قسمت اول - میگرن دارم چی کار کنم؟

قسمت 1- میگرن دارم چی کار کنم؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

حدود 15% از کل مردان و زنان در سراسر جهان به میگرن مبتلا هستند و به همین دلیل یکی از ۲۰ بیماری ناتوان کننده است. میگرن معمولا باعث سردرد بسیار شدید و معمولا ضربان دار و گاهی همراه با حالت تهوع، اختلال در دید، حساسیت به نور و خستگی میشود.

دردهای میگرنی معمولا در یک طرف سر شدیدتر از سمت دیگر است. میگرن را نباید با سردردهای معمولی اشتباه گرفت. علت میگرن هنوز کاملا شناسایی نشده اما عروق خونی، اعصاب درگیر در مغز و همچنین مواد شیمیایی موجود در مغز از جمله عوامل این بیماری شناخته می شوند و محققین در حال بررسی و یافتن علل اصلی این بیماری هستند.

در بین نوجوانان، میگرن در پسران شایع‌تر از دختران است. این در حالی است که در بزرگسالان، میزان بروز میگرن در خانم ها بیشتر از آقایان است. امکان بروز میگرن در فردی با سابقه خانوادگی مثبت هم بیشتر است. حمله میگرن معمولا حدود 4 تا 72 ساعت طول می کشد اما در برخی افراد این مدت ممکن است بسیار طولانی تر و حتی تا چند هفته یا چند ماه به طول بیانجامد.

سردرد میگرنی

در حالت کلی دو نوع سردرد میگرنی وجود دارد:

  1. میگرن همراه با هاله که به عنوان میگرن کلاسیک شناخته میشه
  2. میگرن بدون هاله که به عنوان میگرن معمولی هم شناخته میشه

هاله‌ها در حقیقت نوعی اختلال بینایی هستند که به صورت نقاط روشن، نورهای چشمک زننده و یا خطوط متحرک دیده می شوند. در برخی از موارد، هاله ها منجر به نابینایی موقت می شوند. این اختلالات بینایی حدود ۳۰ دقیقه پیش از میگرن بوجود می‌آیند و می توانند تا ۱۵ دقیقه به طول بیانجامند. میگرن همراه با هاله نسبت به میگرن بدون هاله شدت کمتری دارد. متاسفانه بیشتر افراد دچار میگرن بدون هاله می شوند.

علائم میگرن ممکن است یک تا دو روز قبل از خود سردرد شروع شوند. این مرحله، به عنوان مرحله‌ی پیش‌نشانه شناخته می‌شود. علائم این مرحله می‌تواند شامل موارد زیر باشد: میل شدید به غذا، افسردگی، خستگی یا پایین بودن انرژی، خمیازه‌ی مکرر، بیش‌فعالی، تحریک‌پذیری و سفتی گردن. در میگرن همراه با هاله، هاله بعد از مرحله‌ی پیش‌نشانه رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید : نحوه انجام بوتاکس میگرن

مرحله‌ی بعدی، فاز حمله است. این مرحله، حادترین یا شدیدترین فاز درد میگرن اصلی است. در برخی افراد، این مرحله می‌تواند با هاله هم‌پوشانی داشته باشد. علائم فاز حمله ممکن است از ساعت‌ها تا روزها طول بکشد و ممکن است از فرد به فرد متفاوت باشد. برخی علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد: افزایش حساسیت به نور و صدا، تهوع، سرگیجه یا احساس ضعف، درد یک طرف سر، سمت چپ یا راست یا جلو یا گیجگاه، سردرد ضربان‌دار و زق زق‌کننده، استفراغ.

بعد از فاز حمله، فرد اغلب فاز پس‌نشانه را تجربه می‌کند. در طول این فاز، معمولا تغییراتی در حالت و احساسات فرد رخ می‌دهد. این تغییرات می‌تواند از احساس سرخوشی و خوشحالی شدید تا احساس خستگی و بی‌حالی متغیر باشد. سردردی خفیف و گنگ نیز ممکن است هم‌چنان تداوم داشته باشد.

مشاهده بیشتر : دکتر متخصص مغز و اعصاب

طول و شدت سردرد در این فازها می‌تواند در افراد مختلف، درجات متفاوت داشته باشد. گاهی اوقات، از یک فاز جهش شده و ممکن است که حمله‌ی میگرنی بدون ایجاد سردرد، رخ دهد.

میگرن های نیمه فلج کننده نوع دیگری از میگرن هستند. این نوع میگرن ها با علائمی شبیه به علایم سکته مغزی نظیر نامفهوم بودن کلمات و ضعف و بی حسی یک سمت از بدن همراه هستند.

مردم معمولا درد میگرن را به صورت زیر توصیف می‌کنند: ضربان‌دار، زق زق‌کننده، سوراخ‌کننده، کوبنده، ناتوان‌کننده و طاقت‌فرسا.

میگرن درمان قطعی ندارد ولی پزشک متخصص مغز و اعصاب می‌تواند به شما در مدیریت آن کمک کند تا کمتر به آن دچار شده و در زمان بروز آن، علائم کمتری داشته باشید. درمان، هم‌چنین می‌تواند به شما کمک کند تا میگرنی که در حال حاضر دارید، شدت کمتری داشته باشد.

انواع میگرن

علت دقیق میگرن مشخص نیست با این حال عوامل بی‌شماری به عنوان محرک آغاز دوره‌ای میگرن شناخته شده اند. این عوامل عبارتند از: 

  • نوسانات هورمونی، به ویژه در دوران بلوغ پسران در دوره قاعدگی و بارداری زنان.
  • استرس و اضطراب
  • غذاهای شور و تخمیر شده
  • گوشت فرآوری شده و پنیرهای کهنه
  • مواد غذایی خاص نظیر موز، آووکادو و مرکبات
  • حذف وعده‌های غذایی
  • خواب بسیار زیاد یا بسیار کم
  • نورهای قوی یا بسیار روشن
  • تغییر فشار هوا در اثر تغییرات جوی
  • مصرف الکل و سیگار
  • کم‌آبی
  • صداهای بلند
  • فعالیت فیزیکی شدید
  • تغییرات در الگوی خواب
  • بوهای نامعمول

شما می‌توانید چندین چیز را در خانه برای کمک به تسکین درد ناشی از میگرن امتحان کنید: دراز کشیدن در یک اتاق تاریک و ساکت، ماساژ دادن کف سر یا گیجگاه‌ها یا قرار دادن یک حوله‌ی سرد روی پیشانی یا پشت گردن.

سردردهای میگرنی می‌توانند شدید، طاقت‌فرسا و ناراحت‌کننده باشند. گزینه‌های درمانی زیادی در دسترس هستند، پس در یافتن گزینه یا ترکیبی از گزینه‌های مناسب برای خود شکیبا باشید. سردردها و علائم خود را زیر نظر داشته باشید تا بتوانید عوامل محرک میگرن را شناسایی کنید. دانستن این‌که چطور می‌توان از میگرن پیش‌گیری کرد، اغلب می‌تواند نخستین گام مدیریت میگرن باشد.

تجربه شما از میگرن چیست؟

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد رای‌ها 7

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها