پولیپ رحم در دختران

پولیپ رحم در دختر مجرد چیست؟ بهترین روش های درمانی آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پولیپ رحم در دختر مجرد نگران‌کننده نیست. آن‌ها توده‌های خوش‌خیمی هستند که در پوشش داخلی رحم رشد می‌‌کنند. پولیپ‌های رحمی در اغلب موارد بدون علائم هستند اما گاهی‌اوقات منجر به سیکل‌های پریودی نامنظم و دردهای لگنی شدید می‌شود. در کنار این عوارض بیماران به این موضوع فکر می‌کنند که چه راهکار مناسبی برای درمان پولیپ در دختران وجود دارد، بدون اینکه مشکل خاصی برای آن‌ها ایجاد شود. در این مقاله از مجله درمانکده سعی کرده‌ایم به بررسی علت، علائم و راه‌های تشخیص پولیپ‌های رحمی در دختران مجرد بپردازیم.

علت پولیپ رحم در دختر مجرد چیست؟

دکتر زنان دقیقا علت پولیپ در دختران جوان را نمی‌دانند. آن‌ها متعقدند فاکتورهای زیر در بروز این عارضه نقش دارند:

  • عدم تعادل هورمونی: این مورد از مهم‌ترین دلایل پولیپ رحم در زنان و دختران به‌شمار می‌رود. برای مثال افزایش سطح هورمون استروژن باعث ضخیم شدن دیواره رحم می‌شود و ریسک بروز پولیپ‌های رحمی را افزایش می‌دهد.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): این مشکل می‌تواند تعادل هورمون‌های استروژن و تستوسترون را مختل کند و باعث افزایش آن‌ها شود. البته باید بدانید این افراد تنها در معرض ریسک بیشتری قرار دارند؛ یعنی ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک به این معنی نیست که حتما پولیپ رحمی ایجاد می‌شود.
  • اختلالات سیستم درون‌ریز: اختلال در عملکرد غده‌های هورمونی بدن مانند تخمدان‌ها، غده هیپوفیز یا غده‌های تیروئیدی می‌تواند سطح هورمون‌های استروژن و تستوسترون را دستخوش تغییر کند. این تغییرات ریسک خطر پولیپ رحم در دختر مجرد را افزایش می‌دهد.
  • التهاب مزمن: التهاب پوشش داخلی رحم یا همان آندومتریوز (Endometritis) نیز می‌تواند زمینه را برای ایجاد پولیپ رحمی فراهم کند. با بروز التهاب، رشد بافت پوشش داخلی رحم تحریک می‌شود و به همین دلیل زنان و دختران مبتلا به این بیماری بیشتر در معرض پولیپ رحمی هستند. آندومتریوز می‌تواند دلایل عفونی یا غیر‌عفونی داشته باشد.
پولیپ رحم را می‌بینید.

عدم تعادل هورمونی از اصلی‌ترین دلایل بروز پولیپ رحمی در دختران مجرد است.

علائم و عوارض پولیپ رحم در دختر مجرد چیست؟

مهم‌ترین علائم پولیپ رحم در دختر مجرد را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • پریودهای نامنظم
  • خونریزی شدید قاعدگی (منوراژی)
  • خونریزی بین دوره ها (متروراژی)
  • درد، ناراحتی و گرفتگی لگن
  • ترشحات غیرطبیعی واژن
  • لکه‌بینی
  • کم خونی

اگر این علائم را دارید و باعث نگرانی شما شده است،‌ می‌توانید از طریق مشاوره تلفنی یا دکتر آنلاین زنان دغدغه‌های خود را با پزشکان متخصص درمانکده در میان بگذارید.

بیشتر بدانید:پولیپ رحم چیست؟ با علائم و دلایل بروز آن آشنا شوید

اینفوگرافیکی از علائم پولیپ رحم در دختر مجرد

پولیپ‌های رحمی اغلب منجر به خونریزی‌های غیر‌طبیعی رحم می‌شوند.

بیشتر بدانید:برداشتن پولیپ رحم چه عوارضی دارد؟

پولیپ رحم در دختر مجرد چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تکنیک‌های تشخیص پولیپ‌های رحمی در دختران مجرد به دلیل حساسیت‌هایی که وجود دارد، اغلب به روش‌های زیر انجام می‌شود:

  • بررسی سابقه پزشکی و علائم: در این مرحله پزشک زنان از بیمار درخواست می‌کند تا اطلاعات دقیقی از کیفیت سیکل ماهانه، مدت زمان و شدت خونریزی را در اختیار او قرار دهد. از آنجا که علائم این بیماری می‌تواند با سایر بیماری‌های زنان همپوشانی داشته باشد، پزشک متخصص برای اطمینان از تشخیص خود و رد سایر مشکلات پزشکی، آزمایش‌های تصویر‌برداری را توصیه می‌‌کند.
  • تست‌های تصویربرداری: در بین آزمایش‌های تصویربرداری، سونوگرافی شکمی رایج‌ترین و بهترین تکنیک تشخیص پولیپ رحم در دختر مجرد به‌شمار می‌رود. این آزمایش تا حدود زیادی می‌تواند پولیپ‌های رحمی را نشان دهد. برای انجام آن به آمادگی خاصی نیاز ندارید اما لازم است با مثانه پر به مرکز تصویربرداری پزشکی مراجعه کنید.

درمان پولیپ رحم در دختر مجرد چگونه است؟

تکنیک‌های درمان پولیپ‌های رحمی در دختران مجرد با توجه به وضعیت سلامتی آن‌ها می‌تواند ترکیبی از روش‌های زیر باشد:

چکاپ‌های منظم پزشکی

اگر پولیپ‌های رحمی کوچک باشند و مشکل خاصی برای بیمار ایجاد نکنند پزشکان دارو یا مداخله پزشکی را توصیه نمی‌کنند. برخی از این پولیپ‌ها با گذر زمان کوچک می‌شوند و از بین می‌روند. در هر صورت خبری از دردهای شدید لگنی و یا خونریزی‌های نامنظم رحمی نیست.

بیشتر بدانید:درمان پولیپ رحم؛ از داروهای گیاهی تا جراحی

دارو درمانی

استفاده از داروهای هورمونی رایج‌ترین روش برای درمان پولیپ در دختران جوان به‌شمار می‌رود. این‌ داروها سطح هورمون‌های مهم در این رابطه را تنظیم می‌کنند و در عین حال باعث منظم شدن سیکل قاعدگی در دختران می‌شود. این داروها اغلب به شکل خوراکی برای بیماران تجویز می‌شوند. از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به قرص‌های ضد‌بارداری اشاره کرد.

جراحی لاپاراسکوپی

عمل پولیپ رحم در دختر مجرد به صورت لاپاراسکوپی انجام می‌شود. لاپاراسکوپی یک روش جراحی کم‌تهاجمی است که پزشک با ایجاد چند برش کوچک در ناحیه شکمی آن را انجام می‌دهد. این شیوه درمان از آن جهت مورد توجه قرار می‌گیرد که منجر به حفظ بکارت در دختران مجرد می‌شود.

پزشکی که در حال انجام لاپاراسکوپی برای تشخیص پولیپ رحمی است.

لاپاراسکوپی برای درمان پولیپ در دختران مجرد از ناحیه شکمی انجام می‌شود.

آیا پولیپ رحم در دختران مجرد خطرناک است؟

پولیپ‌های رحمی در دختران و زنان اغلب مشکل خاص و جدی ایجاد نمی‌کنند. در بیشتر مواقع با دارو درمانی عوارض ناشی از آن‌ها مانند دردهای لگنی و خونریزی‌های غیر‌طبیعی رحمی قابل کنترل است. همچنین باید بدانید پولیپ‌ها توده‌های خوش‌خیم هستند و در موارد بسیار نادر می‌توانند به توده‌های سرطانی تبدیل شوند. یکی از مشکلاتی که ممکن است پولیپ‌ در دختران ایجاد کند کاهش قدرت باروری آن‌ها در زندگی مشترک است. برای حل این مشکل نیز راه‌حل‌های پزشکی شناخته‌شده و موثری وجود دارد.

عمل پولیپ رحم در دختر مجرد در چند خط

پولیپ رحم در دختر مجرد بیماری خطرناکی نیست اما می‌تواند باعث کلافگی بیمار شود. زیرا این گروه از دختران اغلب با خونریزی‌های غیر طبیعی رحم، دردهای لگنی و لکه‌بینی مواجه هستند. بهترین راه برای تشخیص آن سونوگرافی شکمی است و مناسب‌ترین راه‌های درمان نیز دارو درمانی و لاپاراسکوپی هستند.

سوالات رایج

پولیپ دهانه رحم در دختر مجرد چیست؟

پولیپ‌های دهانه رحم برآمدگی‌های کوچک و خوش‌خیمی هستند که در قسمت پایینی رحم رشد می‌‌کنند.

آیا برای تشخیص پولیپ در دختران مجرد از معاینه فیزیکی لگن استفاده می‌شود؟

با توجه به فرهنگی که در جامعه ایران وجود دارد، پزشکان از معاینه فیزیکی لگن برای تشخیص این بیماری در دختران مجرد استفاده نمی‌کنند.

آیا از هیستروسکوپی برای درمان پولیپ رحم در دختر مجرد استفاده می‌شود؟

این موضوع به‌طور کامل به تشخیص پزشک و انتخاب بیمار بستگی دارد. هیستروسکوپی نوعی جراحی کم‌تهاجمی است که از طریق واژن انجام می‌شود و به همین دلیل بکارت دختران را از بین می‌برد.

منبع: columbiadoctors | mayoclinic | my.clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها