ساعت 3 شد، چرا خوابم نمیبره پس؟

ساعت 3 شد، چرا خوابم نمیبره پس!؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اختلالات خواب روی میزان و کیفیت خواب تاثیر می‌گذارند.

اختلالات خواب علت‌های مختلفی دارند. عادت‌های بدی که موجب بی‌خوابی می‌شوند یا مشکلات پزشکی که خواب را بهم می‌ریزند از این علت ها هستند. اگر صبح‌ها وقتی از خواب بیدار می‌شوید احساس می‌کنید خواب خوبی نداشته‌اید به پزشک مراجعه کنید.

کمبود خواب تهدیدی جدی برای سلامتی است. در اینجا جواب به این سوال را می دهیم که “چرا خوابم نمی بره.”

خطر کم خوابی

کمبود خواب روی همه جنبه‌های زندگی تاثیر منفی می‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد کمبود خواب با تصادفات رانندگی، مشکل در روابط شخصی، عملکرد شغلی ضعیف، آسیب‌های بدنی هنگام کار، مشکلات حافظه و اختلالات خلقی رابطه دارد. اختلالات خواب حتی ممکن است به بیماری‌های قلبی، چاقی و دیابت نیز کمک کند.

بیشتر بخوانید: بی خوابی را چگونه کنترل کنیم؟ + 5 تکنیک برای رفع بی خوابی

کمبود خواب را جدی بگیریم
کمبود خواب را جدی بگیریم

نشانه های اختلال خواب

این نشانه ها در افراد مختلف فرق می کند:

  • خواب آلودگی در طول روز
  • سخت خواب رفتن و زود از خواب پریدن
  • خرو پف
  • تنگی نفس ناگهانی و گذرا هنگام خواب
  • احساس ناراحتی در پاها و تمایل به تکان دادن آن‌ها (سندروم پای بی قرار)

 چرخه خواب

دو نوع خواب وجود دارد: REM و NREM. ما هنگام خواب REM رویا می بینیم.در این نوع خواب چشم ها حرکت می کنند. 25 درصد خواب از این نوع است و هنگام صبح بیشتر می شود. بقیه خواب از نوع  NREM است. این نوع خواب چهار سطح 1 تا 4 دارد. اختلالات خواب چرخه معمول خواب شما را به هم می زنند و نمی گذارند استراحت شبانه خوبی داشته باشید.

چرخه خواب
چرخه خواب

 به چه مقدار خواب احتیاج دارید؟

میزان احتیاج به خواب در افراد متفاوت است اما به طور کلی :

  • نوزادان به 16 ساعت خواب احتیاج دارند
  • نوجوانان به 9 ساعت خواب احتیاج دارند
  • بزرگسالان به 7 تا 8 ساعت خوا ب احتیاج دارند

البته به این نکته هم توجه کنید که برای بعضی افراد بالغ 5 ساعت خواب کافی است و بعضی به 10 ساعت خواب احتیاج دارند.

بیشتر بخوانید: بی خوابی نشانه چه بیماری است؟ 4 مشکلاتی که ممکن است مبتلا شویم

میزان خواب در هر سنی متفاوت است.
میزان خواب در هر سنی متفاوت است.

بی خوابی

اگر بعضی شب ها نتوانید بخوابید جای نگرانی نیست اما اگر شب های متوالی با خوابیدن مشکل دارید احتمالاً دچار مرض بی خوابی هستید. آیا ساعت ها دراز می کشید در حالی که خوابتان نمی برد؟ آیا صبح ها خیلی زود بیدار می شوید و نمی توانید دوباره بخوابید؟ آیا شب ها چندین بار از خواب بیدار می شوید؟ مرض بی خوابی رایج ترین اختلال خواب در آمریکا است که یک سوم بالغین با آن رو به رو شده اند.

بی خوابی و بهداشت خواب

در بسیاری موارد بی خوابی با عادت های غلط قبل از خواب رابطه دارد. آیا بعد از ظهر یا قبل از خواب قهوه مصرف می کنید؟ آیا شب ها سیگار می کشید یا غذاهای سنگین می خورید؟ آیا ساعت منظمی برای خواب شب دارید؟ آیا شب ها جلوی تلویزیون می خوابید؟

بیشتر بخوانید: چگونه بهتر بخوابیم؟ روش‌هایی برای داشتن خواب بدون استرس

بی خوابی و مشکلات پزشکی

مشکلات خواب اغلب به بیماری ها مربوط می شود:

  • التهاب مفاصل
  • سوزش معده
  • دردهای مزمن
  • تنگی نفس
  • بیماری های شش
  • نارسایی قلبی
  • مشکلات تیروئید
  • اختلالات عصلی مانند آلزایمر یا پارکینسون
برای خلاصی از کلافگی بی خوابی حتما به پزشک مراجعه کنید.
برای خلاصی از کلافگی بی خوابی حتما به پزشک مراجعه کنید.

علت های دیگر بی خوابی

حاملگی مخصوصاً در سه ماهه اول و سوم یکی دیگر از دلایل بی خوابی است. یائسگی هم یکی دیگر از علت های بی خوابی است. زیرا گرگرفتی در زنان ناراحت کننده است. بعد از سن 65 سالگی هم زنان و هم مردان مشکلات خواب دارند. کارگران شیفتی و کسانی که زیاد پرواز می کنند شاید دچار اختلال خواب چرخه شبانه روزی شوند. در این اختلال ساعت درونی بدن بهم می ریزد.

وقفه تنفس در خواب

وقفه تنفس یا آپنه (apnea) به این معنی است که تنفس هنگام خواب چندین بار به شکل خیلی کوتاه قطع می‌شود. این قطعی ها چند ثانیه طول می کشد و فرد را از خواب عمیق به خواب سطحی می آورد. وقفه تنفسی موجب خواب آلودگی در طول روز می شود. شاید هیچ وقت متوجه نشوید که این مشکل را دارید. اما همسر شما حتماً به شما در مورد خروپف ها و نفس نفس زدن هایتان گفته است.

 چه کسانی بیشتر دچار وقفه تنفسی هنگام خواب می شوند؟

این عارضه بیشتر در میان مردان سنگین وزن بالای 65 سال دیده می شود. اسپانیایی ها، آسیا آفریقایی ها و مردم جزایر اقیانوس آرام بیشتر در معرض آن هستند. کودکان با لوزه های بزرگ هم دچار این عارضه می شوند.

بیشتر بخوانید: اختلال خواب چیست و چگونه درمان می شود؟

درمان حمله خواب

برای وقفه تنفسی خواب (آپنه خواب) ، ماشین فشار مثبت پیوسته راه هوایی (CPAP)  را باز نگاه می دارد و شما می توانید به راحتی بخوابید.

همچنین با مراجعه به مقاله روش‌های درمان خانگی بی خوابی می‌توانید خواب خود را بهبود ببخشید.

سندرم پای بی قرار

آیا تمایل زیادی به حرکت دادن پاها دارید؟ آیا در پاهای خود احساس تپش یا سوزش می کنید؟ خیلی افراد این حالت را به حالت خواب رفتن پا یا احساس مورمور شدن شبیه می دانند. این حالت شب ها مانع خوابیدن فرد می شود و بعضی اوقات موجب جمع کردن پاها می شود. ناگهان جمع کردن پاها در خواب فرد را بیدار می کند.

حمله خواب

آیا حتی بعد از یک خواب خوب شبانه در طول روز بارها می خوابید؟ در حمله خواب، شما نمی توانید جلوی خواب خود را بگیرید و ناگهان به  خواب می روید. هشدارهای دیگر حمله خواب از این قرار هستند:

  • از دست دادن کنترل ماهیچه ها به همراه احساسات تند
  • توهم های خیال گونه هنگام خواب یا بیداری
  • رویا دیدن هنگام خواب

وقتی از خواب بیدار می شوید، شاید احساس کنید نمی توانید تکان بخورید. این گونه حالت ها شاید به این دلیل باشد که شما با سرعت و بدون ورود به مرحه NREM وارد مرحله REM  شده اید.

بیشتر بخوانید: قرص خواب آور و اثرات آن بر روی بدن

خواب های بی موقع را جدی بگیرید.
خواب های بی موقع را جدی بگیرید.

راه رفتن در خواب

آیا شما از کسانی هستید که بدون اینکه بدانند هنگام خواب راه می روند؟ آیا صبح روز بعد دیگران از راه رفتن شما صحبت می کنند درحالی که شما چیزی به خاطر ندارید؟ راه رفتن در خواب وقتی رخ می دهد که شما از یک سطح عمیق به سطح بالاتری از خواب می روید. اگر چه این حالت در کودکان بین 4 تا 8 سال رایج است، برای همه ممکن است اتفاق بیفتد.

دفتر یادداشت خواب ها

اگر فکر می کنید اختلال خواب دارید، به پزشک خود بگویید. احتمالاً او از شما می خواهد به مدت دو هفته عادت های خود را بنویسید.

  • ساعت چند می خوابید و ساعت چند بیدار می شوید
  • چه میزان و با چه کیفیتی می خوابید
  • چه میزان از زمان خود را بیدار می مانید
  • چه زمان هایی غذا می خورید یا چیزی می نوشید
  • سطح استرس و احساسات
  • لیست داروهایی که مصرف می کنید

تشخیص اختلال خواب

وقتی پزشک عادت ها و سلامتی شما را بررسی می کند، می تواند شما را به یک بیمارستان خواب بفرستد تا آزمایش هایی را انجام دهید. در آزمایش اختلال خواب؛ فعالیت های مغز، حرکات چشم و تنفس ضبط شده و مورد بررسی قرار می گیرند. این الگوها به 85% احتمال مختلف از ترورهای شبانه تا اختلال خواب شیفت کاری  اشاره می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اختلال خواب اطفال و کودکان

درمان بی خوابی

شما می‌توانید با تغییر سبک زندگی و تجویز دارو حمله خواب و سندرم پای بی قرار را درمان کنید. داروهایی برای بی خوابی وجود دارد. عادت‌های خواب خوب بسیار به درمان کمک می‌کنند.

اضطراب بی خوابی را بدتر می‌کند. اما درمان شناختی رفتاری به کم کردن نگرانی های شما کمک می‌کند. تمرینات آرام سازی و بیوفیدبک؛ تنفس، ضربان قلب، ماهیچه ها و خلق شما را آرام می کند. صحبت درمانی هم باعث آرام شدن ذهن می‌شود.

برای بهتر خوابیدن کارهای زیادی می توانید انجام دهید. تمرینات ورزشی منظم باید جزئی از زندگی شما باشد. وقتی بدن خسته است راحت تر می خوابید. اگر در چند ساعت قبل از خواب ورزش سنگین کنید نتیجه معکوس دارد و باعث می شود بیدار بمانید.

عادت خوب: از غذاهای مشکل دار بپرهیزید

بعضی غذاها و نوشیدنی ها موجب بی خوابی می شوند. از این غذاها و نوشیدنی ها در 4 تا 6 ساعت قبل از خواب بپرهیزید:

  • نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و چای
  • غذاهای سنگین و تند
  • الکل (شاید به بعضی ها کمک کند که بخوابند اما باعث می شود در طول خواب چند بار بیدار شوند)

عادت خوب: تلویزیون را خاموش کنید

آیا تماشای آخر وقت تلویزیون جزء برنامه های اصلی شماست؟ البته که سرگرم کننده است اما باعث می شود مغز در حالت هشدار باشد و شما را بیدار نگه دارد. بازی های رایانه ای و کار با اینترنت هم همین تاثیر را دارد. بنیاد ملی خواب پیشنهاد کرده که تلویزیون و کامپیوتر را بیرون از اتاق خواب خود قرار دهید.

مشاهده بیشتر : لیست دکتر تخصص روان پزشک

عادت خوب: غذاهای سودمند

به جای خوردن کربوهیدرات فراوان از غذاهای سبک که راحت هضم می شوند استفاده کنید. کاسه کوچکی از سیریل با شیر یا کمی شیرینی مناسب هستند اما سعی کنید آن ها را چند ساعت قبل از خواب بخورید. شیر گرم و بابونه دمای بدن را بالا برده و به شما کمک می کند بخوابید.

عادت خوب:تشریفات قبل از خواب

با تشریفات قبل از خواب به ذهن و بدن خود بگویید که وقت خواب است. حمام گرم، مطالعه کتاب و روش های آرام سازی مانند نفس عمیق از این تشریفات هستند. سعی کنید هر روز در یک زمان معین از خواب بیدار شوید ودر زمان معین  به رختخواب بروید. حتی آخر هفته ها هم همین کار را انجام دهید. اگر باز هم مشکل دارید با پزشک خود مشورت کنید.

[sibwp_form id=6]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 336

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

170 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
امید
امید
9 روز قبل

من شبهادیروقت خوابم میبره ولی تاساعت ۱۰صبح میخوابم

شهر
تهران
علی
علی
1 ماه قبل

سلام من یک بار نشستم یک سریال ببینم و این خیلی طول کشید من تصمیم گرفتم تا صبح مثلاً ساعت ۶ بشینم که سریال رو نگاه کنم بعد از اون ساعت ۶ صبح خوابیدم و ظهر ساعت ۵ بیدار شدم بعد دیگه کلا خوابم پرید بعد دیدم زود تر از ساعت ۶ صبح نمیتونم بخوابم پس تصمیم گرفتم که ۶ صبح که میخوابم ساعت بزارم ۱۱ صبح بیدار شم تا خوابم تنظیم بشه , خلاصه من ۱۱ صبح بیدار شدم ولی دیدم ظرف های ظهر واقعا خوابم میاد ولی نخوابیدم ساعت شد ۱ شب خیلی خسته بودم رفتم که بخوابم به سختی ساعت ۳ خوابیدم ۵ بیدار شدم , دیگه هستم کرده

شهر
تبریز
آرشام
آرشام
2 ماه قبل

سلام من الان چندشبه تا ساعت سه وچهاربیدارم خیلی اذیتم چیکار کنم

Ali
Ali
2 ماه قبل
پاسخ به  آرشام

دکتر کامران عسگری بزن تو گوگل میاد افیسش

حمید آل کثیر
حمید آل کثیر
2 ماه قبل

من دو روزست بیشتر 5ساعت نمیخوابم چرا
لطفاً پاسخ دهید خیلی نگرانم نکنه چیزیم شده؟

پارسا
پارسا
3 ماه قبل

سلام خسته نباشید بنده پسرم ۱۶ سالمه یه ۱ هفتس ابله مرغان گرفتم تو این یک هفته همش ۵ صبح فیکس بیدار بودم دیگه خوابم نمی‌برد خیلی خوابم میاد ولی هرکاری میکنم نمیتونم بخوابم

نصرت
نصرت
3 ماه قبل

سلام بنده ۲۰ سالم هست
کل روز کار میکنم خسته میشم ولی خواب راحت ندارم
برنامه خواب منظم دارم ولی شبا به سختی میخوابم و نصف شب با کوچک ترین صدا از خواب پا میشم یکی خر‌پف کنه بیدار میشم نمیدونم چیکار کنم ؟
راهنمایی کنید ممنون میشم

شهر
اصفهان
هدایت اللَّهِ قربانی
هدایت اللَّهِ قربانی
3 ماه قبل

سلام خوبی چرا مر هیچ خابم نمیاد باید چیکار کنیم

شهر
اصفهان
به تو چه
به تو چه
3 ماه قبل
سعید بلوچ
سعید بلوچ
4 ماه قبل

سلام بنده سع شبو سه روز یعنی بالای هفتاد ساعت هست خوابم نبرده و نمیبره چشمام با مخم داره میترکه 20سالم هست

شهر
شیراز
کیمیا
کیمیا
4 ماه قبل

سلام من ۶۵سالمه خوابم نمیبره حتی باقرص خواب بگویید چه کنم

Kubra
Kubra
4 ماه قبل

من اصلن نمیخوابم زیادش بخوابم فقط ۲ساعته روزا سرکار میرم حتی شده شبش اصلن نخابیدم فرداش رفتم سر کار میشه رهنمایی کنید چکار کنم که خواب منظم داشته باشم؟؟؟

شهر
تهران
Erfan
Erfan
5 ماه قبل

سلام من شب تا صبح یعنی تا ساعت 5 یا 6 صبح بیدارم و ساعت 1 یا 2 ظهر از خواب بیدار میشم
خیلی امتحان کردم ساعت 6 صبح از خواب پاشدم
و کل روز نخوابیدم و باز هم شب تأثیری نداشته
احساس میکنم بدن ام یه حالتی گرفته که به خواب نیاز نداره میتونم بگم 62 ساعت میتونم بدون خواب و هیچ سختی یا تلاشی واسه بیدار موندن بیدار بمونم و نخوابم الان دنبال یه راه حل میگردم به نظر شما قرص خواب تأثیری داره؟؟

شهر
تهران
ایمان
ایمان
4 ماه قبل
پاسخ به  Erfan

منم همین مشکل رو دارن

شهر
مشهد
امیر
امیر
5 ماه قبل

سلام من کلن تو روز۳ساعت گوشیم دستم بود و الان یکماهه که گوشیم خرابه و کتاب میخونم ولی دوشبه که نمیتونم بخوابم چه کار. کنم ۱۴سالم هست

شهر
اصفهان
Wolfboy
Wolfboy
5 ماه قبل

ساعت از ۴ صبح گذشت و به خاطر این درسای لعنتی نمیتونم بخوابم، واقعا چه غلطی باید کنم؟ ساعت ۶ باید پاشم‌برم‌مدرسه :[

بختیار
بختیار
6 ماه قبل

سلام وقتی میخوام بخوابم یه چیزی مثل جن نمیزاره بخوابم وقتی که همین که خوابم می بره یه جیغه ترسناکی میکشه الان یک هفته ای که نمیزاره خوابم ببره

Erfan
Erfan
5 ماه قبل
پاسخ به  بختیار

دوست من شما داری از ماتریکس خارج میشی

Erfan
Erfan
5 ماه قبل
پاسخ به  بختیار

بهش میگن حالت خواب و بیداری واسه همون یک بار اتفاق افتاده که خواب بودیم ولی انگار ذهنمون بیدار بوده و یهو با صدای جیغ یا صدا کردن اسم مون بیدار شدیم چیز طبیعی هست ولی اگه مداوم باشه میتونه ذهنیت ات رو خراب کنه سعی کنی جایی که راحت هستی بخوابی و تنها نخواب پیش یکی از دوستان یا پدر و مادر چند شب بخواب تا اون صدا از ذهنت پاک بشه

parinaz
parinaz
1 ماه قبل
پاسخ به  بختیار

به روان پزشک مراجعه کنی بهتره

شهر
شیراز
نوریه
نوریه
6 ماه قبل

چه کار کنم که خوابم ببره؟

شهر
تهران
Ali
Ali
7 ماه قبل

سلام بعضی از شب ها باید خود ارضایی کنم تا خوابم ببره چیکار کنم تا درست بشه

شهر
تهران
Mmm
Mmm
7 ماه قبل
پاسخ به  Ali

کتابی که دوست داری بخون درست میشه.

پارسا
پارسا
3 ماه قبل
پاسخ به  Ali

دلم برات میسوزه مرد

رقیه بلوچ
رقیه بلوچ
8 ماه قبل
  1. من چرا‌بیشتر از‌هر‌زمانی‌نمی توانم‌بخوابم‌ممنون میشم اگر راهنمایم کنید
شهر
مشهد
اسما
اسما
8 ماه قبل

سلام من ساعت ۲تا۳ می خوابم و ۶ بیدار می شم چیکار کنم

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
8 ماه قبل
پاسخ به  اسما

سلام دوست عزیز.ساعت خوابی شما کمه و بهتره حداقل ۶ ساعت خواب شبانه داشته باشید.اصلاح الگوی خواب در حوزه‌ی کاری روانپزشکه.میتونید از مشاوره‌ی آنلاین با روانپزشک درمانکده استفاده کنید و با دادن شرح حال کامل ازشون کمک بگیرید.امیدوارم همیشه سلامت باشید.

هدایت اللَّهِ قربانی
هدایت اللَّهِ قربانی
3 ماه قبل
پاسخ به  اسما

بسه میخوای دیگه چیکار

پریا
پریا
8 ماه قبل

سلامممممم

شهر
تهران
ببراز
ببراز
7 ماه قبل
پاسخ به  پریا

سلااااااممممم

آلا
آلا
8 ماه قبل

سلام من خوابم نمی‌بره

شهر
تهران
ببراز
ببراز
7 ماه قبل
پاسخ به  آلا

منم همینطوررر

کامی
کامی
8 ماه قبل

سلام من شبها تا صبح بیدارم، و صبح نزدیک ۵، ۵ و نیم میخابم و ساعت ۱ یا ۲ بعد از ظهر بیدار میشم، از این وضعیت به شدت بدم میاد چیکار کنم؟!

ببراز
ببراز
7 ماه قبل
پاسخ به  کامی

گوشیت رو بذار کنار

هادی
هادی
8 ماه قبل

سلام من نزدیک یک ماهه نمیتونم اندازه دوساعت راحت بخوابم چه کنم

شهر
تبریز
ثنا
ثنا
8 ماه قبل

چکار کنم شب ها خواب نمیرم همش بیدار میشم میترسم وپاهام مور مور می کنند


شهر
مشهد
ستایش
ستایش
9 ماه قبل

من خیلیییییی وقته شبا نمیتونم بخوابم، ب ندرت گاهی ساعت 3 یا 4 صبح خوابم میبره.. ولی الان ک دارم اینو مینویسم حدودا بیشتر از چند ماهه که شب نمیتونم بخوابم، امتحان کردم که روز هم نخوابم که شبش راحت بخوابم اما متاسفانه باز هم شب ک بشه خوابم نمیبره..
یه راهکار درستی جلو پام میزارید..
من قرص خوابم میخورم ولی انکار نه انگار.. این وضعیت رو دوس ندارم اما راهکاری هم پیدا نکردم..

شهر
شیراز
نغمه
نغمه
8 ماه قبل
پاسخ به  ستایش

بنظرم عادیه

شهر
تهران
محسن
محسن
8 ماه قبل
پاسخ به  ستایش

شما ساعت خوابت با من اوکی ما باید بریم واشنگتن زندگی کنیم

شهر
تهران
احسان
احسان
9 ماه قبل

سلام خسته نباشید الان ساعت ۴/۲۲ دقیقه هست من خوابم نمیاد دیروز شب ساعت ۱ خوابیدم و ساعت ۱۲/۳۰ بلند شدم الان خوابم نمیاد ۴ ساعت هست چشمم را میبندم ولی خوابم نمیاد

شهر
تبریز
فرهاد
فرهاد
9 ماه قبل

سلام من دچار بیخابی شودم

شهر
تهران
ببراز
ببراز
7 ماه قبل
پاسخ به  فرهاد

اخی

امید
امید
9 ماه قبل

سلام

شهر
تهران
ببراز
ببراز
7 ماه قبل
پاسخ به  امید

سلام دوست

محمد
محمد
10 ماه قبل

سلام من خواب ندارم تا ساعت ۷صبح بیدارم و میخوابم نزدیک یکماه هم هست که اصلا خواب ندارم بیاد چیکار کن میشه بگین.

شهر
شیراز
ببراز
ببراز
7 ماه قبل
پاسخ به  محمد

گوشی روی هواپیما بذار

‍‍‍
‍‍‍
2 ماه قبل
پاسخ به  محمد

الان گوشیت رو بذار کنار خوابت میبره

شهر
تهران
محمد
محمد
10 ماه قبل

سلام من شب تا صبح بیدارم و اصلا اخواب ندارم باید چیکار کنم

شهر
شیراز
ببراز
ببراز
7 ماه قبل
پاسخ به  محمد

گنا

Naz
Naz
10 ماه قبل

سلام من اصلا نمیتونم زود بخوابم حتی اگه بی خوابی داشته باشم بازم کم کمش تا ۳،۴ بیدارم
وقتی زود می‌خوابم خواب ناارومی دارم و زود زود از خواب می پرم من چمه؟ چیکار کنم ؟