تفاوت عصب شناس با جراح مغز و اعصاب چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سیستم عصبی یک سیستم پیچیده است که فعالیت‌های بدن را تنظیم و هماهنگ می‌کند. این سیستم ۲ بخش اصلی دارد: سیستم عصبی مرکزی که شامل مغز و نخاع است و سیستم عصبی محیطی که از اعصاب تشکیل شده است. سیستم عصبی در برابر اختلالات مختلف آسیب‌پذیر است و در اثر ضربه، عفونت، اختلال جریان خون، مشکلات خود ایمنی و… آسیب می‌ب یند. از علائم رایج بیماری‌های سیستم عصبی می‌توان به سردرد، ضعف یا کاهش قدرت عضلانی، سوزن سوزن شدن بدن، تشنج یا اختلالات بینایی اشاره کرد. از آنجا که برای درمان مشکلات سیستم عصبی تخصص‌های پزشکی مختلف وجود دارد، مهم است که بدانید برای تشخیص بیماری‌های خود و درمان آن‌ها به چه متخصصی مراجعه کنید. به همین دلیل، این مقاله از مجله درمانکده را به بررسی تفاوت عصب شناس با جراح مغز و اعصاب اختصاص داده‌ایم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

عصب‌شناس کیست؟

عصب‌شناس یا متخصص نورولوژی پزشکی است که در تشخیص و درمان بیماری‌های سیستم عصبی تخصص دارد. همچنین ممکن است به طور اختصاصی برای درمان اختلالات یادگیری، مدیریت درد و سایر بیماری‌های مزمن آموزش ببیند. این دکتر متخصص برای تشخیص بیماری‌ها از روش‌های مختلف مانند نوار مغز (EEG)، ام‌آرآی (MRI) و سی‌تی اسکن استفاده می‌کند.

بیشتر بدانید: فلج مغزی چیست؟

تصویر پزشک در حال انجام MRI
عصب‌‌شناس از روش‌های تصویربرداری برای تشخیص مشکلات سیستم عصبی استفاده می‌کند.

اگر شما یا یکی از اطرافیان‌تان به دلیل ابتلا به مشکلات عصبی به مراقبت مداوم نیاز دارید، عصب‌شناس اغلب اولین پزشکی است که باید به او مراجعه کنید. عصب‌شناس می‌تواند اختلالات سیستم عصبی را درمان کند یا در صورت لزوم، شما را به سایر پزشکان از جمله جراح مغز و اعصاب ارجاع دهد.

عصب‌شناس چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

از بیماری‌های عصبی شایع که عصب‌شناس به درمان آن‌ها می‌پردازد می‌توان به سردرد، اختلالات خواب، لرزش، صرع، آسیب‌های مغزی و نخاعی، تومور مغزی، سکته مغزی، بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس یا ام‌اس (MS)، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) و اختلالات عصب محیطی اشاره کرد.

بعضی از متخصصان عصب‌شناسی روی یک تخصص فرعی مانند عصب‌شناسی کودکان، عصب‌شناسی عروقی، عصب‌شناسی رفتاری، صرع یا موارد دیگر تمرکز می‌کنند.

متخصص جراحی مغز و اعصاب کیست؟

بعضی از افراد تصور می‌کنند که جراحان مغز و اعصاب فقط جراحی‌های مربوط به مغز را انجام می‌دهند. اما در حقیقت، این متخصصان درمان بیماری‌های مربوط به ستون فقرات را هم بر عهده دارند.

جراحان مغز و اعصاب می‌توانند جراحی‌های بسیار پیچیده را انجام دهند، اما قبل از انجام جراحی سایر روش‌های درمانی را امتحان می‌کنند. در صورت نیاز به جراحی، پزشک سعی می‌کند تا حد امکان از تکنیک‌های کم‌تهاجمی استفاده کند تا بیمار با عوارض کمتری مواجه شود.

از آنجا که دکتر جراحی مغز و اعصاب اطلاعات جامعی در زمینه تشخیص بیماری‌های عصبی دارد، اغلب سایر پزشکان (مانند دکتر اورژانس، متخصص داخلی و پزشک عمومی) از او مشاوره می‌گیرند.

جراح مغز و اعصاب چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

دکتر جراحی مغز و اعصاب در زمینه درمان کمر درد، گردن درد، سیاتیک، فتق دیسک، بیماری‌های دژنراتیو ستون فقرات، اختلالات عروق مغزی، تومورهای مغز و ستون فقرات و سکته مغزی آموزش دیده است.

در صورت لزوم می توانید با دکتر مغز و اعصاب آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: ضایعه مغزی قابل درمان است؟

جراح مغز و اعصاب با جراحی بیماری‌های سیستم عصبی را درمان می‌کند.

علاوه بر این، از آنجا که سیستم عصبی از مغز تا ستون فقرات گسترش می‌یابد و اعصاب به کل بدن منشعب می‌شوند، جراح مغز و اعصاب می‌تواند بیماری‌هایی را درمان کند که علائم آن‌ها به قسمت‌های مختلف بدن انتشار پیدا می‌کنند. به عنوان مثال، گاهی‌اوقات علائم تونل کارپال به مشکلات ستون فقرات گردنی (ناحیه گردن) مربوط می‌شود.

تفاوت عصب شناس با جراح مغز و اعصاب

بین عصب‌شناس و جراح مغز و اعصاب تفاوت‌های زیادی وجود دارد، اما از نظر بیماری‌هایی که به درمان آن‌ها می‌پردازند هم‌پوشانی قابل‌توجهی بین این ۲ دیده می‌شود.

ارتباط نزدیک جراحی مغز و اعصاب با عصب‌شناسی در این است که هر ۲ پزشک به دانش تخصصی در زمینه سیستم عصبی و عملکرد آن نیاز دارند. هم عصب‌شناس و هم متخصص جراحی مغز و اعصاب برای ارزیابی ساختار و عملکرد سیستم عصبی از آزمایش‌های پیچیده عصب‌شناسی مانند نوار مغز، سی‌تی اسکن و ام‌آرآی استفاده می‌کنند و هر ۲ سعی می‌کنند تا حد امکان برای درمان بیماری‌ها از روش‌های کم‌تهاجمی بهره ببرند.

تفاوت عصب شناس با جراح مغز و اعصاب اغلب به شیوه درمان بیماری‌ها مربوط می‌شود. هم عصب‌شناس و هم متخصص جراحی مغز و اعصاب بیماری‌های مربوط به سیستم عصبی را تشخیص می‌دهند و درمان می‌کنند، اما عصب‌شناس جراحی انجام نمی‌دهد. تمرکز عصب‌شناس روی بیماری‌هایی است که از طریق دارودرمانی یا سایر روش‌های غیر جراحی درمان می‌شوند. اگر درمان یک بیماری مستلزم جراحی باشد، عصب‌شناس بیمار را به متخصص جراحی مغز و اعصاب ارجاع می‌دهد.

تصویر بیمار در مطب پزشک
عصب‌شناس و جراح مغز و اعصاب مشکلات سیستم عصبی را با روش‌های متفاوت درمان می‌کنند.

کلام پایانی درباره تفاوت عصب شناس با جراح مغز و اعصاب

عصب‌شناسی یکی از تخصصی‌های پزشکی است که روی تشخیص و درمان بیماری‌های مغز، نخاع، عضلات و اعصاب تمرکز دارد. جراح مغز و اعصاب هم می‌تواند مشکلات مربوط به این اندام‌ها را درمان کند، اما برخلاف عصب‌شناس اغلب از جراحی برای این کار استفاده می‌کند.

بیشتر بدانید: فلج بلز یا بل چیست؟

اگر علائم مربوط به مشکلات سیستم عصبی مثل سردرد، بی‌حسی، سوزن سوزن شدن، عدم تعادل یا اختلالات بینایی را تجربه می‌کنید، اغلب در ابتدا باید به عصب‌شناس مراجعه کنید. عصب‌شناس علائم‌تان را بررسی می‌کند و در صورت لزوم شما را به متخصص جراحی مغز و اعصاب ارجاع می‌دهد. برای مشاوره آنلاین با متخصص نورولوژی یا عصب‌شناس می‌توانید به سایت درمانکده مراجعه کنید.

سوالات متداول

چه بیماری‌هایی به سیستم عصبی مربوط می‌شوند؟

اختلالات سیستم عصبی عبارت‌اند از: اختلالات عروقی مثل سکته مغزی، عفونت‌ها مانند مننژیت، آنسفالیت و فلج اطفال، اختلالات ساختاری مانند آسیب مغزی یا نخاعی، فلج بلز، سندرم تونل کارپال، تومورهای مغز یا نخاع و سندرم گیلن باره، اختلالات عملکردی مانند سردرد، صرع و سرگیجه و بیماری‌های دژنراتیو مثل بیماری پارکینسون، ام‌اس، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک و بیماری آلزایمر.

پزشک چگونه بیماری‌‌های سیستم عصبی را درمان می‌کند؟

پزشکان معمولا از دارودرمانی، فیزیوتراپی و جراحی برای درمان مشکلات سیستم عصبی استفاده می‌کنند.

فرق عصب شناس با متخصص جراحی مغز و اعصاب چیست؟

تفاوت عصب شناس با جراح مغز و اعصاب در این است که هر کدام از آن‌ها از روش‌های متفاوتی برای درمان بیماران استفاده می‌کنند. عصب‌شناس برای درمان بیماری‌ها معمولا به سراغ داروها می‌رود، در حالی که جراحی کار اصلی جراح مغز و اعصاب است.

منابع: .thecenteroregon, dignityhealth

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد رای‌ها 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها