باورهای رایج اما غلط در مورد میگرن

میگرن و باورهای رایج اما غلط در مورد میگرن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

فرد مبتلا به میگرن معمولا دچار سردرد بسیار شدید و معمولا ضربان دار و گاهی همراه با حالت تهوع، اختلال در دید، حساسیت به نور و خستگی دچار می شود. دردهای میگرنی معمولا در یک طرف سر شدیدتر از سمت دیگر است. این بیماری بسیار آزار دهنده است و می تواند در حالت های شدید، زندگی فرد را با اختلال مواجه کند. در بسیاری موارد در حمله های میگرنی بیمار باید به بیمارستان مراجعه کند تا با کمک معالجات انجام شده، درد تا حد قابل تحملی کاهش پیدا کند. این بیماری را نباید با سردردهای معمولی اشتباه گرفت. عوامل مولد این بیماری بطور کامل شناسایی نشده اند اما عروق خونی، اعصاب درگیر در مغز و همچنین مواد شیمیایی موجود در مغز  از جمله عوامل این بیماری شناخته می شوند و محققین در حال بررسی و یافتن علل اصلی این بیماری هستند، درباره این بیماری باورهای غلطی در بین مردم رایج شده است که در اینجا به تصحیح چند مورد از آنها می پردازیم:

فقط خانم ها به میگرن دچار نمی شوند.

با وجود شیوع بیشتر میگرن در بین خانم ها (5/2 تا سه برابر)، این بیماری در بین آقایان هم شایع است. هنوز علت این اختلاف در میزان شیوع در بین دو جنسیت مشخص نشده است اما در کل می توان گفت که آقایان هم سردردهای شدید و نسبتا طولانی خود را کاملا جدی بگیرند و همانند خانم ها برای شناسایی علت و درمان آن حتما به پزشکان متخصص مراجعه نمایند.  

میگرن مختص خانم ها نیست

تنها افراد بالغ دچار میگرن نمی شوند.

میگرن در هر سنی ممکن است به سراغ افراد بیاید حتی در کودکانی که هنوز قادر به صحبت نیستند هم این بیماری با توجه به سوابق خانوادگی و علائم ، شناسایی شده است. احتمال وجود میگرن  را در مورد کودکانی که دچار بی قراری و گریه های شدید هستند و عامل مشخصی برای آن یافت نشده ، باید مد نظر قرار داد.

بیماری میگرن قابل درمان است.

اکثر افراد تصور می کنند که میگرن قابل درمان نبوده و تنها باید با آن مدارا کرد. این باور غلط است و میگرن توسط پزشک متخصص قابل کنترل و مهار است و می توان با درمان های صحیح و رعایت دستورات پزشک، زندگی طبیعی داشت. 

[sibwp_form id=1]

کاکائو، الکل و کافئین شروع کننده اصلی میگرن نیستند.

بسیاری تصور می کنند که افراد مبتلا به میگرن با مصرف کاکائو، کافئین یا الکل دچار حمله میگرنی می شوند. حقیقت این است که این مواد برای همه باعث شروع حمله میگرنی نمی شود. برخی با خوردن گوشت قرمز، موز و یا پنیر دچار حمله می شوند. اصولا عامل شروع کننده برای افراد مختلف، متنوع است و نمی توان غذا یا نوشیدنی خاصی را عامل شروع کننده برای همه در نظر گرفت.

کاکائو، الکل و کافئین شروع کننده اصلی میگرن نیستند.

میگرن می تواند برای سلامتی خطرناک باشد.

میگرن علاوه بر آزار دهندگی که برای بیمار از جهت درد دارد، ممکن است در زمان رانندگی یا سایر فعالیت هایی که نیاز به تمرکز زیاد دارد برای بیمار در صورت حمله خطرناک باشد. به جز این موارد، ارتباط بین میگرن و بیماری های قلبی و عروقی هم در تحقیقات اثبات شده است. بنابراین در صورتی که دچار حمله های میگرنی می شوید، برای درمان و کنترل این بیماری حتما تحت نظر پزشک متخصص باشید.

حمله میگرن ممکن است چندین روز طول بکشد.

حمله میگرن معمولا حدود 4 تا 72 ساعت طول می کشد اما در برخی افراد این مدت ممکن است بسیار طولانی تر و حتی تا چند هفته یا چند ماه به طول بیانجامد. در صورتی که زمان حمله بیش از 72 ساعت طول کشید حتما به پزشک مراجعه کنید. دفعات حمله هم ممکن است بسیار زیاد باشد و مثلا فرد مبتلا نیمی از روزهای یک ماه را در حالت حمله میگرنی سپری کند که در این صورت به آن میگرن مزمن می گویند. 

جهت تشخیص و معالجه میگرن و پیشگیری از خطرات و ناراحتی های این بیماری در اولین فرصت به بهترین فوق متخصص اعصاب و روان مراجعه کنید. برای دریافت نوبت ویزیت از پزشک متخصص به وب سایت درمانکده مراجعه کنید و به سادگی و سرعت از پزشک متخصص نزدیک محل سکونت خود نوبت دریافت کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای‌ها 12

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

7 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها