ویروس سرماخوردگی چیست؟ علائم، علل و راه‌های درمان

مقاله توسط پزشک درمانکده تایید شد
دکتر حامد باباخانیان
تخصص: عمومی

سرماخوردگی یکی از رایج‌ترین بیماری‌های ویروسی در کودکان و بزرگسالان است. در این مقاله از مجله درمانکده ما قصد داریم تا به بررسی علائم سرماخوردگی، ویروس‌های جدید این بیماری، داروهای موثر و… بپردازیم و در انتها تفاوت علائم سرماخوردگی با کرونا و… را معرفی کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید. در صورتی که نیاز به پزشک متخصص سرماخوردگی و ریوی داشته باشید، می‌توانید از پزشکان متخصص این حوزه در درمانکده کمک بگیرید.

ویروس سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی نوعی عفونت مسری دستگاه تنفسی فوقانی است که بینی، گلو، سینوس‌ها و نای را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیش از ۲۰۰ نوع ویروس مختلف وجود دارند که می‌توانند منجر به بروز این بیماری شوند. اما بیشتر سرماخوردگی‌ها توسط ویروسی به اسم راینو ایجاد می‌شوند.

ویروس جدید سرماخوردگی به‌آسانی از فردی به فرد دیگر یا از سطحی به سطح دیگر منتقل می‌شود. بسیاری از این انواع ویروس‌ها می‌توانند ساعت‌ها و یا حتی روزها روی سطوح زندگی کنند. هر فرد بزرگسال معمولا در هر سال دو الی سه بار به این ویروس مبتلا می‌شود. نوزادان و کودکان نیز ممکن است بیشتر از این میزان در معرض این بیماری قرار داشته باشند. اگرچه ویروس سرماخوردگی برای همه ما یک ویروس آشناست، اما نکاتی وجود دارند که می‌توانند در بهبود سریع‌تر این بیماری به شما کمک کنند.

علائم  ویروس سرماخوردگی بزرگسالان

این بیماری می‌تواند خود را با یک سری از نشانه‌ها و علائم به‌خصوص در بزرگسالان نمایان کند. با درک تفاوت‌های سرماخوردگی و آنفولانزا و دانستن فرق کرونا و سرماخوردگی بر اساس تفاوت بین علائم کرونا و سرماخوردگی، می‌توانید بیماری خود را تشخیص دهید یا اینکه در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید. در بزرگسالان ممکن است علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. بااین‌حال شایع‌ترین علائم این بیماری شامل موارد زیر می‌شود:

  • فشار سینوس‌ها
  • آبریزش بینی یا گرفتگی و احتقان بینی
  • پرشدن بینی
  • ازدست‌دادن حس چشایی و ازبین‌رفتن بویایی در این بیماری
  • عطسه کردن که علت عطسه در این بیماری به دلیل تحریک مخاط بینی است
  • ترشحات آبکی از بینی
  • ورود مواد و ترشحات بینی به گلو
  • کاهش حس شنوایی
  • احساس پر بودن یا گرفتگی گوش‌ها
  • ازدست‌رفتن تعادل
  • گوش درد در سرماخوردگی
  • تورم و قرمزی گوش خارجی
  • عفونت در گوش میانی
  • سرگیجه یا زنگ زدن در گوش
  • حس وز وز در گوش‌ها
  • ورم ملتحمه چشم
  • قرمز شدن سفیدی چشم‌ها
  • حساسیت به نور
  • تورم پلک‌ها
  • خروج ترشحات سفید، شفاف یا زردرنگ از چشم‌ها
  • آبریزش و خروج اشک از چشم‌ها
  • خروج ترشحات غلیظ از یک‌چشم
  • خارش چشم‌ها
  • التهاب قرنیه
  • سنگین شدن سر
  • سردرد
  • تورم غدد لنفاوی
  • لرز
  • بدن درد سرماخوردگی
  • تب درجه پایین
  • ناراحتی قفسه سینه
  • مشکل در تنفس عمیق

در صورت لزوم می توانید با دکتر عفونی آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص عفونی مراجعه کنید

بیشتر بدانید: چه میوه‌ای برای سرماخوردگی بخوریم

اینفوگرافیک علائم ویروس سرماخوردگی بزرگسالان
به دلایل بسیار زیادی ممکن است هر کسی در سال چند بار به ویروس سرماخوردگی مبتلا شود

علائم ویروس سرماخوردگی کودکان

علائم این بیماری در کودکان مشابه علائم بزرگسالان است. البته در برخی از کودکان علائم بیماری سرماخوردگی با عوارض گوارشی نیز خود را نشان می‌دهد و ممکن است اسهال و استفراغ نیز در کودکان مشاهده شود. دل‌ پیچه در کنار بی‌ اشتهایی و عدم تمایل به خوردن غذا از جمله نشانه‌های گوارشی سرماخوردگی در کودکان است.

درمان سرما خوردگی

راه‌های درمان این بیماری بسته به این که بیمار بزرگسال است یا کودک متفاوت است:

درمان سرماخوردگی بزرگسالان

در اکثر موارد، باید اجازه دهید ویروس‌هایی نظیر ویروس سرماخوردگی دوره خود را تمام کنند. در این شرایط می‌توانید علائم عفونت را درمان کنید، اما در واقع نمی‌توانید خود عفونت را درمان کنید. بزرگسالان می‌توانند برای درمان این بیماری، هم از دارو و هم از درمان‌های خانگی استفاده کنند.

بیشتر بدانیم: دلیل سرفه های مکرر چیست؟

تصویر کودکی که حال تمیز کردن بینی‌اش است
کودکان هم همچون بزرگسالان ممکن است در سال چندین بار دچار سرماخوردگی شوند.

درمان سرماخوردگی کودکان

سازمان غذا و دارو (FDA) مصرف داروهای سرماخوردگی را برای کودکان کمتر از ۲ سال توصیه نمی‌کند زیرا این داروها ممکن است منجر به بروز عوارض جانبی جدی و مهلکی شوند. تولیدکنندگان اکثر این داروهای سرما خوردگی و ضد سرفه ذکر می‌کنند که “برای کودکان زیر ۴ سال مصرف نکنید“. به همین خاطر بهتر است که برای تسکین علائم سرما خوردگی در کودکان، درمان‌های خانگی را امتحان کنید. اگر از پزشک اطفال سوال شود که در بیماری سرما خوردگی کودکان، چی واسه سرماخوردگی خوبه، قطعا یکی از مواردی که روی آن تاکید می‌کنند استراحت کافی است.

درمان خانگی سرماخوردگی

برای درمان ویروس سرماخوردگی در خانه می‌توانید از این راه‌حل‌ها استفاده کنید:

مصرف مایعاتمصرف مایعاتی نظیر آب و آبمیوه یا آب‌لیموی گرم به همراه عسل، به تسکین احتقان کمک می‌کنند و از کم‌آبی بدن جلوگیری می‌کنند. از مصرف قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار بپرهیزید زیرا این نوشیدنی‌ها می‌توانند منجر به تشدید کم‌آبی شوند.
داشتن استراحت کافیبدن برای بهبود یافتن پس از ابتلا به ویروس سرماخوردگی، به استراحت نیاز دارد. استراحت کافی به شما کمک می‌کند تا انرژی خود را حفظ کنید و ویروس را از بدن بیرون کنید.
مصرف عسلمصرف عسل به همراه چای می‌تواند به کاهش سرفه در بزرگسالان و کودکان بزرگ‌تر از یک سال کمک کند.عسل دارای خواص آنتی‌باکتریال و ضدمیکروبی فراوانی است که در تسکین سرفه عملکرد بسیار موثری دارد. بر اساس تحقیقات با دادن تنها ۱۰ گرم عسل قبل از خواب به کودکان، شدت سرفه را به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت و خواب راحت‌تری را تجربه خواهند کرد
استفاده از دستگاه بخور سرددستگاه بخور سرد یا دستگاه رطوبت ساز می‌تواند به هوای خانه‌تان رطوبت اضافه کند و به تسکین احتقان کمک کند.
مصرف اکیناسهبر اساس برخی از تحقیقات صورت‌گرفته، اکیناسه برای کاهش دوره این بیماری موثر است. یکی از ترکیبات فعال اکیناسه شامل فلاونوئیدها است (فلاونوئیدها مواد شیمیایی هستند که خواص درمانی زیادی برای بدن دارند). مصرف اکیناسه می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را تا بیش از ۵۰ درصد کاهش دهد.
مصرف سبزیجات، گیاهان و ادویه‌جاتمصرف سبزیجاتی مثل فلفل‌دلمه‌ای قرمز و بروکلی، نمونه‌هایی از سبزیجاتی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. ادویه‌جاتی نظیر کاری و سیر نیز در درمان التهاب عملکرد بسیار موثری دارند. بهتر است به دنبال انواع غذا برای سرماخوردگی و گلودرد بود تا با استفاده از غذای تقویتی برای سرماخوردگی، علائم را در آنها تسکین داد.

بیشتر بدانید: ۵ مورد از علائم سرماخوردگی که نشانه سرطان است!

برای سرماخوردگی چه خوبه؟

یکی از بهترین گزینه‌هایی که برای درمان این بیماری پیشنهاد می‌شود، استفاده از برخی دم‌نوش‌های گیاهی است. این دمنوش‌ها خواص دارویی بسیاری دارند که موجب بهبود علائم سرما خوردگی خواهند شد.در ادامه به برخی از بهترین دم‌نوش‌هایی که می‌توان برای درمان بدن درد سرماخوردگی در نظر گرفت را معرفی کرده‌ایم:

دم‌نوش اکیناسهیکی از عصاره‌های گیاهی که برای درمان و تسکین علائم این بیماری مصرف می‌شود، عصاره گیاهی اکیناسه است. اجزای موجود در این عصاره گیاهی می‌تواند به حمایت سیستم ایمنی بدن کمک کند.
دم‌نوش نعناعدمنوش نعناع برای کاهش گرفتگی و احتقان بینی و پاک‌سازی راه‌های هوایی درگیر شده بسیار مفید است. چای نعناع تند یا نعناع فلفلی می‌تواند درد، التهاب و بدن درد را نیز کاهش دهد. خواص ضدمیکروبی و ضدویروسی این ترکیب در بسیاری از منابع تایید شده است.
دم‌نوش آب گرم، لیمو و عسللیمو حاوی مقادیر بالایی ویتامین سی بوده که برای درمان این بیماری بسیار مفید است. آب گرم نیز می‌تواند به التیام مجاری تنفسی و نرم شدن گلو کمک کند. عسل نیز یک ترکیب دارویی بسیار قوی طبیعی است که در طب سنتی از آن استفاده می‌شود. ترکیب لیمو، آب گرم و عسل یکی از بهترین دم‌نوش‌هایی است که می‌توان از آن برای درمان سرما خوردگی استفاده کرد.
دم‌نوش بابونهگل‌های بابونه برای کمک به خواب بهتر در این بیماری بسیار مفید است. گیاهان بابونه دارای فلاونوئیدهایی در گلبرگ‌ها هستند که آثار آرامش بخشی در بیمار دارد. دم‌نوش بابونه دارای خواص ضدالتهابی است و می‌تواند مزایای زیادی برای کاهش علائم این بیماری داشته باشد. از دم‌نوش بابونه می‌توان برای درمان تنگی نفس در این بیماری نیز استفاده کرد.
دم‌نوش زنجبیلچای زنجبیل می‌تواند تسکین‌دهنده قوی برای گلودرد در سرماخوردگی باشد.این دم‌نوش همچنین می‌تواند به رفع حالت تهوع و رفع گرفتگی سینوس‌ها و احتقان بینی نیز کمک کند.
دم‌نوش چای سبزیکی از بهترین دم‌نوش‌های گرمی که می‌توان خواص بسیار زیادی را از آن به دست آورد، چای سبز است. این چای می‌تواند به دلیل سطح بالای آنتی‌اکسیدانی که دارد، به ازبین‌بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک کرده و احتقان بینی، سرفه‌های شدید و گرفتگی گلو را کاهش دهد. پس اگر کسی از شما پرسید موقع سرماخوردگی چی خوبه، می‌توان دم‌نوش چای سبز را پیشنهاد داد.

بیشتر بدانید: ۱۴ راه سریع و موثر درمان سرفه خلط دار

تصویر یک فنجان دمنوش نعناع
یکی از موثرترین دمنوش‌های خانگی برای درمان سرماخوردگی، دمنوش نعناع است

بیشتر بدانید: سرماخوردگی و آنفولانزا در دیابتی‌ها را چگونه کنترل کنیم؟

داروی سرماخوردگی

در ادامه به برخی از داروی سرماخوردگی که معمولا استفاده می‌شود اشاره خواهیم کرد:

داروهای ضد احتقان بینیداروهای ضد احتقان بینی به برطرف‌کردن گرفتگی بینی کمک می‌کنند. این داروها با باریک کردن رگ‌های خونی در پوشش بینی عمل می‌کنند. در نتیجه بافت متورم منقبض می‌شود و تولید مخاط کاهش پیدا می‌کند. در این شرایط هوا می‌تواند راحت‌تر از بینی عبور کند و در نهایت منجر به برطرف‌کردن آبریزش از عقب بینی می‌شود. داروهای ضد احتقان بینی به‌صورت قرص، اسپری بینی و قطره مایع موجود هستند.مواد موثره استفاده شده در داروهای بدون نیاز به نسخه (OTC) ضد احتقان بینی عبارت‌اند از: اکسی متازولین بینی (Afrin)، فنیل افرین بینی (نئو سینفرین)، فنیل افرین خوراکی (Sudafed PE) وسودوافدرین (Sudafed)
داروهای ضد سرفهاین داروها با مسدودکردن محرک عصبی ای که باعث بروز سرفه می‌شود عمل می‌کنند و می‌توانند به تسکین کوتاه‌مدت سرفه کمک کنند. رایج‌ترین داروی ضد سرفه دکسترومتورفان است.دکسترومتورفان ماده موثره در داروهایی نظیر این موارد است: تریامینیک برای سرما خوردگی و سرفه، روبیتوسین برای سرفه و احتقان قفسه سینه، داروی Vicks 44 برای سرفه و سرماخوردگی
اکسپکتورانتداروهای اکسپکتورانت به رقیق و شل شدن مخاط کمک می‌کنند تا بتوانید راحت‌تر آن را با سرفه از بدن خارج کنید.ماده موثره در داروهای اکسپکتورانت مخصوص سرفه، گایافنزین است. این ماده در داروهای موسینکس (Mucinex) و روبیتوسین (Robitussin) مخصوص سرفه و احتقان قفسه سینه یافت می‌شود.
آنتی‌هیستامین‌هاآنتی‌هیستامین‌ها آزاد شدن هیستامین را مسدود می‌کنند. هیستامین یک ماده طبیعی است که وقتی در معرض آلرژن‌ها قرار می‌گیریم، بدن آن را آزاد می‌کند. آنتی‌هیستامین‌ها می‌توانند به تسکین برخی از علائم مربوط به ترشح هیستامین در بدن کمک کنند. برخی از این علائم شامل موارد زیر هستند: عطسه، خارش گوش و چشم،
آبریزش چشم، سرفه، ترشحات بینی
مواد موثره در آنتی‌هیستامین‌ها عبارت‌اند از: برم فنیرامین (Dimetapp)، کلرفنیرامین (Sudafed Plus)، دیفن هیدرامین (بنادریل)، دوکسیلامین که یکی از سه ماده فعال در نایکوئیل (Nyquil) است.
مسکن‌هامسکن‌ها به کاهش انواع مختلف درد ناشی از این بیماری کمک می‌کنند، همچون: دردهای عضلانی، سردرد، گلودرد و گوش دردمسکن‌های رایج عبارت‌اند از:
استامینوفن (تایلنول)، ایبوپروفن (ادویل، موترین)، ناپروکسن (Aleve)

در صورت سرماخوردگی باید چه غذاهایی بخوریم؟

آیا می‌دانید غذاهای تقویتی برای سرماخوردگی چی بخوریم؟ چه چیزهایی برای سرماخوردگی خوبه؟ داشتن رژیم غذایی غنی می‌تواند باعث کاهش هرچه سریع‌تر علائم گردد. در نظر داشتن غذا برای سرماخوردگی می‌تواند به‌عنوان یکی از گزینه‌های مفید درمانی در نظر گرفته شود. غذاهای مفید برای سرماخوردگی که در زیر به آن‌ها اشاره شده است، می‌توانند در بهبودی سرماخوردگی به شما کمک کنند:

مواد غذایی و خوراکی‌های مفیدفواید آن برای درمان این بیماری
بستنی‌میوه‌ایبهبود خشکی و درد گلو، رفع گرفتگی بینی، هیدراته نگه‌داشتن بدن
سوپ مرغهیدراته نگه‌داشتن و تقویت بدن، افزایش انرژی
آب سبزیجاتتقویت سیستم ایمنی، افزایش آنتی‌اکسیدان‌های ضروری بدن
سیرتقویت سیستم ایمنی، رفع گرفتگی بینی
زنجبیلرفع حالت تهوع و دل‌درد، کاهش التهاب مجاری تنفسی
چای داغافزایش آنتی‌اکسیدان بدن، رفع گرفتگی بینی
اینفوگرافیک غذاهای مناسب برای بهبود و درمان سرماخوردگی

روش‌های تشخیص سرما خوردگی

به‌ندرت، برای درمان ویروس سرماخوردگی ساده به مراجعه به مطب پزشک نیاز است. معمولا پزشک از روی علائم‌تان تشخیص می‌دهد که به این بیماری مبتلا شده‌اید. به‌طورکلی، یک معاینه فیزیکی برای تشخیص سرماخوردگی کافی است. در طول معاینه فیزیکی، پزشک علائمی نظیر موارد زیر را بررسی می‌کند:

  • ورم در سوراخ‌های بینی
  • گرفتگی بینی
  • قرمز و تحریک شدن گلو
  • ورم غدد لنفاوی در گردن

بیشتر بدانید: باورهای غلط دارویی در مورد سرماخوردگی

درصورتی‌که علائم‌تان تشدید شدند یا بیش از ۱۰ روز طول کشید، حتما به پزشک مراجعه کنید. چرا که ممکن است بیماری متفاوتی داشته باشید که نیاز به تشخیص زودهنگام دارد. اگر پزشک به وجود بیماری دیگری همچون عفونت باکتریایی مشکوک باشد، ممکن است برای تشخیص علل علائم‌تان، عکس‌برداری با اشعه ایکس از قفسه سینه یا سایر آزمایش‌ها را تجویز کند.

اگر سرماخورده‌اید، می‌توانید انتظار داشته باشید که ویروس سرماخوردگی در طول ۷ الی ۱۰ روز از بدن‌تان خارج شود. البته علائم این بیماری در افرادی که سیگار می‌کشند، برای مدت بیشتری دوام دارند.

روش‌های پیش‌گیری از ویروس سرماخوردگی

  • شستشوی مرتب دست‌ها
  • داشتن تغذیه مناسب
  • دوری از افراد بیمار
تصویر فردی که درحال پاک کردن بینی اش پس از عطسه است

تفاوت ویروس سرماخوردگی و کرونا

یکی از مشکلاتی که در خصوص بیماری کرونا وجود دارد، شباهت علائم بیماری کرونا به سرماخوردگی، آنفلوانزا و آلرژی‌های فصلی است.

یک سری نشانه‌ها در سرماخوردگی وجود دارد که معمولا کمتر در کرونا دیده می‌شود و از طرفی برخی نشانه‌ها و علائم بیماری کرونا معمولا در سرماخوردگی شایع نیست. از جمله تفاوت‌های ویرس سرماخوردگی و کرونا، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

تبتب یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های تفاوت کرونا و سرماخوردگی است. تب و لرز شدید یکی از نشانه‌های معمول در بیماری کرونا است که در سرماخوردگی کمتر شایع است. تب داشتن در سرماخوردگی یا دیده نمی‌شود یا بسیار خفیف و موقتی است. در بیماری کرونا معمولا تب شدید بالای 37 درجه به‌صورت ادامه‌دار است و به‌صورت خودبه‌خود قطع نمی‌شود.
سرفهمورد دیگری که می‌توان برای تشخیص فرق سرماخوردگی با کرونا به آن اشاره کرد، نوع و شدت سرفه‌هاست. سرفه‌های خشک از نشانه‌های رایج کروناست. در سرما خوردگی معمولا سرفه کمتر شایع است و معمولا سرفه‌ها به همراه ترشحات خلطی است.
آبریزش بینیآبریزش بینی در سرما خوردگی رایج‌تر است و در کرونا کمتر شایع است. سردرد به‌ندرت در این بیماری وجود دارد. آبریزش چشم‌ها، گرفتگی گوش نیز در سرما خوردگی مشاهده می‌شود اما معمولا در بیماری کرونا این نشانه‌ها کمتر دیده شده است.
درگیری ریهدر سرماخوردگی درگیری ریه اتفاق نمی‌افتد و تنگی نفس در سرماخوردگی، خصوصا از نوع شدید رایج نیست. این نشانه‌ها از رایج‌ترین علائم کرونای شدید محسوب می‌شوند.

بیشتر بدانید: آیا سرماخوردگی مکرر هشداری برای بیماری جدی‌تر است؟

تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی

در حقیقت سرماخوردگی و آنفولانزا هر دو بیماری تنفسی هستند و می‌توانند علائم مشابهی را ایجاد کنند. بااین‌حال، ویروس‌های متفاوتی باعث بروز این دو اختلال می‌شوند و بر اساس علائم می‌توان گفت که فرد دچار سرماخوردگی شده است یا آنفولانزا. تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگی را می‌توان در شدت متفاوت بیماری‌ها نیز در نظر گرفت.

تفاوت اصلی بین سرماخوردگی و آنفولانزا این است که احتمال ابتلا به تب و لرز در آنفولانزا بیشتر است. بزرگسالانی که دچار سرماخوردگی شده‌اند معمولا تب نمی‌کنند البته گاهی کودکان مبتلا به سرما خوردگی تب می‌کنند.

آنفولانزا همچنین باعث بدن درد و علائم شدیدتری نسبت به سرما خوردگی می‌شود. اگرچه سرماخوردگی و آنفولانزا هر دو می‌توانند عوارض خطرناکی را ایجاد کنند اما عوارض آنفولانزا معمولا مهلک هستند. برخی از عوارض آنفولانزا شامل این موارد هستند:

  • عفونت سینوس‌ها و گوش
  • ذات‌الریه
  • سپسیس

ساده‌ترین راه برای تشخیص فرق سرماخوردگی با آنفلوانزا، بررسی تفاوت‌های موجود بین نشانه‌های بیماری است.

تصویر مردی که بیمار است و در جلویش دارو و میوه قرار گرفته است
آنفولانزا و سرماخوردگی هر دو متفاوت هستند و علائم مختلفی دارند

مقایسه علائم کرونا، سرماخوردگی، آنفولانزا و حساسیت

علائمسرماخوردگیآنفولانزاحساسیتکووید -۱۹ (کرونا)
تبنادربالا (۳۷.۷ – ۳۸.۸ درجه) ۳ الی ۴ روز طول می‌کشداصلاشایع
سردردنادرشدیدشایع نیستشاید رخ دهد
درد و کوفتگیکممتداولاصلاممکن است رخ دهد
خستگی، ضعفخفیفشدیدگاهیممکن است رخ دهد
خستگی مفرطاصلامتداولاصلاممکن است رخ دهد
آبریزش/گرفتگی بینیشایعگاهیشایعگزارش نشده است
عطسهمتداولگاهیمتداولگزارش شده است
گلودردشایعشایعگاهیگزارش
سرفهحفیف تا متداولشدیدگاهیشایع
تنگی نفسنادرنادرنادردر وضعیت‌های جدی‌تر
ازدست‌دادن حس بویایی و چشاییگاهیگاهیاصلاگزارش شده است
اسهالاصلاگاهی در کودکاناصلاگزارش شده است

تفاوت آلرژی و سرماخوردگی

درست مانند تفاوت کرونا با سرماخوردگی و آنفلوانزا، باید تفاوت آلرژی و کرونا را نیز دانست تا بتوان بهترین درمان‌ها را برای رفع علائم در نظر گرفت. زمانی که ویروس سرما خوردگی به بدن نفوذ می‌کند، سیستم دفاعی بدن، باعث بروز یک ضد حمله در برابر میکروب‌ها می‌شود. این پاسخ بدن با علائمی نظیر سرفه یا گرفتگی بینی همراه است. ویروس‌هایی که باعث بروز سرماخوردگی می‌شوند مسری هستند. وقتی فردی که به ویروس سرماخوردگی آلوده است با شما دست می‌دهد و یا عطسه یا سرفه می‌کند ممکن است به این ویروس مبتلا شوید. سیستم ایمنی بدن حداکثر در عرض چند هفته، با این بیماری مقابله می‌کند و علائمتان برطرف می‌شوند. اما برای آلرژی، داستان فرق دارد. آلرژی توسط سیستم ایمنی بیش از حد فعال ایجاد می‌شود. در این شرایط، بدن چیزهای بی‌ضرری همچون گردوغبار یا دانه گرده را با میکروب اشتباه می‌گیرد و به آنها حمله می‌کند.

هنگامی که این اتفاق رخ می‌دهد، بدن مواد شیمیایی ای نظیر هیستامین را آزاد می‌کند (درست همچون زمانی که با ویروس سرماخوردگی مقابله می‌کند). این واکنش می‌تواند باعث بروز ورم در مجاری بینی شود. در این شرایط شروع به عطسه و سرفه می‌کنید. برخلاف سرماخوردگی، آلرژی مسری نیست.

بیشتر بدانید: علائم آنفولانزا را جدی بگیرید! (6 علامت شایع)

برای درمان سرماخوردگی به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای درمان سرماخوردگی، علاوه بر پزشک عمومی می‌توانید به این پزشکان نیز مراجعه کنید:

متخصص اطفالمتخصص اطفال می‌تواند سرما خوردگی را در کودکان تشخیص دهد و درمان متناسبی را بر اساس سن آنها تجویز کند. اگر فرصت مراجعه حضوری به مطب پزشک اطفال را ندارید می توانید از  خدمات مشاوره با دکتر اطفال آنلاین درمانکده استفاده کنید.اگر فرزندتان یک بیماری زمینه‌ای دارد که نیاز به درمان دارد، متخصص اطفال می‌تواند فرزندتان را به یک متخصص مناسب ارجاع دهد.
متخصص گوش، حلق و بینیبهترین فوق متخصص گوش، حلق و بینی، پزشکی است که در زمینه درمان و جراحی گوش، بینی و گلو و قسمت‌های مربوط به سروگردن آموزش‌دیده است. این متخصصان در تشخیص و درمان ویروس‌هایی (نظیر ویروس سرما خوردگی) که این قسمت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند نیز تخصص دارند. برای استفاده از خدما آنلاین می توانید از دکتر آنلاین گوش مشاوره دریافت کنید.
متخصص عفونیدرصورتی‌که بیماری به حدی پیشرفت کند که گلو، سینوس‌ها یا ریه‌ها عفونت کند، می‌توانید به دکتر متخصص عفونی مراجعه کنید. برای تسریع در روند بهبود بهتر است با دکتر آنلاین عفونی به صورت تلفنی ، تصویری و یا متنی در ارتباط باشید.

درمان عفونت سر در اثر سرماخوردگی

سینوس‌ها اغلب پر از هوا هستند. هنگامی که سینوس‌ها در اثر التهاب یا عفونت مسدود می‌شوند و با مایع پر می‌شوند، باکتری‌ها می‌توانند در سینوس‌ها رشد کنند و منجر به بروز عفونت شوند. در این شرایط فرد دچار عفونت سینوس‌ها و عفونت سر می‌شود و احساس در و فشار شدیدی را در سر و اطراف چشم‌ها تجربه می‌کند.

در این شرایط پزشک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و از شما می‌خواهد که از سینوس‌ها سی‌ تی‌ اسکن بگیرید. سپس بر اساس شدت عفونت داروهایی را تجویز می‌کند. اگر علائمتان بیش از ۱۰ روز ادامه داشتند، ممکن است پزشک مصرف آنتی‌بیوتیک را توصیه کند. در شرایطی که عفونت مدت زیادی دوام داشته باشد و با دارو برطرف نشود، ممکن است به جراحی نیاز باشد.

تصویر پزشکی که در حال معاینه از بیمار است.
بسیاری به اشتباه درمان سرماخوردگی را پشت گوش می‌اندازند که همین امر موجب تشدید این بیماری و آسیب به ارگان‌های دیگر بدن خواهد شد.

حرف آخر

با آگاهی داشتن از این که چی خوبه برای سرماخوردگی، چه میوه‌هایی برای سرماخوردگی خوب است و چه غذاهایی برای سرماخوردگی خوب است، می‌توان از راه‌حل‌های خانگی نیز در کنار سایر درمان‌های پزشکی برای تسریع در درمان بیماری کمک گرفت. می‌توانید برای پیدا کردن بهترین متخصص عمومی، اطفال، گوش و حلق و بینی یا عفونی از پنل پزشکان درمانکده کمک بگیرید.

بیشتر بدانید: ٰقرص سرماخوردگی در بزرگسالان از چی تشکیل شده؟

سوالات متداول در زمینه ویروس سرماخوردگی

در ادامه به برخی از سوالات رایج در این زمینه پاسخ می دهیم:

علت آبریزش بینی در سرماخوردگی چیست؟

هنگامی که یک ویروس سرماخوردگی یا یک آلرژن (نظیر دانه گرده یا گردوغبار) وارد بدن می‌شود، پوشش بینی و سینوس‌ها را تحریک می‌کند و بینی شروع به تولید مخاط شفافی می‌کند. این مخاط، باکتری‌ها، ویروس‌ها یا آلرژن‌ها را به دام می‌اندازد و به خارج‌شدن آنها از بینی و سینوس‌ها کمک می‌کند. به همین علت فرد در این شرایط آبریزش بینی را تجربه می‌کند.

کباب برای سرماخوردگی خوب است؟

کباب می‌تواند گزینه خوبی برای ریکاوری پس از این بیماری باشد.

قرص سرماخوردگی برای کرونا فایده دارد؟

داروهای سرماخوردگی نمی‌توانند به بهبود سریع‌تر کووید -۱۹ کمک کنند. اما اگر سرفه، گلودرد یا احتقان (گرفتگی بینی) دارید، این داروها می‌توانند به تسکین این علائم کمک کنند. اگر فشارخون بالایی دارید از مصرف داروهای ضد احتقان بپرهیزید. این داروها همچنین می‌توانند به بهبود علائم سرما خوردگی بعد از کرونا نیز کمک کنند.

علت آبریزش بینی بدون سرماخوردگی چیست؟

گاهی اوقات در افراد آبریزش بینی بدون سرماخوردگی مشاهده می‌شود. این حالت را می‌توان به چند مورد مربوط دانست: 1) ممکن است فرد درگیر آلرژی‌های فصلی شده باشد 2) شاید نشانه‌های سرماخوردگی بعد از کرونا باشد و از عوارض باقی‌مانده بیماری باشد 3) گاهی نیز بیماری از بین رفته و آبریزش بینی به‌عنوان عوارض به‌جای‌مانده است 4) برخورد با عوامل محرک مخاط بینی نیز می‌تواند به‌صورت موقتی موجب آبریزش بینی در افراد شود.

علت سرفه در سرماخوردگی چیست؟

سرفه‌های دوران سرماخوردگی می‌تواند به دلایل مختلفی باشد. در شایع‌ترین حالت ممکن است یک عفونت تنفسی دلیل این سرفه‌ها باشد. حساسیت و تحریک مجاری تنفسی نیز می‌تواند به‌عنوان علت سرفه در سرماخوردگی در نظر گرفته شود.

منابع:

Common Cold | Johns Hopkins Medicine

Common Cold: Symptoms, How to Treat, and More – Healthline

The Common Cold – Causes, Symptoms, Treatment, Diagnosis

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 458

هنوز امتیازی ثبت نشده

ek.moghimi@gmail.com
الناز مقیمی

الناز مقیمی، مهندسی نرم‌افزار از دانشگاه گرمسار داره و در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. الناز مسلط به سئو و ترجمه است و به نرم افزارهای فتوشاپ و پریمیر هم آشنایی کافی داره. الناز مقیمی جدای این مهارت‌ها، اهل هنر و موسیقی هم هست و به گفتۀ خودش که میگه: «پیانو می‌زنم و گاهی هم باهاش می‌خونم». از این ذوق و قریحه فاصله نگیریم و بدونیم که الناز به حوزه گردشگری هم خیلی علاقمنده و عاشق کتاب‌های روانشناسیه و به گفتۀ خودش هر وقت فرصت کنه می‌خونتشون. در همکاری با درمانکده، الناز مقیمی خیلی تمایل داره در زمینۀ علل بیماری‌ها و بررسی جدیدترین روش‌های درمانی تولید محتوا کنیم و این نوع موضوعات رو در اولویت همکاری‌مون قرار بدیم. الناز واقعا اهل مطالعه است و این چند تا کتاب رو هم به مخاطبین مطالب خودش پیشنهاد کرده: «نیمه تاریک وجود، باشگاه پنج‌صبحی‌ها، عقاید یک دلقک و عادت‌های اتمی»

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

82 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها