عفونت کیسه صفرا چیست؟ آیا این بیماری خطرناک است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کیسه صفرا یک اندام گلابی شکل است که در سمت راست شکم قرار دارد و کار آن ذخیره و آزادسازی صفرا برای هضم چربی است. التهاب و عفونت کیسه صفرا موجب درد شکم، استفراغ و تب می‌شود و خطراتی جدی برای سلامت ایجاد می‌کند. عفونت کیسه صفرا بیشتر به دلیل انسداد مداوم سنگ کیسه صفرا در یکی از مجاری انتقال صفرا از کیسه صفرا به روده ایجاد  می‌شود. این انسداد موجب التهاب و عفونت کیسه صفرا می‌شود و می‌تواند سبب پارگی کیسه صفرا و یا ورود عفونت به داخل خون بیمار شود.

آمارها نشان می‌دهد که 90 درصد افرادی که به عفونت کیسه صفرا مبتلا می‌شوند تب و درد شکم را تجربه می‌کنند. با این حال ممکن است کودکان و افراد مسن این علائم را نداشته باشند و تنها دچار بی‌حالی و سستی و کم‌اشتهایی شوند. اما رایج‌ترین علائم عفونت کیسه صفرا چیست و این بیماری چطور درمان می‌شود؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با نکاتی مهم در مورد این بیماری آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: عوارض پر شدن کیسه صفرا

علائم عفونت کیسه صفرا

عفونت کیسه صفرا معمولا با تب و درد سمت راست و بالای شکم شروع می‌شود. معمولا این درد به صورت ناگهانی شروع می‌شود و در اکثر مواقع بعد از مصرف یک وعده غذای چرب تشدید می‌شود. کسالت و بی‌حالی و همچنین دردهای گاه و بی گاه در بخش‌های مختلف شکم، از دیگر علائم عفونت کیسه صفرا هستند. در بیشتر افراد درد به‌مرورزمان شدید می‌شود و با نفس عمیق و حرکت بدن بیشتر می‌شود.

معمولا علائم عفونت کیسه صفرا در کودکان و افراد مسن کمی متفاوت است. این افراد ممکن است درد یا تب را تجربه نکنند و تنها دچار ضعف، بی‌حالی و بی‌اشتهایی شوند. برخی از افراد مبتلا به عفونت کیسه صفرا نیز دچار یرقان می‌شوند که البته این موضوع بسیار نادر است. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین علائم عفونت کیسه صفرا آشنا شوید.

در صورت داشتن چنین علائمی می توانید با دکتر گوارش آنلاین مشورت کنید.

بیشتر بدانید: آیا علائم بیماری کیسه صفرا در مردان و زنان یکسان است؟

اینفوگرافی علائم عفونت کیسه صفرا
از رایج‌ترین علائم عفونت کیسه صفرا می‌توان به درد قسمت راست و بالای شکم، کاهش اشتها، تب و حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد.
  • درد در قسمت راست و بالای شکم
  • کاهش اشتها
  • تهوع و استفراغ
  • تب بالای 38 درجه سانتی‌گراد
  • کسالت و خستگی
  • درد شانه سمت راست
  • درد کمر در قسمت بالا و سمت راست
  • تند شدن ضربان قلب
  • کاهش فشارخون و احساس گیجی

علت عفونت کیسه صفرا

در اکثر مواقع عفونت کیسه صفرا در اثر انسداد سنگ صفرا در مسیر صفراوی ایجاد می‌شود. معمولا خانم‌ها بیشتر در معرض عفونت کیسه صفرا قرار دارند و از طرفی بارداری خطر بروز این مشکل را افزایش می‌دهد. آمارها نشان می‌دهد که حدود 10 تا 15 درصد از آمریکایی‌ها سنگ کیسه صفرا دارند و حدود یک‌سوم این افراد دچار التهاب می‌شوند. التهاب کیسه صفرا نیز موجب بروز عفونت می‌شود. هرچند سنگ کیسه صفرا مهم‌ترین دلیل عفونت کیسه صفرا است، اما عوامل موثر دیگری هم در بروز این عفونت نقش دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

بیشتر بدانید: سنگ کیسه صفرا چیست؟

اینفوگرافی عوامل موثر بر عفونت کیسه صفرا
از مهم‌ترین عوامل موثر بر عفونت کیسه صفرا می‌توان به چاقی، بارداری، سابقه ابتلا به سنگ صفرا و کاهش وزن سریع اشاره کرد.
  • چاقی
  • بارداری
  • سابقه ابتلا به سنگ کیسه صفرا
  • کاهش وزن سریع
  • عمل کیسه صفرا

درمان عفونت کیسه صفرا

برای درمان عفونت کیسه صفرا معمولا لازم است فرد در بیمارستان بستری شود. در بسیاری از مواقع برای کنترل التهاب کیسه صفرا و عفونت از روش جراحی استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید با روش‌های درمان عفونت کیسه صفرا آشنا شوید. اینفوگرافی روش‌های درمان عفونت کیسه صفرا

برای درمان عفونت کیسه صفرا معمولا از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود و با توجه به شرایط بیمار از جراحی برداشتن سنگ کیسه صفرا و یا برداشتن صفرا استفاده می‌شود.

مصرف آنتی‌بیوتیک برای عفونت کیسه صفرا

برای درمان عفونت از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود و ممکن است پزشک برای کنترل درد بیمار از داروهای مسکن استفاده کند. مصرف آنتی‌بیوتیک معمولا در صورت جراحی نیز برای از بین بردن عفونت تجویز می‌شود.

بیشتر بخوانید: پولیپ کیسه صفرا درد دارد؟

جراحی برای برداشتن سنگ کیسه صفرا

جراحی در مراحل اولیه بیماری معمولا به منظور برداشتن سنگی که در مجرای کیسه صفرا گیر کرده است، انجام می‌شود. در این روش عمل عفونت کیسه صفرا بعد از برداشتن سنگ و مصرف آنتی‌بیوتیک بیمار رفته‌رفته بهبود پیدا می‌کند.

تخلیه کیسه صفرا

از درمان تخلیه کیسه صفرا در شرایطی که امکان برداشتن کیسه صفرا نیست، استفاده می‌شود. این روش از طریق پوست شکم یا آندوسکوپی انجام می‌شود. در برخی شرایط نیز لازم است پزشک در عمل جراحی کیسه صفرا را بردارد. به خاطر داشته باشید که در بسیاری از افراد علائم عفونت کیسه صفرا بعد از درمان برطرف می‌شود، اما تا زمانی که کیسه صفرا برداشته نشود، احتمال عود کردن مجدد عفونت در بدن وجود دارد. از همین رو بسیاری از پزشکان در شرایطی که کیسه صفرا دچار عفونت می‌شود، روش برداشتن کیسه صفرا را توصیه می‌کنند.

جراحی برداشتن کیسه صفرا

برداشتن کیسه صفرا که به آن کوله سیستکتومی (cholecystectomy) گفته می‌شود، یک روش کم تهاجمی است که به روش لاپاراسکوپی انجام می‌شود. در این جراحی چند برش کوچک روی شکم ایجاد می‌شود و کیسه صفرا با تجهیزات خاصی از بدن خارج می‌شود. معمولا روش جراحی باز به‌ندرت برای برداشتن کیسه صفرا استفاده می‌شود. زمان جراحی برداشتن کیسه صفرا معمولا به‌شدت علائم بستگی دارد.

درمان عفونت کیسه صفرا بعد از عمل

برخی افراد ممکن است بعد از برداشتن کیسه صفرا در بدن عفونت ایجاد شود. معمولا این افراد درد زیادی را در ناحیه عمل تجربه می‌کنند و ممکن است ناحیه جراحی چرک و خون خارج شود. در صورتی که به عفونت کیسه صفرا بعد از عمل دچار شده‌اید، باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید. معمولا این شرایط بعد از مصرف یک دوره آنتی‌بیوتیک برطرف می‌شود.

بیشتر بدانید: انواع آزمایشات بیماری های کیسه صفرا

تصویر فردی که درد زیادی در ناحیه شکم و محل جراحی صفرا دارد.
برای درمان عفونت کیسه صفرا بعد از عمل معمولا یک دوره آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود.

تشخیص عفونت کیسه صفرا

برای تشخیص عفونت کیسه صفرا پزشک بیمار را معاینه و علائم را بررسی می‌کند. سپس از آزمایش خون برای تشخیص عفونت در خون و همچنین عملکرد کبد استفاده می‌شود. در ادامه ممکن است پزشک از آزمایش‌هایی مثل آزمایش اشعه ایکس از شکم، سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن و آزمایش ptc برای مشاهده چگونگی حرکت صفرا در بدن استفاده می‌شود.

تصویر پزشکی که در حال بررسی آزمایش‌های مربوط به صفرا است.
برای تشخیص عفوت کیسه صفرا معمولا از آزمایش خون، سی‌تی‌اسکن، سونوگرافی و آزمایش اشعه ایکس استفاده می‌شود.

عوارض عفونت کیسه صفرا

زمانی که التهاب کیسه صفرا شدید باشد و دچار عفونت شود، خطرات جدی برای سلامت ایجاد می‌شود. مهم‌ترین عارضه عفونت کیسه صفرا  پاره شدن کیسه صفرا و بروز یک عفونت تهدیدکننده زندگی به نام سپسیس (sepsis) است. از همین رو فردی که به عفونت کیسه صفرا مبتلا شده است، باید به سرعت تحت درمان قرار بگیرد.

بیشتر بدانید: علائم سرطان کیسه صفرا چیست؟

سخن نهایی

اگر با درد ناگهانی شکن مواجه شده‌اید و یا علائمی مثل زردی، بی‌حالی و خستگی را تجربه می‌کنید، می‌توانید همین حالا با یکی از متخصص گوارش یا کبد در درمانکده ارتباط برقرار کنید. درمانکده به شما کمک می‌کند تا هر ساعت از شبانه‌روز به صورت تماس صوتی یا تصویری با پزشک موردنظر خودتان مشورت کنید و بعد از دریافت مشاوره، درمان خود را شروع کنید.

سوالات متداول

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به عفونت کیسه صفرا قرار دارند؟

خانم‌های بالاتر از 50 سال، مردان بالای 60 سال، افرادی که دارای اضافه‌وزن هستند و به بیماری‌هایی مثل دیابت، کرون، بیماری‌های قلبی مبتلا هستند و یا کاهش وزن سریع را تجربه کرده‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت کیسه صفرا قرار دارند.

ایا عفونت کیسه صفرا خطرناک است؟

عفونت کیسه صفرا یک وضعیت خطرناک است که ممکن است جان بیمار را به خطر بیندازد، به همین دلیل باید به سرعت درمان شود.

برای عفونت کیسه صفرا چی خوبه؟

گفته می‌شود رژیم غذایی کم چرب و همچنین دمنوش زردچوبه به دلیل وجود کورکومین، خاصیت ضدالتهابی دارد و برای درمان عفونت کیسه صفرا مفید است. اما به هر حال کسی که دچار عفونت کیسه صفرا شده است، باید هر چه سریع‌تر تحت درمان قرار بگیرد.

منابع: medicalnewstoday، webmd، mayoclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 63

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها