زگیل تناسلی

کدام زگیل تناسلی خطرناک است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

زگیل تناسلی یا کوندیلوما آکومیناتا (Condylomata Acuminata) یک نوع عفونت مقاربتی است که در اثر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. برقراری رابطه جنسی یا تماس نزدیک پوستی با فرد مبتلا به زگیل تناسلی موجب انتقال این بیماری از فردی به فرد دیگر می‌شود. این بیماری انواع متفاوتی دارد و برخی از سویه‌های آن موجب بروز دیسپلازی دهانه رحم و انواع سرطان می‌شوند. اما کدام زگیل تناسلی خطرناک است؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با خطرناک‌ترین سویه‌های زگیل تناسلی آشنا شوید.

کدام سویه‌های زگیل تناسلی سرطان‌زا است؟

زگیل تناسلی یک بیماری نسبتا شایع است که سالانه حدود ۴۰۰ هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند. حدود ۹۰ درصد زگیل‌های تناسلی از نوع کم‌خطر هستند و معمولا مشکل جدی برای فرد ایجاد نمی‌کنند. این زگیل‌ها معمولا چند هفته تا چند ماه پس از رابطه جنسی با شریک آلوده ظاهر می‌شوند و در صورتی که درمان شوند، بعد از مدتی برطرف خواهند شد. اما کدام زگیل تناسلی خطرناک است؟ در صورتی که زگیل تناسلی بعد از یک تا ۲ سال درمان نشود و همچنان باقی بماند، ممکن است تغییرات سلولی در آن رخ دهد و در این شرایط خطر بروز سرطان افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بدانیم:زگیل تناسلی چیست؟ آیا درمان قطعی برای آن وجود دارد؟

تصویر زگیل تناسلی
همه انواع زگیل تناسلی خطرناک نیستند و تنها برخی از آن‌ها موجب بروز سرطان می‌شوند.

به طور کلی همه انواع زگیل‌های تناسلی خطرناک نیستند و از خطرناک‌ترین سویه‌های این بیماری می‌توان به HPV۱۶ و HPV۱۸ اشاره کرد. این دو گونه زگیل تناسلی در ابتلا به سرطان دهانه رحم در خانم‌ها نقش مهمی دارند. سویه‌های ۳۳، ۴۵، ۳۱، ۵۲ و ۸۵ نیز از انواع خطرناک HPV محسوب می‌شوند که ممکن است موجب بروز انواع سرطان در افراد مبتلا شوند. لازم به ذکر است که اکثر زگیل‌های تناسلی از نوع ۶ و ۱۱ هستند که به ندرت تبدیل به سرطان می‌شوند.

آیا زگیل تناسلی تنها برای زنان خطرناک است؟

به طور کلی خطر این ویروس برای زنان بیشتر از مردان است؛ اما مردان نیز ممکن است در اثر ابتلا به زگیل تناسلی دچار مشکلات جدی شوند. زگیل تناسلی در خانم‌ها موجب بروز سرطان دهانه رحم می‌شود و در صورتی که به موقع درمان نشود، می‌تواند زندگی فرد را به خطر بیندازد.

زگیل تناسلی موجب بروز چه بیماری‌هایی می‌شود؟

عفونت‌های طولانی مدت با HPV، موجب بروز برخی از انواع سرطان در فرد می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که هر ساله بیشتر از ۴۷ هزار نفر در ایالات‌ متحده در اثر ویروس HPV، به سرطان مبتلا می‌شوند. زگیل تناسلی هر ساله موجب بروز ۶۳۰ هزار مورد سرطان می‌شود و حدود ۵ درصد از کل انواع سرطان را به خود اختصاص می‌دهد. سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان رایج در بین زنان دنیا است که سالانه هزاران نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. در ادامه این بخش به رایج‌ترین انواع سرطان که در اثر زگیل تناسلی ایجاد می‌شوند، اشاره شده است. 

اینفوگرافی زگیل تناسلی موجب بروز چه بیماری‌هایی می‌شود؟
زگیل تناسلی در بسیاری از افراد موجب بروز سرطان دهانه رحم، سرطان مقعد، سرطان گلو و سرطان واژن می‌شود.

  • سرطان دهانه رحم: یکی از شایع‌ترین انواع سرطان که در اثر زگیل تناسلی ایجاد می‌شود، سرطان دهانه رحم است و تمام افراد مبتلا به این سرطان به HPV مبتلا هستند.
  • سرطان مقعد: آمارها نشان می‌دهد که بیشتر از ۹۰ درصد سرطان مقعد، ناشی از HPV است.
  • سرطان گلو: سرطان حلق یا گلو یکی دیگر از سرطان‌های رایجی است که در اثر ابتلا به این ویروس ایجاد می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که ۷۰ درصد افراد مبتلا به سرطان حلق به HPV مبتلا هستند.
  • سرطان آلت تناسلی در مردان: ۶۳ درصد افراد مبتلا به سرطان آلت تناسلی به HPV مبتلا هستند. این سرطان در ناحیه زیر یا روی پوست ختنه گاه مردان ایجاد می‌شود.
  • سرطان واژن: سرطان واژن یک نوع سرطان نادر است که ۷۵ درصد از افراد مبتلا به این سرطان به HPV مبتلا هستند. در این نوع سرطان مجرای ادرار و واژن فرد درگیر سرطان می‌شود و سرطان به صورت غده یا زخم روی بدن ایجاد می‌شود.

چطور از HPV جلوگیری کنیم؟

بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به HPV تزریق واکسن گارداسیل ۹ است که از بدن در برابر ۹ سویه HPV محافظت می‌کند. آمارها نشان می‌دهد که تزریق واکسن می‌تواند تا ۹۰ درصد از ابتلا به سرطان‌های ناشی از عفونت HPV و زگیل تناسلی جلوگیری کند. واکسن HPV دارای تاییدیه FDA است و باید قبل از ۴۵ سالگی و در سنین نوجوانی تزریق شود. پیشنهاد می‌شود قبل از تزریق واکسن حتما از متخصص عفونی یا دکتر زنان آنلاین مشورت بگیرید.

تصویر دختر جوانی که در حال تزریق واکسن HPV است.
تزریق واکسن، یکی از مطمئن‌ترین راهکارها برای جلوگیری از زگیل تناسلی است.

سخن نهایی

زگیل تناسلی یک مشکل شایع است که می‌تواند زمینه بروز انواع سرطان‌ها را ایجاد کند. از آن جایی که بسیاری از افراد مبتلا به این ویروس هیچ نشانه‌ای ندارند، لازم است همه افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، هر ۶ ماه یک بار به متخصص زنان مراجعه کنند و آزمایش پاپ اسمیر بدهند. اگر روی پوست ناحیه تناسلی خودتان یا شریک جنسی‌تان یک ضایعه عجیب و غیرطبیعی مشاهده کردید، بهتر است هر چه سریع‌تر از یک متخصص زنان برای تشخیص کمک بگیرید. می‌توانید از طریق پلتفرم درمانکده از بهترین پزشکان تهران و سایر شهرستان‌ها نوبت ویزیت حضوری و مشاوره آنلاین دریافت کنید.

سوالات متداول

مهم‌ترین دلیل ابتلا به زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی معمولا از طریق رابطه جنسی، تماس مستقیم پوست با محل آلوده و همچنین استفاده از لوازم شخصی فرد آلوده از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به زگیل تناسلی قرار دارند؟

افراد کمتر از ۳۰ سال، افرادی که در کودکی در معرض سوءاستفاده جنسی قرار گرفته‌اند، نوزادانی که مادرشان در زمان زایمان به HPV مبتلا بوده و همچنین افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

رایج‌ترین علائم ابتلا به زگیل تناسلی خطرناک چیست؟

بیشتر افرادی که به زگیل تناسلی خطرناک مبتلا می‌شوند، علائم خاصی را تجربه نمی‌کنند. با این حال این بیماری ممکن است در برخی افراد با علائمی مثل توده، درد و خونریزی همراه باشد.

منابع: cancer، hpv، healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها