفوگرافیکی از علائم تاندونیت زانو
التهاب این ناحیه مهم از بدن دارای نشانه های متعددی هستند که در این تصویر به هریک از آن ها به همراه تصاویر شان به خوبی اشاره شده است یکی از مهمترین علامت های ابتلا به تاندونیت زانو، اختلال حرکتی است.

علت بروز تاندونیت زانو

همان‌طور که در مباحث پیشین نیز بدان به خوبی اشاره شد، تاندونیت در افرادی که ورزش‌های خاصی مانند: والیبال یا بسکتبال را انجام می دهند رایج است. فعالیت‌هایی که شامل دویدن و پریدن مکرر می‌توانند فشار بیشتری بر تاندون زانو وارد کنند. این باعث ایجاد پارگی‌های ریز در طول زمان می‌شود که تاندون را ملتهب و ضعیف و در نهایت منجر به تاندونیت شود.

بیشتر بخوانیم: مکمل گلوکزآمین کندرویتین چیست؟ + بهترین زمان مصرف

موارد زیر می‌توانند باعث بروز چنین بیماری شوند:

  • عضلات سفت در پاهای آن‌ها
  • قدرت عضلات ناهموار
  • ناهماهنگی پاها یا مچ پاها
  • اضافه وزن بیش از حد
  • بیماری‌های مزمن که باعث ضعف تاندون زانو می‌شود.
  • استفاده از کفش‌های نامناسب

تشخیص تاندونیت زانو

در ابتدا باید به بهترین متخصص ارتوپدی و فردی که در شناخت و درمان بیماری‌های زانو تخصص و مهارت‌های بیشتری دارد مراجعه کنید و سپس درگیر معاینات فیزیکی و بالینی شوید. اگر پزشک شما فکر می‌کند که ممکن است دچار التهاب تاندون زانو شده باشید، با معاینه فیزیکی شروع می‌کند. درمانگر زانوی شما را معاینه می‌کند، به آن فشار می‌آورد تا ببیند کجا درد می‌کند و دامنه حرکتی شما را آزمایش می‌کند (تا ببیند زانوی شما چقدر خوب حرکت می‌کند).

پزشک معالج شما هم‌چنین ممکن است در مورد سابقه پزشکی و نوع ورزش یا فعالیت بدنی که انجام می‌دهید در قالب شرح حال از شما سوالاتی بپرسد. هم‌چنین ممکن است پزشک آزمایش‌های دیگری را برای بررسی دقیق‌تر زانو یا رد سایر بیماری‌ها مانند شکستگی استخوان به شما بدهد. این می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

بیشتر بخوانیم : کندرومالاسی پاتلا یا نرمی کشکک زانو چیست؟ + شیوه‌های تشخیص و درمان

استفاده از انواع روش‌های تصویربرداری نوین مانند: 

اشعه ایکس

اشعه ایکس معمولاً با شتاب دادن (یا کاهش سرعت) ذرات باردار تولید می‌شود. به عنوان مثال می‌توان به پرتوی از الکترون‌ها اشاره کرد که به صفحه فلزی در یک لوله اشعه ایکس برخورد می‌کنند و یک پرتو الکترون در گردش در یک شتاب دهنده ذرات سنکروترون یا حلقه ذخیره سازی. علاوه بر این، اتم‌های بسیار برانگیخته می‌توانند پرتوهای ایکس با طول‌موج‌های گسسته مشخصه فاصله‌های سطح انرژی در اتم‌ها را ساطع کنند.

ناحیه پرتو ایکس طیف الکترومغناطیسی بسیار خارج از محدوده طول موج های مرئی است. با این حال، عبور اشعه ایکس از مواد، از جمله بافت بیولوژیکی، می‌تواند با فیلم‌های عکاسی و آشکارسازهای دیگر ثبت شود. تجزیه و تحلیل تصاویر اشعه ایکس از بدن یک ابزار تشخیصی پزشکی بسیار ارزشمند است.

بیشتر بخوانیم: ماساژ بدن و فواید شگفت‌انگیز آن

ام آر آی

اسکن MRI یک روش تصویربرداری پزشکی است که از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای گرفتن عکس از داخل بدن شما استفاده می‌کند. برای بررسی یا تشخیص شرایطی که بر بافت نرم تأثیر می‌گذارد مانند تومورها یا اختلالات مغزی استفاده می‌شود. اسکنر MRI یک قطعه تجهیزات پیچیده است که استفاده از آن گران است و فقط در مراکز تخصصی یافت می‌شود.

سونوگرافی

اسکن اولتراسوند برای بررسی ساختارهای داخلی بدن استفاده می‌شود. تصویربرداری اولتراسوند امواج صوتی با فرکانس بالا را می‌فرستد و به سمت بافت مورد بررسی هدایت می‌شود و صدا منعکس شده را برای ایجاد یک تصویر ضبط می‌کند. اسکن اولتراسوند به طور کلی غیر تهاجمی است. دلایل رایج برای اسکن اولتراسوند شامل بررسی اندام‌های شکم و لگن، سیستم عضلانی اسکلتی و عروقی و بررسی رشد جنین در دوران بارداری است.

بیشتر بخوانیم: آناتومی زانو و ابعاد مختلف آن

درمان تاندونیت

متخصصان ارتوپد می توانند به شما کمک کنند تا بهترین اقدام را برای تاندونیت زانو خود تعیین کنید. درمان بستگی به این دارد که وضعیت شما چقدر جدی است. شما بسیاری از افراد مبتلا به تاندونیت زانو می‌توانند با استفاده از روش‌های درمانی نوین و مصرف داروهای متعدد، از آن مراقبت کنند. درمانی غیر جراحی یکی از ابتدایی‌ترین و بهترین روش‌های درمانی است که در افراد با التهاب خفیف تجویز و انجام می‌شود چرا که از بروز عوارض احتمالی سایر راهکارهای درمانی جلوگیری می‌کند. ممکن است شامل یک برنامه مدیریت درد و فیزیوتراپی باشد.

علاوه بر دکتر ارتوپد، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی نیز میتواند به درمان التهاب تاندون زانو شما کمک کند.

اگر علائم جدی‌تری از تاندونیت زانو را تجربه می‌کنید، ممکن است درمانگر تصمیم بگیرید که جراحی زانو بهترین برنامه درمانی برای شما باشد. 

همچنین شما میتوانید برای راهنمایی های بیشتر از مشاوره آنلاین بهترین متخصص ارتوپد و مشاوره آنلاین بهترین متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بهره بگیرید.

درمان پیشرفته (Tenex Tenotomy)

روش تنوتومی تنکس یک روش غیر جراحی است که برای درمان دردهای مزمن مرتبط با تاندونیت/تاندینوپاتی و فاشیای پلانتار/فاسیوز استفاده می‌شود. تکنیک کم تهاجمی می‌تواند درد تاندون را با شکستن و حذف بافت‌های آسیب دیده با انرژی اولتراسوند با فرکانس بالا کاهش دهد. این روش معمولاً برای درمان تاندونیت/تاندینوپاتی آرنج، لگن، زانو، شانه، مچ پا استفاده می‌شود. این روش با استفاده از بی‌حسی موضعی و راهنمایی اولتراسوند انجام می‌شود که آن را بسیار ایمن می‌کند. این روش کم تهاجمی است و به بیماران این امکان را می‌دهد که سریع‌تر از جراحی به فعالیت‌های عادی بازگردند.

بیشتر بخوانیم: تاثیر یوگا بر آرتروز + آموزش چند نرمش یوگا برای آرتروز

این روش از طریق یک سوراخ کوچک پوست (2-3 میلی متر) انجام می‌شود و دستگاه با استفاده از هدایت اولتراسوند به سمت تاندون زانو بیمار پیش می‌رود. سپس این دستگاه بافت بیمار را برمی‌دارد و واکنش طبیعی بدن شما را تحریک می‌کند. سپس دستگاه برداشته می‌شود و پانسمان مختصری روی آن گذاشته می‌شود. بیماران مدت کوتاهی پس از عمل به خانه می‌روند و معمولاً یک دوره کوتاه (3 تا 7 روز) بی‌حرکتی نسبی را تجربه می‌کنند.

جراحی تنوتومی تنکس
روش تنوتومی تنکس یک روش غیر جراحی است که برای درمان دردهای مزمن مرتبط با تاندونیت/تاندینوپاتی و فاشیای پلانتار/فاسیوز استفاده می‌شود

خلاصه

با توجه به شناختی که از مطالعه مطالب پیشین نسبت به این بیماری پیدا کرده اید می توانید از طریق علائم و علل بروز چنین عارضه ایی هر چه زودتر به تشخیص و درمان آن بپردازید تا آسیب های جدی ناشی از آن گریبان گیر تان نشود و حتی دانش پزشکی شما در خصوص تاندونیت زانو نیز بیشتر شد.

شما میتوانید با مراجعه به سایت درمانکده از دکتر متخصص مورد نظر خود به صورت غیر حضوری نوبت دهی کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها