علت گاز روده چیست؟

گاز روده چیست؟ بررسی دلیل خروج بیش از حد آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


گاز روده همیشه در طول دستگاه گوارش، از معده تا مقعد، وجود دارد اما تنها زمانی که بیش از اندازه باشد یا باعث بروز درد شود، متوجه آن می شویم.

گاز بیش از اندازه ی روده در معده یا روده ی بزرگ منجر به بادگلو یا آروغ مفرط می شود. اگر گاز روده در روده ی کوچک جمع شود، باد زیادی از مقعد خارج می شود (نفخ). تجمع بیش از اندازه ی گاز در هر دو قسمت باعث گرفتگی و درد می-شود که اغلب الگوی مشخصی ندارد.

اکثر افراد گاهی آروغ می زنند و چندبار در روز به عنوان بخشی طبیعی از فعالیت روزمره و دفع غذا باد معده را از مقعد خارج می کنند. گاهی، زیاد بودن گاز روده نشان دهنده ی اختلال گوارشی است. در این مقاله از مجله درمانکده قصد داریم علت گاز روده را مورد بررسی قرار دهیم.

علل بروز گاز روده

تجمع بیش از اندازه ی گاز در روده ی بزرگ درصورتی رخ می دهد که هنگام غذا خوردن، نوشیدن یا جویدن آدامس بیشتر از میزان طبیعی هوا ببلعیم. گاز روده ی کوچک نتیجه ی طبیعی عملکرد باکتری روی غذایی است که تا قبل از رسیدن به کولون تجزیه نشده است. این گاز از هیدروژن، کربن دی اکسید و گاهی متان تشکیل شده است.

بیشتر بدانید: علائم سرطان روده در زنان

گاز روده
تصویری از روده انسان و نوار قرمز رنگی که نشان دهنده گاز داخل روده می باشد.

بیشتر بخوانید: بیماری های روده کوچک

غذاهای نفخ آور

بعضی غذاها حاوی مفادی است که حتما باید در روده ی کوچک توسط باکتری به مفاد کوچک تری مانند گاز تجزیه شود تا هضم شود. از جمله غذا و مفاد نفخ آور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدس و لوبیا
  • محصولات لبنی حاوی لاکتوز
  • فروکتوز و سوربیتول که در برخی میوه ها موجود است و از آن به عنوان ماده ی شیرین کننده هم استفاده می شود.

اختلالات گوارشی که باعث نفخ می شود

گاهی گاز مفط روده (اگر باد گلو و شکم بیشتر از 20 بار در روز باشد) نشان دهنده ی اختلال گوارشی است. مانند:

  • بیماری سلیاک
  • سندرم دامپینگ
  • حساسیت غذایی یا عدم سازش
  • رفلکس معده
  • گاستروپارزی (فلج معده)
  • سندرم روده ی تحریک پذیر
  • حساسیت به لاکتوز
  • زخم معده

بیشتر بخوانید: آناتومی‌ روده چیست؟

چه زمانی باید به پزشک متخصص گوارش مراجعه کرد

به ندرت پیش می آید که گاز روده به خودی خود علامت یک بیماری خطرناک و جدی باشد. البته احساس خجالت و ناراحتی به انسان دست می دهد اما معمولا فقط نشان دهنده ی سلامت دستگاه گوارش است. اگر از باد روده رنج می برید، رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

اما اگر گاز روده برطرف نشد و شدید یا همراه با استفراغ، اسهال، یبوست، کاهش وزن، خون در ادرار یا سوزش معده بود، به متخصص گوارش از درمانکده مراجعه کنید، حتی شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر از مشاوره آنلاین دکتر گوارش مشورت بگیرید.

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 433

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

152 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها